حسن جعفریانی
چکیده
چکیده
علیرغم گذشت دههها از ایجاد صنعت بیمه در کشور، این صنعت از عدم نفوذ اجتماعی رنج میبرد. هزینه سرانه بیمه در ایران کمتر از 100 دلار است و تقریباً 15 درصد میانگین جهانی است. این تحقیق بر آن است تا بررسی کند چگونه میتوان نفوذ اجتماعی صنعت بیمه را ارتقا داد. برای پاسخ به این سؤال با مرور مبانی نظری مدلی مفهومی پیشنهاد شد که ...
بیشتر
چکیده
علیرغم گذشت دههها از ایجاد صنعت بیمه در کشور، این صنعت از عدم نفوذ اجتماعی رنج میبرد. هزینه سرانه بیمه در ایران کمتر از 100 دلار است و تقریباً 15 درصد میانگین جهانی است. این تحقیق بر آن است تا بررسی کند چگونه میتوان نفوذ اجتماعی صنعت بیمه را ارتقا داد. برای پاسخ به این سؤال با مرور مبانی نظری مدلی مفهومی پیشنهاد شد که بر اساس آن، اخلاق حرفهای و مهارت سیاسی میتوانند برای این صنعت نفوذ اجتماعی را به ارمغان بیاورند. برای آزمون مدل تحقیق فروشندگان بیمه خراسان شمالی بهعنوان جامعه تحقیق تعریف شدند. از بین 1100 نفر جامعه آماری 276 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامههای تحقیق به شیوه خوشهای بین جامعه تحقیق توزیع شد. دادهها با نرمافزار لیزرل (تحلیل مسیر، تحلیل عاملی تائیدی، برازش مدل) مورد آزمون واقع شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد مهارت سیاسی و اخلاق حرفهای مجموعاً میتوانند 74 درصد از تغییرات در نفوذ اجتماعی را پیشبینی کنند. همچنین ثابت شد مهارت سیاسی، میتواند نقش واسط را بین اخلاق حرفهای و نفوذ اجتماعی داشته باشد. صنعت بیمه برای رشد نیاز به نفوذ اجتماعی دارد. تحقیق نشان میدهد اخلاق حرفهای میتواند نفوذ اجتماعی را ارتقا دهد. اگر مدیران صنعت بیمه بسترهای لازم را برای ظهور و بروز اخلاق حرفهای فراهم کنند و فروشندگان نیز از مهارت سیاسی به معنای ایجاد زبان مفاهمه برخوردار باشند، صنعت بیمه در جایگاه شایسته خویش قرار خواهد گرفت.