دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مدیریت تحول
2383-4064
2717-3399
8
16
2016
03
20
مطالعة پدیدارشناسانة پیشآیندهای موقعیتی مقاومت رفتاری در برابر تغییر سازمانی
21
39
FA
مصطفی
هادوی نژاد
ولی عصر (عج)
hadavi@vru.ac.ir
حافظ
رمضانی
ولی عصر (عج)
hafezramazani@yahoo.com
10.22067/pmt.v8i16.58008
هدف از انجام این پژوهش، کاوش پیشآیندهای موقعیتی گونههای مختلف مقاومت رفتاری در برابر تغییر سازمانی طبق تجارب زیستة مدیران ارشد سازمانهای دولتی رفسنجان در چارچوب راهبرد پدیدارشناسی تفسیری بود. پژوهش در محدودة نظری رویکرد نگرشی به مقاومت در برابر تغییر انجام شده است. راهبرد پژوهش، پدیدارشناسی تفسیری و مشارکتکنندگان در آن مدیران ارشد سازمانهای دولتی رفسنجان بودند. نمونهگیری نوعی تا مرحلة اشباع نظری انجام شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار Maxqda استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بستر فراهمکنندة موقعیت برای خرابکاران، سبک رهبری اقتدارگرا، بیعدالتی ادراکشده و نیز ضعف نظامهای ارزیابی عملکرد و تشویق و تنبیه است. همچنین، ضعف نظام گزینش و جایابی، ضعف نظام آموزش، ضعف نظارت بر عملکرد، ابهام و گرانباری نقش عوامل موقعیتی اثرگذار در مقاومت بازماندگان هستند. بهعلاوه، معترضان از عوامل موقعیتی سبک رهبری مردمسالار، بیعدالتی و عدم حمایت سازمانی ادراکشده، ضعف نظامهای ارزیابی عملکرد، تشویق و تنبیه و اطلاعرسانی و از خود بیاختیارها از ضعف سه نظام گزینش و جایابی، آموزش و اطلاعرسانی به عنوان عوامل موقعیتی تأثیر میپذیرند.
تغییر سازمانی,مقاومت در برابر تغییر,مقاومت رفتاری,پیش ران های موقعیتی,پدیدارشناسی تفسیری
https://tmj.um.ac.ir/article_28237.html
https://tmj.um.ac.ir/article_28237_2f5e3279eb582e2911fa64f2e5d906a4.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مدیریت تحول
2383-4064
2717-3399
8
16
2016
03
20
بررسی عوامل مؤثر بر بقای شرکتهای تازهوارد (مورد مطالعه: صنایع استان مازندران)
1
20
FA
مریم
قائدی
دانشگاه مازندران
maryam.ghaedi12@gmail.com
مهرداد
مدهوشی
مازندران
madhoshi@umz.ac.ir
10.22067/pmt.v8i16.58036
هدف از مقاله حاضر، بررسی تأثیر دو مورد از متغیرهای کلان اقتصادی بر بقای شرکتهای تازهوارد در صنایع استان مازندران در فاصلۀ سالهای 1364-1394 است. برای جمعآوری دادهها و اطلاعات از پایگاه دادۀ وزارت صنایع و معادن استان مازندران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران استفاده شده و با استفاده از رویکرد تجزیهوتحلیل تاریخی- رویدادی به بررسی تأثیر متغیرهای مستقل بر بقای شرکتهای جدید پرداخته شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل برآورد کننده حد محصول (کاپلان – مایر) و رویکرد جدول عمر استفاده شده و مدل نیمه پارامتریک رگرسیون Cox برای آزمون فرضیهها مورد استفاده قرار گرفته است. در نتیجۀ این تحقیق، رابطۀ معنیداری میان نرخ تورم و نرخ ارز با بقای شرکت تأیید شد. همچنین مقایسهای بین توابع بقای شرکتهای موجود در صنایع مختلف استان انجام پذیرفت.
متغیرهای کلان اقتصادی,شرکت های تازه وارد,تحلیل بقا,استان مازندران
https://tmj.um.ac.ir/article_28205.html
https://tmj.um.ac.ir/article_28205_26f0a0c03b90a7bcb150cb09098a3a1f.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مدیریت تحول
2383-4064
2717-3399
8
16
2016
03
20
اثر رهبری تحولآفرین و قابلاعتماد بر توانمندسازی تیمی: تبیین نقش میانجی سرمایه روانشناختی تیمی
40
65
FA
نوری
کعب عمیر
0000-0001-5532-385X
دانشگاه شهید چمران اهواز
noori.kaabomeir@yahoo.com
عبدالزهرا
نعامی
دانشگاه شهید چمران اهواز
naamiabdul@yahoo.com
سید اسماعیل
هاشمی شیخ شبانی
دانشگاه شهید چمران اهواز
esmaeil2140@yahoo.com
10.22067/pmt.v8i16.57586
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر رهبری تحولآفرین و قابلاعتماد بر توانمندسازی تیمی با میانجیگری سرمایۀ روانشناختی تیمی، در شرکت توزیع نیروی برق اهواز در سال 1395 انجام گرفت. در این پژوهش پیمایشی، 226 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری تحولآفرین، رهبری قابلاعتماد، سرمایۀ روانشناختی تیمی و توانمندسازی تیمی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS-22 استفاده شده است. با توجه به شاخصهای برازش، مدل نهایی از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای مستقیم نیز نشان داد که رهبری تحولآفرین و رهبری قابلاعتماد بر توانمندسازی تیمی و سرمایه روانشناختی تیمی اثر مثبت مستقیم داشتند. همچنین، نقش میانجیگر سرمایه روانشناختی تیمی در رابطۀ میان رهبری تحولآفرین و رهبری قابلاعتماد با توانمندسازی تیمی تأیید شد.
رهبری تحولآفرین,رهبری قابلاعتماد,سرمایۀ روانشناختی تیمی,توانمندسازی تیمی
https://tmj.um.ac.ir/article_28270.html
https://tmj.um.ac.ir/article_28270_48ce1f592933f5d5c953e127b4460e58.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مدیریت تحول
2383-4064
2717-3399
8
16
2016
03
20
اثر شادکامی بر تابآوری با میانجیگری هوش عاطفی و هوش معنوی (مورد مطالعه: خبرنگاران روزنامههای کثیرالانتشار تهران)
66
91
FA
عباسعلی
رستگار
دانشگاه سمنان
a_rastgar_2005@yahoo.com
بنفشه
فتوت
دانشگاه سمنان
banafsheh.fotovat@gmail.com
سهیلا
بورقانی فراهانی
وزارت علوم،تحقیقات و فناوری
soheil_15184@yahoo.com
پدرام
آبدارزاده
تهران واحد پردیس البرز
abdarzadeh@gmail.com
10.22067/pmt.v8i16.56151
این پژوهش با هدف بررسی اثر شادکامی بر تابآوری خبرنگاران روزنامههای کثیرالانتشار تهران با در نظر گرفتن نقش میانجی هوش عاطفی و هوش معنوی انجام گرفت. از نظر روششناسی، پژوهش حاضر کاربردی بوده و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه خبرنگاران روزنامههای کثیرالانتشار شهر تهران تشکیل میدهد که جامعهای نامعین بوده و با استفاده از روش نمونهگیری ترکیبی (طبقهای متناسب و در دسترس) بر طبق فرمول کوکران 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از چهار پرسشنامه استاندارد شادکامی آکسفورد، پرسشنامه هوش عاطفی شرینگ، پرسشنامه هوش معنوی کینگ و پرسشنامه تابآوری کونور و دیویدسون استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل اطلاعات با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار لیزرل نشان میدهد که شادکامی خبرنگاران روزنامههای کثیرالانتشار تهران، به طور مستقیم و همچنین با میانجیگری متغیرهای هوش عاطفی و هوش معنوی بر تابآوری خبرنگاران اثر مثبت و معناداری دارد. در این پژوهش با توجه به نتایج، به مدیران سازمانهای رسانهای و خبرنگاران پیشنهاد میشود با همکاری و تعامل دوسویه نسبت به ایجاد زمینههای شادکامی در سازمان از قبیل تمرین شاد بودن، برگزاری دورههای مهارت هوش عاطفی و تمرین بیشتر جهت افزایش هوش معنوی در بین خبرنگاران تلاش نموده تا بدین ترتیب تابآوری آنها در محیط افزایش یابد.
شادکامی,هوش عاطفی,هوش معنوی,تاب آوری
https://tmj.um.ac.ir/article_28311.html
https://tmj.um.ac.ir/article_28311_4d5fe8aaaa468789cd43bf4cea7a34a0.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مدیریت تحول
2383-4064
2717-3399
8
16
2016
03
20
تأثیر بروز اخلاق حرفه ای کارکنان بر ایجاد تفاهم سازمانی
92
113
FA
علی
صفری
دانشگاه اصفهان
a.safari28@gmail.com
لیلا
حجازی
دانشگاه اصفهان
leilahejazy@gmail.com
سهیلا
اعرابی
دانشگاه اصفهان
s.aarabi120@yahoo.com
10.22067/pmt.v8i16.54620
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر بروز اخلاق حرفهای کارکنان بر ایجاد تفاهم سازمانی در کارکنان دادگستری شهرستان اصفهان است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری کارکنان دادگستری شهرستان اصفهان و حجم نمونه 212 نفر محاسبه و نمونهگیری به روش طبقهای متناسب با حجم جامعه آماری انجام شده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه 45 سؤالی محقق ساخته بوده و برای بررسی روایی ابزار گردآوری دادهها از روش روایی محتوا و روایی سازه و برای بررسی پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و روایی و پایایی تائید گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری بوده و برای آزمون روابط میانجی از روش بوت استراپ استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسی فرضیهها نشان داد عوامل سازمانی و عوامل فردی بر بروز اخلاق حرفهای تأثیرگذار بوده و بروز اخلاق حرفه-ای نیز بر ایجاد تفاهم سازمانی تأثیرگذار است. عوامل سازمانی از طریق بروز اخلاق حرفهای بر ایجاد تفاهم سازمانی و عوامل فردی نیز از طریق بروز اخلاق حرفهای بر ایجاد تفاهم سازمانی تأثیرگذار است.
اخلاق حرفه ای,تفاهم سازمانی,عوامل سازمانی,عوامل فردی
https://tmj.um.ac.ir/article_28349.html
https://tmj.um.ac.ir/article_28349_055883f533f5e198b7cf6f2912f7d52f.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مدیریت تحول
2383-4064
2717-3399
8
16
2016
03
20
بررسی روابط بین فرهنگ یادگیری و انگیزش با آمادگی برای تغییر سازمانی در شرکت ملّی صنایع پتروشیمی ایران
114
139
FA
علی
نجفی
علامه طباطبایی
najafiali1359@gmail.com
حمید
رحیمیان
دانشگاه علامه طباطبایی
hamrahimian@yahoo.com
اکبر
باشکوه
پیام نور واحد سراب
asbashokooh@gmail.com
10.22067/pmt.v8i16.50241
از ویژگیها و الزامات اساسی سازمانهای نوین، شکلگیری آنها بر مبنای یادگیری از یک سو و مواجهه با تغییرات فزاینده از سوی دیگر است. برهمکنش فرهنگ یادگیری و انگیزش برای تغییر سازمانی، نهایتاً سازمانها را برای انطباق با تغییرات شتابنده جهان امروز تجهیز مینماید. این مقاله با هدف "تبیین روابط بین فرهنگ یادگیری و انگیزش با آمادگی برای تغییر سازمانی" انجام گرفت. روش پژوهش با توجه به ماهیت، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شرکت ملّی صنایع پتروشیمی ایران به تعداد 600 نفر بودند که مطابق جدول مورگان، تعداد 250 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، چهار پرسشنامه مجزای فرهنگ یادگیری واتکینز و مارسینک (2003)، انگیزش یادگیری چنگ و همکاران (2010)، انگیزش انتقال هالتون (2005) و آمادگی برای تغییر سازمانی بوکنگ و همکاران (2009) بودند. برای تحلیل دادهها از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS نسخه 2 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آمادگی تغییر به طور مستقیم و از طریق انگیزش از فرهنگ یادگیری تأثیر میپذیرد. همچنین بین فرهنگ یادگیری با متغیر میانجی انگیزش یادگیری و انتقال رابطه معنیداری وجود دارد. با توجه به مقادیر T، مسیر فرهنگ یادگیری به انگیزش و نیز مسیر انگیزش به آمادگی تغییر هر دو در سطح اطمینان 99% مورد تأیید قرار گرفت. از طرفی نتایج این پژوهش نشان داد که بین فرهنگ یادگیری با انگیزش یادگیری و انتقال آن رابطه معنیداری وجود دارد. لذا انگیزش و آمادگی کارکنان برای اجرای تغییرات سازمانی اهمیت قابل توجهی دارد.
فرهنگ یادگیری,انگیزش یادگیری,انتقال آموزش,آمادگی,تغییر سازمانی
https://tmj.um.ac.ir/article_28393.html
https://tmj.um.ac.ir/article_28393_7ca47421f52049b2e5a119a347a7a93e.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مدیریت تحول
2383-4064
2717-3399
8
16
2016
03
20
بررسی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر رضایتمندی شهروندان در دفاتر اسناد رسمی استان لرستان
140
166
FA
مریم
حسنوند
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
m.hasanvand35@yahoo.com
سعید
زرندی
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
saeed_zarandi@yahoo.com
10.22067/pmt.v8i16.43286
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر رضایتمندی شهروندان، در دفاتر اسناد رسمی استان لرستان انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است؛ بدینسبب که برای اثبات فرضیههای تحقیق، از نظرسنجی با افراد درگیر مسئله استفاده شده است، روش تحقیق، توصیفی - علی است. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری خوشهای، تعداد 378 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری دادهها، با استفاده از پرسشنامه استاندارد کیفیت خدمات الکترونیکی پاراسورامان و همکاران (2005) و رضایتمندی شهروندان میهلیس و همکاران (2001) انجام گرفت. برای پاسخ به فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و برای بررسی مدل پژوهش از برازش مدل نیکویی برازش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که متغیر کیفیت خدمات الکترونیکی میتواند متغیر رضایتمندی شهروندان را تحتتأثیر قرار دهد و آن را تبیین کند که نشاندهندۀ تأثیر معناداری بین آنها است و به ترتیب کارایی، اجرا، تحقق تعهدات و حریم خصوصی بیشترین تأثیر مثبت و معناداری بر رضایتمندی شهروندان را دارند. درنتیجه با اطمینان 95/0 تمام فرضیهها تأیید و نقیض ادعا رد میگردد. آزمون نیکویی برازش در مدل نهایی پژوهش نشاندهندۀ برازش مناسب مدل است؛ پس مدل از برازش مناسبی برخوردار است.
کیفیت خدمات الکترونیکی,رضایت مندی شهروندان,دفاتر اسناد رسمی,استان لرستان
https://tmj.um.ac.ir/article_28435.html
https://tmj.um.ac.ir/article_28435_8b7204b98fcb0b529ea742b5ed20efa9.pdf