زهرا محمدزاده؛ محسن لعل علیزاده
چکیده
چکیده
ازجمله راهکارهای جلوگیری از فساد در سازمان، سوتزنی است؛ اما سوتزنان همواره با فشارها و تهدیدهایی مواجه هستند و حمایتهای سازمانی و قانونی از آنان، ضروری است. پژوهش حاضر در قالب دو فرضیه به بررسی اثر حمایتهای حقوقی و سازمانی ادراکشده کارکنان بر تمایل به سوتزنی آنان پرداخته است. تمایل به سوتزنی برای شش نوع تخلف شامل ...
بیشتر
چکیده
ازجمله راهکارهای جلوگیری از فساد در سازمان، سوتزنی است؛ اما سوتزنان همواره با فشارها و تهدیدهایی مواجه هستند و حمایتهای سازمانی و قانونی از آنان، ضروری است. پژوهش حاضر در قالب دو فرضیه به بررسی اثر حمایتهای حقوقی و سازمانی ادراکشده کارکنان بر تمایل به سوتزنی آنان پرداخته است. تمایل به سوتزنی برای شش نوع تخلف شامل دزدی، هدر دادن منابع، سوء مدیریت، مشکلات ایمنی، آزارهای جنسی، تبعیض و نقض عامدانه قانون سنجیده شده است. جامعه آماری شامل کارکنان بانکهای خصوصی بوده است. نظر به نامحدود بودن جامعه بر اساس جدول مورگان، پرسشنامه آنلاین در میان گروههای مجازی کارکنان توزیع و با رسیدن تعداد پرسشنامههای تکمیلشده به 384 پرسشنامه قابلاستفاده، جمعآوری داده به اتمام رسید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه حمایت سازمانی، پرسشنامه حمایت قانونی از سوتزن و تمایل به سوتزنی استفاده شد که پایایی و روایی آنها تأیید شد. دادهها به روش مدل یابی معادلات ساختاری، آزمون شدند. نتایج نشان داد که حمایتهای قانونی و سازمانی ادراکشده کارکنان تقریباً ناچیز است. تمایل به سوتزنی نیز برای همه مؤلفهها، بهجز نقض عمدی قوانین و مقررات و نیز مشکلات مربوط به ایمنی محیط کار، از متوسط کمتر بوده است. آزمون فرضیات نشان داد که حمایتهای سازمانی و حمایتهای قانونی ادراکشده، بر تمایل به سوتزنی اثر معنادار دارند. همچنین نتایج حاکی از تفاوت معنادار در تمایل به سوتزنی در میان انواع تخلفات است.
مهران رضوانی؛ محمد اصلاحی
چکیده
رشد شتابان فناوری اطلاعات، سازمانها را ناگزیر از تغییر و تحول در مدلهای کسب وکار خود نموده است. این مقاله با هدف مفهوم پردازی مدلهای کسب وکار الکترونیک صنعت بانکداری و ارائه الگوی منسجم بر اساس مطالعه ی بانک- های نوظهور کشور، مبتنی بر روششناسی «نظریه برخاسته از دادهها» مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای بدست آمده ...
بیشتر
رشد شتابان فناوری اطلاعات، سازمانها را ناگزیر از تغییر و تحول در مدلهای کسب وکار خود نموده است. این مقاله با هدف مفهوم پردازی مدلهای کسب وکار الکترونیک صنعت بانکداری و ارائه الگوی منسجم بر اساس مطالعه ی بانک- های نوظهور کشور، مبتنی بر روششناسی «نظریه برخاسته از دادهها» مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای بدست آمده در مجموع 112 مقوله در مرحله کدگذاری باز و 27 گزاره در مرحله کدگذاری محوری حاصل شد. در نهایت، در مرحله کدگذاری انتخابی، الگوی مفهومی تحقیق تبیین و بر اساس تحلیل رفت وبرگشتی دادهها و برگزاری گروه کانونی، اعتباریابی گردید. مدل حاصل نشان میدهد مقوله اصلی فرایند، «ارزش ارائه شده جدید در بانکداری الکترونیک» است که با توجه به ماهیت مدلها، خدمات نوین بانکی را در بر میگیرد و از موجبات علی همچون «ضعف مدلهای بانکداری سنتی» و عدم پشتیبانی آنها و همچنین«آشنایی با فناوریهای نوین» بوجود آمده و طی دو گام کلی «پذیرش بانکداری الکترونیکی» و «انتخاب مدلکسب وکارالکترونیکی»به سه دسته پیامد «بانکداری مجازی»، «خودخدمتی برخط» و «بهبود عملکرد آینده» منجر میگردد. در این بین شرایط زمینهای در دو دسته «ویژگیهای فردی» و «عوامل سازمانی» و همچنین شرایط محیطی همچون «واسطههای مالی» و «بیمهگذاران» در این فرآیند موثرند.