هومن ستاره آسمان؛ سید محسن علامه؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی
چکیده
چکیده
این پژوهش تأثیر تعدیلگر هوش هیجانی رهبران بر رابطه قابلیتهای نوآوری و اثربخشی رهبری دانشگاهی در 5 دانشگاه بزرگ دولتی در شهر تهران را بررسی میکند. جامعه آماری پژوهش 217 مدیر ارشد دانشگاهی در 5 دانشگاه دولتی منتخب از سطح الف شهر تهران شامل دانشگاههای تهران، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و تربیت مدرس است. مؤلفههای ...
بیشتر
چکیده
این پژوهش تأثیر تعدیلگر هوش هیجانی رهبران بر رابطه قابلیتهای نوآوری و اثربخشی رهبری دانشگاهی در 5 دانشگاه بزرگ دولتی در شهر تهران را بررسی میکند. جامعه آماری پژوهش 217 مدیر ارشد دانشگاهی در 5 دانشگاه دولتی منتخب از سطح الف شهر تهران شامل دانشگاههای تهران، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و تربیت مدرس است. مؤلفههای پنهان متغیرهای مدل مفهومی، از طریق مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته با 11 صاحبنظر شاغل در دانشگاههای مذکور آشکار شد و با روش تحلیل مضمون 6 مرحلهای، 50 گویه در قالب 10 مؤلفه آشکار شناسایی و در قالب پرسشنامه نظرسنجی کمی در میان 150 نمونه از جامعه آماری مذکور توزیع گردید. جهت ارزیابی پایایی شاخص از آلفای کرونباخ، CR و ضرایب بارهای عاملی و جهت ارزیابی روایی شاخصAVE و ماتریس فورنل و لارکر استفاده و مورد تأیید قرار گرفتند. روش مدلسازی معادلات ساختاری بر مبنای تکنیک کمترین مربعات جزئی برای آزمون فرضیههای کمی پژوهش استفاده شد. نتایج حاکی از تأثیر متوسط قابلیتهای نوآوری بر اثربخشی رهبری دانشگاهی و تعدیل این رابطه توسط هوش هیجانی رهبران بود. بنابراین رهبران دانشگاههای دولتی میتوانند به پشتوانه برخورداری از این تواناییهای ادراکی بیبدیل و درک احساسات و هیجانات خود و اطرافیان، تفکرات خلاقانه و ایده پردازانه زیردستان را در جاهای مورد نیاز تقویت کرده، از آنها جهت ایجاد تغییر و نوآوری در فرایندهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهی استفاده کنند و موجب اثربخشی رهبری دانشگاه و تحول در ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه در جامعه شوند.
نسترن قرهباغی؛ فریبرز رحیمنیا
چکیده
اگر رهبران در وظیفه اساسی ارزیابی صحیح احساسات و هیجانها شکست بخورند، هیچ یک از کارهای انجام شده، نمیتواند آن اندازه که باید و شاید، مؤثر واقع شود. از دیگر سو، لزوم توجه به عملکرد شغلی و بهطبع آن عملکرد زمینهای به دلیل رفتارهای مثبتی همچون همکاری با دیگران و تلاش مضاعف ضروری به نظر میرسد. همچنین، براساس این نگرش که چرخه آموزش ...
بیشتر
اگر رهبران در وظیفه اساسی ارزیابی صحیح احساسات و هیجانها شکست بخورند، هیچ یک از کارهای انجام شده، نمیتواند آن اندازه که باید و شاید، مؤثر واقع شود. از دیگر سو، لزوم توجه به عملکرد شغلی و بهطبع آن عملکرد زمینهای به دلیل رفتارهای مثبتی همچون همکاری با دیگران و تلاش مضاعف ضروری به نظر میرسد. همچنین، براساس این نگرش که چرخه آموزش و پرورش عمدتاً حول محور آموزشِشناختی میچرخد، پرورش ابعاد عاطفی- اجتماعی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین آگاهسازی هرچه بیشتر مدیران مدارس نسبت به تأثیر ویژگیهای رهبریتحولگرا بر بروز رفتارهایی چون همکاری و تلاش بالاتر از حد انتظار، ضروری است؛ ازاین رو این مطالعه، تأثیرگذاری سبکرهبریتحولگرای مدیران مدارس را بر عملکرد زمینهای کارکنان از طریق هوشهیجانی مدیران، مورد بررسی قرارمی دهد. جامعه آماری مدیران و معاونین جهت تکمیل پرسشنامه هوشهیجانی و عملکرد زمینهای و جامعه آماری معلمان جهت پاسخ به پرسشنامه سبکرهبریتحولگرا در نظر گرفته شده و پرسشنامههای تحقیق به طور تصادفی میان 136 نفر از مدیران و معاونین و 234 نفر از معلمان توزیع گردید. پس از آزمون فرضیهها از طریق نرمافزار پیالاس، ضرایب مسیر به دست آمده در سطح خطای 0.05 حاکی از تأیید مدل کلی بود. بدین ترتیب مشخص گردید سبکرهبریتحولگرای مدیران بر هوش هیجانی خود آنان تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین عملکرد زمینهای کارکنان به تفکیک از سبکرهبریتحول گرای مدیران و هوشهیجانی آنان تأثیر پذیرفته و مسیر غیرمستقیم تأثیر سبکرهبریتحولگرای مدیران بر عملکرد زمینهای کارکنان از طریق هوشهیجانی مدیران نیز معنادار شناخته شد.