مقالات
تحلیل نگرش های شغلی کارکنان سازمان های دولتی تبیین جو سکوت سازمانی و رفتار سکوت سازمانی

حسن دانایی فرد؛ بلال پناهی

دوره 2، شماره 1 بهار و تابستان 1389 ، آذر 1389، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22067/pmt.v2i3.4253

چکیده
  بی تردید سرمایه داری دانش سازمانی، رمز ماندگاری در دنیای بسیار رقابتی است. مأخذ تولید دانش تالارهای گفتمان سازمانی است که در خود گفتمان‌های متعدد و در عین حال متفاوت جای داده است. اگر بر افواه سازمانی مُهر سکوت زده شود اذهان کارکنان که موتور مولد دانش سازمانی هستند فسیل خواهند شد. وقتی کارکنان، به عنوان سرمایه استراتژیک سازمان، سکوت ...  بیشتر

مقالات
رابطه بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه تربیت مدرس)

رقیه خانعلیزاده؛ اسدا... کردنائیچ؛ علی اصغر فانی؛ اصغر مشبکی

دوره 2، شماره 1 بهار و تابستان 1389 ، آذر 1389، صفحه 20-45

https://doi.org/10.22067/pmt.v2i3.4255

چکیده
  به منظور غلبه بر شرایط نامطمئن، پیچیده و پویا تنها راهی که پیش روی مدیران قرار دارد، داشتن نیروی انسانی توانمند و کارآمد که بنیاد ثروت و دارایی های حیاتی سازمان به حساب می آیند، منافع بسیار زیادی برای کلیه مؤسسات و سازمان ها، خواهد داشت. در مقاله حاضر، به بررسی رابطۀ یادگیری سازمانی و توانمندسازی کارکنان و سنجش میزان احساس توانمندی ...  بیشتر

مقالات
نقش عوامل شخصیتی در شکل‌گیری اعتیاد به کار(مورد مطالعه: اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران)

پرویز احمدی؛ رضا طهماسبی؛ جبار باباشاهی؛ مهدی فتاحی

دوره 2، شماره 1 بهار و تابستان 1389 ، آذر 1389، صفحه 46-67

https://doi.org/10.22067/pmt.v2i3.4256

چکیده
  امروزه کار جزء جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها به حساب می‌آید. همه روزه افراد، زمان زیادی از وقت خود را در سازمان‌ها می‌گذرانند. فشارها و خواسته‌های نامحدود سازمانی، افراد را مجبور می‌کند که مدام در حال کارکردن باشند، در نتیجه احتمال شکل گیری "اعتیاد به کار" در آنها افزایش می‌یابد. پدیدۀ اعتیاد به کار به ویژه در مشاغلی بیشتر مشاهده ...  بیشتر

مقالات
تدوین شاخصهای عملکرد زنجیرة تأمین با الگو برداری از مدل اروپایی مدیریت کیفیت (مورد مطالعه: شرکت فروشگاههای زنجیرهای شهروند)

عزت اله ‌اصغری‌زاده؛ منصور مومنی؛ احمدرضا قاسمی

دوره 2، شماره 1 بهار و تابستان 1389 ، آذر 1389، صفحه 90-108

https://doi.org/10.22067/pmt.v2i3.4257

چکیده
  طی سالیان اخیر، مدیریت و به تبع آن سنجش عملکرد زنجیرۀ‌ تأمین، توجه جمع کثیری از مدیران و محققین را در حوزۀ مدیریت تولید و عملیات به خود معطوف داشته‌است. هدف از انجام این پژوهش، ارائۀ شاخص‌های تعالی زنجیره تأمین بر اساس مفاهیم مدیریت کیفیت جامع و مدل اروپایی مدیریت کیفیت(EFQM) است. از این رو این معیار‌ها به وسیلۀ مطالعۀ تطبیقی معیار‌های ...  بیشتر

مقالات
تاثیر ارزیابی عملکرد بالنده ساز بر عملکرد کاری

حبیب اله دعایی؛ مسعود علیزاده

دوره 2، شماره 1 بهار و تابستان 1389 ، آذر 1389، صفحه 68-89

https://doi.org/10.22067/pmt.v2i3.4258

چکیده
  ارزیابی عملکرد بالنده ساز، توجّه ویژه‌ای به عکس العمل‌های کارکنان در قبال ارزیابی دارد. در این نوع ارزیابی، پاسخ و احساس مثبت کارکنان نسبت به ارزیابی عملکرد، نشان از موفقیّت آن دارد. این نوع ارزیابی شامل دو جزء هدف گذاری و بازخورد است. در هدف گذاری و بازخورد بالنده ساز، کارکنان اهداف و بازخورد را واضح، مرتبط و قابل درک تشخیص می دهند. ...  بیشتر

مقالات
رابطة جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در شرکت گاز استان کردستان

علی شائمی برزکی؛ ژیلا اصغری

دوره 2، شماره 1 بهار و تابستان 1389 ، آذر 1389، صفحه 109-127

https://doi.org/10.22067/pmt.v2i3.4259

چکیده
  جامعه پذیری سازمانی نقش حیاتی در مراحل اولیۀ استخدام نقش مهمی دارد. تحقیقات نشان داده جامعه پذیری، اثرات منفی انتظارات برآورد نشدۀ کارکنان بر اثربخشی کلی سازمانی را کاهش می‌دهد؛ از جمله تعهد کارکنان، مشکل اساسی بسیاری از شرکت ها ست. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در شرکت گاز استان کردستان بوده ...  بیشتر

مقالات
بررسی تأثیر علّی میان پنج عامل اصلی شخصیّت و بهبود عملکرد کاری

حسین صفرزاده؛ عباس حبیبی بدرآبادی

دوره 2، شماره 1 بهار و تابستان 1389 ، آذر 1389، صفحه 128-152

https://doi.org/10.22067/pmt.v2i3.4261

چکیده
  در این تحقیق، سعی شده با سنجش پنج عامل اصلی شخصیت نیروهای فروش، بر اساس آزمون نئو اف اف آی، روابط همبستگی و علّت و معلولی موجود بین عوامل اصلی شخصیت با عملکرد کاری فروشندگان حضوری و تلفنی یک شرکت پخش مواد غذایی مورد سنجش قرار گیرد. بر اساس یافته‌های این تحقیق، عامل عصبیت (یا روان آزرده خویی) بر عملکرد فروشندگان تاثیر منفی داشته و دو ...  بیشتر

مقالات
بررسی رابطه ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران – منطقه تهران

رضا واعظی؛ اسماعیل سبزیکاران

دوره 2، شماره 1 بهار و تابستان 1389 ، آذر 1389، صفحه 153-178

https://doi.org/10.22067/pmt.v2i3.4262

چکیده
  هدف از این تحقیق شناسایی ارتباط توانمندسازی روانشناختی کارکنان با ساختار سازمانی می باشد. توانمندسازی روانشناختی نیز بعنوان یکی از مهمترین مباحث توسعه منابع انسانی، دارای چهار مؤلفه‌ شایستگی، خود تعیین کنندگی، معنی‌داری و اثرگذاری است (مطالعات اسپریتزر). این پژوهش به لحاظ اهداف پژوهشی کاربردی و با شیوه توصیفی - همبستگی اجرا شده ...  بیشتر

مقالات
عدالت ادراک شده از احیاء خدماتی و تأثیر آن بر اعتماد مشتریان در شرکت های مسافربری هوایی داخلی

مهدی کاظمی؛ یحیی برید نظیف

دوره 2، شماره 1 بهار و تابستان 1389 ، آذر 1389، صفحه 179-202

https://doi.org/10.22067/pmt.v2i3.4263

چکیده
  با توجّه به بروز اجتناب ناپذیر خطا و اشتباهات در ارائۀ خدمات و شکایات متعاقب آن از جانب مشتری، اتّخاذ سیاست‌های مناسب برای رسیدگی به شکایات مشتریان ضروری می نماید. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر ادراک عدالت در رسیدگی به شکایات مشتریان شرکت های هواپیمایی، بر رضایت و اعتماد مشتریان نسبت به این شرکت ها انجام شده است.از این رو تعداد 273 ...  بیشتر