نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه بجنورد

چکیده

چکیده
 علی‌رغم گذشت دهه­ها از ایجاد صنعت بیمه در کشور، این صنعت از عدم نفوذ اجتماعی رنج می­برد. هزینه سرانه بیمه در ایران کمتر از 100 دلار است و تقریباً 15 درصد میانگین جهانی است. این تحقیق بر آن است تا بررسی کند چگونه می­توان نفوذ اجتماعی صنعت بیمه را ارتقا داد. برای پاسخ به این سؤال با مرور مبانی نظری مدلی مفهومی پیشنهاد شد که بر اساس آن، اخلاق حرفه­ای و مهارت سیاسی می­توانند برای این صنعت نفوذ اجتماعی را به ارمغان بیاورند. برای آزمون مدل تحقیق فروشندگان بیمه خراسان شمالی به‌عنوان جامعه تحقیق تعریف شدند. از بین 1100 نفر جامعه آماری 276 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه­های تحقیق به شیوه خوشه­ای بین جامعه تحقیق توزیع شد. داده­ها با نرم‌افزار لیزرل (تحلیل مسیر، تحلیل عاملی تائیدی، برازش مدل) مورد آزمون واقع شدند. یافته­های تحقیق نشان می­دهد مهارت سیاسی و اخلاق حرفه­ای مجموعاً می­توانند 74 درصد از تغییرات در نفوذ اجتماعی را پیش‌بینی کنند. همچنین ثابت شد مهارت سیاسی، می­تواند نقش واسط را بین اخلاق حرفه­ای و نفوذ اجتماعی داشته باشد.  صنعت بیمه برای رشد نیاز به نفوذ اجتماعی دارد. تحقیق نشان می­دهد اخلاق حرفه­ای می­تواند نفوذ اجتماعی را ارتقا دهد. اگر مدیران صنعت بیمه بسترهای لازم را برای ظهور و بروز اخلاق حرفه­ای فراهم کنند و فروشندگان نیز از مهارت سیاسی به معنای ایجاد زبان مفاهمه برخوردار باشند، صنعت بیمه در جایگاه شایسته خویش قرار خواهد گرفت.

کلیدواژه‌ها

References
Aghazadeh, H.; Jandaghi, Gh., & Khalil, M. (2012). Review the effectiveness of life insurance sale. Journal of Insurance Research. 27(4),71-95 (in Persian).
Agryei, J.; Sun, Sh., & Abrokwah, E. (2019). Influence of trust on customer engagement: empirical evidence from the insurance industry in ghana. Sage Open Journal. 10(1), https://doi.org/10.1177/2158244019899104.
Ahearn, K. K.; Ferris, G. R.; Hochwarter, W. A.; Douglas, C., & Ammeter, A. P. (2004). Leader political skill and team performance. Journal of Management. 30 (3), 309-327.
Ahmadzadeh, A., & Soluki, S. (2019). Life insurance claim management process vulnerability using fmea: an insurance company in islamic republic of iran case study. Journal of Insurance Research, 34(2). 28-49. (in Persian)
Asadi, A., & Hedayati Bilan, M. (2019). The Impact of insurance services quality on the intention to buy universal life insurance considering the mediating role of previous buying experiences in an insurance company. Journal of Insurance Research. 34(2). 28-49.70-85 (in Persian).
Azerbaijani, M. et al., (2008). Social psychology with attitude to Islamic sources, Tehran: samt publication, qom, institute of science, third edition.
Blickle, G.; Wendel, S., & Ferris, G. R. (2010). Political skill as moderator of personality–job performance relationships in socio_analytic theory: test of the getting ahead motive in automobile sales. Journal of Vocational Behavior, 76(1): 326–335.
Corbin, Dan (2006). Establishing ethics for insurance professionals. Insurance Journal West Magazine: https://www.insurancejournal.com/magazines/mag-features/2006/09/25/73123.htm
Eastman, K. L.; Eastman, J. K., & Estman, A. D. (1996). The ethics of insurance professionals: comparison of personal versus professional ethics. Journal of Business Ethics 15(3), September: 951–962.
Faramarz Gharamaleki, A. (1993). Professional ethics. Tehran, Majnun Publication.
Ferris, G. R.; Blickle, G.; Schneider, P. B.; Kramer, J.; Zettler, I.; Solga, J.; Noethen, D., & Meurs, J. A. (2008). Political skill construct and criterion-related validation: a two-study investigation. Journal of Managerial Psychology. 23(7): 744–771.
Ferris, G. R.; Davidson, S. L., & Perrewe´, P. L. (2005). Political skill at work: impact on work effectiveness. mountain view, ca: davies-black publishing.
Franzoi, L. S. Social Psychology. (2005) (4th, Fourth Edition). BVT publishing
Grant, Susan B., & Preston, Tobias A. (2018) Using social power and influence to mobilize the supply chain into knowledge sharing: a case in insurance. Information and Management. (doi:10.1016/j.im.2018.10.004).
Hulland, J. (1999). Use of partial least squires in strategic management research: a review of four recent studies. Strategic Management Journal. 20(2):195-204.
Jones, E. E. (1990). Interpersonal perception. New York: Freeman.
Molana, N. (2010). Factors influencing the professional ethics of managers. Journal of Management. 19(138). 24-26. (in Persian).
Oc Burak, Bashshur, & Michael, R. (2013). Followership, leadership and social influence, The Leadership Quarterly.24(6): 919–934.
Pezhman, R., & Kazemi Mahyari, H. (2016). Proposing and analyzing a model for the influence of ethical sales behavior on customers loyalty with a case study in parsian insurance company. Marketing Management, 10(29), 21-39. (in Persian).
Vadie Nowghabi, A.; Aghazade, H., & Haghighi M. (2015) Identifying effective methods in sales promotion of liability insurance in Iran Insurance Company. Iranian Business Management. 7(2), 501-513(in Persian).
Valentine, S., & Fleischman, G. (2008). Professional ethical standards, corporate social responsibility, and the perceived role of ethics and social responsibility. Journal of Business Ethics, 82(3): 657-666.
CAPTCHA Image