@article { author = {Danaeefard, m}, title = {تحلیل نگرش های شغلی کارکنان سازمان های دولتی}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {2}, number = {3}, pages = {1-19}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v2i3.4253}, abstract = {تحلیل نگرش های شغلی کارکنان سازمان های دولتی تبیین جو سکوت سازمانی و رفتار سکوت سازمانی دکتر حسن دانایی فرد دانشیار دانشگاه تربیت مدرس بلال پناهی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور چکیده بی تردید سرمایه داری دانش سازمانی، رمز ماندگاری در دنیای بسیار رقابتی است. مأخذ تولید دانش تالارهای گفتمان سازمانی است که در خود گفتمان‌های متعدد و در عین حال متفاوت جای داده است. اگر بر افواه سازمانی مُهر سکوت زده شود اذهان کارکنان که موتور مولد دانش سازمانی هستند فسیل خواهند شد. وقتی کارکنان، به عنوان سرمایه استراتژیک سازمان، سکوت می‌کنند مدیریت باید خطر بزرگ مدیریتی خود را حس کند. این تحقیق از نوع توصیفی است که یازده فرضیه اصلی داشت که برای بررسی این فرضیات از پرسشنامه استانداردی که شامل 28 سؤال بود، استفاده گردید. در این پژوهش با تبیین مفهوم سکوت سازمانی و رفتار سکوت، روابط تجربی آزمون شده بین فضای سکوت و رفتار سکوت در تعامل با نگرش شغلی کارکنان در بخش دولتی مورد بحث قرار گرفت. تحلیل و بررسی بر روی داده های به‌دست آمده از 280 نفر از کارکنان سازمان های دولتی انجام گرفت. این داده‌ها توسط نرم افزار SPSS و توسط آزمون های همبستگی و آزمون تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین ابعاد جو سکوت (نگرش مدیریت عالی به سکوت، نگرش سرپرستان به سکوت و فرصت های ارتباطاتی) و نگرش های شغلی کارکنان با رفتار سکوت کارکنان، رابطه معنی داری وجود دارد؛ به طوری که بین نگرش مدیریت عالی و نگرش سرپرستان با رفتار سکوت کارکنان یک همبستگی مثبت نسبتاً شدیدی وجود دارد و بین فرصت های ارتباطاتی و نگرش های شغلی کارکنان با رفتار سکوت کارکنان، همبستگی منفی نسبتاً شدیدی است. کلید واژه ها: سکوت سازمانی، نگرش مدیران عالی، نگرش سرپرستان، فرصت های ارتباطاتی، رفتار سکوت، تعهد سازمانی، رضایت شغلی}, keywords = {}, title_fa = {An analysis of employee’s attitudes in public organizations: explanation of organizational silence climate and silence behavior}, abstract_fa = {An analysis of employee’s attitudes in public organizations: explanation of organizational silence climate and silence behavior Hassan Danaeefard Associate professor Tarbiat Modares University Balal Panahi Academic staff of Payam e Noor University Abstract Undoubtedly survival password of capitalism in the very competitive world is organizational knowledge. Resources of knowledge production are organizational dialogue forums that capture multiple dialogues and at the same time different dialogues. If organizational mouths be pressed to silence, employee’s opinions that are the engine generating organizational knowledge will be fossils. When the staff silence as a strategic investment of an organization, management must feel their major managerial risk. Data for this descriptive study was collected from 280 employees of a public organization by a standard questionnaire containing 28 questions to evaluate eleven original hypotheses. In this study, we first described the concept of organizational silence and silence behavior then the empirical relationships between silence climate and silence behavior in interaction with job attitudes in the public sector were discussed thoroughly. SPSS software was utilized to analyze research data using correlation tests and path analysis technique. The results showed that there is a significant relationship between silence climate dimensions (top management attitudes to silence, supervisor attitudes to silence and communication opportunities) and job attitudes with behavior silence employees. The findings showed a relatively strong positive correlation between top management attitude and supervisors’ attitude with silent behavior of employees. Furthermore, a relatively strong negative correlation was observed between communication opportunities and employees job attitudes with silence behavior employees Keywords: Organizational silence, Top management attitudes, Supervisors’ Attitude, Communication opportunities, Silent behavior, Organizational commitment, Job satisfaction.}, keywords_fa = {}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_25188.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_25188_44229ad5539d6950c55af7ee3471b64a.pdf} } @article { author = {Khanalizadeh, Roghayeh}, title = {رابطه بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {2}, number = {3}, pages = {20-45}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v2i3.4255}, abstract = {رابطه بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه تربیت مدرس) رقیه خانعلیزاده کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس دکتر اسدا... کردنائیچ استادیار دانشگاه تربیت مدرس دکتر علی اصغر فانی استادیار دانشگاه تربیت مدرس دکتر اصغر مشبکی دانشیار دانشگاه تربیت مدرس چکیده به منظور غلبه بر شرایط نامطمئن، پیچیده و پویا تنها راهی که پیش روی مدیران قرار دارد، داشتن نیروی انسانی توانمند و کارآمد که بنیاد ثروت و دارایی های حیاتی سازمان به حساب می آیند، منافع بسیار زیادی برای کلیه مؤسسات و سازمان ها، خواهد داشت. در مقاله حاضر، به بررسی رابطۀ یادگیری سازمانی و توانمندسازی کارکنان و سنجش میزان احساس توانمندی کارکنان و تعیین موقعیت دانشگاه از نظر یادگیری سازمانی پرداخته شده است. از این رو از دو پرسشنامه استاندارد یادگیری و توانمندسازی استفاده گردید. جامعه آماری در این تحقیق تعداد 271 نفر از کارکنان دانشگاه تربیت مدرس با تحصیلات لیسانس و بالاتر است. نمونه آماری تحقیق 74 نفر محاسبه شد. با این حال تعداد 90 پرسشنامه توزیع گردید و تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس تعداد 89 نفر با استفاده از نرم افزار SPSS 15 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد رابطه معنی دار میان یادگیری بر توانمندسازی و تأثیر بسیار قوی یادگیری بر توانمندسازی است و نیز مشخص گردید که در دانشگاه، پنج بعد توانمندی که عبارتند از: احساس شایستگی، استقلال، موثر بودن، معنی داری و اعتماد در کارکنان وجود دارد، اما از هفت بٌعد یادگیری سازمانی، سه بعد: کار و یادگیری گروهی، اشتراک دانش و رهبری مشارکتی از حد متوسط کمتر و چهار بعد: چشم اندار مشترک، فرهنگ یادگیری، تفکر سیستمی و توسعه شایستگی کارکنان، از حد متوسط بالاتر است. کلید واژه ها: یادگیری، یادگیری سازمانی، توانمندسازی.}, keywords = {}, title_fa = {Study of the relationship between organizational learning and empowerment}, abstract_fa = {Study of the relationship between organizational learning and empowerment Roghayeh Khanalizadeh M.A of Tarbiat Modares University Asadollah Kordnaiej Assistant professor, Tarbiat Modares University Ali Asghar Fani Assistant professor, Tarbiat Modares University Asghar Moshabaki Associate professor, Tarbiat Modares University Abstract The environment in which organizations work is dynamic, complex and unconventional. Therefore, top managers seek for solutions to overcome these uncertainty and complexity by empowering their human resources through creation of a learning environment where employees are kept updated. Such investment in turn, is expected to contribute to organizational performance and eventually build bases for competitive advantage. This study investigates the relationship between organizational learning and empowerment. The objective of present article is to evaluate the relation between organizational learning and empowerment of Tarbiat Modares University's employees. For this purpose, two standard questionnaires in the field of learning and empowerment were used and the data were collected and analyzed to specify the aspects of organizational learning on empowerment. In this research, the statistical population includes 271 employees of Tarbiat Modares University holding at least a bachelor degree. A sample of 74 employees was randomly selected using kokran sampling plan. From 90 questionnaires distributed 89 questionnaires were returned, and data was analyzed using SPSS software version 15. The research results indicated a strong correlation between organizational learning and empowerment. According to the findings, although, aspects of empowerments (Competence, Self – Determination, Impact, Meaning and Trust in others) reasonably exist among the university employees, three aspects of organizational learning (Team work, Knowledge sharing, Partnership leadership) appears to be lower than standard. However four aspects of organizational learning including shared vision, organizational culture, system thinking, and development of staffs sufficiency , are higher than standard. Keywords: Learning, Organizational Learning, Empowerment.}, keywords_fa = {}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_25210.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_25210_4cd3ed8ce9ede07a0ce921d32ad28150.pdf} } @article { author = {Ahmadi, Parviz}, title = {نقش عوامل شخصیتی در شکل‌گیری اعتیاد به کار}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {2}, number = {3}, pages = {46-67}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v2i3.4256}, abstract = {نقش عوامل شخصیتی در شکل‌گیری اعتیاد به کار (مورد مطالعه: اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران) دکتر پرویز احمدی استادیار دانشگاه تربیت مدرس رضا طهماسبی دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران جبار باباشاهی دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس مهدی فتاحی دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران چکیده امروزه کار جزء جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها به حساب می‌آید. همه روزه افراد، زمان زیادی از وقت خود را در سازمان‌ها می‌گذرانند. فشارها و خواسته‌های نامحدود سازمانی، افراد را مجبور می‌کند که مدام در حال کارکردن باشند، در نتیجه احتمال شکل گیری "اعتیاد به کار" در آنها افزایش می‌یابد. پدیدۀ اعتیاد به کار به ویژه در مشاغلی بیشتر مشاهده می‌شود که انرژی ذهنی بالایی را از فرد می‌طلبد. این پژوهش با هدف بررسی نقش عوامل شخصیتی در شکل گیری اعتیاد به کار در اعضای هیئت علمی دانشگاه صورت گرفته است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی از شاخۀ همبستگی و مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری تحقیق دربرگیرندۀ اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران بوده است؛ بدین منظور 230 پرسش نامه توزیع و جمع آوری گردید. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که ویژگی‌های شخصیتی، چون وظیفه شناسی، برون گرایی و گشودگی، رابطۀ مثبتی با اعتیاد به کار دارند؛ در حالی که بین ابعاد شخصیتی روان رنجوری و سازگاری با اعتیاد به کار رابطه معناداری مشاهده نشد. کلید واژه ها: اعتیاد به کار، مدل پنج عاملی شخصیّت، برون گرایی، سازگاری، روان رنجوری، گشودگی، وظیفه شناسی.}, keywords = {}, title_fa = {The Role of personality factors in work holism formation}, abstract_fa = {The Role of personality factors in work holism formation Case of: Academic staff of University of Tehran Parviz Ahmadi Assistant professor, Tarbiat Modares University Reza Tahmasebi Ph.D Student of Tehran University Jabbar Babashahi Ph.D Student of Tarbiat Moddaress University Mahdi Fattahi Ph.D Student of Tehran University Abstract: Nowadays, work has been indispensable component of human life. Every day people spend a lot of their time in organizations. Unlimited organizational pressures and desires force people to work continually and consequently increase possibility of work holisms formation in people. Work holism phenomenon in particular is experienced in jobs that require high mental energy from employees. The objective of this research is to investigate the role of personality traits in work holisms formation among faculty members at Tehran University. Research methodology includes both descriptive and correlation analysis based on Structural Equation Modeling. Data was collected by means of designed questionnaire that was distributed among faculty members at University of Tehran. Research result indicated that personality dimension such as conscientiousness; extraversion and openness to agreeableness have a positive relationship with work holism, whereas personality dimension such as neuroticism and agreeableness did not appear to have meaningful relationship with work holism. Keywords: Work holism, Five-big personality model, Extraversion, Agreeableness, Neuroticism, Openness to experience, Conscientiousness.}, keywords_fa = {}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_25231.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_25231_1fe8ad324e785746e893d2d41436d823.pdf} } @article { author = {Doaei, Habibollah}, title = {تاثیر ارزیابی عملکرد بالنده ساز بر عملکرد کاری}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {2}, number = {3}, pages = {68-89}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v2i3.4258}, abstract = {تاثیر ارزیابی عملکرد بالنده ساز بر عملکرد کاری دکتر حبیب اله دعایی دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد مسعود علیزاده کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه فردوسی مشهد چکیده ارزیابی عملکرد بالنده ساز، توجّه ویژه‌ای به عکس العمل‌های کارکنان در قبال ارزیابی دارد. در این نوع ارزیابی، پاسخ و احساس مثبت کارکنان نسبت به ارزیابی عملکرد، نشان از موفقیّت آن دارد. این نوع ارزیابی شامل دو جزء هدف گذاری و بازخورد است. در هدف گذاری و بازخورد بالنده ساز، کارکنان اهداف و بازخورد را واضح، مرتبط و قابل درک تشخیص می دهند. در این تحقیق بیان می شود که بین دو متغیر ارزیابی عملکرد بالنده ساز و عملکرد کاری، ارتباط وجود دارد و متغیرهای تعهد سازمانی، انگیزش درونی و گرایش‌های استقلال طلبانه بر این ارتباط تاثیر می‌گذارند. هدف از این تحقیق، بررسی نوع ارتباط بین ارزیابی عملکرد بالنده ساز با عملکرد شغلی می باشد، که در یکی از سازمان‌های تولیدی در ایران مورد آزمون قرار گرفته است . جهت سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شده و روایی و پایایی آنها سنجیده شده است. نتایج تحقیق نشان داد، برای کارکنانی که گرایش‌های استقلال طلبانه در آنها ضعیف است، ارتباط بین ارزیابی عملکرد بالنده ساز و عملکرد کاری مثبت است، اما برای کارکنانی که اینگونه گرایش‌های استقلال طلبانه در آنها قوی است، این ارتباط منفی می‌باشد. همچنین مشخص شد که انگیزش درونی شغل به عنوان عامل واسطه ای بین ارزیابی عملکرد بالنده ساز و عملکردکاری ارتباط برقرار می‌کند. کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد بالنده ساز، عملکرد کاری، گرایش‌های استقلال طلبانه، انگیزش درونی، تعهّد احساسی.}, keywords = {}, title_fa = {Effects of developmental performance appraisal on work performance}, abstract_fa = {Effects of developmental performance appraisal on work performance Habibollah Doaei Associate professor, Ferdowsi University of Mashhad Masuod Alizadeh M.A of Ferdowsi University of Mashhad Abstract Developmental performance appraisal pays especial attention to employee's appraisal reactions. In this appraisal, positive reaction and positive feelings towards appraisal approach is an indication of performance appraisal success. This performance appraisal consists of goal setting and feedback activities. In Developmental goal setting and feedback, employees recognize them as clear, relevant and understanding activities. The aim of this research is to investigate the relationship between developmental performance appraisal and work performance and the influence of affective commitment, intrinsic motivation and autonomy orientation to this relationship. The research was conducted in a regional manufacturing firm in Iran and data was collected by utilization of a standard questionnaire. Before distribution of the questionnaire, appropriate techniques were used to assure acceptable reliability and validity of the instrument. Results from survey showed that the relationship between developmental performance appraisal and work performance was mediated by employees’ intrinsic motivation, and strongly moderated by their autonomy orientation. For employees with a weak autonomy orientation, the relationship was positive, but for those with a strong autonomy orientation, the relationship was negative. Key words: Developmental performance appraisal, Work performance, Autonomy orientation, Intrinsic motivation, Affective commitment}, keywords_fa = {}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_25262.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_25262_870e9a7f7d28d942ec2ada5a1e29e44e.pdf} } @article { author = {manager18Asgharizadeh, Ezzatollah}, title = {تدوین شاخص‌های عملکرد زنجیرۀ تأمین}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {2}, number = {3}, pages = {90-108}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v2i3.4257}, abstract = {تدوین شاخص‌های عملکرد زنجیرۀ تأمین با الگو ‌برداری از مدل اروپایی مدیریت کیفیت (مورد مطالعه: شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند) دکتر عزت‌الله ‌اصغری‌زاده استادیار دانشگاه تهران دکتر منصور مومنی دانشیار دانشگاه تهران احمد‌رضا قاسمی دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه تهران چکیده طی سالیان اخیر، مدیریت و به تبع آن سنجش عملکرد زنجیرۀ‌ تأمین، توجه جمع کثیری از مدیران و محققین را در حوزۀ مدیریت تولید و عملیات به خود معطوف داشته‌است. هدف از انجام این پژوهش، ارائۀ شاخص‌های تعالی زنجیره تأمین بر اساس مفاهیم مدیریت کیفیت جامع و مدل اروپایی مدیریت کیفیت(EFQM) است. از این رو این معیار‌ها به وسیلۀ مطالعۀ تطبیقی معیار‌های نه‌گانۀ مدل اروپایی مدیریت کیفیت با عوامل دخیل در عملکرد زنجیره تأمین توسعه داده شده و مدل استخراج‌شده با رویکرد پرسشنامه‌ای ارزیابی گردیده‌‌است. روایی، پایایی و اوزان معیار‌ها نیز از طریق روش‌های پیشرفته ریاضی-آماری مورد ارزیابی قرار گرفته ‌است. یافته‌ها نشان از فاصله معنادار بین وضع موجود و مطلوب در برخی از ابعاد نه‌گانه مدل تعالی عملکرد زنجیره تأمین دارد. از آنجایی که این مدل تنها بر روی زنجیره تأمین داخلی یک شرکت آزمون گردیده، در تعمیم نتایج آن به زنجیره‌تأمین سایر سازمان‌ها می‌باید احتیاط کرد. به دیگر سخن به واسطه ماهیت روش مطالعه موردی، اعتبار برونی نتایج تحقیق مورد تردید است. کلید واژه‌ها: مدیریت زنجیره‌تأمین، سنجش عملکرد زنجیره‌تأمین، مدل اروپایی‌کیفیت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای،‌ مدل‌سازی.}, keywords = {}, title_fa = {Supply chain excellence modeling with benchmarking of EFQM}, abstract_fa = {Supply chain excellence modeling with benchmarking of EFQM (Case of: Shahrvand chain stores) Ezzatollah Asgharizadeh Assistant professor, Tehran University Mansour Momeni Associate professor, Tehran University Ahmad Reza Ghasemi Ph.D Student of Tehran University Abstract In recent years, supply chain management and its performance measurement has been an area of interest to both scholars & practitioners especially in the field of operation and production management. The purpose of this paper is to propose and validate a new framework based on total quality management and EFQM concepts. In this research we try to develop a synthesized model by comparison of EFQM measures, recent supply chain performance measurement literacy, and socio economical contributing factors of Shahrvand Chain Stores. The model was measured by questionnaire approach. The criteria's reliability, validity and criteria's weight evaluated by advanced statistical and mathematical methods. The results of the research reflect significant difference between current & desirable situation for some of criteria of the model. It is important to notice that the findings of this research should cautiously be generalized to other organizations of the same line of business since the model has only been tested in one supply chain. In other word, because of the nature of the case study, external validity of the model is not justifiable. Keyword: Supply chain management, Supply chain performance, EFQM modeling.}, keywords_fa = {}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_25287.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_25287_ddb0fcf01d4291a301e004f54d29f326.pdf} } @article { author = {Shaemi Barzoki, Ali}, title = {رابطۀ جامعه پذیری سازمانی و تعّهد سازمانی}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {2}, number = {3}, pages = {109-127}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v2i3.4259}, abstract = {رابطۀ جامعه پذیری سازمانی و تعّهد سازمانی در شرکت گاز استان کردستان دکتر علی شائمی برزکی استادیار دانشگاه اصفهان ژیلا اصغری کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان چکیده جامعه پذیری سازمانی نقش حیاتی در مراحل اولیۀ استخدام نقش مهمی دارد. تحقیقات نشان داده جامعه پذیری، اثرات منفی انتظارات برآورد نشدۀ کارکنان بر اثربخشی کلی سازمانی را کاهش می‌دهد؛ از جمله تعهد کارکنان، مشکل اساسی بسیاری از شرکت ها ست. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در شرکت گاز استان کردستان بوده است. حجم نمونه آماری، 190 آزمودنی بود که به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد برگرفته از مدل جامعه پذیری جونز و تعهد سازمانی آلن و می‌یر استفاده شد. برای روایی هر دو پرسشنامه از نظر چند تن از صاحب‌نظران مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی بهره گرفته شد و برای سنجش میزان پایایی نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد، که آلفای کرونباخ برای پرسشنامه جامعه پذیری سازمانی 85/0 و تعهد سازمانی 82/0 به دست آمد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد و نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد دو روش ثابت و تأیید جامعه پذیری سازمانی، پیش بینی کننده‌های قوی تری برای تعهد سازمانی هستند. کلید واژه ها: جامعه پذیری، جامعه پذیری سازمانی، روش‌های جامعه پذیری ، تعهد سازمانی.}, keywords = {}, title_fa = {The relationship between organizational socialization and organizational commitment in Kurdistan Province Gas Company}, abstract_fa = {The relationship between organizational socialization and organizational commitment in Kurdistan Province Gas Company Ali Shaemi Barzoki Assistant professor, Isfahan University Jila asghari M.A of Isfahan University Abstract: Organizational socialization plays a crucial role in the early stages of employment for newcomer. It has been found that socialization reduces the negative effects of unmet expectations on overall organizational effectiveness, including employee commitment – an issue that has become a new challenge for many companies. The purpose of this research is to study the relationship between the organizational socialization and the organizational commitment at Kurdistan province Gas Company. A sample of 190 was randomly selected from employees of the gas company. Two sets of questionnaires based on Jones organizational socialization and Allen & Meyer organization commitment models were used for the purpose of data collection. The questionnaires’ validity was determined based on the viewpoints of organizational behavior and human resource management experts, and the reliability of both questionnaires was estimated through Cronbach’s alpha coefficient that accounted for /85 and. /82 respectively. The results showed that organizational socialization was significantly and directly related to organizational commitment. The Regression analysis also indicates that fixed and investiture tactics appear to be appropriate predictors for organizational commitment. Keywords: Socialization, Organizational socialization, Socialization tactics, Organizational commitment}, keywords_fa = {}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_25318.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_25318_c170ee93a4b423aa3bcfe30a5ea1840f.pdf} } @article { author = {Safarzadeh, Hossein}, title = {بررسی تأثیر علّی میان پنج عامل اصلی}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {2}, number = {3}, pages = {128-152}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v2i3.4261}, abstract = {بررسی تأثیر علّی میان پنج عامل اصلی شخصیّت و بهبود عملکرد کاری دکتر حسین صفرزاده استادیار دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی عباس حبیبی بدرآبادی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی چکیده در این تحقیق، سعی شده با سنجش پنج عامل اصلی شخصیت نیروهای فروش، بر اساس آزمون نئو اف اف آی، روابط همبستگی و علّت و معلولی موجود بین عوامل اصلی شخصیت با عملکرد کاری فروشندگان حضوری و تلفنی یک شرکت پخش مواد غذایی مورد سنجش قرار گیرد. بر اساس یافته‌های این تحقیق، عامل عصبیت (یا روان آزرده خویی) بر عملکرد فروشندگان تاثیر منفی داشته و دو عامل برون گرایی و مسئولیت پذیری بر عملکرد آنها تاثیر مثبت دارد. بین عوامل شخصیتی بازبودن به تجارب و سازگاری با عملکرد فروشندگان روابط معنی دار مشاهده نمی گردد. همچنین نتیجه تحلیل عاملی عملکرد فروشندگان تلفنی و حضوری با روش چرخش واریماکس، حاکی از آن است که این عملکرد دارای چهار عامل است: فعالیت‌های فروش مستقیم؛ شناخت بازار و مشتریان؛ بهبود و توسعه روابط و دقت در سنجش اعتبار مشتریان؛ فروش‌های محقق نشده، که در مقایسه با وظایف فروشندگان تبیین شده توسط آرمسترانگ می‌توان عنوان نمود که عامل‌های عملکرد "دقت در سنجش اعتبار مشتریان" و "فروش‌های محقق نشده" ویژه بازار ایران هستند. کلید واژه‌ها: فروشندگان حضوری و تلفنی، پنج عامل اصلی شخصیت، آزمون نئو، عملکرد فروش.}, keywords = {}, title_fa = {The relationships between personality big five factors and performance}, abstract_fa = {The relationships between personality big five factors and performance Hossein Safarzadeh Assistant professor, of management college Abbas Habibi Badrabadi MBA Islamic Azad University of Tehran Abstract The purpose of this research is to investigate the relationship between personality big five factors and sales performance by studying 205 sales persons of Kalleh FMCG company. According to results of this research there is a negative correlation between sales performance and neuroticism. However, extraversion and conscientiousness have affected sales performance positively. But we found no meaning full relationship between openness, agreeableness and sales performance. Furthermore, examining the relationship between sales performance and other personal characteristics such as age, sex, educations, and job experience showed no significant correlation. In our research, we also tried to recognize the factors structure of sales performance in the market of Iran through deploying factor analyses method according to the result of this analysis "direct sales", "market recognition", "improving the relationships & accuracy in evaluating reliability of customers" and "unsuccessful sales efforts" can be considered as components of sales performance in Iran. Comparing with job description of sales persons which was provided by Armstrong, it can be deducted from the findings that "accuracy in evaluating customer reliability and unlaces full sales efforts " are specific characteristics of the market of Iran. Keywords: Sales performance, Personality big five factors, Neo-FFI, Direct sales, Salesperson performance}, keywords_fa = {}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_25339.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_25339_dde4385da4fa45b9093488b1aee654aa.pdf} } @article { author = {Vaezi, Reza}, title = {بررسی رابطه ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {2}, number = {3}, pages = {153-178}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v2i3.4262}, abstract = {بررسی رابطه ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران – منطقه تهران دکتر رضا واعظی استادیار دانشگاه علامه طباطبائی اسماعیل سبزیکاران٭ کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی چکیده هدف از این تحقیق شناسایی ارتباط توانمندسازی روانشناختی کارکنان با ساختار سازمانی می باشد. توانمندسازی روانشناختی نیز بعنوان یکی از مهمترین مباحث توسعه منابع انسانی، دارای چهار مؤلفه‌ شایستگی، خود تعیین کنندگی، معنی‌داری و اثرگذاری است (مطالعات اسپریتزر). این پژوهش به لحاظ اهداف پژوهشی کاربردی و با شیوه توصیفی - همبستگی اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 560 نفر از کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران - منطقه تهران بوده که به کمک فرمول تعیین حجم نمونه در فضای دوجمله ای و روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 230 نفر از آنان بعنوان نمونه انتخاب گردید. همچنین با محاسبه و آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، رابطه بین ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس، نتایج تحقیق منجر به معرفی ابعاد ساختاری مورد نیاز برای توانمندسازی کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران - منظقه تهران شد. ارائه الگوی ساختاری مناسب جهت توانمندسازی کارکنان جامعه تحقیق نیز از دیگر نتایج این پژوهش می باشد. کلید واژه: ساختار سازمانی، توانمندسازی، توانمندسازی روانشناختی، ساختار مکانیک، ساختار ارگانیک.}, keywords = {}, title_fa = {Relationship between organizational structure and personnel empowerment in NIOPDC-Tehran area}, abstract_fa = {Relationship between organizational structure and personnel empowerment in NIOPDC-Tehran area Reza Vaezi Assistant professor, Alame Tabatabei University Esmaeil Sabzikaran Academic staff of Shahid Sattari Air University Abstract The purpose of this research is to examine the relationship between empowerment and organizational structure and the required factors in order to propose an appropriate approach for empowerment of employees. As an approach to identify and evaluate organizational structure, three traits of formality, sophistication and concentration (Robbins theory) is applied as the basis of structure study, and psychological empowerment is employed as evaluation criterion for empowerment. According to earlier researches related to empowerment (particularly Spritzer research work), the psychological empowerment consists of four traits of competence, self-determination, meaningfulness and effectiveness. From a population of 560 employees of NIOPDC (Tehran area), 230 sample were randomly selected using simple sampling plan, and Spearman’s coefficient correlation was used to investigate the relationship between organizational structure and employees’ empowerment. The findings of the analysis are then employed to identify and suggest a conventional model for the application of psychological empowerment in research community. Key Words: Organizational structure, Empowerment, Psychological empowerment, Mechanic structure, Organic structure}, keywords_fa = {}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_25367.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_25367_edf7fe3b2c2f851cfb4f114fd6d79036.pdf} } @article { author = {Kazemi, Mahdi}, title = {عدالت ادراک شده از احیاء خدماتی و تأثیر آن بر اعتماد مشتریان در شرکت های مسافربری هوایی داخلی}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {2}, number = {3}, pages = {179-202}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v2i3.4263}, abstract = {عدالت ادراک شده از احیاء خدماتی و تأثیر آن بر اعتماد مشتریان در شرکت های مسافربری هوایی داخلی دکتر مهدی کاظمی استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان یحیی برید نظیف کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه سیستان و بلوچستان چکیده با توجّه به بروز اجتناب ناپذیر خطا و اشتباهات در ارائۀ خدمات و شکایات متعاقب آن از جانب مشتری، اتّخاذ سیاست‌های مناسب برای رسیدگی به شکایات مشتریان ضروری می نماید. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر ادراک عدالت در رسیدگی به شکایات مشتریان شرکت های هواپیمایی، بر رضایت و اعتماد مشتریان نسبت به این شرکت ها انجام شده است.از این رو تعداد 273 پرسش‌نامه بین آن دسته از مسافرین فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد توزیع گردید که در طول دو سال گذشته حداقل با یک مشکل خدماتی مواجه شده و مشکل خود را به شرکت منعکس کرده بودند. برای پردازش داده ها و تحلیل یافته‌های این تحقیق، از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج به‌دست آمده، تأثیر هر یک از ابعاد عدالت، به ترتیب اهمیت، شامل تعاملی، رویهای و توزیعی، بر رضایت از احیاء خدماتی را تأیید می‌کند. همچنین تأثیر رضایت از احیاء خدماتی بر اعتماد مشتریان، نیز مورد تأیید قرار گرفته است. کلید واژه: احیاء خدماتی، عدالت توزیعی، عدالت رویه‌ای، عدالت تعاملی، اعتماد، شرکت مسافربری هوایی داخلی}, keywords = {}, title_fa = {The effects of perceived justice on service recovery and customers trust in domestic airline companies}, abstract_fa = {The effects of perceived justice on service recovery and customers trust in domestic airline companies Mahdi Kazemi Assistant professor, Sistan & Baluchestan University Yahya Barid Nazif M.A of Sistan & Baluchestan University Abstract Failures and consequent complaints that are inevitable whenever any service is provided, requires a well known logical regulations to handle the customers' complaints. The purpose of the present study is to investigate the effect of the perceived justice of the airline customers in the process of resolving their complaints, on their favorites and also the consequent trust in the respective company. To this end, 273 questionnaires were distributed among the passengers of Mashhad's Shahid Hasheminejad International Airport, who had faced at least one service failure in the recent last two years and had complained to the respective company. Structural Equation Modeling approach was applied to process and analyze research data. The results have confirmed the effect of all aspects of justice on the extent to which the costumers feel satisfied by the service recovery. It was shown that the interactional justice leads to the maximum recovery satisfaction and procedural and distributive justices stand after it. Also the effect of the costumers' satisfaction of the service recovery on their trust has been confirmed. Key words: Service recovery, Distributive justice, Procedural justice, Interactional justice, Trust}, keywords_fa = {}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_25395.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_25395_80e51778128195f7133ade29c03e519d.pdf} }