علی شریعت نژاد؛ فرناز مهدی خانی
چکیده
سبک رهبری استثمارآمیز از سبکهای غیرکارکردی و مخرب رهبری است که اثرات و تبعات منفی برای سازمان دارد. مدیران و رهبرانی که با این سبک به مدیریت و رهبری سازمان خود میپردازند، موجب بروز آسیبهای فردی، گروهی و سازمانی میگردند. براین اساس پژوهش حاضر باهدف شناسایی شاخصها و پیامدهای رهبری استثمار آمیز در سازمانهای دولتی انجام ...
بیشتر
سبک رهبری استثمارآمیز از سبکهای غیرکارکردی و مخرب رهبری است که اثرات و تبعات منفی برای سازمان دارد. مدیران و رهبرانی که با این سبک به مدیریت و رهبری سازمان خود میپردازند، موجب بروز آسیبهای فردی، گروهی و سازمانی میگردند. براین اساس پژوهش حاضر باهدف شناسایی شاخصها و پیامدهای رهبری استثمار آمیز در سازمانهای دولتی انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهشهای اکتشافی است. همچنین این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته بهصورت کیفی و کمی و بر مبنای فلسفه قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری انتخابشدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و روایی نظری و روش پایایی سنجی درون کدگذار و میان کدگذار تائید شد. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و پایایی باز آزمون تائید شد. دادههای کیفی با روش تحلیل محتوا و دادههای کمی با روش نقشه شناختی فازی تحلیل گردید. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که جاهطلبی افراط گونه، شخصیت هوبریستیک و خودمحور و منفعتطلبی مهمترین شاخصهای رهبری استثمارآمیز در میان مدیران و رهبران سازمانهای دولتی هستند. همچنین کاهش انگیزش و عملکرد نوآورانه کارکنان، فرسودگی شغلی و عاطفی کارکنان و پدیدآیی جو پارانوئید و اشاعه بدبینی سازمانی بهعنوان مهمترین پیامدهای رهبری استثمارآمیز در سازمانهای دولتی شناسایی شدند.
حبیب الله دعایی؛ قاسم اسلامی؛ محمد غلامی
چکیده
بهعنوان پدیدههای طبیعی اجتماعی، شایعهپراکنی و سخنچینی در محیطهای اجتماعی ازجمله محل کار اجتنابناپذیرند. تخمین زده میشود که افراد دوسوم از وقت خود را صرف بحث در مورد موضوعات اجتماعی میکنند، لذا محل کار زمینهای ایده آل برای این دو رفتار است. شایعهپراکنی و سخنچینی، رفتارهایی هستند که تقریباً همه افراد در هر سازمانی ...
بیشتر
بهعنوان پدیدههای طبیعی اجتماعی، شایعهپراکنی و سخنچینی در محیطهای اجتماعی ازجمله محل کار اجتنابناپذیرند. تخمین زده میشود که افراد دوسوم از وقت خود را صرف بحث در مورد موضوعات اجتماعی میکنند، لذا محل کار زمینهای ایده آل برای این دو رفتار است. شایعهپراکنی و سخنچینی، رفتارهایی هستند که تقریباً همه افراد در هر سازمانی آنها را تجربه میکنند، میشنوند و احتمالاً در آن مشارکت میکنند. اینگونه رفتارها احتمالاً تأثیرات منفی بر سایر رفتارهای کارکنان دارد، لذا هدف این مطالعه بررسی تأثیر شایعهپراکنی و سخنچینی در سازمانهای بخش دولتی بر نگرشهای شغلی و عملکرد کاری کارکنان از طریق بدانگارپنداری سازمانی است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش انجام کار، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارکنان 20 سازمان دولتی در سطح شهر مشهد است که از آمادگی لازم برای همکاری و شرکت در پژوهش برخوردار بودند. بهمنظور جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شد. حداقل حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 467 نفر به دست آمد که درنهایت 480 پرسشنامه جمعآوری و تجزیهوتحلیل شد. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی موردبررسی قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از 70/. برای سازههای مختلف پرسشنامه، پایایی آن را مورد تأیید قرار داد. یافتههای پژوهش نشان داد که سخنچینی شغلی و غیر شغلی و همچنین شایعهسازی بر بدانگارپنداری اثر مثبت و معنادار دارند. علاوه بر این اثر بدانگار پنداری بر رضایت شغلی، تعهد سازمانی و عملکرد کاری منفی و معنادار و بر قصد ترک سازمان مثبت و معنادار به دست آمد.