به کارگیری تدابیر سیاسی بر مبنای سبک های حل مسأله (مورد مطالعه: کارمندان دانشگاه شهید بهشتی)
Ali
Rezaeean
author
text
article
2011
per
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان تدابیر سیاسی و سبک های حل مسأله افراد انجام شده است. به این منظور 220 نفر از کارمندان دانشگاه شهید بهشتی به صورت تصادفی از میان 1000کارمند دانشگاه انتخاب گردید. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه استاندارد سنجش سبک حل مسأله هلریگل، اسلوکوم و وودمن و پرسشنامه رفتارسیاسی ای.جی.دوبرین استفاده شد. طی نتایج به دست آمده، ارتباط مثبتی میان قضاوت عاطفی با چاپلوسی، استفاده سیاسی از اطلاعات، ایجاد الزام اخلاقی، معاشرت با افراد ذی نفوذ و ایجاد پایگاه حمایتی وجود دارد. همچنین ارتباط معکوسی میان قضاوت منطقی با چاپلوسی، استفاده سیاسی از اطلاعات، ایجاد الزام اخلاقی، معاشرت با افراد ذی نفوذ و ایجاد پایگاه حمایتی وجود دارد. میان ادراک شهودی با استفاده سیاسی از اطلاعات، و ایجاد الزام اخلاقی، ارتباط و همسویی وجود دارد. ادراک حسی نیز با چاپلوسی، استفاده سیاسی از اطلاعات و ایجاد الزام اخلاقی رابطه معکوس داشت.
کلید واژه ها: تدابیر سیاسی، حل مسأله، نوع قضاوت، نوع ادراک.
Transformation Management Journal
Ferdowsi University of Mashhad
2383-4064
3
v.
5
no.
2011
1
23
https://tmj.um.ac.ir/article_25640_5132d4092a6aed0677a31707c880b6c2.pdf
dx.doi.org/10.22067/pmt.v3i5.10861
تحلیل استراتژی های خود رهبری و ارتباط آن با خلاقیت اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت
Razieh
Agha babaei
author
text
article
2011
per
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل استراتژی های خود رهبری و ارتباط آن با خلاقیت اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت بوده است. نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در سال تحصیلی 88-1387 بالغ بر345 نفر بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم 119 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها دو پرسشنامه استاندارد خود رهبری با 31 سوال و ضریب پایایی 81% و پرسشنامه خلاقیت رندسیپ با 48 سوال و ضریب پایایی87% بود. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون، ضریب رگرسیون، تحلیل واریانس چندگانه) صورت گرفت. یافته های یژوهش نشان داد بین استراتژی های خود رهبری و خلاقیت اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت رابطه مثبت وجود دارد و نیز از بین استراتژی های خودرهبری، استراتژی تفکر سازنده دارای اهمیت بیش تری در پیش بینی خلاقیت است.
کلید واژه ها: استراتژی های خود رهبری، خلاقیت، اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت.
Transformation Management Journal
Ferdowsi University of Mashhad
2383-4064
3
v.
5
no.
2011
24
43
https://tmj.um.ac.ir/article_25652_5f9fefc0d4b013dbe95eaa07f43d6a92.pdf
dx.doi.org/10.22067/pmt.v3i5.10862
بومیسازی نظام وزندهی مدل تعالی سازمانی بنیاد کیفیت اروپا در شرکتهای تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
Amir Hossein
Khaleghi
author
text
article
2011
per
چکیده
مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند ارزیابی و بهبود عملکرد در سالهای اخیر اقبال فراوانی یافته است و بسیاری از سازمانهای کشورمان نیز از آن برای ارتقای عملکرد خود استفاده میکنند. این پژوهش، چهارچوب وزنی این مدل را مورد بررسی قرار میدهد و در مقایسه با چهارچوب وزنی استاندارد مدل تعالی سازمانی، چهارچوب وزنی متناسب با جامعه پژوهش را ارائه میکند. در این پژوهش پیمایشی توصیفی از 46 سازمان از جامعه سازمانهای تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران استفاده شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه 45 سوالی است که در 9 بخش متناسب با معیارهای مدل تعالی سازمانی، سامان یافته است. روش تحلیل دادههای آماری، رگرسیون امتیاز عامل بر مبنای تحلیل عاملی تاییدی است که با روش چندگزینی پشتیبانی میشود. این نوشته نشان میدهد که چهارچوب وزندهی سازمان های جامعه پژوهش با چهارچوب استاندارد مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا متفاوت است و وزن ادراکی توانمندسازها در چهارچوب وزنی تدوین شده به شکل قابل ملاحظهای از وزن نتایج بیشتر است.
کلیدواژه ها: تعالی سازمانی، مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا، چهارچوب وزندهی، مدل تعالی سازمانی بومی.
Transformation Management Journal
Ferdowsi University of Mashhad
2383-4064
3
v.
5
no.
2011
44
67
https://tmj.um.ac.ir/article_25675_7cd34093ef084936aaca22d81f0ca3ed.pdf
dx.doi.org/10.22067/pmt.v3i5.10863
بررسی رابطه بین ویژگیهای شغلی و رفتار شهروندی سازمانی در مرکز آموزش صدا و سیما (با تأکید بر مدل هاکمن و اولدهام)
Habib
Ebrahimpour
author
text
article
2011
per
چکیده
بقاء در محیط نامطمئن و پر رقابت کنونی، سازمانها را به داشتن نیروهایی متخصص و ماهر ملزم ساخته است؛ نیروهایی که فراتر از وظایف تکلیفی خود عمل نمایند، زیرا موفقیت سازمانها به وجود این نیروها بستگی زیادی دارد. عوامل متعدی در شکلگیری این رفتار نقش دارند. در تحقیق حاضر این عوامل با توجه به مدل هاکمن و اولدهام مورد بررسی واقع شد و به جای نتایج فردی و سازمانی، رفتار شهروندی سازمان مورد توجه قرار گرفت. تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری تعداد 250 نفر است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و از فنون آماری فراوانی و درصد و ضریب همبستگی برای تجزیه و تحلیل سوالها، رد یا تایید فرضیهها و برای دستیابی به میزان و شدت رابطه متغیرها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین ابعاد اصلی شغل با رفتار شهروندی سازمانی(460/0R=)، بین حالتهای اصلی روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی(647/0R=) و بین ویژگیهای شغلی با ترکیب دو مولفه ابعاد اصلی و حالتهای روانی حساس با رفتار شهروندی سازمانی(553/0R= ) رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. در پایان پیشنهادهایی برای بهبود رفتار شهروندی سازمانی در مرکز آموزش صدا و سیما ارائه گردید.
کلیدواژهها: ویژگیهای شغلی، ابعاد اصلی شغل، حالتهای روانی حساس، مدل هاکمن و اولدهام، رفتار شهروندی سازمانی.
Transformation Management Journal
Ferdowsi University of Mashhad
2383-4064
3
v.
5
no.
2011
68
89
https://tmj.um.ac.ir/article_25698_3680c6a73bfa720d2cf4da116047742c.pdf
dx.doi.org/10.22067/pmt.v3i5.10865
بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد شرکت
Hassan Ali
Sinaei
author
text
article
2011
per
بنا بر دیدگاه مبتنی بر منابع، عملکرد برتر شرکت ها می تواند از منابع منحصر به فرد آنها، یکپارچگی منابع و یا توانایی پاسخ گویی به محیط ناشی شود. بر اساس این دیدگاه، تفاوت در عملکرد شرکت ها به دلیل این است که سازمان های موفق دارای منابع استراتژیکی(فیزیکی، انسانی و سازمانی) هستند که رقبای آن ها فاقد آن منابع-اند. پس تفاوت در منابع، نقش مهمی در ایجاد سود برای شرکت دارد. از جمله منابع شرکت، سرمایه فکری است که سرمایه نوآوری و سرمایه مشتری زیر مجموعه آن است. این تحقیق به بررسی ارتباط بین سرمایه نوآوری و سرمایه مشتری با عملکرد مالی در شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و همین طور روابط تعاملی آن دو با عملکرد مالی شرکت ها با توجه به تکنولوژی شرکت می پردازد. داده های سال های 1386-1381، جمع آوری شده اند و با استفاده از ضریب همبستگی دومتغیره پیرسون و ضریب تعیین، تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج بر پایه داده های جمع آوری شده از 26 شرکت تولیدی با تکنولوژی بالا و 26 شرکت تولیدی با تکنولوژی پایین نشان داد که هر دو متغیرسرمایه نوآوری و مشتری رابطه مثبت و معنی داری با عملکرد مالی دارند، ولیکن نتیجه قابل توجه دیگر این بود که شدت ارتباط بین سرمایه نوآوری با عملکرد در شرکت های با تکنولوژی بالا بیشتر از شرکت های با تکنولوژی پایین نبوده است.
کلید واژه ها: دیدگاه مبتنی بر منابع، سرمایه فکری، سرمایه نوآوری، سرمایه مشتری، مخارج تحقیق و توسعه، عملکرد مالی.
Transformation Management Journal
Ferdowsi University of Mashhad
2383-4064
3
v.
5
no.
2011
90
124
https://tmj.um.ac.ir/article_25745_eb34a4af940cd72d2e1d46f32e9c03db.pdf
dx.doi.org/10.22067/pmt.v3i5.10864
تاثیر ایفای نقش رهبری مدیران آموزشی بر تحول نظام ارزشی با تاکید بر رویکرد تک نگاشت روایی
Sedigheh
Kazemi
author
text
article
2011
per
ایفای نقش رهبری به عنوان جوهره مدیریت شناخته شده است. در نظام سازمانی مدرسه، تحول نظام ارزشی یادگیرنده ها از جمله اهداف سازمان های آموزشی قلمداد می شود. سوال اصلی این پژوهش بر چگونگی تحول نظام ارزشی دانش آموزان با اتکاء بر نظریه ارزشی گریوز و متاثر از ایفای نقش رهبری مدیران آموزشی است. رویکرد به پژوهش، کیفی و راهبرد پژوهش، مطالعه موردی بوده است که از طریق مطالعه ای مبتنی بر پویش روایی و با حضوری سه ماهه در محیط دبیرستان انجام شده است. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه سازمان یافته با مدیر و معاونین، مشاهده نامنظم از اماکن و تعاملات بین فردی مدیر و معاونین مدرسه با هم و با دانش آموزان، بررسی فعالیت ها و مصاحبه روایی با دانش آموزان مشارکت کننده انجام شده است. برای تضمین اعتبار داده ها، از روش های سه سویه سازی و انسجام ساختاری، بررسی مجدد توسط مشارکت کنندگان، کدگذاری مجدد توسط داور دوم و فنون شبه آماری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان می دهد عملکرد مدیران در قبال این مولفه، منجر به تثبیت نظام ارزشی دانش آموزان مورد مطالعه در سطوح دوم تا چهارم این نظریه شده و پرورش مخاطبان برای ورود به سطوحی از نظام ارزشی مبتنی بر معنویت، یکپارچگی، جامعه محوری و تدبیر محوری عقیم مانده است.
کلید واژه ها: رهبری، مدیر آموزشی، نظام ارزشی، پویش روایی، برنامه درسی پنهان، نظام ارزشی گریوز.
Transformation Management Journal
Ferdowsi University of Mashhad
2383-4064
3
v.
5
no.
2011
125
147
https://tmj.um.ac.ir/article_25763_464eec46d43240c4ea8fcff3a9c8866b.pdf
dx.doi.org/10.22067/pmt.v3i5.10866
طراحی الگوی زیرساختی مورد نیاز به منظور پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان
Reza
Najafbeygi
author
text
article
2011
per
یکی از مهم ترین مباحث پیاده سازی مدیریت دانش، تعیین زیرساخت های آن است؛ از این رو هدف این تحقیق، طراحی الگوی زیرساختی مورد نیاز به منظور پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان های دولتی ایران می باشد. این مقاله بر مبنای یافته های تحقیق میدانی در سازمان های دولتی استان خراسان رضوی تنظیم شده است. مدل اولیه تحقیق از طریق تکنیک دلفی نهایی گردید. برای آزمون مدل، از کارکنان لیسانس و بالاتر سازمان های دولتی استان خراسان رضوی نمونه گیری تصادفی صورت پذیرفت. برای دستیابی به ابعاد زیرساختی مدیریت دانش، رویکرد فنی و اجتماعی مبنای عمل واقع گردید و از پرسشنامه برای جمع آوری داده و آزمون فرضیات تحقیق استفاده شد. از مدل معادلات ساختاری و نرم افزاری LISREL جهت بررسی روابط بین متغیرها استفاده شد. نتایج نشان داد فرهنگ سازمانی با محوریت: فرهنگ یادگیری، اعتماد و همکاری، ساختار سازمانی حول: عدم تمرکز و رسمیت، همچنین حمایت فناوری اطلاعات و انگیزش کارکنان مهم ترین زیرساخت های مورد نیاز پیاده سازی مدیریت دانش در سطح سازمان های دولتی مورد مطالعه محسوب می گردند.
کلید واژه ها: مدیریت دانش، عوامل زیرساختی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، حمایت فناوری اطلاعات، انگیزش نیروی انسانی.
Transformation Management Journal
Ferdowsi University of Mashhad
2383-4064
3
v.
5
no.
2011
148
180
https://tmj.um.ac.ir/article_25788_3839c0b504c9978c9903b748a3d3b7c8.pdf
dx.doi.org/10.22067/pmt.v3i5.10867