رضا سپهوند؛ میثم جعفری؛ مهدیه ویشلقی
چکیده
چکیده
رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار به آن دسته از رفتارهای انحرافی اخلاقی گفته میشود که به دنبال حداکثر کردن منافع سازمان و ذینفعان از طریق دورزدن قانون و گمراه کردن نهادهای نظارتی و بالادستی است. در این راستا اعتبار بیرونی سازمان شاخص کیفیت سازمان و جهتدهنده رفتارهای کارکنان است. رفتارهایی که میتواند برخلاف اخلاق، اما ...
بیشتر
چکیده
رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار به آن دسته از رفتارهای انحرافی اخلاقی گفته میشود که به دنبال حداکثر کردن منافع سازمان و ذینفعان از طریق دورزدن قانون و گمراه کردن نهادهای نظارتی و بالادستی است. در این راستا اعتبار بیرونی سازمان شاخص کیفیت سازمان و جهتدهنده رفتارهای کارکنان است. رفتارهایی که میتواند برخلاف اخلاق، اما در جهت منافع سازمان باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اعتبار بیرونی سازمان بر رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار با نقش تعدیلگر رهبری اخلاقی میباشد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش مدیران و سرپرستان شرکتهای زیرمجموعه گروه سایپا بوده است که بر مبنای نمونهگیری تصادفی طبقهای و با استفاده از فرمول کوکران 109 نفر از آنان بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و AMOS استفاده گردید. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای (Kaletion 2011, Herington 2017, Tuna 2016) استفاده شد که پایایی آنها بهوسیله آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. اعتبار بیرونی سازمان بر ابعاد رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین رهبری اخلاقی بهعنوان متغیر تعدیلگر موجب تعدیل رابطه اعتبار بیرونی و رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار میشود. نتایج پژوهش در حوزه حفظ تصویر سازمان و نوع رهبری سازمان نوآوریهایی داشته و به مدیران و کارکنان در درک اهمیت پرستیژ سازمان و نوع رهبری سازمان کمک خواهد کرد.
آرمین خالقی؛ حسین فتحآبادی؛ عامر دهقان نجمآبادی؛ نیلوفر سلاجقه
چکیده
مقاله حاضر به بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر گرایش به نوآوری با در نظر گرفتن نقش میانجی معنویت کارکنان میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از حیث روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر رویکرد کمی است. جامعه آماری شامل کارشناسان شرکت مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا است که شامل 190 نفر هستند. با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
مقاله حاضر به بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر گرایش به نوآوری با در نظر گرفتن نقش میانجی معنویت کارکنان میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از حیث روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر رویکرد کمی است. جامعه آماری شامل کارشناسان شرکت مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا است که شامل 190 نفر هستند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران، تعداد 127 نفر برای پژوهش انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزار Smart PLS صورت پذیرفت. نتایج پژوهش از یکسو حاکی از تأثیر مثبت و معنادار رهبری اخلاقی بر گرایش به نوآوری، رهبری اخلاقی بر معنویت و معنویت بر گرایش به نوآوری و از سویی دیگر، تأثیر غیرمستقیم رهبری اخلاقی بر گرایش به نوآوری از طریق متغیر میانجی معنویت است. این نتایج بینشهایی در رابطه با منشأ گرایش به نوآوری در سازمانها ارائه میکند.