علی رضاییان؛ روزا مهرابی؛ امیر محمد کلابی
چکیده
پژوهش حاضر با درک اهمیت شناخت و به خصوص الگوی پیچیدگی شناختی در فرایند تصمیم گیری کارآفرینانه به شناسایی ابعاد اثرگذار بر سطح پیچیدگی شناختی کارآفرینان تصمیم گیرنده، می پردازد. رویکرد پژوهشی در این تحقیق، روش آمیخته است. روش پژوهش در بخش کیفی، راهبرد گروه های کانونی و در بخش کمّی، توصیفی- پیمایشی میباشد. نمونه آماری در گروه کانونی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با درک اهمیت شناخت و به خصوص الگوی پیچیدگی شناختی در فرایند تصمیم گیری کارآفرینانه به شناسایی ابعاد اثرگذار بر سطح پیچیدگی شناختی کارآفرینان تصمیم گیرنده، می پردازد. رویکرد پژوهشی در این تحقیق، روش آمیخته است. روش پژوهش در بخش کیفی، راهبرد گروه های کانونی و در بخش کمّی، توصیفی- پیمایشی میباشد. نمونه آماری در گروه کانونی اول، کارآفرینان برتر ایران در سال 1388-1389، در گروه کانونی دوم، خبرگان و اساتید حوزه کارآفرینی و تصمیم گیری، و در بخش کمی، کارآفرینان برتر استان تهران در دو سال نامبرده هستند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه های کانونی نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی پرسشنامه، محقق ساخته بود. در تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. نتایج بیانگر آن است که الگوی پیچیدگی شناختی کارآفرینان تصمیم گیرنده به واسطه برهم کنش سه شاخص تصاویر شناختی، ساختارهای دانشی و نقشه های ادراکی شکل می گیرد و ابعاد تأثیرگذار بر سطح پیچیدگی شناختی آنها شامل دو بعد شخصیتی و محیطی است که شاخص های بعد شخصیتی عبارتند از: تحمل ابهام، مخاطره پذیری، خودباوری، تمایل به شناخت و هوش هیجانی و شاخص های بعد محیطی عدم قطعیت، پیچیدگی محیط، پراکندگی اطلاعات و ابهام در قلمرو مسأله هستند.
علی رضاییان
چکیده
Abstract
The aim of present study is to examine the relationship between political tactics and individuals’ problem-solving methods. For this purpose, a sample of 220 was randomly selected from 1000 employees of Shahid Beheshti University. In order to measure the variables, the standard questionnaire of problem-solving method of Helrigel, Slocholm, and Woodman and the political behavior questionnaire of A.J. Dobrin were used. The results indicated that there is a positive relationship between emotional judgment and flattery, political application of the information, the creation of moral obligation, ...
بیشتر
Abstract
The aim of present study is to examine the relationship between political tactics and individuals’ problem-solving methods. For this purpose, a sample of 220 was randomly selected from 1000 employees of Shahid Beheshti University. In order to measure the variables, the standard questionnaire of problem-solving method of Helrigel, Slocholm, and Woodman and the political behavior questionnaire of A.J. Dobrin were used. The results indicated that there is a positive relationship between emotional judgment and flattery, political application of the information, the creation of moral obligation, association with influential individuals and establishing a supporting base. However, there is a negative relationship between rational judgment and flattery, political application of information, the creation of moral obligation, association with influential individuals and establishing a supporting base. In addition, there is a parallel relationship between witnessed perception and political application of information, and the creation of moral obligation. On the other hand, a negative relationship exists between intuitive perception. flattery, political application of information, and the creation of moral obligation.
Key words: Political tactics, Problem-solving, Type of judgment, Type of perception.