سید هادی طالبیان؛ علیرضا ایرج پور؛ کمال سخدری؛ مرتضی موسی خانی
چکیده
چکیدههدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل شایستگیهای مورد نیاز منتور، در فرآیند رشد استارتآپ است. نوع تحقیق بر اساس هدف پژوهش، کاربردی و بر اساس نحوه تحلیل دادهها، روش مطالعه موردی چندگانه است. سطح تحلیل پژوهش، استارتآپها و کسب و کارهای مستقر در شتابدهندهها و مراکز رشد خراسان رضوی هستند که با استفاده از نمونه گیری هدفمند ...
بیشتر
چکیدههدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل شایستگیهای مورد نیاز منتور، در فرآیند رشد استارتآپ است. نوع تحقیق بر اساس هدف پژوهش، کاربردی و بر اساس نحوه تحلیل دادهها، روش مطالعه موردی چندگانه است. سطح تحلیل پژوهش، استارتآپها و کسب و کارهای مستقر در شتابدهندهها و مراکز رشد خراسان رضوی هستند که با استفاده از نمونه گیری هدفمند متجانس، 25 کسب و کار، مورد تحلیل عمیق اکتشافی قرار گرفتند و با 34 متخصص و خبره این حوزه در مجموعههای منتخب، مصاحبه عمیق، انجام پذیرفت واشباع نظری حاصل شد. ابزار تحقیق مصاحبه نیمهساختاریافته بود که اعتبار آن از طریق اعتبار درونی بر پایه گزینش نمونههای مناسب و قابلیت اعتماد، از طریق هدایت دقیق جریان مصاحبه و طراحی سؤالات مناسب برای گردآوری اطلاعات تضمین شد. بر اساس رویکرد تحلیل محتوا و از طریق فرایند کدگذاری 3 مرحلهای، در مرحله کدگذاری باز، 96 مفهوم از مصاحبهها و مبانی نظری استخراج شد و پس از بررسی دقیقتر و اتصال بین مفاهیم، 30 مضمون و 6 بعد به دست آمد. بر اساس مدل رشد فرآیند استارتآپ طراحی شده، در مرحله ایدهپردازی و کشت ایده، 6 شایستگی منتور منجر به مدل کسب وکار مطلوب با 3 ویژگی میشود و به منظور تبدیل مدل کسب و کار مطلوب به ایجاد کسب وکار و ورود رقابتی، 7 شایستگی منتور در مرحله راهاندازی و رشد اولیه و پایدار به عنوان شایستگیهای تعدیلگر، نقشآفرینی میکنند.کلیدواژهها: شایستگیهای منتور، منتورینگ، فرآیند رشد استارتآپ.