نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

چکیده


در دنیای پررقابت کنونی، سازمانی موفق خواهد بود که مدیرانی با شایستگی‌های متعدد در اختیار داشته باشد. یکی از روش‌هایی که برای سنجش شایستگی مدیران مورداستفاده قرار می‌گیرد کانون ارزیابی است. کانون ارزیابی در دستیابی به اهداف متعددی ازجمله شناسایی شایستگی‌های مدیران، انتخاب، ارتقا، گزینش و پرورش آن‌ها بسیار حائز اهمیت هستند بنابراین هدف از انجام این تحقیق طراحی مدل مفهومی کانون ارزیابی و توسعه شایستگی‌های مدیران با رویکرد دستیابی به نظام ارتقاء مطلوب عملکرد سازمانی به روش دلفی با استفاده از نظر 25 نفر از خبرگان بود که پس از انجام سه دور رفت و برگشت در قالب تکنیک دلفی نتایج نشان داد که ابعاد و مؤلفه‌های کانون ارزیابی و توسعه شایستگی‌های مدیران، شامل: ارزش سازمانی (6 مؤلفه)، بینش و نگرش (5 مؤلفه)، ویژگی شخصیتی (6 مؤلفه)، ارتباطات فردی (3 مؤلفه)، ارتباطات بین­فردی (6 مؤلفه)، رهبری (5 مؤلفه)، اعتبار حرفه‌ای (3 مؤلفه)، دانش فناوری (3 مؤلفه)، مدیریت خویشتن (4 مؤلفه)، مدیریت دیگران (4 مؤلفه)، مدیریت کسب­وکار (7 مؤلفه)، توانایی عاطفی (3 مؤلفه)، توانایی ذهنی (3 مؤلفه)، توانایی تجربی (3 مؤلفه)، توانایی تحصیلی (4 مؤلفه)، توانایی فیزیکی (3 مؤلفه) و ویژگی‌های فردی، شخصیتی و مهارت‌های ارزیابان (11 مؤلفه) است. همچنین ابعاد و مؤلفه‌های مؤثر بر نظام ارتقاء مطلوب عملکرد سازمانی شامل: منابع انسانی (4 مؤلفه)، مدیریت دانش (4 مؤلفه)، عوامل خارجی (6 مؤلفه)، عوامل داخلی (4 مؤلفه) و مدیریت سازمان (7 مؤلفه)، است.

کلیدواژه‌ها

Abbaspour, A.; Rahimian, H; Ghiasi Nodooshan, S & Homashmian, F. (2017). Development of managers of the National Iranian Gas Company based on the competency model. Quarterly Journal of Educational Psychology. 13(43), 59-73. (in Persian)
Abdollahi, M; Fathi Vajargah, K.; Pourzahir, T., & Rahimian, H., (2015). Competencies of managers of education & human resources development a new approach in educational management, year 6, (4), 23-54.     (in Persian)
Asheghi, H., et al., (2017). Identifying & explaining the dimensions, components & indicators of competency development of banking industry managers. quarterly journal of human resources education & development, fourth year 14, 57-76. (in Persian)
Asheghi, H.; Ghahremani & Ghorchian Nadergholi, M. (2017). Developing a conceptual model for designing a managerial training program based on managerial competence: qualitative research. educational management invations, 12(3), 47-61. (in Persian)
Assessment & DevelopmentCenters (2019).
Beigi, V. & Gholipour, A. (2016) Human resource development using individual development plan­in­­ project-based organizations.­ public management (faculty of management, university of tehran) 8(1), 15-32 (in Persian)
Brownell, J. (2019). Predicting leadership, the assessment center’s extended role, cornell university, ithaca, newyork, USA, 524.
 Byham, W. (2018). Developing Dimen on/Competency-Based Human Resource systems. Canada. 1-36.
Danesh Fard, K., & Safari, P. (2015). Study of the effect of individual & organizational factors on the performance of accountants in government agencies of west azerbaijan province productivity management, (35), 173-194. (in Persian)
Farhadinejad, M., et al., (2014). Effective government management in Iranian organizations; data processing theory. scientific quarterly of management of government organizations, 1 (9 consecutive), 55-70. (in Persian)
Hoffman, B. J., & Meade, A. (2016). Alternate approaches to underst&ing the psychometric properties of assessment centers: an analysis of the structure & equivalence of exercise ratings. International Journal of Selection & Assessment, 20(1), 82- 97.
 Hosseini, M.; Aybaghi ​​Esfahani, S., & Jamshidi Kahsari, H. (2015). Presenting a model for effective evaluation & development center, 2nd international conference on management tools & techniques, tehran, narkish information institute. (in Persian)
Hosseini, Y. et al., (2017. ( The Role of evaluation center in staff improvement programs using artificial neural networks. organizational resource management research .7)3(, 93-115. (in Persian)
Hosseini, Y.; Mani, A. & Mohammadi Zadeh, Z. (2019). "Competence & its relationship with employee performance" management, improvement & transformation studies, (88) 25-50. (in Persian)
http://www.psychometrics.co. ukadc. Htm
https://doi.org/10.1108/00483480810877598.
https://www.researchgate.net/publication/267396194-pp384-398
Iranzadeh,­ S., & ­Zanjani,­ S. (2016). Competency model required by managers & human resources specialists in east azerbaijan gas company using ism technique. human resources management in the oil industry, year 2018, (30), 27-50 (in Persian)
Jaeger, K. S. (2018). The Role ofassessment center work simulation exercises in determining or influecing assessors’ judgments of leadership competencies, a phd dissertation submitted to the faculty of thegraduate school of the university of Australia.
Kasser, J.; Hitchins, D.; Frank, M., & Zhao, Y. Y. (2013). A framework for benchmarking competency assessment models. systems engineering, 16(1), 29- 44.
Krause, D. E.; Rossberger, R. J.; Dowdeswell, K.; Venter, N., & Joubert, T. (2014). Assessment center practices in indonesia: an exploratory study, International Journal of Selection & Assessment, see discussions, stats, & author profiles for this publication at:
Lievens, F.; Peeters, H., & Schollaert, E. (2008). Situational judgment tests: a review of recent research, Personnel Review, 4(37), 426-441. 
Ling, Nya Tuong, Christine. (2018). Knowledge management acceptance: success factors amongst small & medium-size enterprises”; American, Journal of Economics & Business Administration; 3(1), 73
Mortazavi, N., et al., (2017). Comparison of evaluation center (AC) in jobs with high & low dependent performance in individual & team empowerment quarterly,­ Journal of Leadership Research & Educational Management, 3 )12(, 1-34. (in Persian)
 Nils, B.; Reas, M., & Renate, S. (2017). Preselection methods prior to the internal assessment center for personnel selection in german companies. International Journal of Selection & Assessment, 22, 3, 253-260.
Orizi Samani, H.; Khoshoei, M.; Nouri, A. (2012). Application of job evaluation & analysis center in determining managerial competencies. contemporary psychology. 7(13), 85-98. (in Persian)
 Rews, R.; Beynon, M. J., & McDermott, A. M. (2015). Organizational capability in the public sector: a configurational approach. Journal of Public Administration Research & Theory, 1-53.
Swanson, J. D. (2018). Examining developmental assessment center participation on self‐assessment changes a moderated) mediation model), a PhD dissertation submitted to the university of Australia.
Vajir, L.; Fayyazi, M. (2015). Complication of evaluation & development centers in iran & presenting a solution" iranian quarterly. Journal of Management Sciences. 10(37),­ 103-126. (­in Persian)
CAPTCHA Image