الهام بهپور؛ علی شیرازی؛ حامد محمدی شهرودی
چکیده
معنویت، یکی از نیازهای درونی انسانها بوده و متضمن تلاش آدمی برای معنا بخشیدن به زندگی و پاسخ به چراهای زندگی است. یکی از موضوعات قابل توجه در این حوزه، ترکیب سازههای معنویت و هوش، درون یک سازه جدید به نام هوش معنوی است. هوش معنوی شامل توانمندیهای فردی در تعامل فرد با جهان هستی و موضوعات فراشناختی میباشد و امروزه از مهمترین ...
بیشتر
معنویت، یکی از نیازهای درونی انسانها بوده و متضمن تلاش آدمی برای معنا بخشیدن به زندگی و پاسخ به چراهای زندگی است. یکی از موضوعات قابل توجه در این حوزه، ترکیب سازههای معنویت و هوش، درون یک سازه جدید به نام هوش معنوی است. هوش معنوی شامل توانمندیهای فردی در تعامل فرد با جهان هستی و موضوعات فراشناختی میباشد و امروزه از مهمترین مباحثی است که در کلیه ابعاد سلامت روان انسانها، بهویژه تقویت مثبتاندیشی مطرح شده و نقش پر رنگی در آن دارد. هدف این مطالعه، تعیین میزان تأثیر هوش معنوی بر مثبتاندیشی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد میباشد. لذا این مطالعه، یک مطالعۀتوصیفی- پیمایشی بوده و در آن از نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. به این منظور، دادههای مورد نیاز از طریق دو پرسشنامۀ استاندارد هوش معنوی (شامل درک و ارتباط با سرچشمه هستی و زندگی معنوی) و مثبتاندیشی جمعآوری گردید. یافتهها حاکی از این است که هوش معنوی بر مثبتاندیشی مؤثر بوده و همچنین زندگی معنوی دانشجویان بر مثبتاندیشی آنها تأثیرگذار است. همچنین مؤلفه درک و ارتباط با سرچشمه هستی پیشبینی کننده مثبتاندیشی نیست.
عباسعلی رستگار؛ بنفشه فتوت؛ سهیلا بورقانی فراهانی؛ پدرام آبدارزاده
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثر شادکامی بر تابآوری خبرنگاران روزنامههای کثیرالانتشار تهران با در نظر گرفتن نقش میانجی هوش عاطفی و هوش معنوی انجام گرفت. از نظر روششناسی، پژوهش حاضر کاربردی بوده و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه خبرنگاران روزنامههای کثیرالانتشار شهر تهران تشکیل میدهد که جامعهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثر شادکامی بر تابآوری خبرنگاران روزنامههای کثیرالانتشار تهران با در نظر گرفتن نقش میانجی هوش عاطفی و هوش معنوی انجام گرفت. از نظر روششناسی، پژوهش حاضر کاربردی بوده و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه خبرنگاران روزنامههای کثیرالانتشار شهر تهران تشکیل میدهد که جامعهای نامعین بوده و با استفاده از روش نمونهگیری ترکیبی (طبقهای متناسب و در دسترس) بر طبق فرمول کوکران 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از چهار پرسشنامه استاندارد شادکامی آکسفورد، پرسشنامه هوش عاطفی شرینگ، پرسشنامه هوش معنوی کینگ و پرسشنامه تابآوری کونور و دیویدسون استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل اطلاعات با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار لیزرل نشان میدهد که شادکامی خبرنگاران روزنامههای کثیرالانتشار تهران، به طور مستقیم و همچنین با میانجیگری متغیرهای هوش عاطفی و هوش معنوی بر تابآوری خبرنگاران اثر مثبت و معناداری دارد. در این پژوهش با توجه به نتایج، به مدیران سازمانهای رسانهای و خبرنگاران پیشنهاد میشود با همکاری و تعامل دوسویه نسبت به ایجاد زمینههای شادکامی در سازمان از قبیل تمرین شاد بودن، برگزاری دورههای مهارت هوش عاطفی و تمرین بیشتر جهت افزایش هوش معنوی در بین خبرنگاران تلاش نموده تا بدین ترتیب تابآوری آنها در محیط افزایش یابد.