مقاله پژوهشی
رؤیا شاکری؛ حسین رحمان سرشت؛ سوران مولایی؛ مهدی عبدالملکی
چکیده
هدف مقاله حاضر تبیین نقش زمینه و معماری سازمانی در توسعه دوسوتوانی فردی در شرکتهای دانشبنیان فعال در شهر سنندج در سال 1398 است. ازنظر روششناسی، پژوهش حاضر از نوع پیمایشی - کاربردی بوده و مبتنی بر روشهای توصیفی- زمینهیابی است. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی 303 نفر مدیران ارشد و کارشناسان شرکتهای دانشبنیان فعال مستقر در ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر تبیین نقش زمینه و معماری سازمانی در توسعه دوسوتوانی فردی در شرکتهای دانشبنیان فعال در شهر سنندج در سال 1398 است. ازنظر روششناسی، پژوهش حاضر از نوع پیمایشی - کاربردی بوده و مبتنی بر روشهای توصیفی- زمینهیابی است. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی 303 نفر مدیران ارشد و کارشناسان شرکتهای دانشبنیان فعال مستقر در پارک علم و فناوری شهر سنندج است. حجم نمونه با توجه به محدود بودن جامعه، برحسب فرمول کوکران برابر با 170 نفر محاسبه و اِعمال شد. دادههای موردنیاز از طریق ترکیب و تجمیع چندین پرسشنامه استاندارد با ملحوظ کردن اصلاحات صوری جمعآوریشده است. اعتبار محتوای عوامل احصاءشده با نظر خبرگان و سپس اعتبار سازه آزمون با استفاده از روشهای تحلیل عاملی تأیید شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات جمعآوریشده از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بیانگر تأیید تمامی فرضیههای پژوهش و تأثیر مثبت و معنیداری زمینه و معماری سازمانی بر توسعه دوسوتوانی فردی در جامعه آماری موردمطالعه است.
مقاله پژوهشی
ریحانه شوقی؛ محمدرضا آهنچیان؛ داود قرونه
چکیده
هدف پژوهش حاضر مطالعه توسعه منابع انسانی مبتنی بر کارآفرینی سازمانی در سازمانهای صنعتی و ارائه یک مدل پیشنهادی برای آن است. برای تحقق هدف پژوهش از رویکرد کیفی و روش تحقیق موردی بهره گرفته شد. مطلعان کلیدی این پژوهش را کلیه مدیران شرکتهای موردبررسی که در سِمت مدیریت، حداقل 5 سال سابقه کاری داشته و با توسعه منابع انسانی و کارآفرینی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مطالعه توسعه منابع انسانی مبتنی بر کارآفرینی سازمانی در سازمانهای صنعتی و ارائه یک مدل پیشنهادی برای آن است. برای تحقق هدف پژوهش از رویکرد کیفی و روش تحقیق موردی بهره گرفته شد. مطلعان کلیدی این پژوهش را کلیه مدیران شرکتهای موردبررسی که در سِمت مدیریت، حداقل 5 سال سابقه کاری داشته و با توسعه منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی آشنا باشند و نیز خبرگان دانشگاهی آشنا به توسعه منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی تشکیل دادهاند. درمجموع 23 نفر از این افراد به روش گلوله برفی شناسایی شدند. جهت گردآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد و اطلاعات کسبشده با روش تحلیل تفسیری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش در 4 طبقه اصلی به دست آمد: 1) پیشنیازهای سازمانی رفتار کارآفرینانه؛ 2) فعالکنندههای رفتار کارآفرینانه؛ 3) توسعهدهندههای رفتار کارآفرینانه؛ 4) تقویتکنندههای رفتار کارآفرینانه. مبتنی بر این چهار عامل اصلی مدل توسعه منابع انسانی مبتنی بر کارآفرینی سازمانی در سازمانهای صنعتی تدوین شد.
مقاله پژوهشی
حبیب الله دعایی؛ قاسم اسلامی؛ محمد غلامی
چکیده
بهعنوان پدیدههای طبیعی اجتماعی، شایعهپراکنی و سخنچینی در محیطهای اجتماعی ازجمله محل کار اجتنابناپذیرند. تخمین زده میشود که افراد دوسوم از وقت خود را صرف بحث در مورد موضوعات اجتماعی میکنند، لذا محل کار زمینهای ایده آل برای این دو رفتار است. شایعهپراکنی و سخنچینی، رفتارهایی هستند که تقریباً همه افراد در هر سازمانی ...
بیشتر
بهعنوان پدیدههای طبیعی اجتماعی، شایعهپراکنی و سخنچینی در محیطهای اجتماعی ازجمله محل کار اجتنابناپذیرند. تخمین زده میشود که افراد دوسوم از وقت خود را صرف بحث در مورد موضوعات اجتماعی میکنند، لذا محل کار زمینهای ایده آل برای این دو رفتار است. شایعهپراکنی و سخنچینی، رفتارهایی هستند که تقریباً همه افراد در هر سازمانی آنها را تجربه میکنند، میشنوند و احتمالاً در آن مشارکت میکنند. اینگونه رفتارها احتمالاً تأثیرات منفی بر سایر رفتارهای کارکنان دارد، لذا هدف این مطالعه بررسی تأثیر شایعهپراکنی و سخنچینی در سازمانهای بخش دولتی بر نگرشهای شغلی و عملکرد کاری کارکنان از طریق بدانگارپنداری سازمانی است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش انجام کار، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارکنان 20 سازمان دولتی در سطح شهر مشهد است که از آمادگی لازم برای همکاری و شرکت در پژوهش برخوردار بودند. بهمنظور جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شد. حداقل حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 467 نفر به دست آمد که درنهایت 480 پرسشنامه جمعآوری و تجزیهوتحلیل شد. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی موردبررسی قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از 70/. برای سازههای مختلف پرسشنامه، پایایی آن را مورد تأیید قرار داد. یافتههای پژوهش نشان داد که سخنچینی شغلی و غیر شغلی و همچنین شایعهسازی بر بدانگارپنداری اثر مثبت و معنادار دارند. علاوه بر این اثر بدانگار پنداری بر رضایت شغلی، تعهد سازمانی و عملکرد کاری منفی و معنادار و بر قصد ترک سازمان مثبت و معنادار به دست آمد.
مقاله پژوهشی
فتاح شریف زاده؛ مهدیه ویشلقی
چکیده
توهم توطئه در مدیران باعث میشود تصور کنند کارکنان مخفیانه و با داشتن سوءنیت به دنبال دسیسهچینی و تحقق اهداف خودخواهانه هستند که بروز این پدیده منجر به افزایش بدبینی نسبت به کارکنان و ترومای سازمانی میشود. ازاینرو شناسایی عوامل مؤثر بر توهم توطئه مدیران در سازمانهای دولتی و رفع آنها منجر به تسهیل مسیر توسعه و تحول ...
بیشتر
توهم توطئه در مدیران باعث میشود تصور کنند کارکنان مخفیانه و با داشتن سوءنیت به دنبال دسیسهچینی و تحقق اهداف خودخواهانه هستند که بروز این پدیده منجر به افزایش بدبینی نسبت به کارکنان و ترومای سازمانی میشود. ازاینرو شناسایی عوامل مؤثر بر توهم توطئه مدیران در سازمانهای دولتی و رفع آنها منجر به تسهیل مسیر توسعه و تحول سازمانی میشود. براین اساس هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و سطحبندی پیشرانهای توهم توطئه مدیران است. شناسایی پیشرانهای توهم توطئه از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با روش تحلیل محتوای کیفی بر پایه تکنیک اشباع نظری با 15 نفر از اساتید مدیریت و روانشناسی انجام گرفت. روایی و پایایی مصاحبهها به ترتیب با روش روایی محتوایی نسبی و شاخص کاپای کوهن تأیید شد. کدگذاری مصاحبهها با استفاده از نرمافزار اطلستی منجر به شناسایی 11 پیشران در شکلگیری توهم توطئه شد. بهمنظور سطحبندی پیشرانهای شناسایی شده از نظرات 26 نفر از مدیران ارشد سازمانهای دولتی استان آذربایجانغربی با روش نمونهگیری هدفمند و به کمک پرسشنامه استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب با بهرهگیری از روایی محتوا و روش آزمون ـ پسآزمون تأیید شد. پیشرانهای شناسایی شده با روش ساختاری تفسیری منجر به تشکیل شش سطح شد که ضعف فرهنگی و ضعف مدیریتی مدیران اثرگذارترین و عدم شفافیت و ارتباطات ناکارآمد، اثرپذیرترین عوامل بودند.
مقاله پژوهشی
احمد شعرباف عیدگاهی؛ محمد مهرآیین؛ غلامرضا ملک زاده؛ علیرضا پویا
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگیهای شخصیتی کارکنان دانشی موثر بر موفقیت مدیریت دانش در ایران انجام شده است. روش تحقیق بکاررفته از نوع آمیخته و در مرحله کیفی با استفاده از استراتژی پدیدارشناسی به دنبال دستیابی به تجربههای زنده و مستقیم خبرگان حوزه مدیریت دانش بوده است. جامعه آماری مرحله کیفی خبرگان حوزه مدیریت دانش سراسر ایران ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگیهای شخصیتی کارکنان دانشی موثر بر موفقیت مدیریت دانش در ایران انجام شده است. روش تحقیق بکاررفته از نوع آمیخته و در مرحله کیفی با استفاده از استراتژی پدیدارشناسی به دنبال دستیابی به تجربههای زنده و مستقیم خبرگان حوزه مدیریت دانش بوده است. جامعه آماری مرحله کیفی خبرگان حوزه مدیریت دانش سراسر ایران بودند که دارای سابقه مدیریت یک سازمان و یا پروژه دانشی و تحصیلات مرتبط با این حوزه بودند. برای جمعآوری دادههای کیفی از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته با 21 نفر از خبرگان تا حد اشباع و با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. سپس روش کلایزی برای تحلیل دادههای کیفی بر روی متنهای حاصل از مصاحبهها انجام شد و تعداد 270 کد باز (خام) رفتاری و 11 کد محوری استخراج گردید. ویژگیهایی مانند درونگرائی، وظیفهشناسی، داوریکننده، واقعگرایی و روانرنجوری از مهمترین ویژگیهای شخصیتی احصاء شده از کارکنان دانشی هستند که برای موفقیت مدیریت دانشی و پروژههای دانشی باید مورد توجه قرار گیرند. سپس در بخش کمی با استفاده از روش تحلیل اهمیت – عملکرد نتایج بهدست آمده در مرحله کیفی در بین مدیران منابع انسانی و مدیران واحدهای تحقیق و توسعه 23 شرکت شهر مشهد که دارای مجوز گواهی و پروانه تحقیق و توسعه بودند مورد بررسی کمی قرار گرفت و مشخص گردید که ویژگیهای وظیفهشناسی، کنترلکنندگی، واقعگرایی، سازگاری و تفکری از اهمیت و عملکرد بالایی برخوردارند. بنابراین سازمانها بایستی کارکنانی را برای تصدی مشاغل دانشی انتخاب نمایند که ویژگیهای شخصیتی مذکور را دارا باشند.
مقاله پژوهشی
محمد حسینی پزوه؛ سید محسن علامه؛ آرش شاهین
چکیده
در این پژوهش سعی شده است با اتخاذ نگاهی چندجانبه به موضوع سلامت سازمانی، الگویی جامع و متوازن جهت ارزیابی و بهبود سلامت سازمانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان و ویژگیهای تأثیرگذار بر آن ارائه گردد. این پژوهش از منظر هدف کاربردی، از منظر روش پژوهش کیفی از نوع گرانددی نظاممند است. در ابتدا با هدف روشننمودن مسیر از نمونهگیری ...
بیشتر
در این پژوهش سعی شده است با اتخاذ نگاهی چندجانبه به موضوع سلامت سازمانی، الگویی جامع و متوازن جهت ارزیابی و بهبود سلامت سازمانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان و ویژگیهای تأثیرگذار بر آن ارائه گردد. این پژوهش از منظر هدف کاربردی، از منظر روش پژوهش کیفی از نوع گرانددی نظاممند است. در ابتدا با هدف روشننمودن مسیر از نمونهگیری هدفمند و در ادامه نیز جهت دستیابی به اشباع نظری از نمونهگیری نظری از بین ذینفعان کلیدی این شرکت استفاده شده است. روشهای گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و مصاحبه گروه کانونی بوده است. با تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار Atlas.ti 8 طی فرایند مقایسه مستمر 1532 نقلقول، 104 کد باز و 37 مقوله نهایی شناسایی شده از انواع عوامل علی، پدیدهمحوری، راهبردها، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر و پیامدها، در قالب الگوی پارادایمی سلامت سازمانی این شرکت از دیدگاه ذینفعان کلیدی ارائه گردیده است. برای بررسی روایی الگو از شیوه کیفی و از شاخصهای کمی CVI [1] و CVR [2] از نظر پنل خبرگان به تعداد 8 نفر و پایایی از روشهای کیفی و روش کمی پایایی بازآزمون استفاده گردیده است. نتایج بیانگر ارتباط سلامت سازمانی با رهبری، جهتگیری، فرهنگ و جو سازمانی، شایستگی، توسعه حرفهای، نوآوری، انسجام، مسئولیتپذیری، اعتماد، اشتیاق، استقلال، چابکی، قابلیت سازگاری و آمادگی برای تغییر، نحوه استفاده از منابع، حمایت، ادراک از سازمان، تکنولوژی، توجه به خواستهها و انتظارات ذینفعان و سرمایهگذاریهای سازمان در قالب الگوی ارائه شده میباشد.
مقاله پژوهشی
حسن جعفریانی
چکیده
علیرغم گذشت دههها از ایجاد صنعت بیمه در کشور، این صنعت از عدم نفوذ اجتماعی رنج میبرد. هزینه سرانه بیمه در ایران کمتر از 100 دلار است و تقریباً 15 درصد میانگین جهانی است. این تحقیق بر آن است تا بررسی کند چگونه میتوان نفوذ اجتماعی صنعت بیمه را ارتقا داد. برای پاسخ به این سؤال با مرور مبانی نظری مدلی مفهومی پیشنهاد شد که بر اساس ...
بیشتر
علیرغم گذشت دههها از ایجاد صنعت بیمه در کشور، این صنعت از عدم نفوذ اجتماعی رنج میبرد. هزینه سرانه بیمه در ایران کمتر از 100 دلار است و تقریباً 15 درصد میانگین جهانی است. این تحقیق بر آن است تا بررسی کند چگونه میتوان نفوذ اجتماعی صنعت بیمه را ارتقا داد. برای پاسخ به این سؤال با مرور مبانی نظری مدلی مفهومی پیشنهاد شد که بر اساس آن، اخلاق حرفهای و مهارت سیاسی میتوانند برای این صنعت نفوذ اجتماعی را به ارمغان بیاورند. برای آزمون مدل تحقیق فروشندگان بیمه خراسان شمالی بهعنوان جامعه تحقیق تعریف شدند. از بین 1100 نفر جامعه آماری 276 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامههای تحقیق به شیوه خوشهای بین جامعه تحقیق توزیع شد. دادهها با نرمافزار لیزرل (تحلیل مسیر، تحلیل عاملی تائیدی، برازش مدل) مورد آزمون واقع شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد مهارت سیاسی و اخلاق حرفهای مجموعاً میتوانند 74 درصد از تغییرات در نفوذ اجتماعی را پیشبینی کنند. همچنین ثابت شد مهارت سیاسی، میتواند نقش واسط را بین اخلاق حرفهای و نفوذ اجتماعی داشته باشد. صنعت بیمه برای رشد نیاز به نفوذ اجتماعی دارد. تحقیق نشان میدهد اخلاق حرفهای میتواند نفوذ اجتماعی را ارتقا دهد. اگر مدیران صنعت بیمه بسترهای لازم را برای ظهور و بروز اخلاق حرفهای فراهم کنند و فروشندگان نیز از مهارت سیاسی به معنای ایجاد زبان مفاهمه برخوردار باشند، صنعت بیمه در جایگاه شایسته خویش قرار خواهد گرفت.
مقاله پژوهشی
سهیل سرشار؛ زهره رافضی؛ الهام ساعی؛ رسول رستمی مال خلیفه
چکیده
چکیده
هدف این پژوهش پیشبینی اقدام سطحی و اقدام عمیق بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده با نقش میانجی سرسختی روانشناختی در پرستاران بیمارستانهای عمومی شهرستان خرمآباد است. روش پژوهش همبستگی است که از طریق الگو یابی معادلات ساختاری انجام شده و جامعه پژوهش، پرستاران بیمارستانهای عمومی شهرستان خرمآباد است که از میان آنها ...
بیشتر
چکیده
هدف این پژوهش پیشبینی اقدام سطحی و اقدام عمیق بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده با نقش میانجی سرسختی روانشناختی در پرستاران بیمارستانهای عمومی شهرستان خرمآباد است. روش پژوهش همبستگی است که از طریق الگو یابی معادلات ساختاری انجام شده و جامعه پژوهش، پرستاران بیمارستانهای عمومی شهرستان خرمآباد است که از میان آنها 224 نفر با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند که به پرسشنامههای حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988)، مدیریت هیجانات شغلی دیفندورف و همکاران (2005) و سرسختی روانشناختی کوباسا و همکاران (1982) پاسخ دادند. یافتهها نشان داد که حمایت اجتماعی ادراک شده نوع مدیریت هیجانات شغلی را پیشبینی میکند و همچنین یافتهها، نقش میانجی سرسختی روانشناختی را در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و اقدام سطحی؛ همچنین در رابطه بین حمایت اجتماعی و اقدام عمیق مورد تأیید قرار داد. با توجه به نتایج، حمایت اجتماعی با افزایش سرسختی روانشناختی، باعث میشود افراد بهطور مناسب به مقتضیات هیجانی شغل پاسخ دهند.
مقاله پژوهشی
زهرا رجائی؛ سمیرا پور؛ حسین کارجوی
چکیده
با توجه به اهمیت کار گروهی و تأثیر آن بر کارایی و اثربخشی، هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل تأثیرگذار بر انجام کار گروهی بهصورت اثربخش و ارائه راهکارهای لازم در شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی است. این پژوهش از نوع توصیفی است و به لحاظ بعد زمانی، مقطعی و همچنین به لحاظ استراتژی، از نوع کمّی است و از نظر هدف، جزء پژوهشهای کاربردی ...
بیشتر
با توجه به اهمیت کار گروهی و تأثیر آن بر کارایی و اثربخشی، هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل تأثیرگذار بر انجام کار گروهی بهصورت اثربخش و ارائه راهکارهای لازم در شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی است. این پژوهش از نوع توصیفی است و به لحاظ بعد زمانی، مقطعی و همچنین به لحاظ استراتژی، از نوع کمّی است و از نظر هدف، جزء پژوهشهای کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی در سال 1398 بوده که حجم کل جامعه آماری برابر با 200 نفر است؛ بنابراین با استفاده از جدول مورگان 127 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مدل نظری بوده است. ضرایب پایایی ترکیبی شاخصهای مدل همگی بالاتر از 7/0 بوده و سازگاری درونی مدل تأیید گردید. برای تحلیل دادهها از نرمافزار اس پی اس اس و پی ال اس استفاده شده است. نتایج تحلیل فرضیات تحقیق نشان داد ابعاد ترکیب گروه، ساختار گروه، منابع در دسترس، ساختار سازمان بر بعد فرایندهای گروهی تأثیر مثبت و معناداری دارند و فرایندهای گروهی نیز بر اثربخشی کار گروهی تأثیر مثبت و معناداری دارند. نقش تعدیلگر وظایف گروهی در رابطه فرایندهای گروهی و اثربخشی کار گروهی رد شد.
مقاله پژوهشی
وحید فتاحی سرند؛ علی شائمی برزکی؛ هادی تیموری
چکیده
هدف این تحقیق طراحی الگوی هویتسازمانی در گروه صنعتی تراکتورسازی ایران است. تحقیق حاضر از نظر روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی و کمی بوده است. در بخش کیفی از نظریه داده بنیاد برای ساخت مدل مفهومی هویتسازمانی استفاده شده است. در این بخش از خبرگان آشنا به موضوع هویتسازمانی شامل مدیران ارشد شرکت تراکتورسازی ایران استفاده شده است. دادهها ...
بیشتر
هدف این تحقیق طراحی الگوی هویتسازمانی در گروه صنعتی تراکتورسازی ایران است. تحقیق حاضر از نظر روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی و کمی بوده است. در بخش کیفی از نظریه داده بنیاد برای ساخت مدل مفهومی هویتسازمانی استفاده شده است. در این بخش از خبرگان آشنا به موضوع هویتسازمانی شامل مدیران ارشد شرکت تراکتورسازی ایران استفاده شده است. دادهها به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری گردیده است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از فرایند سهمرحلهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده که یافتههای این بخش نشان دهنده مدل پارادایم هویتسازمانی شامل 52 مفهوم و 33 مقوله فرعی بوده است. در بخش کمی پژوهش نیز، نمونه آماری تحقیق 330 نفر تعیین گردیده است. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته براساس مقولههای فرعی و مفاهیم به دست آمده از مرحله کیفی پژوهش استفاده شده است. یافتههای بخش کمی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که همه مدلهای تأییدی از نظر شاخصهای برازش مدل تأیید شده است. نتایج بیانگر این موضوع است که هویت درونی، توانمندسازی و هویت مبتنی بر شغل بهعنوان شرایط علی شکلگیری هویتسازمانی، سبک رهبری و اخلاقیات سازمانی بهعنوان شرایط زمینهای و عوامل مدیریتی و الزامات مالی شرایط مداخلهگر شکلگیری هویتسازمانی میباشند. در این راستا سازمان برای ایجاد و افزایش هویتسازمانی بایستی راهبردهایی مانند حمایت سازمانی درک شده و جامعهپذیری سازمانی را در پیش گرفته که منجر به پیامدهای فردی و سازمانی مانند افزایش عملکرد میگردد.
مقاله پژوهشی
ابراهیم رجب پور؛ مهنوش سهیلی نیک
چکیده
اگرچه فعالیتهای شغلی برای موفقیت شغلی افراد پیامدهای مثبتی دارد، اما سؤال مهم راجع به این است: آیا این پیشبرد برای جنبههای موفقیت شغلی ذهنی هم سودمند است؟ موفقیت شغلی ذهنی میتواند تأثیرات شگرفی بر سازگاری شغلی کارکنان داشته باشد. از سویی دیگر اجرای موفقیتآمیز اقدامات مدیریت منابع انسانی و بهطور ویژه، مدیریت مسیر شغلی باعث ...
بیشتر
اگرچه فعالیتهای شغلی برای موفقیت شغلی افراد پیامدهای مثبتی دارد، اما سؤال مهم راجع به این است: آیا این پیشبرد برای جنبههای موفقیت شغلی ذهنی هم سودمند است؟ موفقیت شغلی ذهنی میتواند تأثیرات شگرفی بر سازگاری شغلی کارکنان داشته باشد. از سویی دیگر اجرای موفقیتآمیز اقدامات مدیریت منابع انسانی و بهطور ویژه، مدیریت مسیر شغلی باعث سازگاری و رضایت شغلی کارکنان میشود. ازاینرو، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر موفقیت شغلی ذهنی بر مدیریت مسیر شغلی و سازگاری شغلی است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارکنان ستاد بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی مستقر در شهر تهران با تعداد 430 نفر تشکیل میدهند. تعداد نمونه آماری 206 نفر برآورد گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد شامل سه متغیر پژوهش؛ در مقیاس پنجدرجهای لیکرت است. روایی پرسشنامه ازنظر محتوایی و سازه موردبررسی قرار گرفته و پایایی نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (97/0)، محاسبه گردید. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و LISREL مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که موفقیت شغلی ذهنی بر مدیریت مسیر شغلی و سازگاری شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد، مدیریت مسیر شغلی نقش میانجیگری مثبت و معناداری بین موفقیت شغلی ذهنی و سازگاری شغلی ایفا میکند.
مقاله پژوهشی
مهناز محمدی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی تأثیر تناسب فرد و سازمان بر تعهد سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی انجام گرفت. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری 150 نفر از کارکنان اداره کل گمرک استان اصفهان بوده که تعداد 108 نفر با استفاده از فرمول کوکران و از طریق نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی تأثیر تناسب فرد و سازمان بر تعهد سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی انجام گرفت. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری 150 نفر از کارکنان اداره کل گمرک استان اصفهان بوده که تعداد 108 نفر با استفاده از فرمول کوکران و از طریق نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روایی و پایایی پرسشنامه با روشهای روایی محتوا و ضریب آلفای کرونباخ تأیید گردید. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری است که برای سنجش تناسب فرد و سازمان از پرسشنامه اسکرو گینس (2008)، توانمندسازی روانشناختی از پرسشنامه حاتمی و دستار (1390) و برای تعهد سازمانی از پرسشنامه بالفور و وکسلر (1996) استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری و نرمافزارSmart PLS استفاده شد. پس از آزمون فرضیهها، ضرایب مسیر بهدستآمده در سطح خطای 5 0/0 حاکی از تأیید مدل کلی بود. نتایج نشان داد که تناسب فرد و سازمان بر تعهد سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تأثیر غیرمستقیم تناسب فرد و سازمان بر تعهد سازمانی از طریق متغیر میانجی توانمندسازی روانشناختی معنادار شناخته شد، ولی تأثیر اثر مستقیم بیشتر از اثر غیرمستقیم است؛ بنابراین تناسب فرد و سازمان و توانمندسازی روانشناختی میتوانند عواملی مؤثر در جهت تعهد سازمانی باشند. اگر مدیران سازمان به دنبال تعهد سازمانی مناسب هستند، باید بین فرد و سازمان تناسب ایجاد کرده و در جهت توانمندسازی روانشناختی کارکنان گام بردارند.