مهدی نفتی؛ علی حسین زاده
چکیده
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی مشهد با نقشهای میانجی فضیلت سازمانی و انگیزه شغلی است. روش تحقیق، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بانک ملی مشهد به تعداد 1500 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 305 ...
بیشتر
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی مشهد با نقشهای میانجی فضیلت سازمانی و انگیزه شغلی است. روش تحقیق، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بانک ملی مشهد به تعداد 1500 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 305 نفر از آنان بهعنوان نمونه آماری برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه استفاده گردید که روایی آن توسط روایی محتوا و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن بهوسیله ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. برای آزمون فرضیات این تحقیق از نرمافزارهای SPSS و SMART PLS استفاده شد. یافتههای این تحقیق نشان داد که اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی بهطور مستقیم و غیرمستقیم با میانجیگری انگیزه شغلی و فضیلت سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری دارد؛ اما تأثیر مثبت و معنیدار فضیلت سازمانی بر تعهد سازمانی مورد تأیید قرار نگرفت.
مژگان درخشان؛ خلیل زندی
چکیده
رسواییهای اخلاقی اخیر، موجب گرایش و علاقه فزاینده به موضوعاتی همچون اخلاق سازمانی و مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان گشته و بهتبع این علاقه، گرایش و توجه ویژهای نیز به موضوع فضیلت در سازمان مبذول شده است. در جستجوی شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای فضیلت سازمانی، پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر به بررسی رابطه بین رهبری اصیل و فضیلت سازمانی ...
بیشتر
رسواییهای اخلاقی اخیر، موجب گرایش و علاقه فزاینده به موضوعاتی همچون اخلاق سازمانی و مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان گشته و بهتبع این علاقه، گرایش و توجه ویژهای نیز به موضوع فضیلت در سازمان مبذول شده است. در جستجوی شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای فضیلت سازمانی، پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر به بررسی رابطه بین رهبری اصیل و فضیلت سازمانی پرداخت. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان ستادی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان بود که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، 118 نفر از آنها، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد رهبری اصیل (والومبا و همکاران، 2008) و فضیلت سازمانی (کمرون و همکاران، 2004) بود که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بهشیوه همزمان انجام گرفت. نتایج نشان داد رهبری اصیل و ابعاد آن، رابطه مثبت و معناداری با فضیلت سازمانی داشتند. از میان ابعاد رهبری اصیل، به ترتیب پردازش متوازن، خودآگاهی، چشمانداز اخلاقی درونی و شفافیت ارتباطی، بیشترین همبستگی را با فضیلت سازمانی داشتند. همچنین،ابعاد رهبری اصیل، پیشبینی کننده معنادار فضیلت سازمانی بودند.