محسن لعل علیزاده؛ زهرا محمدزاده
چکیده
متاورس، فضایی مجازی است که در آن کاربران میتوانند با داراییهای دیجیتال به تعامل و معامله بپردازند؛ اما چشمانداز قانونی کسبوکارها در متاورس هنوز در حال تکامل و توسعه است و هرروز ابعاد جدیدی به آن افزوده میشود. متاورس کسبوکارها را هم ازنظر محتوا و هم ازنظر فرایندهای اجرای فعالیتها به شیوه بنیادین تحت تأثیر قرار خواهد داد. ...
بیشتر
متاورس، فضایی مجازی است که در آن کاربران میتوانند با داراییهای دیجیتال به تعامل و معامله بپردازند؛ اما چشمانداز قانونی کسبوکارها در متاورس هنوز در حال تکامل و توسعه است و هرروز ابعاد جدیدی به آن افزوده میشود. متاورس کسبوکارها را هم ازنظر محتوا و هم ازنظر فرایندهای اجرای فعالیتها به شیوه بنیادین تحت تأثیر قرار خواهد داد. لذا شناسایی چالشهای حقوقی کسبوکارها در این فضای رو به رشد امری ضروری است. هدف این پژوهش بررسی چالشهای قانونی مرتبط با متاورس در فضای کسبوکار و شناسایی و ارائه برخی راهحلهای بالقوه برای پرداختن به آنهاست. روش تحقیق، تحلیلی و پیمایشی بوده و جامعه آماری صاحبنظران حقوق تجارت هستند که با فضای متاورس آشنایی دارند. با استفاده از روش دلفی، پس از سه مرحله رفتوبرگشت نظرات در قالب پرسشنامه، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، نظرات 15 نفر از صاحبنظران در نرمافزار اس پی اس اس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که چالشهای اصلی شناسایی شده در حوزه حقوق کسبوکارها در متاورس به ترتیب اهمیت شامل حقوق مالکیت معنوی، حریم خصوصی، صلاحیت قضایی، جرائم سایبری، شرایط خدمات و هویت مجازی است. در بخش پیشنهادها، بر نیاز به رویکردهای بینرشتهای برای درک چالشهای حقوقی متاورس و اهمیت ایجاد قوانین، مقررات و سیاستهای خاص که منافع رقابتی ذینفعان مختلف را متعادل میکند، تأکید شده است.