سلیمان احمدزاده؛ سعید صیادی؛ سنجر سلاجقه؛ ایوب شیخی
چکیده
مربیگری به عنوان یکی از استراتژهای توسعه مدیریت مطرح شده است. مدیر به عنوان مربی و اتخاذ سبک مربیگری توسط مدیران منجر به بهبود عملکرد و درنهایت باعث افزایش بهرهوری فردی و سازمانی میشود و زمینه تعالی سازمانی را فراهم مینماید. این مقاله، به تبیین پرورش مدیر به عنوان مربی و اهمیت آن پرداخته و مدلی برای تحقق آن در بخش دولتی ارائه ...
بیشتر
مربیگری به عنوان یکی از استراتژهای توسعه مدیریت مطرح شده است. مدیر به عنوان مربی و اتخاذ سبک مربیگری توسط مدیران منجر به بهبود عملکرد و درنهایت باعث افزایش بهرهوری فردی و سازمانی میشود و زمینه تعالی سازمانی را فراهم مینماید. این مقاله، به تبیین پرورش مدیر به عنوان مربی و اهمیت آن پرداخته و مدلی برای تحقق آن در بخش دولتی ارائه می-دهد. برای ارائه مدل، در گام نخست، از روش فراتحلیل (مرور ادبیات نظری و پیشینه تحقیق در زمینه مربیگری و مدیر به عنوان مربی) برای شناسایی مؤلفههای تحقیق استفاده شده است و در گام دوم، برای تأیید مؤلفههای مربوطه از 40 نفر خبره دانشگاهی و 5 نفر از مدیران کل (ستاد مرکزی وزارت راه و شهرسازی) نظرسنجی شده است. برای استخراج میزان میانگین اهمیت عوامل اثرگذار (سازمانی و فردی) بر پرورش مدیر به عنوان مربی از نسبت روایی محتوا (CVR)، میانگین و انحراف استاندارد استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که پرورش مدیر به عنوان مربی در بخش دولتی نتیجه رابطه همافزای (نه رابطه مجموع صفر) سازمان و فرد است. این عوامل به همراه هم و در یک رابطه تعاملی و همافزا باعث پرورش مدیر به عنوان مربی میشوند. بنابراین، هر چه نقطه اشتراک دو عنصر بیشتر باشد، پرورش مدیر به عنوان مربی یا مربیگری مدیریتی در بخش دولتی محتملتر است.
علی صفری؛ لیلا حجازی؛ سهیلا اعرابی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر بروز اخلاق حرفهای کارکنان بر ایجاد تفاهم سازمانی در کارکنان دادگستری شهرستان اصفهان است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری کارکنان دادگستری شهرستان اصفهان و حجم نمونه 212 نفر محاسبه و نمونهگیری به روش طبقهای متناسب با حجم جامعه آماری انجام شده است. ابزار جمعآوری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر بروز اخلاق حرفهای کارکنان بر ایجاد تفاهم سازمانی در کارکنان دادگستری شهرستان اصفهان است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری کارکنان دادگستری شهرستان اصفهان و حجم نمونه 212 نفر محاسبه و نمونهگیری به روش طبقهای متناسب با حجم جامعه آماری انجام شده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه 45 سؤالی محقق ساخته بوده و برای بررسی روایی ابزار گردآوری دادهها از روش روایی محتوا و روایی سازه و برای بررسی پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و روایی و پایایی تائید گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری بوده و برای آزمون روابط میانجی از روش بوت استراپ استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسی فرضیهها نشان داد عوامل سازمانی و عوامل فردی بر بروز اخلاق حرفهای تأثیرگذار بوده و بروز اخلاق حرفه-ای نیز بر ایجاد تفاهم سازمانی تأثیرگذار است. عوامل سازمانی از طریق بروز اخلاق حرفهای بر ایجاد تفاهم سازمانی و عوامل فردی نیز از طریق بروز اخلاق حرفهای بر ایجاد تفاهم سازمانی تأثیرگذار است.