مقالات
حسن دانایی فرد؛ زینت داوودیان؛ هانیه احمدی
چکیده
نوع انگیزشهای رفتاری در سازمانهای دولتی، با توجه به جنس اینگونه سازمانها و تفاوتشان با سازمانهای خصوصی و غیر دولتی، بسیار متفاوت است. وجود فرصتهای برابر برای انتصابها، رقابت بر سر قدرت سازمانی و کسب مدارج بالا در سازمان، نوع فرهنگ و ساختار سازمانهای دولتی، رفتارهای متنوعی را سبب میشود. با توجه به شرایط یادشده، انتظار ...
بیشتر
نوع انگیزشهای رفتاری در سازمانهای دولتی، با توجه به جنس اینگونه سازمانها و تفاوتشان با سازمانهای خصوصی و غیر دولتی، بسیار متفاوت است. وجود فرصتهای برابر برای انتصابها، رقابت بر سر قدرت سازمانی و کسب مدارج بالا در سازمان، نوع فرهنگ و ساختار سازمانهای دولتی، رفتارهای متنوعی را سبب میشود. با توجه به شرایط یادشده، انتظار بر این است که همه رفتارهای صورت گرفته توسط کارمندان، سالم و معقولانه نباشند. احتمالاً چنانچه از منظر عقلانیت به این موضوع نگریسته شود، از نظر کسانی که اینگونه رفتارها را انجام میدهند، رفتارها کاملاً عقلایی، با برنامهریزی و در صدد نیل به اهداف خاصی صورت میگیرند. در پژوهش حاضر، با انجام مطالعات میدانی و بررسی سازمانهای دولتی، به دنبال شناسایی رفتارهایی هستیم که به هدف تخریب مدیران دولتی در سازمانهای دولتی انجام میشوند و در این مقاله از آنها بهعنوان استراتژیهای تخریب تعبیر میشود. هدف این پژوهش چرایی بروز اینگونه رفتارها در سازمانهای مذکور نیست بلکه هدف شناسایی و دستهبندی این استراتژیها با استفاده از پژوهش ترکیبی، یعنی ترکیبی از مصاحبه باز (کیفی) و پرسشنامه (کمّی) است. تا با آگاه نمودن مدیران از وجود چنین رفتارهایی، در پی کاهش اینگونه رفتارها و درنتیجه افزایش سلامت سازمان خود باشند. استراتژیهای اصلی به دست آمده به ترتیب اولویت عبارتند از: ابزارهای مدیریتی، ابزارهای ارتباطی کلامی، ابزارهای سیاسی، ابزارهای دینی- مذهبی، ابزارهای شخصیتی، ابزارهای کاری، ابزارهای عملکردی، ابزارهای عاطفی- روانی.
مقالات
علی حمیدی زاده؛ حسن زارعی متین؛ محسن خاندل
چکیده
در دو دهه اخیر، عملکرد سازمانی به یکی از موضوعهای مورد توجه و جذاب تبدیل شده است و این تمایل، هم در زمینه-های تحقیقاتی و هم در زمینههای کاربردی به بروز نوآوریهای بسیاری منجر شده است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر عوامل استراتژیک (تسلّط فردی، رهبری تحولی، چشمانداز مشترک، پیشگامی و محیط) بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش میانجی کارآفرینی ...
بیشتر
در دو دهه اخیر، عملکرد سازمانی به یکی از موضوعهای مورد توجه و جذاب تبدیل شده است و این تمایل، هم در زمینه-های تحقیقاتی و هم در زمینههای کاربردی به بروز نوآوریهای بسیاری منجر شده است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر عوامل استراتژیک (تسلّط فردی، رهبری تحولی، چشمانداز مشترک، پیشگامی و محیط) بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش میانجی کارآفرینی در شرکت گاز شهر بندرعباس میپردازد. این پژوهش بر حسب هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و بر حسب روش جمعآوری اطلاعات از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران و کارکنان شرکت گاز شهر بندرعباس بودند، که به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعدادی از بین آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه، و برای تحلیل دادهها از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SME) و نرمافزار Smart-PLS2 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که تسلّط فردی بر نوآوری سازمانی تأثیر معناداری ندارد؛ درحالیکه تأثیر مستقیمی بر یادگیری سازمانی دارد. رهبری تحولی و پیشگامی بر یادگیری و نوآوری سازمانی تأثیر مستقیم و معناداری داشته، درحالیکه چشمانداز مشترک و محیط بر یادگیری و نوآوری سازمانی تأثیر معناداری نداشتند و همچنین یادگیری سازمانی تأثیر مستقیمی بر نوآوری سازمانی داشت. یافتههای دیگر نشان دهنده تأثیر مستقیم یادگیری و نوآوری سازمانی بر عملکرد سازمانی در شرکت گاز شهر بندرعباس است.
مقالات
قاسم بخشنده؛ جعفر عباس پور؛ علی چیت ساز
چکیده
در میان پژوهشهای انجام شده درباره رهبری، رهبری تحولآفرین بیشتر بررسی شده است. در این میان، رشد پژوهشهای مختلف در حوزه رهبری تحولآفرین و نقش آن در توانمندسازی روانشناختی کارکنان، موجب پراکندگی اطلاعات در این حوزه گردیده است؛ ازاینرو انجام پژوهشهای ترکیبی که عصاره پژوهشهای انجام شده در این موضوع را به شیوه نظامند و علمی ...
بیشتر
در میان پژوهشهای انجام شده درباره رهبری، رهبری تحولآفرین بیشتر بررسی شده است. در این میان، رشد پژوهشهای مختلف در حوزه رهبری تحولآفرین و نقش آن در توانمندسازی روانشناختی کارکنان، موجب پراکندگی اطلاعات در این حوزه گردیده است؛ ازاینرو انجام پژوهشهای ترکیبی که عصاره پژوهشهای انجام شده در این موضوع را به شیوه نظامند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد اهمیت فراوانی دارد. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجام شده در حوزه تأثیر رهبری تحولآفرین بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان، با استفاده از روش فراتحلیل و نرمافزار جامع فراتحلیل CMA2 تعداد 11 پژوهش انجام شده در این حوزه در ایران را مورد بررسی قرار داده است. نتیجه فراتحلیل نشان داد که تأثیر رهبری تحولآفرین بر توانمندسازی روانشناختی با اندازه اثر 6/0، بالاتر از حد متوسط بوده است. علاوه بر این، از میان ابعاد رهبری تحولآفرین، ملاحظات فردی و نفوذ آرمانی به ترتیب با اندازه اثرهای 547/0 و 452/0 بیشترین و کمترین تأثیر بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان در ایران دارند.
مقالات
هاجر براتی؛ حمیدرضا عریضی؛ بهروز دری
چکیده
رفتارهای شهروندی سازمانی، دستهای از رفتارهای محیط کار هستند که به صورت خودجوش انجام میشوند و جزء تکالیف رسمی شغل نیستند. به نظر میرسد این رفتارها در شرایط تغییر کاربرد دارند و برخی عوامل میتوانند این رفتارها را متأثر سازند. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوی متغیرهای مؤثر بر رفتارهای شهروندی سازمانی تغییرمدار از طریق ...
بیشتر
رفتارهای شهروندی سازمانی، دستهای از رفتارهای محیط کار هستند که به صورت خودجوش انجام میشوند و جزء تکالیف رسمی شغل نیستند. به نظر میرسد این رفتارها در شرایط تغییر کاربرد دارند و برخی عوامل میتوانند این رفتارها را متأثر سازند. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوی متغیرهای مؤثر بر رفتارهای شهروندی سازمانی تغییرمدار از طریق متغیر میانجی واکنش به تغییر در کارکنان مجتمع پتروشیمی بندر امام بوده است. نمونه پژوهش شامل 383 نفر از کارکنان این شرکت بود که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. سپس به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیل مسیر در نرمافزارAmos و تحلیل میانجی به روش بوت استراپ استفاده شد. نتایج نشان داد که واکنش به تغییر میانجی بین اثربخشی ادراکشده تغییر، عاملیت و خطمشی سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی تغییرمدار است. برای استفاده از مزایای رفتار شهروندی سازمانی تغییرمدار لازم است مدیران و سازمانها کارکنان را عامل تغییر سازند، خطمشیها را انعطافپذیر کنند و تغییر را اثربخش جلوه دهند.
مقالات
مژگان درخشان؛ خلیل زندی
چکیده
رسواییهای اخلاقی اخیر، موجب گرایش و علاقه فزاینده به موضوعاتی همچون اخلاق سازمانی و مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان گشته و بهتبع این علاقه، گرایش و توجه ویژهای نیز به موضوع فضیلت در سازمان مبذول شده است. در جستجوی شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای فضیلت سازمانی، پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر به بررسی رابطه بین رهبری اصیل و فضیلت سازمانی ...
بیشتر
رسواییهای اخلاقی اخیر، موجب گرایش و علاقه فزاینده به موضوعاتی همچون اخلاق سازمانی و مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان گشته و بهتبع این علاقه، گرایش و توجه ویژهای نیز به موضوع فضیلت در سازمان مبذول شده است. در جستجوی شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای فضیلت سازمانی، پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر به بررسی رابطه بین رهبری اصیل و فضیلت سازمانی پرداخت. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان ستادی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان بود که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، 118 نفر از آنها، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد رهبری اصیل (والومبا و همکاران، 2008) و فضیلت سازمانی (کمرون و همکاران، 2004) بود که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بهشیوه همزمان انجام گرفت. نتایج نشان داد رهبری اصیل و ابعاد آن، رابطه مثبت و معناداری با فضیلت سازمانی داشتند. از میان ابعاد رهبری اصیل، به ترتیب پردازش متوازن، خودآگاهی، چشمانداز اخلاقی درونی و شفافیت ارتباطی، بیشترین همبستگی را با فضیلت سازمانی داشتند. همچنین،ابعاد رهبری اصیل، پیشبینی کننده معنادار فضیلت سازمانی بودند.
مقالات
محسن اکبری؛ معصومه قاسمی شمس؛ فاطمه هوشمند
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر اعتمادبهنفس بیشازحد مدیران بر مسئولیت اجتماعی شرکت در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این مطالعه، دادههای مربوط به 68شرکت بهصورت ترکیبی و برای دوره زمانی 2009 تا 2013 مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. همچنین برای گردآوری دادههای موردنیاز برای آزمون فرضیهها از روش اسناد ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر اعتمادبهنفس بیشازحد مدیران بر مسئولیت اجتماعی شرکت در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این مطالعه، دادههای مربوط به 68شرکت بهصورت ترکیبی و برای دوره زمانی 2009 تا 2013 مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. همچنین برای گردآوری دادههای موردنیاز برای آزمون فرضیهها از روش اسناد کاوی استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل دادههای توصیفی از نرمافزار اکسل و بهمنظور آزمون فرضیهها از تحلیل رگرسیون چند متغیره، با کمک نرمافزار ایویوز7، استفاده شده است. فرضیه اول به بررسی تأثیر اعتمادبهنفس بیشازحد مدیریتی بر مسئولیت اجتماعی شرکت پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد در دورۀ زمانی موردبررسی، اعتمادبهنفس بیشازحد مدیریتی بر روی مسئولیت اجتماعی شرکت تأثیرگذار است. در فرضیه اصلی دوم نیز شدت تأثیر اعتمادبهنفس بیشازحد مدیریتی بر روی دو بعد فنی و نهادی مسئولیت اجتماعی شرکت موردبررسی قرار گرفت و بعد از آزمون فرضیات فرعی اول و دوم و تأیید تأثیر معنیدار متغیر مستقل بر روی این دو بعد، نتایج حاصل از این فرضیه نشان داد که تأثیر اعتمادبهنفس بیشازحد مدیریتی بر روی بعد فنی و بعد نهادی تفاوت چندانی باهم ندارند. همچنین برای کنترل اثرات سایر عوامل تأثیرگذار بر مدل، متغیرهای کنترلی نظیر اندازه و اهرم مالی و بازده داراییها در مدل استفاده شده است.
مقالات
احمد عیسی خانی؛ مونا غفاری اجیر آباد
چکیده
همواره در بطن هر تغییر سازمانی، رگههایی از مقاومت وجود دارد که سرعت انطباق کارکنان با تغییر را نشان میدهد. نقطه مقابل مقاومت کارکنان در برابر تغییر، میزان تعهد آنان به پذیرش تغییرات است. میزان تعهد کارکنان به همسویی با تغییرات و پذیرش آن، نقش تعیین کنندهای در توفیق تغییرات سازمانی و تحقق اهداف تغییر دارد. این پژوهش به مطالعه ...
بیشتر
همواره در بطن هر تغییر سازمانی، رگههایی از مقاومت وجود دارد که سرعت انطباق کارکنان با تغییر را نشان میدهد. نقطه مقابل مقاومت کارکنان در برابر تغییر، میزان تعهد آنان به پذیرش تغییرات است. میزان تعهد کارکنان به همسویی با تغییرات و پذیرش آن، نقش تعیین کنندهای در توفیق تغییرات سازمانی و تحقق اهداف تغییر دارد. این پژوهش به مطالعه تأثیر ویژگی-های تغییر سازمانی بر تعهد عاطفی کارکنان نسبت به تغییر میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش همبستگی و علّی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان گروه شرکتهای درمانیاب تشکیل میدهند که از بین جامعه 156 نفری، تعداد 111 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. دادهها به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شدهاند و تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری و با بهرهگیری از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری) انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مشارکت در تغییر و منفعت حاصل از تغییر بر تعهد عاطفی کارکنان نسبت به تغییر بهطور مثبت تأثیرگذار است، اما اندازه تغییر بر تعهد عاطفی کارکنان نسبت به تغییر تأثیر معناداری ندارد.