دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مدیریت تحول2383-406471320150622influence of transformational leadership style and organizational learning on reducing the organizational silenceتاثیر سبک رهبری تحولآفرین و یادگیری سازمانی در کاهش سکوت سازمانی1172719410.22067/pmt.v7i13.40993FAاکرم فرهادیعلامه طباطباییپریا غفوریعلامه طباطباییمهدی حقیقی کفاشعلامه طباطباییمحمد ابراهیمیپیام نور تهرانJournal Article20141106development of any organization largely depends on the proper use of its human resources. As Organizations become much larger, these problems are naturally added to these enormous labor force. One of the topics organizational communities of Irancan be considered as a unfamiliar subject and less likely to be found in research is the phenomenon of organizational silence; Despite the fact that silence of employees has become a common phenomenon in enterprises, it is a concept that is little known and little scientific research has been done on it. This study aims to study the influence of transformational leadership style and organizational learning on reducing the organizational silence in branches of Sepah Bank in Tehran in 2014. 251 employees were selected through clustering method using Cochran formula. Data was collected based on Leadership Styles Questionnaire by bass and Olive (2000), learning organization by Watkins &Marsick (1996), organizational silence questionnaire by Vakola&Bouradas (2005). In this study, confirmatory factor analysis (CFA) and structural equation modeling (SEM) were used in order to answer the research hypotheses. To confirm the model of partial least squares (PLS), the SMARTPLS software version 3 was used.The results indicate that evolutionary variables of leadership style and organizational learning had a meaningful impact on organizational silence of the studied sample. Also according to the obtained path coefficients, it can be said that the organizational learning has more impact on organizational silence than evolutionary leadership.توسعه هر سازمان تا حد زیادی به کاربرد صحیح نیروی انسانی آن بستگی دارد .هرقدر که سازمانها، بزرگتر میشوند بالطبع به مشکلات این نیروی عظیم نیز اضافه میشود. یکی از موضوعاتی که در جوامع سازمانی ایران موضوعی ناآشنا بهشمار میآید و کمتر پژوهشی را در این خصوص میتوان یافت، پدیده سکوت سازمانی است که علیرغم وجود این واقعیت که سکوت کارمندان به صورت پدیدهای شایع در سازمانها درآمده است، اما مفهومی است که چندان شناخته شده نیست و تحقیقات علمی کمی بر روی آن صورت گرفته است. پژوهش باهدف بررسی تاثیر سبک رهبری تحول آفرین و یادگیری سازمانی بر کاهش سکوت سازمانی در شعب بانک سپه درسطح استان تهران در سال 1393انجام گرفت. با استفاده از روش خوشهای و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 251 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. روش جمعآوری دادهها براساس پرسشنامه استاندارد سبک رهبری باس وآوولیو(2000)، سازمان یادگیرنده واتکینسومارسیک(1996) و پرسشنامه سکوت سازمانی واکولاو بورادس(2005) انجام گرفت. در این پژوهش برای پاسخ به فرضیات تحقیق از تکنیکهای تحلیل عاملی تاییدی(CFA) و مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) استفاده شده است. همچنین برای تایید مدل از روش حداقل مربعات جزیی (PLS) با استفاده از نرم افزار SMARTPLS نسخه 3 استفاده شدهاست. نتایج پژوهش حاکی از آن است که متغیرهای سبک رهبری تحولآفرین و یادگیری سازمانی بر سکوت سازمانی در نمونه مورد بررسی تاثیر معناداری داشتهاند. همچنین با توجه به ضرایب مسیر بدست آمده میتوان گفت که سهم یادگیریسازمانی در تاثیرگذاری بر سکوت سازمانی، بیشتر از رهبری تحولآفرین بوده است.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مدیریت تحول2383-406471320150622A study of the effect of dimensions of competitive intelligence on types of innovation in knowledge-based enterprisesتاثیر ابعاد هوش رقابتی بر انواع نوآوری در شرکتهای دانش بنیان18412723610.22067/pmt.v7i13.36104FAعبدالمجید مصلحدانشگاه خلیج فارسمنیجه بحرینی زادهدانشگاه خیلیج فارسسید جواد دوکوهکیخلیج فارس بوشهرJournal Article20140609Pioneering in a dynamic environment is among the issues which most of the organizations, especially knowledge-based institutions will encounter. For using and exploiting the opportunities and also for overcoming threats, there should exist some innovations in the modern technologies domain. Therefore, for fulfilling this important issue, organizations are required to monitor inside and outside environments of the organization which has led to the emergence of a phenomenon called Competitive Intelligence. This study aims at examining the impact of competitive intelligence dimensions on the types of innovation. The population of the study consists of all knowledge-based Institutes of Science and Technology Park of Shiraz which the total number of them is 50. For estimating the sample size, Morgan Tables have been used which the required sample size is 44 companies. Due to possibility of not cooperating by some institutions, finally 42 institutions were chosen and total of number of 99 questionnaires have been distributed. Structural equation modeling was used for analyzing the data. In this study, two dimensions of market intelligence and Competitor intelligence for measuring competitive intelligence and also three types of innovation (technological market and administrative innovation) have been used. Based on the research results, Market intelligence has a positive and significant impact on all three types of innovation. Competitor intelligence has a positive and significant impact on administrative innovation, but the impact of technological innovation and market intelligence on competitors has not been approved.پیشگامی در محیط پویا از جمله مسائل پیش روی بیشتر سازمانها و به ویژه موسسات دانش بنیان میباشد؛ و برای استفاده و بهره برداری از فرصتها و غلبه بر تهدیدها باید نوآوریهایی را در عرصه فناوریهای نوظهور داشته باشند. لذا برای دستیابی به این مهم سازمانها ملزم به نظارت بر محیط درون و بیرون سازمان میباشند، که منجر به ظهور پدیدهای به نام هوش رقابتی شده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر ابعاد هوش رقابتی بر انواع نوآوری میباشد. جامعه آماری مطالعه حاضر را کلیه موسسات دانش بنیان پارک علم و فناوری شیراز تشکیل میدهند، که مجموعا تعداد 50 موسسه میباشد؛ جهت تخمین حجم نمونه از جداول مورگان استفاده گردیده، که حجم نمونه مورد نیاز 44 شرکت میباشد. با توجه به احتمال عدم همکاری بعضی موسسات در نهایت تعداد 42 موسسه، جمعا 99 پرسشنامه، گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. در این پژوهش از دو بعد هوش بازار و هوش رقبا برای سنجش هوش هوش رقابتی و از سه نوع نوآوری (نوآوری فناورانه، بازار و اداری) استفاده شده است، که بر اساس نتایج تحقیق هوش بازار بر هر سه نوع نوآوری تاثیر مثبت و معناداری دارد، تاثیر هوش رقبا بر نوآوری اداری مثبت و معنادار میباشد، اما تاثیر هوش رقبا بر نوآوری فناورانه و بازار مورد تایید قرار نگرفته است.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مدیریت تحول2383-406471320150622Effect of interactional justice on motivation to submit suggestion emphasizing on mediating role of valence of suggestion system (Case of: Ferdowsi University of Mashhad)تأثیرگذاری عدالت مراوده ای بر انگیزه برای ارائه ی پیشنهاد با تأکید بر نقش میانجی ارزش نظام پیشنهادها (مورد مطالعه: دانشگاه فردوسی مشهد)42702727310.22067/pmt.v7i13.52693FAمحمد رسول حشمتیدانشگاه فردوسی مشهدعلیرضا خوراکیاناستادیار دانشگاه فردوسییعقوب مهارتیدانشگاه فردوسی مشهد0000000274262711Journal Article20160104This study aims to investigate the mediating role of "Valence of Suggestion System" in relationship between "Interactional Justice" and "Motivation to Submit Suggestion". Importance of research on suggestion system has been admitted and investigated by many scholars in previous studies. Therefore, the aims of this study are to investigate factors contributing to participation enhancement in suggestion system considering interactional justice and valence of suggestion system variables. Statistical population of this research consists of employees of Ferdowsi University of Mashhad. A questionnaire consisting of 10 questions with Licker’s 5 scale spectrum was used to collect research data. The questionnaire was distributed among 240 employees. Findings showed that valence of suggestion system mediate the effect of interactional justice on motivation to submit suggestion. Moreover, the direct effect of the interactional justice on motivation to submit suggestion was confirmed.در سازمانهای امروز، آنچه موجب عملکرد برتر و رقابت جهت بقا در محیط متلاطم می شود قابلیت نوآوری است و دستیابی به این قابلیت، از طریق منابع انسانی امکان پذیر است. مدیریت مشارکتی به عنوان رویکرد نوین در مدیریت که از آن با عنوان انقلاب مشارکت یاد می شود، ازطریق سازوکاری به نام نظام پیشنهادها می تواند سازمان ها رادرتحریک قدرت خلاقیت کارکنان وبهره گیری از سرمایه ی فکری آنها یاری دهد. بنابراین، دراین مقاله پس از بررسی ادبیات نظری تحقیق به بررسی نقش عدالت مراوده ای و ارزش نظام پیشنهادها پرداخته شده است. هدف این مقاله، بررسی نقش میانجی ارزش نظام پیشنهادها در رابطه میان عدالت مراوده ای و انگیزه برای ارائه ی پیشنهاد می باشد. اهمیت بررسی نظام پیشنهادها در تحقیقات و مطالعات مختلفی مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است. بنابراین، تحقیق حاضر به بهبود وضعیت مشارکت در نظام پیشنهادها با در نظر گرفتن متغیرهای عدالت مراوده ای و ارزش نظام پیشنهادها پرداخته است. جامعه ی آماری این پژوهش، کارکنان لیسانس و بالاتر از لیسانس دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل دادند که تعداد آنها 714 نفر بود. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه ای با طیف 5 گزینه ای لیکرت استفاده، و میان 240 نفر از کارکنان توزیع شد. نتایج تحقیق نشان دادند، عدالت مراوده ای با ارزش نظام پیشنهادها رابطه ی مثبت و معناداری داشت و از آنجاکه رابطه ی مثبت ارزش نظام پیشنهادها با انگیزه برای ارائه ی پیشنهاد نیز معنادار بود، نقش میانجی ارزش نظام پیشنهادها در رابطه میان عدالت مراوده ای و انگیزه برای ارائه ی پیشنهاد مورد تأیید واقع شد. همچنین مشخص شد عدالت مراوده ای به طور مستقیم بر انگیزه ی ارائه ی پیشنهاد تأثیرگذار می باشد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مدیریت تحول2383-406471320150622The Employee-Organization Relationship and Organizational Citizenship Behaviorروابط کارمند-سازمان و رفتار شهروندی سازمانی71942730310.22067/pmt.v7i13.34114FAمحمد لگزیاندانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-4154-8975محمد حسین همایونی راددانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140416Current research paper is to delve into the employee-organization relationships as an effective factor on organizational citizenship behavior. The employee-organization relationships involve two dimensions: perceived organizational support and organizational identity. Job autonomy is a moderator variable between the employee-organization relationships and organizational citizenship behaviors. To do so, employees of Central Library of a governmental university has been assessed; and for the assessment of research conceptual model, a correlation approach and linear regression (with the use of SPSS application) has been used. Results indicate that perceived organizational support and organizational identity have a relationship and each of them have a relationship with organizational citizenship behavior; however job autonomy does not regulate the relationships of perceived organizational support and organizational identity with organizational citizenship behaviorتحقیق حاضر به بررسی روابط کارمند-سازمان به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی می پردازد. روابط کارمند- سازمان به صورت دو بعد حمایت سازمانی درک شده و هویت سازمانی مطرح شده است و استقلال شغلی به عنوان یک متغیر تعدیلکننده بین روابط کارمند- سازمان و رفتار شهروندی سازمانی در نظر گرفته شده است. بدین منظور کارکنان کتابخانه مرکزی یکی از دانشگاههای بزرگ دولتی به روش سرشماری مورد آزمون قرار گرفتند و برای آزمون مدل مفهومی تحقیق از رویکرد همبستگی و تحلیل رگرسیون خطی(با استفاده از نرم افزار ُSPSS ) استفاده شد. نتایج نشان داد علاوه بر اینکه، حمایت سازمانی با هویت سازمانی رابطه معنی داری دارد، هر یک به طور مجزا نیز با رفتار شهروندی سازمانی نیز رابطه دارند. اما نقش استقلال شغلی به عنوان تعدیل گر رابطه حمایت سازمانی و هویت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی مورد تایید قرار نگرفت.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مدیریت تحول2383-406471320150622Conflict management in the management resource based on Islam`s viewمدیریت تعارض در آثار مدیریتی مبتنی بر دیدگاه اسلام951152732410.22067/pmt.v7i13.44205FAمرتضی سندگلدانشگاه فردوسی مشهدمجتبی بذرافشان مقدمفردوسی مشهدسید جواد قندیلیفردوسی مشهدرضوان حسینقلی زادهفردوسی مشهدJournal Article20150207The aim of the research is to determine the concept of conflict, conflict management scope and approaches in managerial approaches based on Islamic view. To achieve the goal, content analysis has been used. Research data was collected from the books and articles in the context of management, human relations and organizational behavior reflecting Islamic view. A number of 19 books and articles that have been written after Islamic Revolution of Iran by both Iranian and international scholars were used for analysis. According to the findings of the study, in the managerial works which were based on Islamic view, the conflict scope had a wide range of concepts including three fields: conflict in thinking, conflict in speech, and conflict in behavior. The scope of conflict can also be categorized into four based on the people who are involved: interpersonal conflict, conflict within the group, conflict among groups and cross-cultural conflict. The methods of conflict management also include three general methods: preventing conflict, solving conflict and creating and using conflict.هدف پژوهش، مفهومیابی تعارض و بررسی سطوح و شیوههای مدیریت تعارض در آثار مدیریتی مبتنی بر دیدگاه اسلام میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را 19 کتاب و مقاله تشکیل دادند که پژوهشگران مسلمان پس از انقلاب اسلامی ایران دربارهی مدیریت، روابط انسانی و رفتار سازمانی، طبق دیدگاه اسلام، در داخل و خارج از کشور نوشته اند، و در دسترس پژوهشگر قرار داشتند. طبق یافتههای حاصل از این پژوهش، در آثار مدیریتی مبتنی بر دیدگاه اسلام، دامنه تعارض، در برگیرنده طیف وسیعی از مفاهیم شامل سه مقوله تعارض در پندار، تعارض در گفتار و تعارض در کردار میباشد. همچنین، سطوح تعارض را با توجه به افراد درگیر میتوان در چهار سطح میان فردی، درون گروهی، میان گروهی و میان فرهنگی تقسیم کرد. مدیریت تعارض نیز در این آثار شامل سه شیوه کلی پیشگیری از تعارض، حل و درمان تعارض و استقبال از تعارض سازنده میباشد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مدیریت تحول2383-406471320150622The role of perceptions of organizational virtuousness and affective well-being on affective commitment to Case of: Insurance companies’ employees thorough Tehran)نقش ادراک از درستکاری سازمان و رفاه عاطفی کارکنان در ایجاد تعهد عاطفی به سازمان (مورد مطالعه: کارکنان شرکت های بیمه در کلان شهر تهران)1161352735610.22067/pmt.v7i13.37430FAمحمد صالح ترکستانیعلامه طباطباییالهام جمشیدی بروجردیعلامه طباطبایی تهرانJournal Article20140719This article looks into the relationship between perceptions of organizational virtuousness (OV), affective well–being (AWB), and affective commitment (AC), in insurance companies operating in Tehran. Using Cochran formula, number of samples required to collect research data was estimated to be 196. To access this amount of sample, 20 insurance companies in Tehran were selected using random cluster sampling method and about 20 questionnaires were distributed to each company. Finally 212 questionnaires were returned and used to test research hypotheses. Findings from Structural Equation Modeling method that was analyzed with the aim of LISREL software imply that perceptions of OV predict AC both directly and through the mediating role of AWB while the most relationship in this research model exists between OV and AC, and the least relationship is between OV and AC. The study suggests that fostering organizational virtuousness (e.g. interpersonal respect, and creating a context in which combining high standards of performance with a culture of forgiveness and learning from mistakes) improves employees' AWB and promotes a more committed workforce.منابع انسانی، سرمایه های اصلی و بی بدیل سازمان هستند و موفقیت و بقای سازمان به آن ها بستگی دارد. به همین دلیل تعهد عاطفی منابع انسانی نیز یکی از مهم ترین عواملی است که امروزه هدف غایی اکثر سازمان ها است. در این تحقیق، ادراک منابع انسانی از درستکاری سازمان و پیش بینی رفاه عاطفی و تعهد عاطفی در آنها، در صنعت بیمه مورد بررسی قرار گرفته است. 212 کارمند از شعب و نمایندگی های مختلف کلیه شرکت های بیمه ای در کلان شهر تهران در این تحقیق شرکت کرده اند و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات با مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل، نشان می دهد که ادراک نیروی کار از درستکاری سازمان، هم به طور مستقیم و هم با میانجی گری نقش رفاه عاطفی، رابطه ای مثبت با تعهد عاطفی کارکنان دارد. در این تحقیق فرض می شود که توسعه درستکاری در سازمان (به عنوان مثال توسعه احترام متقابل و فضایی که در آن استانداردهای بالای عملکردی با فرهنگ گذشت و یادگیری از اشتباهات ترکیب می شود)، رفاه عاطفی کارکنان را بهبود بخشیده و منجر به تعهد عاطفی نیروی کار می شود.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مدیریت تحول2383-406471320150622Investigating the impact of knowledge management enablers on knowledge creation process (Case of: selected cooperated companies of Yazd)بررسی تاثیر توانمندسازهای مدیریت دانش بر فرایند خلق دانش (مورد مطالعه: شرکتهای تعاونی منتخب استان یزد)1361652739210.22067/pmt.v7i13.52773FAمجید نجاتیاندانشگاه تربیت مدرسیاسر قاسمیدانشگاه یزدسید حبیب الله میرغفوریدانشگاه یزد0000-0001-5362-6590Journal Article20160105In today’s global economy, the fundamental attribute of competitiveness have been driven from pecuniary capital to knowledge capital so that knowledge is known as the unique strategic resource to acquire competitive advantage. Therefore, businesses that efficiently utilize existing knowledge within their organizations are expected to gain comparative advantage over their competitors. This research has included the effects of knowledge management enablers on knowledge creation process employing multiple linear regression technique. The outcome of the research, that was conducted based on data collected from cooperative companies of Yazd province, reflects a positive impact of trust, collaboration, learning, T-shaped skills, and IT on knowledge creation process. It also indicates the negative impact of formalization on knowledge creation process. The result can be applied to strengthen the knowledge management system of studied knowledge-based companies through the focus on those specific criteria which have a higher adjusted R square in the regression models and accordingly, have a more power in explanation of dependent variable variances.امروزه اساس رقابتپذیری در اقتصاد جهانی، از منابع مادی به سمت داراییهای دانشی سوق داده شده است؛ به گونه ای-که دانش به عنوان تنها منبع استراتژیک مزیت رقابتی شناخته میشود. ازاین رو، کسب وکارهایی که بتوانند دانش موجود در سازمان را به شکلی مناسب در فرایندها، محصولات و خدمات بهکار ببندند، نسبت به رقبا برتری نسبی خواهند داشت. تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین توانمندسازهای مدیریت دانش بر فرایند خلق دانش و با استفاده از تکنیک رگرسیون خطی چندگانه انجام شده است. نتایج حاصل از جمع آوری اطلاعات از شرکتهای تعاونی استان یزد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، نشان دهنده تاثیر مثبت اعتماد، همکاری، یادگیری، مهارت T شکل کارکنان و فناوری اطلاعات بر فرایند خلق دانش بود. همچنین، تاثیر منفی بین رسمیت و فرایند خلق دانش را مورد تایید قرار داد. از نتایج این پژوهش میتوان برای تقویت سیستم مدیریت دانش در شرکت های دانش محور، با تاکید بر آن دسته از معیارهایی که در مدلهای رگرسیونی، ضریب تعیین بالاتر، و توان بیشتر در تبیین واریانس متغیرهای وابسته دارند، بهره برد.