حمید عرفانیان خان زاده
چکیده
چکیده
سکوت سازمانی از عوامل مؤثر و البته مانعی بزرگ در مسیر بروز و ظهور آرا و ایدههای تازة کارکنان برای سازمان محسوب میشود. آنچه امروزه سازمانها بدان بها میدهند استفادة بهینه از دیدگاههای کارکنان است؛ زیرا کارکنان با درک شکایات مشتریان، قادر خواهند بود راهحلهای مناسبی مطرح کنند تا مدیران، با تحلیل هزینهـ منفعت این نظرها ...
بیشتر
چکیده
سکوت سازمانی از عوامل مؤثر و البته مانعی بزرگ در مسیر بروز و ظهور آرا و ایدههای تازة کارکنان برای سازمان محسوب میشود. آنچه امروزه سازمانها بدان بها میدهند استفادة بهینه از دیدگاههای کارکنان است؛ زیرا کارکنان با درک شکایات مشتریان، قادر خواهند بود راهحلهای مناسبی مطرح کنند تا مدیران، با تحلیل هزینهـ منفعت این نظرها را عملیاتی کنند؛ اما چگونه میتوان سکوت سازمانی را تشخیص و چه شاخصهها و مؤلفههایی را علامت ظهور آن دانست؟ اگرچه مقالات متعددی در این زمینه تدوین، ولی کماکان در خصوص ویژگیها و نحوه اندازهگیری آن ابهاماتی وجود دارد؛ بنابراین پژوهش حاضر مؤلفههای سکوت سازمانی و عوامل مؤثر بر آن را شناسایی کرده است. از نظر هدف، پژوهش توسعهای است و از لحاظ ماهیت و روش اجرا، در زمرة پژوهشهای آمیخته (کیفیـ کمّی) قرار دارد. پس از تحلیل ادبیات موجود در زمینه سکوت سازمانی، پنل پژوهش با 10 نفر از استادان مدیریت رفتار شکل گرفت و تملق و چاپلوسی، بلهقربانگویی، بیتفاوتی نسبت به وظایف محوله، کاهش تمایل به شرکت در فعالیتهای غیر اجباری و غیر رسمی در سازمان، احساس نااُمیدی و بیحوصلگی، نقزدنهای دائمی و گلهمند بودن از شرایط بهعنوان مؤلفههای سکوت سازمانی شناسایی گردید. درنهایت، به پشتوانة ادبیات و پیشینة تحقیق و نظر خبرگان 6 عامل تعهد سازمانی پایین، سبک رهبری آمرانه و پدرمآبانه، فرهنگسازمانی سرکوبکننده، ویژگیهای شخصیتی محافظهکارانة مدیران، ساختارسازمانی بلند، قوانین و رویههای بوروکراتیک بهعنوان مهمترین عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی احصاء گردید که بر همین اساس مدلی با رویکرد سیستمی طراحی شد. همچنین جهت سنجش مؤلفههای سکوت سازمانی پرسشنامهای محقق ساخته طراحی و اعتبارسنجی گردید.