سید هادی طالبیان؛ علیرضا ایرج پور؛ کمال سخدری؛ مرتضی موسی خانی
چکیده
چکیدههدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل شایستگیهای مورد نیاز منتور، در فرآیند رشد استارتآپ است. نوع تحقیق بر اساس هدف پژوهش، کاربردی و بر اساس نحوه تحلیل دادهها، روش مطالعه موردی چندگانه است. سطح تحلیل پژوهش، استارتآپها و کسب و کارهای مستقر در شتابدهندهها و مراکز رشد خراسان رضوی هستند که با استفاده از نمونه گیری هدفمند ...
بیشتر
چکیدههدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل شایستگیهای مورد نیاز منتور، در فرآیند رشد استارتآپ است. نوع تحقیق بر اساس هدف پژوهش، کاربردی و بر اساس نحوه تحلیل دادهها، روش مطالعه موردی چندگانه است. سطح تحلیل پژوهش، استارتآپها و کسب و کارهای مستقر در شتابدهندهها و مراکز رشد خراسان رضوی هستند که با استفاده از نمونه گیری هدفمند متجانس، 25 کسب و کار، مورد تحلیل عمیق اکتشافی قرار گرفتند و با 34 متخصص و خبره این حوزه در مجموعههای منتخب، مصاحبه عمیق، انجام پذیرفت واشباع نظری حاصل شد. ابزار تحقیق مصاحبه نیمهساختاریافته بود که اعتبار آن از طریق اعتبار درونی بر پایه گزینش نمونههای مناسب و قابلیت اعتماد، از طریق هدایت دقیق جریان مصاحبه و طراحی سؤالات مناسب برای گردآوری اطلاعات تضمین شد. بر اساس رویکرد تحلیل محتوا و از طریق فرایند کدگذاری 3 مرحلهای، در مرحله کدگذاری باز، 96 مفهوم از مصاحبهها و مبانی نظری استخراج شد و پس از بررسی دقیقتر و اتصال بین مفاهیم، 30 مضمون و 6 بعد به دست آمد. بر اساس مدل رشد فرآیند استارتآپ طراحی شده، در مرحله ایدهپردازی و کشت ایده، 6 شایستگی منتور منجر به مدل کسب وکار مطلوب با 3 ویژگی میشود و به منظور تبدیل مدل کسب و کار مطلوب به ایجاد کسب وکار و ورود رقابتی، 7 شایستگی منتور در مرحله راهاندازی و رشد اولیه و پایدار به عنوان شایستگیهای تعدیلگر، نقشآفرینی میکنند.کلیدواژهها: شایستگیهای منتور، منتورینگ، فرآیند رشد استارتآپ.
بهزاد صادقی؛ کمال سخدری
چکیده
موضوع کسبوکارهای با رشد بالا (HGF) همواره موردتوجه محققان حوزه کارآفرینی بوده است؛ بااینحال، پژوهشها در حوزه رشد کسبوکار در بازارهای نوظهور، در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و دانش موجود در این زمینه بهصورت پراکنده منتشر شده است. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر در رشد و مقیاس گرایی کسبوکارها در بازارهای نوظهور با استفاده ...
بیشتر
موضوع کسبوکارهای با رشد بالا (HGF) همواره موردتوجه محققان حوزه کارآفرینی بوده است؛ بااینحال، پژوهشها در حوزه رشد کسبوکار در بازارهای نوظهور، در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و دانش موجود در این زمینه بهصورت پراکنده منتشر شده است. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر در رشد و مقیاس گرایی کسبوکارها در بازارهای نوظهور با استفاده از رویکرد فراترکیب سندولسکی و باروسو است. با مرور ۱۰۴ پژوهش انجام شده تا سال 2023 در خصوص عوامل مؤثر بر رشد کسبوکارها در این بازارها، این مطالعه بر نقش 5 مضمون کلی خصوصیات شرکت، خصوصیات مدیریتی، منابع، استراتژی و محیط بر رشد کسبوکارها در بازارهای نوظهور تأکید میکند. یافتههای این پژوهش به اهمیت بهکارگیری همزمان استراتژیهای بازاری و غیر بازاری، توسعه قابلیتهای سازمانی و خصوصیات حرفهای تیم، تدوین استراتژیهای مکمل برای استراتژیهای بازاری و غیر بازاری، تدوین استراتژیهای مجزا برای بخشهای رسمی و غیر رسمی بازار و همچنین توسعه سرمایه سیاسی برای رشد کسبوکارها در بازارهای نوظهور تأکید میکند. این یافتهها، بینشهای ارزشمندی را برای کارآفرینان، سیاستگذاران و دانشگاهیان که به دنبال درک و حمایت از رشد کسبوکارها در بازارهای نوظهور هستند، ارائه میکند.