امین هاشمی؛ عبدالله جاسبی؛ علی بنیادی نائینی؛ محمدرضا دلیری
چکیده
مطالعه سیر تحولات در سازمانهای کنونی از غلبه روندهای جدید بر فضای کسبوکارها حکایت دارد که در آن نوآوری عامل اصلی پیشرفت و رقابتپذیری تلقی میشود. در این میان کارکنان بهعنوان آغازگران فرآیند نوآوری، از نقشی مهم در پیشبرد و اجرای سیاستهای نوآورانه در سازمانها برخوردارند. سبکهای شناختی عامل ایجاد تمایز در افراد بوده و ...
بیشتر
مطالعه سیر تحولات در سازمانهای کنونی از غلبه روندهای جدید بر فضای کسبوکارها حکایت دارد که در آن نوآوری عامل اصلی پیشرفت و رقابتپذیری تلقی میشود. در این میان کارکنان بهعنوان آغازگران فرآیند نوآوری، از نقشی مهم در پیشبرد و اجرای سیاستهای نوآورانه در سازمانها برخوردارند. سبکهای شناختی عامل ایجاد تمایز در افراد بوده و نوآوری نیز حاصل دارا بودن بینش حل مسئله است، لذا در این پژوهش در روشی پیمایشی ارتباط میان اجزای سبکشناختی تصمیمگیری (مدل کرتون شامل 3 بعد اصالت، کارایی و سازگاری با قوانین) با رفتار کاری نوآورانه (مفهومی چندبعدی شامل اجزای کشف، تولید، حمایت و پیادهسازی ایده) در مدلی مفهومی و محقق ساخته با در نظر گرفتن متغیرهای سن، جنسیت و سمت سازمانی بهعنوان متغیرهای تعدیلکننده بررسی گردید. دادههای این پژوهش شامل 950 پرسشنامه معتبر بوده که در میان کلیه کارکنان شرکتی دانشبنیان توزیع شد. همچنین در بررسی صحت فرضیات از تحلیل رگرسیونی خطی و ابزار SPSS V27 و Minitab-V20 استفاده گردید. نتایج نشان میدهند ارتباط میان اجزای سبک تصمیمگیری و دو بعد از رفتار نوآورانه (کشف و تولید ایده) برقرار است. همچنین میان ابعاد اصالت با تولید ایده و کارایی با پیادهسازی ایده ارتباط وجود دارد. ویژگیهای سن، جنسیت و سمت سازمانی نیز بر ارتباط میان سبک تصمیمگیری و رفتار نوآورانه تأثیرگذارند. مطابق با مرور ادبیات ارتباط میان سبک تصمیمگیری و رفتارنوآورانه کاری در مطالعات مرتبط با نوآوری سازمانی مطابق با رهیافت این پژوهش نبوده لذا این پژوهش میتواند به غنیسازی مطالعات کمک نماید.