امیر نیک کار؛ علی شیرازی
چکیده
چکیدهامروزه منابع انسانی بهعنوان ارزشمندترین سرمایه سازمان محسوب میشود و یکی از بهترین روشها برای حفظ و بالندگی این منابع، بهبود کیفیت زندگیکاری آنان است. از سوی دیگر، بهرهگیری مدیران از سبک رهبری تحولآفرین و هوشعاطفی ازجمله مهمترین عوامل ارتقای کیفیت زندگیکاری کارکنان هستند. هدف اصلی تحقیق حاضر، تعیین تأثیرگذاری ...
بیشتر
چکیدهامروزه منابع انسانی بهعنوان ارزشمندترین سرمایه سازمان محسوب میشود و یکی از بهترین روشها برای حفظ و بالندگی این منابع، بهبود کیفیت زندگیکاری آنان است. از سوی دیگر، بهرهگیری مدیران از سبک رهبری تحولآفرین و هوشعاطفی ازجمله مهمترین عوامل ارتقای کیفیت زندگیکاری کارکنان هستند. هدف اصلی تحقیق حاضر، تعیین تأثیرگذاری سبک رهبری تحولآفرین مدیران بر کیفیت زندگیکاری کارکنان و همچنین، تعیین این تأثیرگذاری از طریق متغیر میانجی هوشعاطفی درکشده مدیران است. در این راستا، کلیه کارکنان رسمی شاغل در شرکت آب و فاضلاب مشهد بهعنوان جامعه آماری تحقیق درنظر گرفته شد. نمونه آماری شامل 224 نفر از کارکنان است که بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه و برای تحلیل دادهها در قالب مدلسازی معادلاتساختاری از نرمافزار آموس استفاده شد. در این تحقیق که به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی و از نوع پیمایشی است؛ روایی سازه با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ موردبررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد تأثیر سبک رهبری تحولآفرین مدیران بر هوشعاطفی درکشده آنان و تأثیر هوشعاطفی درکشده مدیران بر کیفیت زندگیکاری کارکنان معنادار است. همچنین تأثیر رهبری تحولآفرین مدیران بر کیفیت زندگیکاری کارکنان معنادار نیست. درنهایت نقش واسط متغیر هوشعاطفی درک شده مدیران در روابط بین رهبری تحولآفرین و کیفیت زندگیکاری کارکنان مورد تأیید قرار گرفت. این یافتهها بدان معناست که شایستگیهای اجتماعی هوشعاطفی مدیران میتوانند تأثیر مثبتی بر عملکرد این سازمان داشته باشند؛ بهنحویکه بهطور معناداری اثرگذاری رهبری تحولآفرین بر کیفیت زندگیکاری کارکنان را تحت تأثیر قرار دهند.
علیرضا امینی؛ فرزانه ابراهیمی قمصری
چکیده
ازآنجاییکه مشاغل کنونی بهقدری پیچیدهاند که بروز اشتباه در آنها اجتنابناپذیر است، اهمیت فهم یادگیری از اشتباههای سازمانی نیازی است دوچندان شده است. پژوهش حاضر با تأکید بر کیفیت زندگی کاری و توانمندسازی روانشناختی کارکنان به بررسی اثر اشاعه فرهنگ مدیریت اشتباه بر آنها پرداخته است. جهت بررسی این اثرات در این پژوهش از روش ...
بیشتر
ازآنجاییکه مشاغل کنونی بهقدری پیچیدهاند که بروز اشتباه در آنها اجتنابناپذیر است، اهمیت فهم یادگیری از اشتباههای سازمانی نیازی است دوچندان شده است. پژوهش حاضر با تأکید بر کیفیت زندگی کاری و توانمندسازی روانشناختی کارکنان به بررسی اثر اشاعه فرهنگ مدیریت اشتباه بر آنها پرداخته است. جهت بررسی این اثرات در این پژوهش از روش تحلیلی – پیمایشی استفاده شده است. از جامعه آماری کلیه کارکنان برنامهساز معاونت صدای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تعداد 200 نفر بهعنوان نمونه بر اساس دسترسی حضورشان انتخاب شد. سپس پرسشنامهای جهت جمعآوری دادههای پژوهش تنظیم شد و دادههای حاصل با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار داده است. نتایج حاکی از آن است که فرهنگ مدیریت اشتباه بر توانمندسازی روانشناختی برنامهساز حوزه معاونت صدا تأثیر مثبت مستقیم داشته، ضمن اینکه کیفیت زندگی کاری آنها بر این رابطه اثر میانجی نیز دارد.
احمد توکلی؛ محمد لگزیان؛ علی داوودنیا؛ علی علیزاده زوارم
چکیده
هدف این مقاله، بررسی رابطه بین مؤلفه های کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی است. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل مدیران، معاونان و کارشناسان شرکت گاز استان خراسان رضوی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از حجم نمونه 146 نفر، از پرسشنامه استاندارد شده رضایت شغلی و مؤلفه های کیفیت زندگی کاری استفاده شده است. به منظور بررسی معناداری فرضیه های مطرح ...
بیشتر
هدف این مقاله، بررسی رابطه بین مؤلفه های کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی است. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل مدیران، معاونان و کارشناسان شرکت گاز استان خراسان رضوی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از حجم نمونه 146 نفر، از پرسشنامه استاندارد شده رضایت شغلی و مؤلفه های کیفیت زندگی کاری استفاده شده است. به منظور بررسی معناداری فرضیه های مطرح شده در تحقیق از آزمون های همبستگی اسپیرمن و پیرسون بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد سطح کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی کارکنان در حد متوسط بوده و رابطه مثبت و معناداری نیز بین این دو متغیر وجود دارد. از طرفی یافته ها حاکی از آن است که بین هر یک از مؤلفه های کیفیت زندگی کاری از دیدگاه والتون شامل پرداخت منصفانه و کافی به کارکنان، محیط کار ایمن و بهداشتی، تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، قانون گرایی، وابستگی اجتماعی، فضای کلی زندگی کاری، یکپارچگی و انسجام اجتماعی و توسعه قابلیت های انسانی کارکنان با رضایت شغلی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.