نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوى دکترا رشته مدیریت دولتى گرایش منابع انسانى، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامى، سنندج، ایران
2 دانشیار گروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 استادیار گروه ریاضی و آمار، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
4 استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی و تبیین الگوی جامع جهت بسط مفهومی کوچینگ تیمسازى در شرکتهاى نوپا و دانش بنیان به انجام رسید. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ رویکرد، اکتشافی و از لحاظ نحوه تجزیه و تحلیل دادهها، آمیخته (کیفی-کمّی) است. در فاز کیفی پژوهش، گروهی از خبرگان شامل اساتید دانشگاهی، مدیران ارشد شرکتهای نوپا و دانش بنیان و مشاورین مجرب منابع انسانی به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. در این فاز با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 12 نفر از خبرگان انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری دادهها در فاز کیفی پژوهش، مصاحبههای عمیق و نیمهساختار یافته با خبرگان بود. در فاز کیفی پژوهش، دادههای حاصل از مصاحبه بر اساس روش تحلیل مضممون (تم) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در فاز کمّی نیز، 108 نفر از مدیران به عنوان جامعه در نظر گرفته شدند. روایی و پایایی این پرسشنامه به روشهای مختلف مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. در فاز کمّی تحقیق، جهت انجام تجزیه و تحلیلهای توصیفی و استنباطی، از نرمافزارهای SPSS و اسمارت PLS استفاده شد. سرانجام، نتایج پژوهش منجر به طراحی الگوی جامع جهت بسط مفهومی کوچینگ تیمسازى در شرکتهاى نوپا و دانش بنیان در قالب 6 مضمون اصلی و 21 مضمون فرعی شد. بر اساس الگوی بدست آمده، عوامل سازمانی و عوامل محیطی به عنوان محرکهای اصلی بر عوامل راهبردی و ارتقادهنده کوچینگ تیمسازی تأثیر گذاشته و این عوامل نیز منجر به تحقق کوچینگ تیمسازی میشوند و در نهایت یکسری پیامدهای فردی و سازمانی حاصل خواهد شد.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله