دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مدیریت تحول2383-40644820120722Measurement of nongovernance capacity: concept, modeling and evaluationاندازهگیری ظرفیّت غیرحاکمیّتی: مفاهیم، مدل و روش اندازهگیری1282625710.22067/pmt.v4i8.23466FAسیدیعقوب حسینیعلی اصغر فانیحسن داناییفردJournal Article20130707Abstract
Government capacity and governance capacity are the new concepts in the literature of public administration and political science. Beside these concepts, there are other concepts that points at the capacity of institutions, and non-government organizations. Non-governance capacity has measured in such dimensions as the capacity of media, political parties, research institutions, pressure groups, private sector, and citizens. The innovative point in this article is the introduction of a model to recognize non- governance capacities in different countries. The study validates a conceptual model to measure the non-governance capacities in a quantitative approach, in which data is collected from different countries. Structural Equation Modeling was used to analyze the collected data. The results confirmed the validity of the conceptual model. In this model, the non-governance capacity measured by four subscales including; media capacity, research organizations capacity, citizen’s capacity and private sector capacity. For this measurement, data for 40 indicators from 159 countries were collected.ظرفیت دولت و حاکمیت از جمله مفاهیم جدیدی است که در طول دهه اخیر به ادبیات مدیریت دولتی و علوم سیاسی وارد شده است. درکنار این مفهوم، مفهوم ظرفیت نهادهای غیرحاکمیتی نیز مورد نظر بوده است. در این مقاله، ظرفیت غیرحاکمیتی در ابعادی چون ظرفیت یک کشور در حوزه رسانهها، احزاب، سازمانهای پژوهشی و تحقیقاتی، گروههای ذینفوذ، بخش خصوصی و شهروندان دیده شده است. نکته نوآورانه این نوشتار در ارائه مدلی است که هم ابعاد مفهومی و نظری ظرفیت غیرحاکمیتی را معرفی مینماید و هم تدوین شاخصها و جمعآوری اطلاعات این شاخصها را در مورد کشورهای مختلف جهان مدنظر دارد. این پژوهش از لحاظ پارادایم پژوهشی از پارادایم اثباتگرا بهره برده است و از لحاظ گونهشناسی پژوهش در دسته پژوهشهای بنیادی قرار دارد. از لحاظ گردآوری دادهها نیز در دسته پژوهشهای کمّی میگنجد که با ابزار مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. روش گردآوری دادهها نیز مرور اسناد و مدارک بوده و محدوده پژوهش نیز دربرگیرنده کشورهای جهان است. اجرای روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان از آن دارد که دادههای گردآوری شده به نحو مناسبی مدل مفهومی مطرح شده در پژوهش را تایید میکنند. در این مدل، ظرفیت غیرحاکمیتی از طریق ظرفیت رسانهها، سازمانهای پژوهشی، بخش خصوصی و ظرفیت شهروندان اندازهگیری شده است. برای این اندازهگیری اطلاعات مربوط به 40 شاخص برای 159 کشور گردآوری شده و مدل مفهومی پژوهش با استفاده از دادههای این 40 شاخص مورد تایید قرار گرفته است. بنا به نتایج این پژوهش، ظرفیت غیر حاکمیتی از چهار خرده مقیاس ظرفیت رسانهها، ظرفیت سازمانهای پژوهشی، ظرفیت بخش خصوصی و ظرفیت شهروندان تشکیل شده است و از طریق این چهار خرده مقیاس، میتوان سازه ظرفیت غیرحاکمیتی را اندازهگیری کرد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مدیریت تحول2383-40644820120722The impact of spirituality at work on organizational citizenship behavior with emphasis on organizational commitmentبررسی تأثیر معنویت در کار بر رفتار شهروندی سازمانی با تاکید بر نقش واسط تعهد سازمانی29512627610.22067/pmt.v4i8.23467FAحبیب اله دعاییمرتضی عزیزیJournal Article20130707Abstract
One important question in the field of workplace spirituality concerns the relationship of this construct with employee work attitudes. Thus, to examine direct and indirect impact of spirituality at work on organizational citizenship behavior of employees of Shiraz University with emphasis on organizational commitment, four hypotheses were suggested. SEM, partial least square method employing Smart PLS software was used to analyze data collected from 155 employees in order to examine structural and measurement models and verify the hypotheses. The results showed that the proposed theoretical model can predict the employees’ behavior consequences, since the statistical test confirmed the significant direct relationships between the variables in the model were significant. The findings revealed that spirituality at work has a significant effect on employees’ helping behaviors, voice behaviors and the organizational commitment. Therefore, making the managers aware of this valuable factor and its proper use in advancing the organizational goals could have a significant impact on improving the organization’s performance.از جمله پرسش های مهمی که در زمینه معنویت در کار مورد توجه قرار گرفته ، توجه به ارتباط میان این سازه با نگرش-های کاری کارکنان است؛ ازاین رو جهت بررسی تاثیر معنویت در کار بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه شیراز به صورت مستقیم و غیر مستقیم (با تاکید بر نقش واسط تعهد سازمانی) چهار فرضیه اصلی مطرح گردیده است. مدل یابی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزیی با کمک نرم افزار "اسمارت پی ال اس" و تحلیل پاسخ های 155 نفر از کارکنان غیر هیأت علمی دانشگاه شیراز به منظور بررسی مدل های اندازه گیری و ساختاری و آزمون فرضیه ها مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش، نشان می دهد مدل به کار گرفته شده، مدل نظری مناسبی برای پیش بینی پیامدهای رفتاری کارکنان بوده و همه روابط مستقیم میان متغیرهای مدل نیز، معنادار بوده اند. همچنین یافته های تحقیق نشان می دهد معنویت در کار تاثیر تعیین کننده ای بر رفتارهای کمک کننده، رفتارهای کلامی و تعهد سازمانی کارکنان دارد. بنابراین، آگاه کردن مدیران نسبت به وجود این عامل ارزشمند و چگونگی استفاده از آن در پیشبرد اهداف سازمانی، می تواند تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد سازمان داشته باشد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مدیریت تحول2383-40644820120722Conceptualization of the entrepreneurial decision making process in small & medium size enterprisesمفهوم پردازی فرایند تصمیم گیری کارآفرینانه در بنگاههای کوچک و متوسط کارآفرین52702630210.22067/pmt.v4i8.23468FAسیدحمید خداداد حسینیامیرمحمد کلابیروزا مهرابیJournal Article20130707Regarding the importance of entrepreneurial decision making process and due to the insufficiency of pervious research in considering qualitative aspects of the issue, this study aims to conceptualize entrepreneurial decision making process in small & medium size enterprises. For this purpose, the qualitative case study method was applied among Iranian prominent entrepreneurs in the year of 2009.The research findings suggest that entrepreneurial decision making process in small & medium size enterprises rely on guideline consist of; searching for information, recognition of the available and feasible decision alternatives, investigating and evaluating environmental factors affecting enterprises, evaluating the risks of each decision alternative, dealing with the problems & bottlenecks, regarding others suggestions, utilizing personal experiences, and relying on personal intuition & cognitive biases.این پژوهش، با درک نقش و اهمیت فرایند تصمیم گیری کارآفرینانه و با توجه به ضعف مطالعات پیشین در پرداختن به بعد کیفیِ این مقوله به مفهوم پردازی فرایند تصمیم گیری کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط کارآفرین میپردازد. بدین منظور با به کارگیری راهبرد کیفی مطالعه موردی به بررسی موضوع یادشده در میان کارآفرینان برتر سال 1388پرداخته شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که فرایند تصمیم گیری کارآفرینانه درکسب و کارهای کوچک و متوسط کارآفرین با تکیه بر راهبردهایی متشکل از جستجوی اطلاعات، شناسایی راهکارهای تصمیم گیری موجود و ممکن، بررسی و ارزیابی موقعیت شرکت به لحاظ محیطی، ارزیابی ریسک موجود در هر یک از راهکارهای تصمیم، رویارویی با مشکلات و تنگناها و بررسی پیشنهادهای سایرین، به کارگیری تجربه و دانش شخصی، و تکیه بر شهود و جهت گیری های ذهنی اتخاذ می گردد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مدیریت تحول2383-40644820120722Studying the role of individual resistance and organizational justice against commitment to planned organizational changes (Case of: in governmental, public and private organizations)بررسی نقش مقاومت فردی و عدالت سازمانی در برابر تعهد به تغییرات برنامه ریزی شده سازمانی (مورد مطالعه: سازمان های دولتی، عمومی و خصوصی کشور)71912633910.22067/pmt.v4i8.23471FAمحمود جعفرپورسعید صحتJournal Article20130707The purpose of the present study is to provide a conceptual model to define the relation between organizational justice and individual resistance against the commitment to the planned organizational changes. To assess the conceptual model, three governmental, public and private organizations were selected and studied. The statistical population consisted of 1050 managers and employees of the three organizations from which a sample of 281 using Cochran's formula and proportional categorized random sampling method, was selected. In this research, 2 main hypotheses and 6 sub-hypotheses were tested at the 99% confidence level; the direct relation of organizational justice and the reverse relation of individual resistance against planned organizational changes were confirmed. Also, the results indicated that “organizational justice” and “commitment to changes” perceived by the managers and staff in private organization were more than public and governmental organizations. Additionally, in the studied population, “transactional justice” is more desirable than other indices of organizational justice. The assessment of individual resistance in three organizations indicated that the index of “low motivation for change” in private organization and “improper change perceptions” in governmental and public organizations are the most important reasons for resistance against organizational changes. Among the studied demographical variables, commitment to changes has just been influenced by “education level” variable.پژوهش حاضر با هدف ارائه و ارزیابی مدلی مفهومی از رابطة میان عدالت سازمانی و مقاومت فردی در برابر تعهد به تغییرات برنامه ریزی شده سازمانی، انجام شده است. جهت ارزیابی مدل مفهومی ارائه شده، سه سازمان دولتی، عمومی و خصوصی انتخاب گردیده و مورد بررسی قرار گرفتند. جامعة آماری این تحقیق نیز متشکل از تمام مدیران و کارکنان سه سازمان مورد مطالعه و مشتمل بر 1050 نفر بوده است که با استفاده از فرمول کوکران و با بهره گیری از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب، حجم نمونه 281 نفر تعیین گردید. در این پژوهش 2 فرضیه اصلی و 6 فرضیه فرعی در سطح اطمینان 99% مورد آزمون قرار گرفت که طی آن رابطه مستقیم عدالت سازمانی و رابطه معکوس مقاومت فردی در برابر تغییرات برنامه ریزی شده سازمانی مورد تایید واقع شد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد میزان "ادارک عدالت سازمانی" و "تعهد به تغییرات" در کارکنان و مدیران شاغل در سازمان خصوصی، بیش از سازمان های عمومی و دولتی می باشد. علاوه بر این در جامعه مورد مطالعه، "عدالت مراوده ای" در مقایسه با سایر شاخص های عدالت سازمانی، از وضعیت مطلوب تری برخوردار بود. ارزیابی وضعیت مقاومت فردی نیز در سه سازمان نشان داد که شاخص "انگیزه پایین برای تغییر" در سازمان خصوصی و "ادراکات نامناسب از تغییر" در سازمان های دولتی و عمومی، مهم ترین دلایل مقاومت در برابر تغییرات سازمانی هستند؛ ضمن آنکه از میان متغیرهای جمعیت شناختی مورد مطالعه، تنها متغیر "سطح تحصیلات" به صورت معکوس بر تعهد به تغییرات تاثیرگذار بوده است.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مدیریت تحول2383-40644820120722Scientific productivity in change management in the Thomson Reuters databasesبررسی وضعیّت تولید علم در حوزۀ مدیریّت تغییر در پایگاه های استنادی Thomson Reuters921062636110.22067/pmt.v4i8.23472FAمرضیه مروتیزهیر حیاتیJournal Article20130707Abstract
This study was carried out to evaluate scientific production in the area of change management with the aims of reflecting knowledge growth, highlight the weaknesses and strengths of the databases, and to assist researchers to manage and plan their future work in their fields of interest. This is a survey study and its subjects of study were all titles indexed in Thomson Reuter’s databases in this area from 1990 to 2009. Findings showed that 2530 documents have been indexed during this period. Most documents have been published between 2006 and 2010. The annual growth rate for publications is 78.80 percent. Findings also show that 6,105 authors have been involved in the production of this number of titles among them S. Lee is at the top and Penamora, Hicks, Towill were at the second and third places. These documents have been produced by 80 countries among them U.S. and England were at the first and second places. 1173 journals published this amount of documents among them “Journal of Organizational Change Management” occupied the first rank. These documents have been published in 11 different languages of which English was the prominent language. They have been published in 12 different formats, of which article was the prominent one. This number of documents has received 20,778 citations, totally. The article titled "Tightening the iron cage – concertive control in self-managing Teams” received 401 citations, placing it at the top of the list.پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت تولید علم در حوزه مدیریت تغییر، در پایگاه های استنادیThomson Reuters انجام شده است. این بررسی میتواند وضعیت رشد دانش در این حوزه را منعکس سازد و ضمن آشکار ساختن نقاط ضعف و قوت، به مدیریت و برنامهریزی در امر تحقیق و توسعه کمک کند. روش پژوهش، پیمایشی بوده و جامعه مورد مطالعه را کلیه تولیدات علمی حوزه مدیریت تغییر نمایه شده در پایگاه های مذکور طی سالهای 1990 تا 2009 تشکیل داده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در مجموع تعداد 2530 مدرک در این حوزه تولید شده که بیشترین تعداد مدارک طی سال-های 2006 تا 2009 منتشر شدهاند. محاسبه مقدار متوسط نرخ رشد سالیانه انتشارات برای این سالها، عدد 80/78 % را نشان میدهد. یافتهها بیانگر آن است که 6105 نویسنده در تولید علم این حوزه حضور داشته اند. این مدارک به وسیله 80 کشور تولید شدهاند و کشورهای ایالات متحده امریکا و انگلستان در رتبه های اول و دوم قرار دارند. این مدارک در 1173عنوان مجله منتشر شدهاند که “Journal of Organizational Change Management” با انتشار 94 مدرک در رتبه اول قرار دارد. این مدارک به 11 زبان زنده دنیا به تحریر درآمده که میزان تولیدات تعلق گرفته به زبان انگلیسی با 31/97 درصد، با اختلاف قابل توجهی بیش از سایر زبانهاست. این مدارک در 12 قالب مختلف ارائه شده که قالب مقالات پژوهشی با 84/72 درصد، با اختلاف قابل توجهی در رتبه اول قرار دارد. مدارک مورد بررسی به طور کلی 20778 استناد دریافت کرده اند که مقاله “Tightening the iron cage – concertive control in self-managing Teams” با دریافت 401 استناد در صدر قرار دارد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مدیریت تحول2383-40644820120722Investigating the relationship between trust in management, knowledge sharing, and intermediating role of losing knowledge value and documentationبررسی رابطۀ بین اعتماد به مدیریّت و به اشتراک گذاشتن دانش و نقش میانجی ترس از دست دادن اعتبار و مستند سازی دانش1071242639810.22067/pmt.v4i8.23474FAمصطفی کاظمی0000-0002-5084-5752یوسف رمضانیJournal Article20130707Knowledge sharing appears to be vital in organizations where interpersonal trust and trust in management is an important issue. Since the relationship between interpersonal trust and knowledge sharing is not obvious, this study analyzes the relationship between trust in management and knowledge sharing through "fear of losing one’s personal value" and "knowledge documentation" as intermediate variables. The research methodology is descriptive- correlation and because of limited number of research population (9 employees of Mashhad municipality), data was collected from the whole population. Lisrel Software was used for data analysis. The results of this research contribute to both managerial and theoretical levels. For managerial level, it emphasizes on individual’s main role in the knowledge sharing process into knowledge documentation and fear of losing one’s personal value. In theoretical level, our research provides empirical evidence for two mechanisms that help to explain the impact of trust in management on knowledge sharing.به اشتراک گذاشتن دانش از امور حیاتی برای سازمان هاست و در این میان، اعتماد متقابل بین افراد و به طور خاص اعتماد به مدیریت، عاملی تاثیرگذار در آن مهم است. با توجه به مشهود نبودن رابطه بین اعتماد متقابل و اشتراک دانش، مطالعه حاضر سعی نموده با استفاده از متغیرهای میانجی "ترس از دست دادن اعتبار شخصی فرد" و "مستند سازی دانش"، رابطه میان اعتماد به مدیریت و به اشتراک گذاشتن دانش را مورد بررسی قرار دهد. روش شناسی پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است و با توجه به محدود بودن جامعه آماری، یعنی کارکنان منطقه 9 شهرداری مشهد، نمونه گیری به روش سرشماری انجام شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. یافته های این پژوهش دارای کاربردهای مهمی در دو سطح نظری و مدیریتی است. این مقاله در سطح مدیران بر نقش اصلی افراد در روند به اشتراک گذاشتن دانش نسبت به دو مؤلفه مستند سازی دانش و ترس از دست دادن اعتبار شخصی فرد تاکید می کند. در سطح نظری نیز شواهد تجربی را برای دو مکانیزم که کمک به بیان تاثیر اعتماد به مدیریت بر به اشتراک گذاشتن دانش می کند، فراهم می نماید.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مدیریت تحول2383-40644820120722Identifying influential dimensions affecting level of decision maker entrepreneurs' cognitive complexityشناسایی ابعاد تأثیرگذار بر سطح پیچیدگی شناختی کارآفرینان تصمیم گیرنده1251452643010.22067/pmt.v4i8.23476FAعلی رضاییانروزا مهرابیامیر محمد کلابیJournal Article20130707Abstract
Present study aims to identify influential dimensions affecting level of entrepreneurs' decision maker cognitive complexity with regard to the importance of cognition and its complex pattern on the process of entrepreneurial decision making. Qualitative stage of this mix method research was conducted at early stage by formation of a focus group consisted of superior entrepreneurs in 2009-2010 and later by experts in entrepreneurship and decision making fields. Data collected was analyzed using content analysis which resulted in designing research questionnaire. In second stage, a quantitative research conducted among a sample of superior entrepreneurs working in Tehran province. Results showed that cognitive complexity of decision maker entrepreneurs compose of three indicators including cognitive representations, knowledge structures and cognitive maps, which is affected by dimensions including personal characteristics and environment. Personal characteristics indicators are tolerance for ambiguity; risk-propensity, self-efficacy and need for cognition and environment indicators are uncertainty, complexity, information dispersal and ambiguity.پژوهش حاضر با درک اهمیت شناخت و به خصوص الگوی پیچیدگی شناختی در فرایند تصمیم گیری کارآفرینانه به شناسایی ابعاد اثرگذار بر سطح پیچیدگی شناختی کارآفرینان تصمیم گیرنده، می پردازد. رویکرد پژوهشی در این تحقیق، روش آمیخته است. روش پژوهش در بخش کیفی، راهبرد گروه های کانونی و در بخش کمّی، توصیفی- پیمایشی میباشد. نمونه آماری در گروه کانونی اول، کارآفرینان برتر ایران در سال 1388-1389، در گروه کانونی دوم، خبرگان و اساتید حوزه کارآفرینی و تصمیم گیری، و در بخش کمی، کارآفرینان برتر استان تهران در دو سال نامبرده هستند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه های کانونی نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی پرسشنامه، محقق ساخته بود. در تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. نتایج بیانگر آن است که الگوی پیچیدگی شناختی کارآفرینان تصمیم گیرنده به واسطه برهم کنش سه شاخص تصاویر شناختی، ساختارهای دانشی و نقشه های ادراکی شکل می گیرد و ابعاد تأثیرگذار بر سطح پیچیدگی شناختی آنها شامل دو بعد شخصیتی و محیطی است که شاخص های بعد شخصیتی عبارتند از: تحمل ابهام، مخاطره پذیری، خودباوری، تمایل به شناخت و هوش هیجانی و شاخص های بعد محیطی عدم قطعیت، پیچیدگی محیط، پراکندگی اطلاعات و ابهام در قلمرو مسأله هستند.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مدیریت تحول2383-40644820120722Impact of market orientation on relational capabilities Case of: Kermanshah industrial city SMEsتأثیر بازارگرایی بر قابلیت های ارتباطی (مورد مطالعه: شرکت های کوچک و متوسط صنعتی شهر کرمانشاه)1461652646510.22067/pmt.v4i8.23477FAمهران زهدیرضا شافعیسیدرضا هاشمیJournal Article20130707Nowadays, the pioneer companies are trying to increase their profitability through satisfying the needs of their customers by using the best possible way. Therefore, market orientation strategy is considered to be the key to organizational success. Market orientation is a major issue in management of the market and potential customers and with its positive relation with the business performance of small firms, leads corporate performance towards customers and market needs. Therefore the current research studies the effect of market orientation on the relational capabilities of small companies of Kermanshah Industrial city. Seven hypotheses were proposed for this purpose. The research method, according to the purpose of applied research and the manner of data collection is a descriptive and the analyzing of the model specifically is based on structural equation modeling (SEM) using AMOS software. The Statistical population included managers of small and medium size enterprises operating in the city of Kermanshah. Stratified sampling method, observations related to the questionnaire and variables of each question of the hypothesis were presented with a scale of 1 to 20. The results of the current research showed significant meaningful positive correlation between market orientation and relational capabilities. The overall obtained results of testing the research hypotheses were confirmed the proposed relations of the research. In the studied model, the value of indexes of fit (CFI = 0.916 and NFI =0.909) demonstrated the suitability of the model.امروزه شرکت های پیشرو سعی دارند از طریق ارضای نیازهای مشتریان به بهترین نحو ممکن سودآوری خود را افزایش دهند. این نکته، کلیدی ترین پایه موفقیت آن ها و بر پایه استراتژی بازارگرایی است. بازارگرایی از جمله مباحث مهم و محوری در مدیریت بازار و مشتری است. از آنجا که با عملکرد کسب و کار شرکت ها رابطه مثبتی دارد، عملکرد نیروهای شرکت را هر چه بیشتر به سمت بازار، مشتری و ارتباطات سازمانی سوق داده است؛ ازاین رو این پژوهش به مطالعه تاثیر بازارگرایی بر قابلیت های ارتباطی در شرکت های کوچک و متوسط صنعتی شهر کرمانشاه پرداخته است. برای این منظور هفت فرضیه مطرح شده است. روش تحقیق با توجه به هدف تحقیق، کاربردی و با عنایت به نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی و همبستگی می باشد. همچنین تحلیل مدل پژوهش از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار آموس انجام گرفته است. جامعه آماری مطالعه حاضر را مدیران شرکت های کوچک و متوسط صنعتی در کرمانشاه تشکیل داده و نمونه لازم با بهره گیری از روش طبقه بندی انتخاب شده است. دادههای مربوط به پرسش نامه و متغیرهای هر سوال و فرضیه در مقیاس های 1 تا 20 ارزیابی گردیده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد بین بازارگرایی و قابلیت های ارتباطی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج کلی حاصل از آزمون فرضیات پژوهش، نشان دهنده تایید کلی روابط مورد فرض پژوهش است. در مدل مورد بررسی، مقادیر شاخص های برازش (916/0CFI= و 909/0NFI= ) نشان دهنده مناسب بودن مدل هستند.