مجید استیری؛ محمد مهرآیین (لگزیان)
چکیده
چکیده
امروزه با توجه به رشد و توسعه پژوهشهای آکادمیک در حوزه فناوریهای برتر، شرکتهای دانشبنیان نقش بسزایی در تحریک و تشویق کارآفرینی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشورها ایفا میکنند؛ بنابراین پاسخ به این سؤال ضروری است که چه عواملی سبب رشد و موفقیت این شرکتها خواهند شد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل کلیدی موفقیت شرکتهای ...
بیشتر
چکیده
امروزه با توجه به رشد و توسعه پژوهشهای آکادمیک در حوزه فناوریهای برتر، شرکتهای دانشبنیان نقش بسزایی در تحریک و تشویق کارآفرینی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشورها ایفا میکنند؛ بنابراین پاسخ به این سؤال ضروری است که چه عواملی سبب رشد و موفقیت این شرکتها خواهند شد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل کلیدی موفقیت شرکتهای دانشبنیان با استفاده از یک مطالعه کیفی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش تحلیلی است. بدین منظور مصاحبه نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کیفی تحلیل تم صورت گرفته است. خبرگان مورد مصاحبه در تحقیق حاضر 25 نفر از مدیران عامل شرکتهای موفق و برتر دانشگاهی و دانشبنیان مستقر در شهر مشهد در 3 سال اخیر هستند. مرور ادبیات، پژوهشهای انجام گرفته و نتایج مصاحبهها نشاندهنده 5 تم اصلی است که عوامل کلیدی موفقیت شرکتهای دانشبنیان را در 5 سطح ویژگیهای فردی، عوامل سازمانی، عوامل محیطی، استراتژی شرکت و تأمین و تخصیص منابع طبقهبندی میکند، که برای تفسیر و مشخص کردن ارتباط بین عوامل و مشخص کردن نقش هریک از متغیرها، از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. بر اساس نتایج بررسی به نظر میرسد بعد از عوامل محیطی، تأمین و تخصیص منابع مالی مناسب (میزان و زمان تخصیص) و نیروی انسانی مناسب (تحصیلکرده، باتجربه، ماهر، خلاق و نوآور) از اهمیت بالاتری نسبت به سایر عوامل برخوردارند. همچنین مشخص گردید ویژگیهای فردی و عوامل سازمانی دارای تأثیر متقابل دوطرفه بوده و استراتژی شرکت نیز بیشترین تأثیرپذیری را نسبت به سایر عوامل دارد. درنهایت بهترین روش اجرایی در بین ویژگیهای پنجگانه تحقیق برای بهکارگیری مدیران جهت دستیابی به موفقیت، رشد و توسعه شرکتهای دانشبنیان تعیین گردید.