مقاله پژوهشی
کمال سخدری؛ حسن عابدینی
چکیده
با وجود افزایش مطالعات دوسوتوانی سازمانی، کشف فرصتهای جدید، همزمان با بهرهبرداری از صلاحیتهای موجود، دانش اندکی در مورد عوامل مؤثر بر شکلگیری رفتارهای دوسوتوانی کارکنان وجود دارد. پژوهش حاضر به بررسی رابطه گرایش کارآفرینانه فردی کارکنان (با ابعاد تمایل به نوآوری، ریسکپذیری و پیشگامی) و اخلاقگرایی با دوسوتوانی زمینهای ...
بیشتر
با وجود افزایش مطالعات دوسوتوانی سازمانی، کشف فرصتهای جدید، همزمان با بهرهبرداری از صلاحیتهای موجود، دانش اندکی در مورد عوامل مؤثر بر شکلگیری رفتارهای دوسوتوانی کارکنان وجود دارد. پژوهش حاضر به بررسی رابطه گرایش کارآفرینانه فردی کارکنان (با ابعاد تمایل به نوآوری، ریسکپذیری و پیشگامی) و اخلاقگرایی با دوسوتوانی زمینهای فردی میپردازد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها، توصیفی است. دادهها بر اساس پرسشنامه از 203 نفر از کارکنان کسبوکارهای حوزه صنایع غذایی در شهر تهران جمعآوری و با نرمافزار SmartPLS تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که گرایش کارآفرینانه و اخلاقگرایی، دوسوتوانی فردی را افزایش میدهد، اما تأثیر تعدیلگر اخلاقگرایی بر رابطه بین گرایش کارآفرینانه و دوسوتوانی فردی تأیید نشد. این نتایج نشان داد که رفتارهای اکتشافی حین انجام وظایف روزمره را از کارکنانی میتوان انتظار داشت که دارای گرایش کارآفرینانه و اخلاقگرایی بیشتری هستند.
مقاله پژوهشی
فاطمه سادات وهاب زاده مقدم؛ حمیدرضا عسگری ده آبادی؛ ناصر میرسپاسی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان اهمالکاری در نسلهای مختلف کارکنان بخش خدمات صنعت بانکداری است. در این پژوهش از روش کمّی برای تحلیل دادهها استفاده شد. پس از توزیع پرسشنامهها بین 410 نفر از کارکنان بانکهای خصوصی در شهر تهران، از آزمونهای تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی برای بررسی تفاوتهای بین نسلی بهره گرفته شد. با ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان اهمالکاری در نسلهای مختلف کارکنان بخش خدمات صنعت بانکداری است. در این پژوهش از روش کمّی برای تحلیل دادهها استفاده شد. پس از توزیع پرسشنامهها بین 410 نفر از کارکنان بانکهای خصوصی در شهر تهران، از آزمونهای تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی برای بررسی تفاوتهای بین نسلی بهره گرفته شد. با عنایت به نتایج بهدستآمده، معین شد که میزان اهمالکاری و مؤلفههای سهگانه آن، در میان سه نسل، با یکدیگر تفاوت معنادار دارد. بدینصورت که اختلاف معناداری بین نسلها در فقدان انرژی، حواسپرتی و عدم پشتکار عاطفی وجود دارد و درمجموع، اختلاف معناداری بین نسلها در میزان اهمالکاری وجود دارد. همچنین متولدین دهههای 60 و 70 شمسی اهمالکاری بیشتری نسبت به دو نسل دیگر دارند. این امر میتواند کاربستهای مدیریتی با ارزشی برای مدیران در بانک (بهطور اخص) و سایر سازمانها (بهطور اعم) به دنبال داشته باشد.
مقاله پژوهشی
مهدی علی پور؛ جبار باباشاهی؛ علی حمیدی زاده؛ بقراط رشوند
چکیده
از مهمترین جلوههای زندگی افراد در سازمان مسیر شغلی افراد است. در این مسیر میتوان حالات مختلف روحی و جسمی و اجتماعی را برای کارکنان متصور شد؛ هریک از این حالات متأثر از انفعالات شغلی کارکنان است. یکی از انفعالات مهم که اغلب پژوهشگران منابع انسانی نیز در خصوص آن سکوت کردهاند پدیده پسرفت شغلی است. از این رو هدف پژوهش حاضر تبیین ...
بیشتر
از مهمترین جلوههای زندگی افراد در سازمان مسیر شغلی افراد است. در این مسیر میتوان حالات مختلف روحی و جسمی و اجتماعی را برای کارکنان متصور شد؛ هریک از این حالات متأثر از انفعالات شغلی کارکنان است. یکی از انفعالات مهم که اغلب پژوهشگران منابع انسانی نیز در خصوص آن سکوت کردهاند پدیده پسرفت شغلی است. از این رو هدف پژوهش حاضر تبیین علل و پیامدهای پس رفت شغلی کارکنان در نظر گرفته شد. در این راستای برای تحلیل داده ها از روش کیفی فراترکیب استفاده به عمل آمد و داده های حاصل از مستندات مکتوب شامل 32 مقاله مبنا واقع شد. یافتههای حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که مهمترین عوامل ظهور پدیده پس رفت شغلی شامل عوامل فردی، سازمانی، ترکیبی فرد و سازمان و عوامل محیطی است که به شکل های مختلفی در سازمان، در قالب کاهش سلسلهمراتب سازمانی، کاهش اقتدار سازمانی، تضعیف محتوای شغلی، خارج شدن از کارراهه شغلی و تضعیف جبران خدمات بروز می کند.
مقاله پژوهشی
معصومه عربشاهی؛ رها طمئنی
چکیده
امروزه سازمانها جهت درک و برآوردن نیازهای مشتریان و جلوگیری از گرایش آنان به رقبا، باید آمادگی واکنش به محیط روبهرشد رقابتی داشته باشند؛ بهطوریکه بتوانند نسبت به برآوردن نیازهای مشتریان و حفظ آنان هوشیاری نشان دهند. ازاینرو بسیاری از سازمانها استراتژیهای خود را در راستای بهبود قابلیتهای بازاریابی قرار دادهاند. هدف ...
بیشتر
امروزه سازمانها جهت درک و برآوردن نیازهای مشتریان و جلوگیری از گرایش آنان به رقبا، باید آمادگی واکنش به محیط روبهرشد رقابتی داشته باشند؛ بهطوریکه بتوانند نسبت به برآوردن نیازهای مشتریان و حفظ آنان هوشیاری نشان دهند. ازاینرو بسیاری از سازمانها استراتژیهای خود را در راستای بهبود قابلیتهای بازاریابی قرار دادهاند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تعارض کارکردی و اشتراک دانش بر قابلیتهای بازاریابی با تحلیل نقش تعدیلگری کیفیت ارتباطات و شدت تعارض در هتل پنج ستاره درویشی مشهد است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان هتل درویشی مشهد با تعداد 335 نفر است که با استفاده از جدول کرجسی مورگان 179 نفر بهعنوان نمونه موردبررسی انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه توزیع شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا، همگرا و واگرا و نیز تحلیل عاملی تأییدی، تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پیالاس انجام شد. یافتهها حاکی از آن است که تعارض کارکردی بر اشتراک دانش و نیز اشتراک دانش بر قابلیتهای نوآوری و پاسخگویی تأثیرگذار است؛ همچنین کیفیت ارتباطات تأثیر اشتراک دانش بر قابلیت نوآوری و قابلیت پاسخگویی را تعدیل میکند.
مقاله پژوهشی
ناصر مطهری فریمانی؛ اعظم مدرس؛ نیلوفر جهان آرا
چکیده
توانایی تشخیص و کسب دانش ضمنی خبرگان در رویۀ مرسوم پویش محیطی، مزیت رقابتی مهمی برای سازمانها محسوب میشود. هدف این مطالعه ارائه چارچوبی است که بتوان با کمک آن به دانش ضمنی خبرگان، در جهت شناسایی فرصتها و تهدیدهای سازمانی پی برد. ازاینرو پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد تحلیل محتوا و تفسیری به این موضوع پرداخته است. بدین منظور ابتدا ...
بیشتر
توانایی تشخیص و کسب دانش ضمنی خبرگان در رویۀ مرسوم پویش محیطی، مزیت رقابتی مهمی برای سازمانها محسوب میشود. هدف این مطالعه ارائه چارچوبی است که بتوان با کمک آن به دانش ضمنی خبرگان، در جهت شناسایی فرصتها و تهدیدهای سازمانی پی برد. ازاینرو پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد تحلیل محتوا و تفسیری به این موضوع پرداخته است. بدین منظور ابتدا مصاحبه عمیق با خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری در جهت شناسایی نقایص SWOT انجام شد. با استفاده از تحلیل مصاحبهها، 21 کد بهعنوان نقایص SWOT به دست آمد که این کدها با رویکرد باز و سپس با رویکرد محوری (تحلیل محتوا) دستهبندی شدند. بهمنظور ارائه راهکارها و ابزارها جهت رفع و پیشگیری نقایص شناسایی شده الگوهای فعلی، مصاحبۀ عمیق با خبرگان انجام شد و درنهایت با تحلیل تفسیری مصاحبهها، چارچوبی برای اکتساب دانش ضمنی خبرگان ارائه شد. اقدامات در این چارچوب مشتمل بر سه مرحله قبل از مصاحبه، مصاحبه و پس از مصاحبه است. چارچوب پیشنهادی، راهکارها و ابزارهایی را بهمنظور پی بردن به دانش ضمنی خبره و شناسایی محیط خارجی در هر مرحله معرفی میکند؛ بنابراین با بهکارگیری چارچوب پیشنهادی، میتوان به دانش ضمنی خبرگان در راستای شناسایی فرصتها و تهدیدها دستیافت. چارچوب پیشنهادی حاصل از تحقیق حاضر میتواند موردتوجه برنامهریزان سازمانی قرار گیرد تا با برنامهریزی صحیح و آگاهی کامل از نقایص در راه شناسایی فرصتها و تهدیدها امکان پویش بهتر محیط را فراهم آورند و از فرصتها بهرهبرداری و از تهدیدات اجتناب کنند.
مقاله پژوهشی
مهدی یاراحمدی خراسانی؛ نازیا سادات ناصری؛ الهام فریبرزی
چکیده
در دنیای پررقابت کنونی، سازمانی موفق خواهد بود که مدیرانی با شایستگیهای متعدد در اختیار داشته باشد. یکی از روشهایی که برای سنجش شایستگی مدیران مورداستفاده قرار میگیرد کانون ارزیابی است. کانون ارزیابی در دستیابی به اهداف متعددی ازجمله شناسایی شایستگیهای مدیران، انتخاب، ارتقا، گزینش و پرورش آنها بسیار حائز اهمیت هستند بنابراین ...
بیشتر
در دنیای پررقابت کنونی، سازمانی موفق خواهد بود که مدیرانی با شایستگیهای متعدد در اختیار داشته باشد. یکی از روشهایی که برای سنجش شایستگی مدیران مورداستفاده قرار میگیرد کانون ارزیابی است. کانون ارزیابی در دستیابی به اهداف متعددی ازجمله شناسایی شایستگیهای مدیران، انتخاب، ارتقا، گزینش و پرورش آنها بسیار حائز اهمیت هستند بنابراین هدف از انجام این تحقیق طراحی مدل مفهومی کانون ارزیابی و توسعه شایستگیهای مدیران با رویکرد دستیابی به نظام ارتقاء مطلوب عملکرد سازمانی به روش دلفی با استفاده از نظر 25 نفر از خبرگان بود که پس از انجام سه دور رفت و برگشت در قالب تکنیک دلفی نتایج نشان داد که ابعاد و مؤلفههای کانون ارزیابی و توسعه شایستگیهای مدیران، شامل: ارزش سازمانی (6 مؤلفه)، بینش و نگرش (5 مؤلفه)، ویژگی شخصیتی (6 مؤلفه)، ارتباطات فردی (3 مؤلفه)، ارتباطات بینفردی (6 مؤلفه)، رهبری (5 مؤلفه)، اعتبار حرفهای (3 مؤلفه)، دانش فناوری (3 مؤلفه)، مدیریت خویشتن (4 مؤلفه)، مدیریت دیگران (4 مؤلفه)، مدیریت کسبوکار (7 مؤلفه)، توانایی عاطفی (3 مؤلفه)، توانایی ذهنی (3 مؤلفه)، توانایی تجربی (3 مؤلفه)، توانایی تحصیلی (4 مؤلفه)، توانایی فیزیکی (3 مؤلفه) و ویژگیهای فردی، شخصیتی و مهارتهای ارزیابان (11 مؤلفه) است. همچنین ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر نظام ارتقاء مطلوب عملکرد سازمانی شامل: منابع انسانی (4 مؤلفه)، مدیریت دانش (4 مؤلفه)، عوامل خارجی (6 مؤلفه)، عوامل داخلی (4 مؤلفه) و مدیریت سازمان (7 مؤلفه)، است.
مقاله پژوهشی
بلقیس باورصاد؛ شادی جلدانی؛ حسین قزلباش
چکیده
در محیط پیچیده و متلاطم امروزی، هدف اصلی هر کسبوکار، دست یافتن به مزیت رقابتی برتر و بهبود عملکرد سازمان است. مهمترین منابعی که میتواند برای سازمان مزیت رقابتی پایدار ایجاد کند، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی است. ازاینرو در پژوهش حاضر، تأثیر سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی بر عملکرد عملیاتی دانشگاه شهید چمران با در نظر گرفتن ...
بیشتر
در محیط پیچیده و متلاطم امروزی، هدف اصلی هر کسبوکار، دست یافتن به مزیت رقابتی برتر و بهبود عملکرد سازمان است. مهمترین منابعی که میتواند برای سازمان مزیت رقابتی پایدار ایجاد کند، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی است. ازاینرو در پژوهش حاضر، تأثیر سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی بر عملکرد عملیاتی دانشگاه شهید چمران با در نظر گرفتن نقش میانجی کارآفرینی اجتماعی بررسی شده است. در این پژوهش که از نوع توصیفی- همبستگی است، دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه از نمونهای متشکل از 390 نفر از کارکنان و کارشناسان فعال در دانشگاه شهید چمران اهواز جمعآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تأیید کردند. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت بررسی دادهها از آزمونهای توصیفی و مقایسهای در نرمافزار SPSS و آزمون معادلات ساختاری در نرمافزارSmart PLS3 استفاده شده است. نتایج نشان داد که سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی بر کارآفرینی اجتماعی و عملکرد عملیاتی تأثیر مثبت و معنیداری دارند. همچنین نتایج آزمون میانجی نشان داد که کارآفرینی اجتماعی در رابطه بین سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی بر عملکرد عملیاتی، نقش میانجی ناقص دارد.
مقاله پژوهشی
حمیدرضا موحدی زاده؛ سراجالدین محبی؛ پروانه گلرد
چکیده
کارآیی و اثربخشى مدیران اساساً به شایستگى، مهارت، سطح دانش، بینش و توانایىهاى آنها بستگى دارد؛ به دلیل اهمیت این عوامل در موفقیت مدیران، جستجوى پیگیر و تلاش مستمر بهمنظور یافتن و تربیت کسانى که داراى این نوع از شایستگى، توانایى و مهارت باشند که آنها را به مدیرانى مؤثر و رهبرانى مفید تبدیل کند در جریان است. در این تحقیق از تحلیل ...
بیشتر
کارآیی و اثربخشى مدیران اساساً به شایستگى، مهارت، سطح دانش، بینش و توانایىهاى آنها بستگى دارد؛ به دلیل اهمیت این عوامل در موفقیت مدیران، جستجوى پیگیر و تلاش مستمر بهمنظور یافتن و تربیت کسانى که داراى این نوع از شایستگى، توانایى و مهارت باشند که آنها را به مدیرانى مؤثر و رهبرانى مفید تبدیل کند در جریان است. در این تحقیق از تحلیل مضمون استفاده شده است. ابتدا با 21 نفر از نفر از اساتید و مدیران و کارشناسان شهرداری مشهد مصاحبه انجام شد. سپس اطلاعات گردآوری شده با استفاده از نرمافزار NVivo مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در ادامه بر اساس الگوی شناسایی شده، پرسشنامهای تدوین و در اختیار اعضای گروه خبرگان جهت اولویتبندی، قرار گرفت. در این بخش از آزمون فریدمن بهره گرفته شده است. بر اساس نتایج حاصله از تحلیل مصاحبه با اعضای گروه خبرگان، مدل شایستهسالاری مدیران شهرداری مشهد دارای 122 کد آزاد است که در قالب 15 کد محوری و 4 کد انتخابی دستهبندی شدند. نتایج حاصله از اولویتبندی نشان داد که در شایستگی فردی؛ کد محوری رفتاری، در شایستگی مدیریتی؛ کد محوری توانایی رهبری، در شایستگی شغلی؛ کد محوری مهارتی، مهمترین شایستگی مورد نیاز مدیران شهرداری مشهد است. لازم به ذکر است که در شایستگی ارزشی تفاوتی بین دو کد محوری (سازمانی و اخلاقی)، مشاهده نشد. جهت استقرار شایستهسالاری در شهرداری مشهد، توجه به چهار مقوله اصلی (فردی، مدیریتی، شغلی و ارزشی)، ضروری به نظر میرسد.