سمانه قهرمانی؛ رضا سپهوند؛ محمد حکاک؛ حجت وحدتی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل سرمایه ساختاری کاهنده فساد در شبکه بانکی با استفاده از نظریه دادهبنیاد انجام گرفته است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و در حوزه پارادایم استقرایی است. در پژوهش حاضر از مصاحبه نیمه ساختاریافته بهعنوان ابزار جمعآوری دادهها استفاده شده که دادههای حاصل از آن با بهرهگیری از کدگذاری باز، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل سرمایه ساختاری کاهنده فساد در شبکه بانکی با استفاده از نظریه دادهبنیاد انجام گرفته است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و در حوزه پارادایم استقرایی است. در پژوهش حاضر از مصاحبه نیمه ساختاریافته بهعنوان ابزار جمعآوری دادهها استفاده شده که دادههای حاصل از آن با بهرهگیری از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدهاند. در بخش کیفی برای انتخاب نمونه از نمونهگیری هدفمند بهرهگیری شده که بر اساس اصل کفایت نظری، با استفاده از 21 مصاحبه این مهم حاصل شده است. برای اعتبارسنجی یافتهها از روش خودبازبینی محقق و تکنیک کنترل اعضا استفاده شد. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی عوامل علّی، زمینهای، مداخلهگر و پیامدهای سرمایه ساختاری کاهنده فساد و درنهایت ارائه مدل نهایی سرمایه ساختاری کاهنده فساد در شبکه بانکی است. برای اعتباریابی مدل پژوهش از نرمافزار مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. تعداد 200 پرسشنامه بهصورت نمونهگیری در دسترس در میان افراد توزیع شد و از این میان 190 پرسشنامه صحیح جمعآوری گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته بود که با لحاظ شدن دیدگاههای چند تن از اساتید مدیریت در آنکه بر روایی دلالت داشت، تعداد آنها تقلیل یافت. نتایج حاکی از آن است که پیشرفتهای فناوری اطلاعات، وجود سازمانهای نظارتی متعدد ازجمله بانک مرکزی، خواست مقامات ارشد کشور بر مبارزه با فساد، الزامات سازمانهای بینالمللی، مقررات مبارزه با پولشویی، قانون منع مداخله کارکنان دولت و استانداردهای بانکداری بازل بهعنوان عوامل علَی سرمایه ساختاری کاهنده فساد در شبکه بانکی شناخته شدهاند.
محمد محمودی میمند؛ آمنه کیارزم
چکیده
سرمایه فکری، به عنوان یک دارایی استراتژیک کلیدی برای عملکرد سازمانی شناخته شده، و راه حل های نوآورانه و مدیریت آن برای حفظ مزیت رقابتی شرکت حیاتی است. هدف این مقاله تحلیل رابطه بین سرمایه فکری، رقابت و محرک-های نوآوری در 8 کارخانه فعال در صنعت لاستیک و پلاستیک بود. تحقیق حاضر در قالب مطالعات پیمایشی- تحلیلی قرار می گیرد. به منظور سنجش ...
بیشتر
سرمایه فکری، به عنوان یک دارایی استراتژیک کلیدی برای عملکرد سازمانی شناخته شده، و راه حل های نوآورانه و مدیریت آن برای حفظ مزیت رقابتی شرکت حیاتی است. هدف این مقاله تحلیل رابطه بین سرمایه فکری، رقابت و محرک-های نوآوری در 8 کارخانه فعال در صنعت لاستیک و پلاستیک بود. تحقیق حاضر در قالب مطالعات پیمایشی- تحلیلی قرار می گیرد. به منظور سنجش این عوامل، نظرات 246 نفر از مدیران و کارکنان کارخانجات مورد مطالعه، با استفاده از روش سرشماری گرفته شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه بود. داده های تحقیق با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. برای سنجش پایایی پرسشنامه از معیار آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی سازه از آزمون بارتلت استفاده شد؛ و نتایج، پایایی و روایی مناسب ابزار را نشان داد. همچنین، روایی محتوایی پرسشنامه با توجه به نظرات اساتید مدیریت و تعدادی از مدیران وکارشناسان مورد مطالعه تایید شد. در تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار لیزرل 8.8 به منظور سنجش تاثیر متغیرها استفاده شد. یافته های مقاله حاضر نشان دهنده ارتباط مثبت و مستقیم اجزاء سرمایه فکری (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه رابطه ای) با ایجاد مزیت رقابتی و همچنین با محرک های نوآوری در شرکت های مورد مطالعه بود. همچنین، نتایج نشان داد مزیت رقابتی نیز با محرک های نوآوری رابطه مثبت دارد. بنابراین، اجزاء سرمایه فکری از طریق ایجاد مزیت رقابتی با محرک های نوآوری به شکل غیرمستقیم در رابطه است.