@article { author = {Esakhani, Ahmad and Fani, Ali Asghar and Danee Fard, Hassan}, title = {Explaining antecedents of work engagement using mixed method research design}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {5}, number = {10}, pages = {1-24}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v5i10.34888}, abstract = {Work engagement literature has been dominated by quantitative research methods. This article aims to study work engagement antecedents using mixed-method sequential explanatory design. This design starts with the collection and analysis of quantitative data followed by the subsequent collection and analysis of qualitative data. The qualitative phase of the study was designed to incorporate the outcomes of the first quantitative phase. Research variables were identified and presented in a conceptual model from literature review. Data was collected by questionnaire from 358 employees of a holding company comprised of seven industrial firms. Research conceptual model was tested by statistical techniques and structural equation modeling. In order to gain deep understanding and explaining results of quantitative results, 18 in-depth interviews were also conducted. Finally, combining quantitative results with qualitative findings led to better understanding and deepening the research results. Results and findings showed job autonomy, social support, supervisory coaching, performance feedback, learning and development opportunities, job characteristics, organizational justice, job-person fit, recognition, participation, supervisors; support and competency and coworker support were among job resources that had an impact on work engagement. It was further noticed that; commitment, resiliency, self-efficacy, conscientiousness, professionalism, proactive personality all have impact on work engagement.}, keywords = {Work engagement,Mixed method research,Sequential explanatory,Job resources,Personal resources,Job demands}, title_fa = {تبیین پیش‌آیندهای تعلق‌خاطر کاری با استفاده از طرح پژوهش ترکیبی}, abstract_fa = {ادبیات پژوهش در حوزه تعلق‌خاطر کاری، در طی یک دهه گذشته در سیطره ی روش‌های کمّی قرار داشته است. این مقاله به بررسی پیش‌آیندهای تعلق‌خاطر کاری با استفاده از پژوهش ترکیبی (ترتیبی- تبیینی) می‌پردازد. در این نوع پژوهش جمع‌آوری و تحلیل داده‌های کمّی و کیفی در یک مطالعه ی واحد در دو مرحله ی جداگانه انجام می‌شود. در این مقاله، با مطالعه ی ادبیات پژوهش، متغیرهای پژوهش شناسایی شده و نتیجه در قالب مدل مفهومی ارائه شده است. داده‌های تحقیق از بین 358 نفر از کارشناسان یک گروه صنعتی (مشتمل بر شرکت اصلی و شش شرکت تابعه) با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری شده است. مدل مفهومی تحقیق با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهره‌گیری از فنون آمار توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. به منظور تبیین بیشتر و بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در فاز کمّی، 18 مصاحبه عمیق انجام شده است. در پایان، تلفیق نتایج بخش کمّی و کیفی به درک بهتر مساله پژوهش و تعمیق یافته‌های آن منجر شده است. نتایج و یافته‌های پژوهش نشان داد استقلال و آزادی عمل، حمایت اجتماعی، مربی‌گری سرپرستی، بازخورد عملکرد، و فرصت‌های رشد یادگیری، ویژگی‌های شغلی، عدالت سازمانی، تناسب شغل با شاغل، قدردانی و قدرشناسی، مشارکت، شایستگی، حمایت سرپرستی و حمایت همکاران از جمله منابع شغلی تاثیرگذار بر تعلق‌خاطر هستند. منابع شخصی مانند: تعهد و مسئولیت‌پذیری، تاب آوری، خودبسندگی، وظیفه‌شناسی، حرفه‌ای گرایی و پیش‌قدم، تاثیر بسزایی در تعلق‌خاطر کاری کارکنان دارند.}, keywords_fa = {تعلق‌خاطر کاری,‌ پژوهش ترکیبی,ترتیبی- تبیینی,منابع شغلی,الزام‌های شغلی,‌ منابع شخصی}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_26757.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_26757_78d3903ca27d2b7f814b6926fda8ffdc.pdf} } @article { author = {Gharehbaghi, Nastaran and Rahimnia, Fariborz}, title = {A survey of the mediation role of emotional intelligence of managers in the impact of transformational leadership style on employees' contextual performance}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {5}, number = {10}, pages = {25-44}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v5i10.34889}, abstract = {Leaders failure in correct evaluation of feelings and emotions of employees, may act as a barrier in achieving organizational goals. Therefore it is important to pay attention to job and contextual performance arising from positive behaviors such as cooperation and effort of employees. Moreover, employees’ training is usually focused on recognition teaching, and less on emotional- social aspects. In addition, it is vital for school headmasters to be aware about the impact of transformational leadership's characteristics on behaviors such as cooperation and effort. Therefore, this study investigates the impact of managers' transformational leadership style on contextual performance of their employees through managers' emotional intelligence. In this study, 136 school headmasters and their assistants were used to answer emotional intelligence and contextual performance questionnaires and another statistical population consisted of 234 teachers were selected to answer transformational leadership style questionnaire. After testing hypotheses using PLS software, the path coefficients obtained at the level of 0.05 was determined to confirm the overall model. Consequently the impact of managers' transformational leadership style on their emotional intelligence was positive and significant. Moreover contextual performance was shown to be affected by managers' transformational leadership style and their emotional intelligence. In addition, the indirect impact of transformational leadership style of managers on contextual performance of employees through the emotional intelligence of managers was also significant.}, keywords = {Transformational leadership style,Emotional intelligence,Job performance,Contextual performance,Education system,Schools}, title_fa = {بررسی نقش واسط هوش هیجانی مدیران در تأثیر سبک رهبری تحوّل‌گرا بر عملکرد زمینه‌ای کارکنان}, abstract_fa = {اگر رهبران در وظیفه اساسی ارزیابی صحیح احساسات و هیجان‌ها شکست بخورند، هیچ یک از کارهای انجام شده، نمی‌تواند آن اندازه که باید و شاید، مؤثر واقع شود. از دیگر سو، لزوم توجه به عملکرد شغلی و به‌طبع آن عملکرد زمینه‌ای به دلیل رفتارهای مثبتی همچون همکاری با دیگران و تلاش مضاعف ضروری به نظر می‌رسد. همچنین، براساس این نگرش که چرخه آموزش و پرورش عمدتاً حول محور آموزشِ‌شناختی می‌چرخد، پرورش ابعاد عاطفی- اجتماعی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین آگاه‌سازی هرچه بیش‌‌تر مدیران مدارس نسبت به تأثیر ویژگی‌های رهبری‌تحول‌گرا بر بروز رفتارهایی چون همکاری و تلاش بالاتر از حد انتظار، ضروری است؛ ازاین رو این مطالعه، تأثیرگذاری سبک‌رهبری‌تحول‌گرای مدیران مدارس را بر عملکرد زمینه‌ای کارکنان از طریق هوش‌هیجانی مدیران، مورد بررسی قرارمی دهد. جامعه آماری مدیران و معاونین جهت تکمیل پرسشنامه هوش‌هیجانی و عملکرد زمینه‌ای و جامعه آماری معلمان جهت پاسخ به پرسشنامه سبک‌رهبری‌تحول‌گرا در نظر گرفته شده و پرسشنامه‌های تحقیق به طور تصادفی میان 136 نفر از مدیران و معاونین و 234 نفر از معلمان توزیع گردید. پس از آزمون فرضیه‌ها از طریق نرم‌افزار پی‌ال‌اس، ضرایب مسیر به دست آمده در سطح خطای 0.05 حاکی از تأیید مدل کلی بود. بدین ترتیب مشخص گردید سبک‌رهبری‌تحول‌گرای مدیران بر هوش هیجانی خود آنان تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین عملکرد زمینه‌ای کارکنان به تفکیک از سبک‌رهبری‌تحول گرای مدیران و هوش‌هیجانی آنان تأثیر ‌پذیرفته و مسیر غیرمستقیم تأثیر سبک‌رهبری‌تحول‌گرای مدیران بر عملکرد زمینه‌ای کارکنان از طریق هوش‌هیجانی مدیران نیز معنادار شناخته شد.}, keywords_fa = {سبک رهبری تحول‌گرا,هوش هیجانی,عملکرد شغلی,عملکرد زمینه‌‌ای,مدارس مشهد}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_26798.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_26798_7db0f627b4a80f3598ab99024b8a115a.pdf} } @article { author = {Mashayekhi, Alinaghi and Azar, Adel and Zangoueinezhad, Abouzar}, title = {A dynamic modelling for decreasing of loss time average in insurance companies: system dynamics approach}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {5}, number = {10}, pages = {45-64}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v5i10.34891}, abstract = {One of the most challenging problems in our country insurance industry is the phenomenon of increase of loss pay average time by insurance companies. A lot of research and analysis have been conducted on both the roots and possible solutions for this problem, none of which has had success in annihilating it. This paper presents a discrete model ) nonlinear mathematical model ( of insurance services chain based on the system dynamics approach. The studied services chain has multi levels and consists of insurance company, agents and customers. This chain model is simulated for analysing and quality improvment of insurance services, such as decrease of loss pay average time. The developed model is a nonlinear mathematical model which is simulated by the Vensim software. The purpose of simulation exercise is to analyze performance of the insurance companies and insurance industry in terms of service quality and to predict services’ performance improvements with proposed strategies. The result shows that two main factors that account for increase of loss pay average time are: Increased office paper work and increased number of company’s customers. Moreover, two main factors that are likely to decrease loss pay average time appear to be: performance improvement of human resource and betterment of IT efficiency.}, keywords = {Insurance management,Loss pay average time,simulation,System dynamics}, title_fa = {مدلسازی دینامیکی کاهش متوسط زمان پرداخت خسارت در شرکت های بیمه: رویکرد پویاشناسی سیستم}, abstract_fa = {یکی از چالش های جدی شرکت های بیمه، افزایش متوسط زمان پرداخت خسارت به بیمه گزاران زیان دیده است. تاکنون مطالعات متعددی در زمینه علل و راه مقابله با این پدیده ارائه گردیده؛ اما کمتر به نتایج اثربخش منجر شده است. بنابراین در این مقاله، یک مدل شبیه سازی شده از زنجیره خدمات شرکت های بیمه بر اساس متدولوژی پویاشناسی سیستم ارائه می گردد. مدل زنجیره خدمات بیمه به منظور تجزیه و تحلیل و بهبود کیفیت خدمات بیمه ای از جمله متوسط زمان پرداخت خسارت شبیه سازی شده است. نتایج حاصل از ساخت مدل ریاضی غیر خطی، که با شبیه سازی روی کامپیوتر از طریق نرم افزار Vensim تحلیل گردید، نشان می دهد دو عامل اصلی افزاینده متوسط زمان پرداخت خسارت عبارتند از: افزایش بوروکراسی اداری و افزایش تعداد مشتریان شرکت بیمه. همچنین دو عامل اصلی کاهنده متوسط زمان پرداخت خسارت عبارتند از: بهبود عملکرد نیروی انسانی و بهبود استفاده کارا از فناوری اطلاعات.}, keywords_fa = {مدیریت بیمه گری,متوسط زمان پرداخت خسارت,شبیه سازی,پویاشناسی سیستم}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_26834.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_26834_e782318b5e08a4a586848c23c63cc531.pdf} } @article { author = {Latifi, Meisam and pour, Samira and Hoseini, Zahra and Heidari, Mohammad Ali}, title = {The impact of servant leadership on trust in teams and team effectiveness}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {5}, number = {10}, pages = {65-93}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v5i10.34893}, abstract = {This study adopted a survey research strategy to examine the impact of servant leadership and its dimensions on team effectiveness and trust in teams. The servant leadership, a new model of leadership, in recent years has been an area of interest to researchers and administrative staff. Furthermore, institutions of higher education in the third millennium, need to maintain and increase the reliability and effectiveness of their leadership style according to Peterson study that include service, altruism, Agapao love, humility, trustworthiness, empowerment and perspective. In our research, a sample of 170 academics from Faculty members of Herat University were selected through stratified sampling and collected data by questionnaire was analyzed using partial least squares (PLS) and statistical software PLS. The results indicated that; employed structural equation model, provides a powerful theoretical model for predicting team effectiveness through servant leadership and trust in the team. Also, significant impact of servant leadership and trust in the team on team effectiveness was confirmed. On the other hand, the indirect impact of servant leadership on team effectiveness was confirmed through trust in the team that represents the Mediator role of interpersonal trust in the team members. In fact, the results indicate that the servant leadership and trust in the team are leverage strong in order to upgrade and improve the team effectiveness.}, keywords = {Servant leadership,Team effectiveness,Trust in the team,Faculty members,Herat university}, title_fa = {بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد در تیم و اثربخشی تیمی}, abstract_fa = {در این پژوهش، با اتخاذ راهبرد پیمایش، به بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار و ابعاد آن بر اعتماد در تیم و اثربخشی تیمی پرداخته شده است. رهبری خدمتگزار به عنوان یکی از الگوهای نوین رهبری در سازمان، طی سال‌های اخیر مورد توجه پژوهشگران و دست اندرکاران اجرایی قرار گرفته است. از طرفی، سازمان های آموزش عالی در هزاره سوم، برای حفظ و افزایش اعتماد و اثربخشی به چنین سبکی از رهبری نیاز دارند که ابعاد آن طبق مطالعه پترسون شامل: خدمت رسانی، نوع دوستی، محبت اخلاقی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد، چشم انداز و توانمندسازی در نظر گرفته شده است. لذا، نمونه مورد مطالعه ی این تحقیق از میان اعضای هیئت علمی دانشگاه هرات به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند و بدین ترتیب داده‌های گردآوری شده از 170 پرسشنامه توزیع شده میان آنها به کمک روش حداقل مربعات جزئی (PLS) از طریق نرم افزار آماری PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که مدل معادلات ساختاری به کار گرفته شده، مدل نظری قوی برای پیش بینی اثربخشی تیمی از طریق رهبری خدمتگزار و اعتماد در تیم است. همچنین، تاثیر معنادار رهبری خدمتگزار و اعتماد در تیم بر اثربخشی تیمی مورد تائید قرار گرفت. از طرفی، تاثیر غیرمستقیم رهبری خدمتگزار بر اثربخشی تیمی از طریق اعتماد در تیم نیز مورد تائید قرار گرفت که نشان دهنده نقش واسط اعتماد بین فردی در اعضای تیم‌هاست. در واقع، نتایج حاصله نشان-دهنده این است که رهبری خدمتگزار و اعتماد در تیم، اهرم هایی قوی در ارتقا و بهبود اثربخشی تیمی هستند.}, keywords_fa = {رهبری خدمتگزار,اثربخشی تیمی,اعتماد در تیم,اعضای هیئت علمی,دانشگاه هرات}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_26842.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_26842_63a65b25d8eba77e72e154442890d1ad.pdf} } @article { author = {Malekzadeh, Gholamreza and Kazemi, Mostafa and Lagzian, Mohammad}, title = {Organizational intelligence: designing a hierarchical model for Iranian public universities using DEMATEL methodology}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {5}, number = {10}, pages = {94-124}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v5i10.34894}, abstract = {The primary objective of this research is to evolve “a model for Organizational Intelligence in Iranian Universities”. Based on the literature review, the dimensions and components of organizational intelligence in public universities were identified using expert panel opinions and DELPHI technique. A novel model for organizational intelligence in Iranian universities is investigated by using DEMATEL methodology. The proposed model consists of eight dimensions: structural, cultural, strategic, communicational, informational, functional, behavioral, and environmental dimensions. Each one of these dimensions in turn consists of its own components. The results showed that the “Structural”, “Cultural”, “Strategic”, “Informational” and “Environmental” dimensions are the cause dimensions while the “Behavioral” and “Communicational” dimensions are the effect dimensions. Hierarchical levels of these dimensions are also determined.}, keywords = {Organizational intelligence,Public universities,DEMATEL methodology,DELPHI technique,Cause and effect relation}, title_fa = {هوش سازمانی: طراحی مدل سلسله مراتبی برای دانشگاه های دولتی ایران با رویکرد دیماتل}, abstract_fa = {هوش سازمانی از چالش های اساسی سازمان های نوآور امروز است که به کارگیری آن در دانشگاه های دولتی کشور نیز امری ضروری به نظر می رسد. به همین دلیل دستیابی به مدلی علت و معلولی، که ابعاد و مؤلفه های مختلف هوش سازمانی دانشگاه-های دولتی ایران را تبیین کند، در این پژوهش مورد توجه قرار گرفت. ازاین رو، با بررسی ادبیات موضوع، ابعاد و مؤلفه های هوش سازمانی استخراج شد و با استفاده از نظرات خبرگان دانشگاهی، ابعاد و مؤلفه های آن در دانشگاه های دولتی ایران احصا و مدلی مفهومی تدوین گردید. سپس با استفاده از روش دیماتل روابط بین ابعاد و مؤلفه های این مدل مشخص و شبکه روابط به صورتی یکپارچه صورت بندی و مدلی تحلیلی طراحی شد که بیانگر شدت اثر ابعاد و مؤلفه ها بر هم می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهند هوش سازمانی دانشگاه های دولتی ایران، شامل هشت بعد است که هریک از این ابعاد، خود دارای چند مؤلفه (جمعاً 36 مؤلفه) می باشند. این ابعاد عبارتند از: ساختاری، فرهنگی، راهبردی، ارتباطی، اطلاعاتی، فرآیندی، رفتاری و محیطی. ابعاد محیطی، ساختاری، اطلاعاتی، فرهنگی و راهبردی، گروه علت ها (اثرگذارها) و ابعاد ارتباطی، فرآیندی و رفتاری، گروه معلول ها (اثرپذیرها) را تشکیل می دهند. روابط میان مؤلفه های هریک از این ابعاد نیز به نوبه خود بررسی و مدل های علت و معلولی آنها طراحی شد. با توجه به 36 مؤلفه مدل، پرسشنامه ای طراحی گردید که برای اندازه گیری نیم رخ هوش سازمانی دانشگاه های دولتی کشور قابل استفاده می باشد.}, keywords_fa = {هوش سازمانی,دانشگاه های دولتی,روش شناسی دیماتل,روش دلفی,رابطه علت و معلولی}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_26867.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_26867_8634f6f714857aebbeeb05b45a5308f3.pdf} } @article { author = {Rezvani, Mehran and Eslahi, Mohammad}, title = {Conceptualization of e-business models in banking industry: Introducing an e-business pattern for emerging banks in Iran}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {5}, number = {10}, pages = {125-144}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v5i10.34895}, abstract = {Rapid growth of Information Technology has made inevitable changes in organizations' business models. This paper aims to conceptualize e-business models in banking industry and present a coherent comprehensive pattern based on studies conducted on emerging banks in Iran. The case has been analyzed based on the methodology of "Grounded Theory". From findings of our research, a total of 112 categories appeared in open coding phase and 27 propositions in axial coding phase. The conceptual pattern of the research was finalized from the selective coding, and its validity was confirmed according to the reciprocating analysis of the data and the conclusion taken from holding the focus group. The model showed that the main category of the process is "the new value provided in electronic banking" which includes modern banking services arising from the nature of that models, weakness of the traditional banking models, lack of support and difficulties in appropriate use of modern technologies. Also, the study results in three outcomes of "virtual banking", "online self-service", and "improvement of future performance" in two general phases of "acceptance of electronic banking" and "selection of e-business model". Meanwhile, the background conditions of "individuals' characteristics" and "organizational factors" as well as environmental conditions such as "financial intermediaries" and "insurers" were considered effective factors in this process.}, keywords = {Transformation in banking models,E-business model,Emerging banks,Grounded theory}, title_fa = {مفهوم پردازی مدل‌های کسب ‌وکار الکترونیک صنعت بانکداری و ارائه‌ الگو در بانکهای نوظهور}, abstract_fa = {رشد شتابان فناوری اطلاعات، سازمان‌ها را ناگزیر از تغییر و تحول در مدل‌های‌ کسب ‌وکار خود نموده است. این مقاله با هدف مفهوم پردازی مدل‌های کسب‌ وکار الکترونیک صنعت بانکداری و ارائه‌ الگوی منسجم بر اساس مطالعه ی بانک- های نوظهور کشور، مبتنی بر روش‌شناسی «نظریه برخاسته از داده‌ها» مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته‌های بدست آمده در مجموع 112 مقوله در مرحله‌ کدگذاری باز و 27 گزاره در مرحله‌ کدگذاری محوری حاصل شد. در نهایت، در مرحله‌ کدگذاری انتخابی، الگوی مفهومی تحقیق تبیین و بر اساس تحلیل رفت وبرگشتی داده‌ها و برگزاری گروه کانونی، اعتبار‌یابی گردید. مدل حاصل نشان می‌دهد مقوله اصلی فرایند، «ارزش ارائه شده جدید در بانکداری الکترونیک» است که با توجه به ماهیت مدل‌ها‌، خدمات نوین بانکی را در بر می‌گیرد و از موجبات علی همچون «ضعف مدل‌های بانکداری سنتی» و عدم پشتیبانی آنها و همچنین«آشنایی با فناوری‌های نوین» بوجود آمده و طی دو گام کلی «پذیرش‌ بانکداری الکترونیکی» و «انتخاب‌ مدل‌کسب ‌وکارالکترونیکی»به سه دسته پیامد «بانکداری مجازی»، «خودخدمتی برخط» و «بهبود عملکرد آینده» منجر می‌گردد. در این بین شرایط زمینه‌ای در دو دسته «ویژگی‌های فردی» و «عوامل سازمانی» و همچنین شرایط محیطی همچون «واسطه‌های مالی» و «بیمه‌گذاران» در این فرآیند موثرند.}, keywords_fa = {صنعت بانکداری,مدل‌کسب‌وکار الکترونیک,بانکهای نوظهور,نظریه برخاسته از داده‌ها}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_26872.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_26872_5fbffa4d7e17dd0988ca10abf39c16f7.pdf} } @article { author = {Doaei, Habibola and Pour, Samira and Rezaei Rad, Mostafa and Kharidar, Fateme}, title = {Influence perceptions of organizational development and justice from the perspective of behavioral indicators}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {5}, number = {10}, pages = {145-168}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v5i10.34896}, abstract = {This study examines the impact of organizational development and justice on behavioral indicators. For this purpose, the relationship between organizational development, organizational justice dimensions (procedural justice, interactional justice and distributive justice), and behavioral indicators (organizational commitment and organizational citizenship behavior) were examined using a conceptual model. The data was collected from 197 nurses working in Ghaem hospital of Mashhad employing a survey approach. To analyze collected data, partial least squares (PLS) and Haland procedures were employed. The results indicated that organizational development has positive and significant relationship with organizational commitment and organizational citizenship behavior. Furthermore, positive and significant relationship between organizational justice dimensions and behavioral indicators was also observed. The results suggest that organizational justice dimensions and development can have influence on behavioral indicators such as organizational commitment and citizenship behavior.}, keywords = {Organizational development,Organizational citizenship behavior,Justice,Organizational commitment,Nurses}, title_fa = {درک تاثیرگذاری بالندگی و عدالت سازمانی از منظر شاخص های رفتاری}, abstract_fa = {این مقاله، تاثیر بالندگی و عدالت سازمانی را بر شاخص های رفتاری مورد بررسی قرار می دهد. برای دست یابی به این هدف، رابطه بین بالندگی سازمانی، ابعاد عدالت سازمانی (عدالت رویه ای، عدالت تعاملی و عدالت توزیعی) و شاخص های رفتاری (تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی) با استفاده از یک مدل مفهومی مورد مطالعه قرار گرفته است. داده ها از بین 197 پرستار شاغل در بیمارستان قائم (عج) شهر مشهد به روش پیمایشی جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع-آوری شده، آزمون حداقل مربعات جزئی (PLS) و رویه هالاند به کار گرفته شد. نتایج نشان می دهد بالندگی سازمانی، رابطه مثبت و معناداری با تعهد و رفتار شهروندی سازمانی دارد. همچنین، رابطه مثبت و معناداری بین ابعاد عدالت سازمانی با شاخص های رفتاری به دست آمد. در واقع، نتایج به دست آمده متضمن این نکته است که بالندگی و ابعاد عدالت سازمانی می تواند تاثیرگذاری زیادی بر شاخص های رفتاری از جمله، تعهد و رفتار شهروندی سازمانی داشته باشد.}, keywords_fa = {بالندگی سازمانی,رفتار شهروندی سازمانی,عدالت,تعهد سازمانی,پرستاران}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_26878.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_26878_818307044add8887c480b0f9059e227a.pdf} } @article { author = {Abdollahzadeh, Gholamhossein and Arabiun, Abolqasem and Sharifzadeh, Abolqasem and Amiri, Bahram Reza}, title = {Explaining idea submitting behavior in organization suggestions system}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {5}, number = {10}, pages = {169-191}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v5i10.34897}, abstract = {This research aimed to explain idea submitting behavior in organization suggestion system in Telecommunication Company of Khorasan-Razavi province. Social cognitive theory (SCT) was used to conceptualize a research model as the basis for our research. For this purpose, a theoretical model designed and developed to investigate and explain the relationships between contextual factors, personal perceptions of idea submitting, and idea submitting behavior. A questionnaire was used to collect data from 147 randomly selected contributors to suggestion system in Telecommunication Company of Khorasan-Razavi province. The collected data then tested using structural equation modeling (SEM) to verify the theoretical hypothesis. The results showed that trust have positive significant influence on idea submitting behavior. Furthermore, the study found that the norm of reciprocity does not significantly affect idea submitting sharing behavior. Also, positive impact of personal perceptions factor; idea submitting self-efficacy, perceived relative advantage and perceived compatibility on idea submitting behavior was confirmed.}, keywords = {knowledge management,Organizational suggestion system,Idea sharing,Idea submitting behavior,Idea bank}, title_fa = {تبیین رفتار ارائه ی ایده در نظام پیشنهادهای سازمانی}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف تبیین رفتار ارائه ی ایده در نظام پیشنهادهای سازمانی به صورت مطالعه ی موردی، در شرکت مخابرات استان خراسان رضوی، انجام شد. نظریه ی شناخت اجتماعی، برای طراحی چارچوب مفهومی تحقیق، مورد استفاده قرار گرفت. بر این اساس، یک مدل نظری، برای بررسی و تبیین روابط بین عوامل زمینه‌ای و ادراک‌های فردی ارائه ی ایده و رفتار ارائه ی ایده ی کارکنان، به نظام پیشنهادهای سازمانی، طراحی و تدوین شد. داده‌های تجربی، با استفاده از پرسشنامه از 147 کاربر باتجربه ی ارائه ی ایده، به نظام پیشنهادهای شرکت مخابرات استان خراسان رضوی، که به صورت تصادفی انتخاب شدند، گردآوری شد. داده‌ها، با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، جهت بررسی فرضیه‌های نظری، مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که اعتماد، تأثیر معنی‌دار مثبتی بر رفتار ارائه ی ایده دارد. به علاوه، این مطالعه نشان داد که هنجار عمل متقابل، تأثیر معنی‌داری بر رفتار ارائه ی ایده ندارد. همچنین، تأثیر معنی‌دار و مثبت عوامل مربوط به ادراک‌های فردی، خودکارآمدی ارائه ی ایده، ادراک از مزیت نسبی و ادراک از سازگاری بر رفتار ارائه ی ایده، به نظام پیشنهادهای سازمانی مشخص شد.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,نظام پیشنهادهای سازمانی,تسهیم ایده,رفتار ارائه ی ایده,بانک ایده}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_26898.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_26898_15ee6073470f85d4b31622b2e3f30a6a.pdf} } @article { author = {Latifian, Ahmad}, title = {Designing and fitness of conceptual model for personnel productivity using interpretive structure modeling methodp}, journal = {Transformation Management Journal}, volume = {5}, number = {10}, pages = {192-218}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2383-4064}, eissn = {2717-3399}, doi = {10.22067/pmt.v5i10.34898}, abstract = {In regard to different structure of factors affective to personnel productivity in different organizations, this research is performed with the purpose of designing and fitness of conceptual model of personnel productivity using interpretive structure modeling in Ferdowsi University of Mashhad. The survey method and researcher-made questionaire was used for data collection in this research. The statistical population consisted of the university managers and personnel in the year of 2010. From these two populations, 86 managers and 181 of personnel were selected by random- classify sampling method. The Delphi method was utilized to identify factors affective to personnel productivity. The Delphi method result showed that, conceptual model includes 59 criteria in subset of 7 dimensions. The Conceptual Model designed by interpretive structure modeling technique through manager’s approach. Test and fitness of model performed by personnel approach through lisrel software. The result shows meaningful Path coefficient between dimensions and finally approval of model. The model consists of two levels. The under level includes work environment dimension and higher level includes other six dimensions. Therefore, the process of personnel productivity should be started with work environment dimension, and then the base of productivity will be provided for other dimensions in higher level.}, keywords = {Personnel productivity,Interpretive structure modeling,Conceptual model}, title_fa = {طراحی و تایید مدل مفهومی بهره وری کارکنان با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری}, abstract_fa = {با توجه به ترکیب متفاوت عوامل موثر بر بهره وری کارکنان در سازمان های مختلف، این پژوهش با هدف طراحی مدل مفهومی بهره وری کارکنان با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری طبق نظر مدیران و سپس تایید مدل طراحی شده براساس دیدگاه کارکنان در دانشگاه فردوسی مشهد اجرا گردیده است. روش تحقیق، زمینه یابی از نوع پیمایشی است. دو جامعه آماری این تحقیق متشکل از کلیه مدیران و کارکنان دانشگاه در سال 1389می باشد. حجم نمونه آماری مدیران 86 نفر وکارکنان 181 نفر برآورد گردید. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای است. برای جمع آوری اطلاعات میدانی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی و پایایی پرسشنامه تایید گردید. برای شناسایی عوامل موثربر بهره وری کارکنان از روش دلفی استفاده شد و تعداد 59 شاخص در زیرمجموعه7 بعد مشخص گردید. ابعاد شامل کیفیت نیروی کار، ارتباط مدیران و کارکنان، فرهنگ سازمانی، ویژگی های محیط کار، فناوری، عوامل فردی و عوامل انگیزشی است. سپس مدل مفهومی بهره وری کارکنان با استفاده از فن مدل سازی ساختاری تفسیری طبق نظر مدیران طراحی شد. مدل مذکور بر اساس دیدگاه کارکنان با روش رگرسیون چند متغیری در نرم افزار لیزرل موردآزمون و تایید قرار گرفت. نتایج آزمون بر معنادار بودن ضرایب مسیر بین ابعاد و نهایتا تایید مدل دلالت دارد. این مدل دارای دو سطح می باشد. بعد محیط کار به عنوان سنگ زیربنای مدل، سطح زیرین مدل و دیگر ابعاد سطح بالایی مدل را تشکیل می دهند. بنابراین فرآیند بهره وری کارکنان دانشگاه می بایست با بعد محیط کار شروع شود تا زمینه برای بهره ور شدن سایر ابعاد در سطح بالاتر فراهم گردد.}, keywords_fa = {بهره وری کارکنان,مدلسازی ساختاری تفسیری,مدل مفهومی}, url = {https://tmj.um.ac.ir/article_26956.html}, eprint = {https://tmj.um.ac.ir/article_26956_cdd4a96ff000e37356e07c2631c1bf88.pdf} }