نوع مقاله : مقالات

نویسندگان

تربیت مدرس

چکیده

نوع انگیزشهای رفتاری در سازمان‌های دولتی، با توجه به جنس این‌گونه سازمان‌ها و تفاوتشان با سازمان‌های خصوصی و غیر دولتی، بسیار متفاوت است. وجود فرصت‌های برابر برای انتصاب‌ها، رقابت بر سر قدرت سازمانی و کسب مدارج بالا در سازمان، نوع فرهنگ و ساختار سازمان‌های دولتی، رفتارهای متنوعی را سبب می‌شود. با توجه به شرایط یادشده، انتظار بر این است که همه رفتارهای صورت گرفته توسط کارمندان، سالم و معقولانه نباشند. احتمالاً چنانچه از منظر عقلانیت به این موضوع نگریسته شود، از نظر کسانی که این‌گونه رفتارها را انجام می‌دهند، رفتارها کاملاً عقلایی، با برنامه‌ریزی و در صدد نیل به اهداف خاصی صورت می‌گیرند. در پژوهش حاضر، با انجام مطالعات میدانی و بررسی سازمان‌های دولتی، به دنبال شناسایی رفتارهایی هستیم که به هدف تخریب مدیران دولتی در سازمان‌های دولتی انجام می‌شوند و در این مقاله از آن‌ها به‌عنوان استراتژی‌های تخریب تعبیر می‌شود. هدف این پژوهش چرایی بروز این‌گونه رفتارها در سازمان‌های مذکور نیست بلکه هدف شناسایی و دسته‌بندی این استراتژی‌ها با استفاده از پژوهش ترکیبی، یعنی ترکیبی از مصاحبه باز (کیفی) و پرسشنامه (کمّی) است. تا با آگاه نمودن مدیران از وجود چنین رفتارهایی، در پی کاهش این‌گونه رفتارها و درنتیجه افزایش سلامت سازمان خود باشند. استراتژی‌های اصلی به دست آمده به ترتیب اولویت عبارتند از: ابزارهای مدیریتی، ابزارهای ارتباطی کلامی، ابزارهای سیاسی، ابزارهای دینی- مذهبی، ابزارهای شخصیتی، ابزارهای کاری، ابزارهای عملکردی، ابزارهای عاطفی- روانی.

کلیدواژه‌ها

References
Ahmad, A., & Omar, Z. (2014). Reducing Deviant behavior through workplace spirituality and job satisfaction. Asian Social Science, 10(19), 107-112.
Appelbaum, S. H.; Iaconi, G. D., & Matousek, A. (2007). Positive and negative deviant workplace behaviors: Causes, impact, and solutions. Corporate Governance, 7(5), 86-598.
Appelbaum, S. H.; Shapiro, B. T., & Molson, J. (2006). Diagnosis and remedies for deviant workplace behaviors. Journal of American Academy of Business, 9(2), 14-20.
Brown, M. E., & Trevino, L. K. (2006). Socialized charismatic leadership, values congruence, and deviance in work groups. Journal of Applied Psychology, 91(4), 954-962.
Colbert, A. E.; Mount, M. K.; Harter, J. K.; Witt, L. A., & Barrick, M. R. (2004). Interactive effects of personality and perceptions of the work situation on workplace deviance. Journal of Applied Psychology, 89(4), 599-609.
Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
Danaeefard, H. (2008). Accommodation quantitative and qualitative in organizational researches: A reflection on mixed method strategies. Methodology of Social Sciences, 13(53), 63-35. (in Persian)
Demir, M. (2011). Effects of organizational justice, trust and commitment on employees' deviant behavior. Anatolia, 22(2), 204-221.
Dunlop, P. D., & Lee, K. (2004). Workplace deviance, organizational citizenship behavior, and business unit performance: the bad apples do spoil the whole barrel. Journal of Organizational Behavior, 25, 67-80.
Everton, W. J.; Jolton, J. A., & Mastrangelo, P. M. (2007). Be nice and fair or else: understanding reasons for employees' deviant behaviors. Journal of Management Development, 26(2), 117-131.
Galperin, B. L. (2002). Determinants of deviance in the workplace: An empirical examination of Canada and Mexico. Unpublished doctoral dissertation. Concordia University, Montreal, Canada.
Galperin, B. L., & Burke, R. J. (2006). Uncovering the relationship between workaholism and workplace destructive and constructive deviance: An exploratory study. The International Journal of Human Resource Management, 17(2), 331-347.
Giacalone, R. A., & Greenberg, J. (1997). Antisocial behavior in organizations. Sage Publications, Incorporated.
Griffin, R. W., & Lopez, Y. P. (2005). “Bad behavior” in organizations: A review and typology for future research. Journal of Management, 31(6), 988-1005.
Henle, C. A.; Giacalone, R. A., & Jurkiewicz, C. L. (2005). The role of ethical ideology in workplace deviance. Journal of Business Ethics, 56(3), 219-230.
Hershcovis, M. S.; Turner, N.; Barling, J.; Arnold, K. A.; Dupre, K. E.; Inness, M., & Sivanathan, N. (2007). Predicting workplace aggression: a meta-analysis. Journal of applied Psychology, 92(1), 228-238.
Hussain, I.; Sia, S. K., & Mishra, P. K. (2014). Workplace deviance and the menace of some antecedents: A review of extant literature. Indian Journal of Health and Wellbeing, 5(7), 13-20.
Lawrence, T. B., & Robinson, S. L. (2007). Ain't misbehavin: workplace deviance as organizational resistance. Journal of Management, 33(3), 378-394.
Mainemelis, C. (2010). Stealing fire: creative deviance in the evolution of new ideas. Academy of Management Review, 35(4), 558-578.
Mangione, T. W., & Quinn, R. P. (1974). Job satisfaction, counterproductive behavior, and drug use at work. Journal of Applied Psychology, 60(1), 114-116.
Mitchell, M. S., & Ambrose, M. L. (2007). Abusive supervision and workplace deviance and the moderating effects of negative reciprocity beliefs. Journal of Applied Psychology, 92(4), 1159-1168.
O’Neill, T. A.; Lewis, R. J., & Carswell, J. J. (2011). Employee personality, justice perceptions, and the prediction of workplace deviance. Personality and Individual Differences, 51, 595-600.
Peterson, D. K. (2002). Deviant workplace behavior and the organization's ethical climate. Journal of Business and Psychology, 17(1), 47-61.
Robinson, S. L., & Bennett, R. J. (1995). A typology of deviant workplace behaviors: A multidimensional scaling study. Academy of Management Journal, 38(2), 555-572.
Robinson, S. L., & Bennett, R. J. (1997). Workplace deviance: Its definition, its manifestations, and its causes. Research on Negotiations in Organizations, 6, 3-27.
Robinson, S. L.; Wang, W., & Kiewitz, C. (2014). Coworkers behaving badly: the impact of coworker deviant behavior upon individual employees. Annu. Rev. Organ. Psychol. Organ. Behav, 1(1), 123-143.
Salmani, D., & Radmand, M. (2009). Examining the role of work organization and management of deviant behavior, Public Administration, 1(3), 51-68. (in Persian)
Sarmad, Z.; Bazargan, A., & Hejazi, E. (2001). Research methodologies in behavioral sciences. Tehran: Agah publications. (in Perasin)
Simard, M.; St-Sauveur, C.; LeBrock, P.; Lafrenière, A.; Leblanc, G., & Duval, M. (2004). Verification of an integrative model of antisocial workplace behaviour. Psychol Travail Organ, 10, 74-87.
Yen, C. H., & Teng, H. Y. (2013). The effect of centralization on organizational citizenship behavior and deviant workplace behavior in the hospitality industry. Tourism Management, 36, 401-410.
Warren, D. E. (2003). Constructive and destructive deviance in organizations. The Academy of Management Review, 28(4), 622-632.
Vadera, A. K.; Pratt, M. G., & Mishra, P. (2013). Constructive deviance in organizations integrating and moving forward. Journal of Management, 0149206313475816.
Vardi, Y. (2001). The effects of organizational and ethical climates on misconduct at work. Journal of Business Ethics, 29(4), 325-337.
CAPTCHA Image