فتاح شریف زاده؛ مهدیه ویشلقی
چکیده
توهم توطئه در مدیران باعث میشود تصور کنند کارکنان مخفیانه و با داشتن سوءنیت به دنبال دسیسهچینی و تحقق اهداف خودخواهانه هستند که بروز این پدیده منجر به افزایش بدبینی نسبت به کارکنان و ترومای سازمانی میشود. ازاینرو شناسایی عوامل مؤثر بر توهم توطئه مدیران در سازمانهای دولتی و رفع آنها منجر به تسهیل مسیر توسعه و تحول ...
بیشتر
توهم توطئه در مدیران باعث میشود تصور کنند کارکنان مخفیانه و با داشتن سوءنیت به دنبال دسیسهچینی و تحقق اهداف خودخواهانه هستند که بروز این پدیده منجر به افزایش بدبینی نسبت به کارکنان و ترومای سازمانی میشود. ازاینرو شناسایی عوامل مؤثر بر توهم توطئه مدیران در سازمانهای دولتی و رفع آنها منجر به تسهیل مسیر توسعه و تحول سازمانی میشود. براین اساس هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و سطحبندی پیشرانهای توهم توطئه مدیران است. شناسایی پیشرانهای توهم توطئه از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با روش تحلیل محتوای کیفی بر پایه تکنیک اشباع نظری با 15 نفر از اساتید مدیریت و روانشناسی انجام گرفت. روایی و پایایی مصاحبهها به ترتیب با روش روایی محتوایی نسبی و شاخص کاپای کوهن تأیید شد. کدگذاری مصاحبهها با استفاده از نرمافزار اطلستی منجر به شناسایی 11 پیشران در شکلگیری توهم توطئه شد. بهمنظور سطحبندی پیشرانهای شناسایی شده از نظرات 26 نفر از مدیران ارشد سازمانهای دولتی استان آذربایجانغربی با روش نمونهگیری هدفمند و به کمک پرسشنامه استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب با بهرهگیری از روایی محتوا و روش آزمون ـ پسآزمون تأیید شد. پیشرانهای شناسایی شده با روش ساختاری تفسیری منجر به تشکیل شش سطح شد که ضعف فرهنگی و ضعف مدیریتی مدیران اثرگذارترین و عدم شفافیت و ارتباطات ناکارآمد، اثرپذیرترین عوامل بودند.
فرید آقاجانی؛ امیر غفوریان شاگردی؛ مهدی صانعی
چکیده
در مورد اهمیت مذاکره در امور مختلفِ مدیریتی تحقیقات متعدد و متنوعی انجام شده است؛ اما به نظر میرسد مشکلی که مدیرانِ امروزی با آن دستبهگریبان هستند ناشی از عدم شناخت مذاکره یا ندانستن ماهیت آن نیست بلکه از شیوه بهکارگیری آن ناشی میشود. هدف اصلی مقاله پیش رو این است که ادراک مدیران از مذاکرات حضوری بین سازمانی چیست و این مسئله ...
بیشتر
در مورد اهمیت مذاکره در امور مختلفِ مدیریتی تحقیقات متعدد و متنوعی انجام شده است؛ اما به نظر میرسد مشکلی که مدیرانِ امروزی با آن دستبهگریبان هستند ناشی از عدم شناخت مذاکره یا ندانستن ماهیت آن نیست بلکه از شیوه بهکارگیری آن ناشی میشود. هدف اصلی مقاله پیش رو این است که ادراک مدیران از مذاکرات حضوری بین سازمانی چیست و این مسئله چه تأثیری بر ارتباطات بین فردی آنها دارد. روش تحقیق پژوهش پیش رو، پدیدارنگاری بوده و روش گردآوری دادهها مبتنی بر استفاده از منابع کتابخانهای و روش میدانی است. برای تحلیل دادهها از انواع شیوهها استفاده شده که در سه مرحله کدگذاری، تعیین طبقات توصیفی و شکل دادن فضای خروجی به کار گرفته شدهاند. جامعه آماری تحقیق حاضر، مدیران بازاریابی خبره در کارخانجات تولیدی شهرک صنعتی توس شهر مشهد بوده و از روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند استفاده شده است. مشارکتکنندگان پژوهش ۶۳ نفر بودهاند. برای تشکیل فضای نتیجه، روش سلسله مراتبی به کار گرفته شد و طبقات وصفی ششگانه که هر یک نشاندهنده مفهوم خاصی از پدیده مذاکره در ارتباطات سازمانی بود به ترتیب پیچیدگی مرتب و به یکدیگر مرتبط گردید.