دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مدیریت تحول
2383-4064
1
2
2009
05
22
ارزیابی اثر مدیریت دانش در خلق استراتژی رقابتی تمایز از مجرای زنجیره ارزش فعالیتهای سازمان
Evaluating knowledge management effect on differentiation competitive strategy creation via organization value chain
1
20
24901
10.22067/pmt.v1i2.2881
FA
انصاری رنانی
انصاری رنانی
قاسمی نامقی
قاسمی نامقی
Journal Article
2010
05
29
چکیده
هدف تحقیق ارزیابی اثر مدیریت دانش در خلق استراتژی رقابتی تمایز از مجرای زنجیره ارزش فعالیتهای سازمانی است. این مقاله بر اساس یافتههای تحقیق میدانی در شرکتهای فعال در زمینه صنعت نرم افزار شکل گرفته است. برای تدوین چارچوب نظری مدل تحقیق ادبیات و پیشینه تحقیق بررسی و مدل زنجیره ارزش فعالیتهای سازمان مبنای ارزیابی اثر مدیریت دانش بر فرآیندهای سازمانی قرار گرفت. در این تحقیق پس از انجام مطالعات کتابخانه ای و اجرای مصاحبههای اکتشافی، مؤلفههای اثرگذار مدیریت دانش بر بخشهای مختلف سازمانی استخراج؛ و از طریق تحقیق زمینه یابی و ابزار پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس با استفاده از پرسشنامه هر کدام از مؤلفههای تحقیق مانند فرآیندهای مدیریت دانش، نوآوری(فردی ،گروهی و سازمانی)، مهارتهای تخصصی کارکنان و رضایت مشتریان مورد سنجش قرار گرفتند. از مدل معادلات ساختاری و نرم افزاریLISREL جهت بررسی روابط میان مؤلفهها استفاده شد و در پایان صحت روابط مؤلفهها در مدل مفهومی مورد تأیید قرار گرفت.
واژههای کلیدی : مدیریت دانش، استراتژی رقابتی تمایز،زنجیره ارزش فعالیتهای سازمان،نوآوری، توسعه مهارتهای تخصصی کارکنان و رضایت مشتریان از خدمات.
Abstract
The purpose of this research is evaluating knowledge management effect on differentiation competitive strategy creation via organization value chain .this article based on results of a survey conducted in software system firms .for designing conceptual framework we review the literature and history of research include of definitions, concepts, models and research finding of others. we use organization value chain model as a base to evaluate knowledge management effect on organizational processes .at first we perform exploratory studies such as text analysis and conducting interview and then evaluate effect of knowledge management indexes on different organization parts via survey method .we use questionnaire to measure KM processes ,innovation (individual, group and organizational) .employees special skills and customer satisfaction .we use structural equation model and LISREL software to examine relationship between variables .finally the variable relationships in conceptual model confirmed.
Keywords: knowledge management (KM), differentiation competitive strategy ,organization value chain, innovation, employees special skills, customer satisfaction.
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مدیریت تحول
2383-4064
1
2
2009
05
22
بررسی نقش تعدیل کنندگی عدالت سازمانی بر رابطه بین ادراک از فضای سیاسی سازمان و ارتباط گریزی افراد
The moderating role of organizational justice on perception of organization politics and communication apprehension
21
46
24914
10.22067/pmt.v1i2.2882
FA
رحیمنیا
رحیمنیا
فرزانه حسن زاده
فرزانه حسن زاده
Journal Article
2010
05
29
چکیده
ارتباط سرچشمه فرهنگ و تکامل جامعه است و انسان ها از طریق آن مهارتها و دانستههای خود را منتقل میکنند. از این رو، فقدان آن عواقب و آثار جبران ناپذیری بر جای میگذارد و پدیده ای به نام ارتباط گریزی میتواند بر روابط بین فردی در محیط کار و کارآیی کارکنان تأثیر منفی گذاشته و باعث اخلال در جریان ارتباطات سازمانی شود. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر ادراک پرسنل سازمان از فضای سیاسی از طریق عدالت سازمانی درک شده بر میزان ارتباط گریزی آنهاست. بدین منظور تحقیق پیمایشی در یک نمونه 265 نفری از پرسنل تمامی شعبات یکی از بانکهای دولتی استان خراسان رضوی با استفاده از ابزار پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق تأثیر مستقیم ادراک از فضای سیاسی بر میزان ارتباط گریزی را تأیید، اما تأثیر غیر مستقیم ادراک پرسنل از فضای سیاسی بر میزان ارتباط گریزی از طریق ادراک عدالت سازمانی به اثبات نرسید. با توجه به نتایج بیان شده، مدیران بهتر است برای تسهیل و تسریع ارتباط بین کارکنان به فضای سیاسی سازمان و ادراک کارکنانشان از آن توجه کنند چون این مسأله میتواند منجر به افزایش کارآیی و بهره وری سازمان شود .
واژه های کلیدی : ارتباط گریزی، سیاست سازمانی، رفتارهای سیاسی، عدالت سازمانی
Abstract:
Communication is the source of society culture and evolution as Human can transfer their skills and knowledge to others by it . it's lack will have irretrievable effect and a phenomenon is called communication apprehension could have bad effects on interpersonal relationships in both workplace and employee's efficiency. It can disrupt organizational communication flow. This study aims to study the impact of organizational politics on communication apprehension caused by organizational justice. Therefore, it is examined among branches of a governmental bank in Khorasan Razavi province with 256 sample size. The findings support the impact of organizational politics on communication apprehension but organizational justice doesn't influence the impact of organizational politics on communication apprehension. With attention to the declared results, management should notice to organization politics and their employees’ perception from it because it can lead to increase organization efficiency and productivity.
Keywords: communication apprehension, organizational politic, political behavior, organizational justice.
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مدیریت تحول
2383-4064
1
2
2009
05
22
تبیین و تحلیل موانع مؤثر بر کارآفرینی زنان (مطالعه موردی: استان یزد)
Investigating the barriers of women's entrepreneurship in Iran Society (Case: the women entrepreneurs of Yazd province)
47
64
24929
10.22067/pmt.v1i2.2883
FA
میرغفوری
میرغفوری
صیادی تورانلو
صیادی تورانلو
طاهری دمنه
طاهری دمنه
Journal Article
2010
05
29
چکیده:
کارآفرینی زنان نقش با مهمی را در اقتدار زنان و توسعه جوامع ایفا میکند. بررسی های اخیر نشان داده است که در بسیاری از جوامع و فرهنگ ها از جمله کشور ما، زنان به شدت به کارآفرینی روی آورده اند؛ اما علیرغم این موضوع، ورود زنان به عرصه کارآفرینی همواره با موانع و محدودیتهای زیادی روبه رو بوده است. آمارها نشان میدهد کمتر از 10 درصد از کارآفرینان در ایران زن هستند؛ و عوامل گوناگونی مانع از بروز و رشد استعدادهای بالقوه زنان در عرصه کارآفرینی شده است. در این مقاله ، سعی شده است تا موانع کارآفرینی زنان در ایران شناسایی و بررسی شود. بدین منظور جهت شناسایی موانع و محدودیتها ابتدا به بررسی ادبیات موضوع موانع کارآفرینی زنان پرداخته شده و از نظر خبرگان این موانع در هفت بعد و 41 مؤلفه دسته بندی شد. سپس با استفاده از روش های آماری به تحلیل داده های جمع آوری شده در ارتباط با موانع کارآفرینی زنان در استان یزد پرداخته شد. نتایج نشان داد که 30 مانع در شش بعد خانوادگی، علمی-تحصیلی، شخصیتی، مالی، فرهنگی- اجتماعی و قانونی، بر کارآفرینی زنان تأثیر گذار بوده و موانع بعد پرورشی تأثیرگذار نیستند.
واژههای کلیدی: کارآفرینی، زنان، زنان کارآفرین، موانع و مشکلات
Abstract
Women’s entrepreneurship has a tremendous potential in empowering women and transforming society. Recently, it has been recognized that more and more women in many cultures such as our country are becoming entrepreneurs in a formal sense. However, the prospect of women becoming entrepreneurs is limited by various barriers. The statistics show that less than 10 per cent of the entrepreneurs in Iran are women and a host of barriers prevent women from realizing their full potential as entrepreneurs.
This article tries to explore and identify the barriers of women's entrepreneurship in Iran. At the first we investigated the literature on barriers to women’s entrepreneurship. Then by using of experts opinions, theses barriers are classified into seven dimensions and 41 factors. Then we used statistical methods to analyses the data collected from women entrepreneurs of Yazd province. Outcomes show that 30 factors in six dimensions affect women entrepreneurship. These six dimensions are familial, scientific, personality, financial, culture-society and regulation. And the nurture dimension has no effect on women entrepreneurship.
Keywords: entrepreneurship, women, women entrepreneurs, barriers,
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مدیریت تحول
2383-4064
1
2
2009
05
22
بررسی رابطهی بین ادراک از عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی مورد مطالعه: ( شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ستاد تهران)
Study the relationship between organizational justice perception and organizational citizenship behavior
65
89
24943
10.22067/pmt.v1i2.2884
FA
رامین مهر
رامین مهر
هادیزاده مقدم
هادیزاده مقدم
احمدی
احمدی
Journal Article
2010
05
29
چکیده
رفتار شهروندی سازمانی رفتارهای فرانقشی و خودجوشی است که؛ کارکنان را در وضعیتی قرار میدهد که به صورت داوطلبانه فراتر از انتظارات وظیفه و شرح شغل خود عمل نمایند. در این میان ادراک کارکنان از منصفانه بودن پرداخت ها و برابری در رویههای سازمانی و همچنین منصفانه بودن رفتارهای بین شخصی در سازمان نقش بسزایی در تشویق و توسعهی رفتارشهروندی سازمانی دارد. مقالهی حاضر همبستگی ابعاد ادراک از عدالت سازمانی و همبستگی ادراک از عدالت با رفتارشهروندی سازمانی را مورد بررسی قرار داده است. برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی از پرسش نامه ارگان و برای سنجش عدالت از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است. از این رو، ابتدا از طریق تکنیک تحلیل عاملی روایی ادراک از عدالت سازمانی مورد تأیید قرار گرفت، سپس رابطهی میان ادراک از عدالت و رفتار شهروندی سازمانی از طریق تحلیل مسیرسنجیده شد. نتیجهی تحقیق نشان داد که رابطه ی بین ادراک از عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی معنیدار است. از بین ابعاد عدالت، عدالت مراوده ای از همبستگی قوی تری نسبت به دو بعد دیگر برخوردار است و سه بعد عدالت سازمانی نیز با یکدیگر همبستگی دارند.
واژههای کلیدی: رفتار شهروندی سازمانی ، عدالت توزیعی ، عدالت رویه ای ، عدالت مراوده ای .
Abstract
Organizational citizenship behavior can be defined as voluntary and spontaneous behaviors that extend beyond employees' normal job duties. Employee's perception of justice in compensation programs, organizational procedures and interpersonal behaviors can have a key role in developing and encouraging OCB. In order to study the relationship between organizational justice perception and OCB, factor analysis technique has been used to test the validity of related questions and by using path analysis (structural equation modeling) this relationship has been examined as well. The research findings indicate that there is a meaningful relationship between organizational justice perception and OCB, and among three dimensions of justice, interactional justice has the highest correlation with OCB in compare with distributive and procedural justice. The results also show that there is relationship among three dimensions of justice.
Keywords: organizational citizenship behavior, distributive justice, procedural justice, interactional justice.
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مدیریت تحول
2383-4064
1
2
2009
05
22
تعارض ادراک شده و سبک های مدیریت آن
perceived conflict and conflict management styles
90
110
24960
10.22067/pmt.v1i2.2885
FA
فیاضی
فیاضی
Journal Article
2010
05
29
چکیده:
برخورد مؤثر با تعارض، چالش اساسی در تعاملات افراد در محیط کار است. تعارض امری طبیعی و پدیده ای اجتناب ناپذیر در زندگی فردی و سازمانی است و به دلایل متعدد و در اشکال مختلف ظهور میکند. مسأله اصلی در این پژوهش، شناخت فضای سازمان از لحاظ وجود تعارض و تضاد و بررسی سبک های مورد استفاده مدیران و کارکنان جهت حل و رفع این تعارضات است. برای این منظور، مطالعه در فضای یک سازمان آموزشی (دانشگاه) و در بین 43 مدیر و کارمند آن که به شیوه تصادفی انتخاب شده اند؛ انجام شد. اطلاعات جمع آوری شده (توسط دو پرسشنامه ادراک تعارض دوبرین و سبک های تعارض رحیم) با استفاده از آزمون من ویتنی، کای دو و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد اگر چه اختلاف معنی داری بین مدیران وکارکنان از لحاظ ادراک تعارض در سازمان وجود ندارد، اما مدیران تعارض بیشتری را در سازمان تشخیص داده اند. اگرچه اختلاف معنی داری در استفاده از سبکهای تعارض بین مدیران و کارکنان وجود ندارد، اما نتایج نشان میدهد کارکنان به نسبت مدیران تمایل بیشتری برای استفاده از سبک اجتناب و مصالحه دارند. از بین عوامل جمعیت شناختی نیز تأثیر جنسیت، سن، تحصیلات و سابقه خدمت بر ادراک تعارض به اثبات رسید.
واژه های کلیدی: تعارض، سبک های مدیریت تعارض، رقابت، اجتناب، مصالحه، سازش و همکاری.
Abstract
Dealing effectively with workplace conflicts is a great challenge in employees' interactions at work. Conflict is almost inevitable in individual and organizational life because it stems from so many different factors. This study aimed to promote understanding of conflict and conflict management styles in organizations. For this purpose, a sample of 43 mangers and employees of an educational institution (university) were randomly selected. Appropriate statistical analysis including Mann- Whitney test, Pearson Correlation, and were utilized to analyze research data that was collected by using Dubrin and Rahim questionnaires.
The findings of this article show that, although, there is no significant difference among managers and employees in perceived conflict, managers perceive more conflict than employees in this organization. Furthermore, results show that major styles of conflict management among employees are compromise and avoidance styles, although there is no significant difference among managers and employees in using conflict management styles. Some support was found for the effect of age, education & tenure on conflict management styles.
Keywords: conflict, conflict management styles, competition, avoidance, compromise, accommodation, collaboration.
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مدیریت تحول
2383-4064
1
2
2009
05
22
تأثیر تحقیقات بازاریابی بر عملکرد از طریق فرهنگ بازارگرایی در آژانسهای مسافرتی شهرستان مشهد
Investigation of marketing research‘s effect on performance via market orientation culture at traveling agencies located in Mashhad province
111
131
24978
10.22067/pmt.v1i2.2886
FA
کفاش پور
کفاش پور
0000-0003-3539-855X
نجفی سیاهرودی
نجفی سیاهرودی
Journal Article
2010
05
29
چکیده
آشفتگی روند تجاری، افزایش رقابت در میان شرکتهای تجاری، محیط پیرامون سازمانها را بسیار متفاوتتر از گذشته نموده است. شناخت مسیرهای آتی تجاری و حرکت در راستای آنها به نحوی که منافع سازمان را به همراه داشته باشد، ضرورت وجود تحقیقات بازاریابی را التزام میبخشد. به نظر میرسد بنابر باور برخی از صاحبنظران، بازارگرایی با تأثر از تحقیقات بازاریابی بتواند نتایج عملکردی سازمان را به نحو مطلوبی بهبود بخشد. از این رو به منظور بررسی فرضیههایی که مبتنی بر مدل این مطالعه میباشند، پرسشنامه ساخته شده پس از تأیید روایی و پایایی، بین آژانسهای مسافرتی شهر مشهد به عنوان جامعه آماری توزیع گردید. تحلیل دادههای احصایی از پرسشنامهها مبتنی بر روش تحلیل مسیر میباشد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها، حاکی از آن بود که تحقیقات بازاریابی اثر بسزایی بر بازارگرایی و همچنین عملکرد دارد، از طرفی بازارگرایی نیز از اثر زیادی بر عملکرد دارد. با این وجود، اگرچه نتایج حاصل از تحقیق تمامی فرضیهها را مورد تأئید قرار میدهد؛ اما فرضیهی اصلی تحقیق که همانا نقش واسطه گری بازارگرایی در میان تحقیقات بازاریابی و عملکرد بود با تردید روبرو گردید.
واژههای کلیدی: تحقیقات بازاریابی، بازارگرایی، عملکرد، مشتری، رقابت
Abstract
Ever changing of business trends and the increase of competition among companies has made the surrounding environment of organizations, more different. Diagnosing the future business routs and moving through theses roads in the way that organizational goals might be achievable, highlights the importance of marketing research existence. That’s to be considered, based on researchers view; market orientation affected by marketing research can improve the performance results of organization. Consequently, in order to study hypothesizes written based on model, reliable and valid questionnaires are distributed among traveling agencies located in Mashhad province as a data pool. The analysis of gathered data was based path analysis approach. Also results revealed that marketing research had a significant effect on market orientation and performance, while market orientation also influenced the performance significantly. However, though all hypothesizes are confirmed, but the main hypothesis of study indicating the moderating role of market orientation between marketing research and performance is doubtful.
Keywords: marketing research, market orientation, performance, customer, competition
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مدیریت تحول
2383-4064
1
2
2009
05
22
بررسی ابعاد و نتایج کمکهای دولت به تعاونیهای تولیدی (مورد مطالعه: تعاونیهای تولیدی استان خراسان رضوی)
An investigation into the state supporting policies towards co-operative firms, Case of: Khorasan Razavi manufacturing firms
132
153
24997
10.22067/pmt.v1i2.2887
FA
ناظمی
ناظمی
فیاضی
فیاضی
نوری
نوری
Journal Article
2010
05
29
چکیده:
در این پژوهش ابعاد و نتایج کمکهای دولت به تعاونیهای تولیدی فعال استان خراسان رضوی و مقایسه آن با کمکهای دولت به صنایع غیر تعاونی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، نمونه ای به حجم 96 تعاونی تولیدی فعال در دو بخش صنعتی و معدنی بررسی شده است. اطلاعات مورد نیاز برای این تحقیق، توسط پرسشنامه و در قالب حمایتهای ارائه شده در 4 بخش تسهیلات فیزیکی، تکنولوژیکی، تجاری و آموزشی گردآوری شده است. نتایج نشان میدهد که 78% از تعاونیهای تولیدی فعال هیچ گونه حمایت و کمکی را از طرف دولت دریافت نکرده اند و تنها 22% از آنها دریافت حمایت از دولت را تأیید کرده اند. مقایسه بین میزان حمایتهای واقعی ارائه شده به تعاونیهای تولیدی با میزان حمایتهای مورد انتظار آنها نیز نشان میدهد که اختلاف معنیداری بین میانگین حمایتهای واقعی و میانگین حمایتهای مورد انتظار تعاونیهای تولیدی وجود دارد. این در حالی است که بیشترین اختلاف بین میانگین حمایتهای واقعی و میانگین حمایتهای مورد انتظار تعاونیهای تولیدی نیز به ترتیب در بخشهای تجاری،تسهیلات فیزیکی، تکنولوژیکی و آموزشی دیده میشود.
واژههای کلیدی: تعاون، تعاونیهای تولیدی، سیاستهای حمایتگری
Abstract
The main objective of this study is to explore the areas of state support towards regional co-operative manufacturing firms. A sample of 96 manufacturing and mining firms that were selected through proportional sampling plan, were provided with a designed questionnaire based on the theoretical concept of the context as well as pervious research in the domain. The findings of the study revealed that 78 percent of co-operative firms have no record of receiving support from state administration offices. A comparison between actual services delivered to the firms by national or local state offices with the expected supports as suggested by their top mangers is an indication of significant gap. On the basis of the research findings however, such a gap is not identical for the four different categories of physical facilities, commercial, technological, and training services that are recognized widely as supporting areas.
Keywords: co-operative, manufacturing firms, supportive policies