محمود دانیالی ده حوض؛ سید محسن علامه؛ علی صفری
چکیده
در ادبیات موجود درباره جانشین پروری چارچوب نظری جامع و کاملی که مورد توافق همگان باشد، وجود ندارد؛ لذا هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مدیریت جانشینپروری در صنعت پتروشیمی ایران میباشد. برای نیل به این هدف، از روش نظریۀ دادهبنیاد استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، مدیران و سرپرستان شرکت پتروشیمی تندگویان ماهشهر میباشد. دادههای ...
بیشتر
در ادبیات موجود درباره جانشین پروری چارچوب نظری جامع و کاملی که مورد توافق همگان باشد، وجود ندارد؛ لذا هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مدیریت جانشینپروری در صنعت پتروشیمی ایران میباشد. برای نیل به این هدف، از روش نظریۀ دادهبنیاد استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، مدیران و سرپرستان شرکت پتروشیمی تندگویان ماهشهر میباشد. دادههای پژوهش با استفاده از مصاحبههای گروهی و مصاحبههای فردی نیمه ساختیافته جمعآوری شدهاند. نمونه آماری شامل 16 نفر از مدیران ارشد و سرپرستان شرکت پتروشیمی شهید تندگویان ماهشهر میباشد. نمونهگیری در دو بعد نمونهگیری نظری و نمونهگیری گلولهبرفی صورت گرفته است. دادهها با استفاده از روش کدگذاری سه مرحلهای اشتراوس و کوربین (1990) تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش بیانگر این است که ساختارِ مدرنِ جانشینپروری به مثابۀ مقولهای مرکزی در طراحی الگوی جامع جانشینپروری عمل میکند. شرایط علّی در سه سطح ساختار فردی، سازمانی و مدیریتی با واسطه ساختار مدرنِ جانشینپروری بر راهبردهای نیل به مدیریت جانشینپروری اثرگذار بوده است. این راهبردها عبارتند از تعیین خطمشی، ارزیابی کاندیداها، توسعه کاندیداها و ارزیابی اثربخشی و در این میان شرایط مداخلهگر در سه سطح خرد، سازمانی و کلان و همچنین شرایط بستر در سه حوزۀ چشماندازهای سازمانی، بسترهای تحقق چشماندازها و خطمشیهای سازمانی بر این راهبردها تاثیرگذار بوده است. درنهایت پیامدهای این راهبردها و فرآیند تاثیرگذاری در سه سطح خرد (فردی)، میانی (واحد) و کلان (سازمانی) بروز پیدا میکنند.