علی محمودی؛ عباس خمسه؛ مهرداد حسینی شکیب
چکیده
توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجهیز کشورها به منابع اطلاعاتی و ارتباطی برخط، بانکها را با توجه به جایگاه استراتژیکی که در صنعت مالی دارند، در سالهای اخیر از فضای سنتی به بستر بانکداری مبتنی بر زیرساختهای متمرکز و فرا شعبهای سوق داده است. مفهوم بانکداری اجتماعی با تکیه بر ارتقاء فناوری و داده محوری، فضای جدیدی ...
بیشتر
توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجهیز کشورها به منابع اطلاعاتی و ارتباطی برخط، بانکها را با توجه به جایگاه استراتژیکی که در صنعت مالی دارند، در سالهای اخیر از فضای سنتی به بستر بانکداری مبتنی بر زیرساختهای متمرکز و فرا شعبهای سوق داده است. مفهوم بانکداری اجتماعی با تکیه بر ارتقاء فناوری و داده محوری، فضای جدیدی را در اختیار صنعت بانکداری کشور قرارداده که در این پژوهش شناسایی شاخصهای مؤثر بر فرآیند نوآوری بانکداری اجتماعی با رویکرد تحول دیجیتال مدنظر قرار گرفته است. پژوهش حاضر، از حیث هدف کاربردی بوده و در پژوهشهای کیفی-کمی دستهبندی میگردد. جهت شناسایی شاخصهای مؤثر بر فرآیند نوآوری بانکداری اجتماعی با رویکرد تحول دیجیتال با استفاده از مرور جامع ادبیات و پیشینه پژوهش و روش دلفی، از نظرات اساتید حوزه مدیریت تکنولوژی و نوآوری، مدیران و کارشناسان خبره صنعت بانکداری کشور استفاده شده است. همچنین برای بررسی برازش مدل نظری پژوهش، روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار AMOS مورداستفاده قرار گرفته و با تحلیل عاملی 36 شاخص در قالب 6 عامل کلیدی در زمینه فرآیند نوآوری بانکداری اجتماعی با رویکرد تحول دیجیتال شناسایی و تأیید گردید. نتایج نشان دهنده آن است عوامل کلیدی قوانین و سیاستها، رویکرد نوآورانه، امنیت، ساختار صنعت بانکداری، عوامل اجتماعی و زیرساخت تحول دیجیتال به ترتیب بیشترین تأثیر را در ارائه الگوی نوآورانه بانکداری اجتماعی مبتنی بر تحول دیجیتال در صنعت بانکداری ایران داشته که مدیران ارشد و سیاستگذاران صنعت بانکداری میبایست در جهت تقویت این عوامل بکوشند.
مجید حسنی؛ عادل آذر؛ جمال شهرابی؛ عباس مقبل
چکیده
الگوهای مختلف ارزیابی عملکرد فرآیند، در سازمانها بهفراخور نیازهای سازمانی و محیطی ارائه و بکار گرفته شدهاند. امروزه با توجه به پیچیدگیهای محیطی و فضای شدید رقابتی، نیاز به طراحی الگوی ارزیابی عملکرد فرآیند با ویژگیهای جدید و مبتنی بر فناوریهای هوشمند بهمنظور پاسخگویی به نیازهای سازمانی احساس میگردد. در این پژوهش، ...
بیشتر
الگوهای مختلف ارزیابی عملکرد فرآیند، در سازمانها بهفراخور نیازهای سازمانی و محیطی ارائه و بکار گرفته شدهاند. امروزه با توجه به پیچیدگیهای محیطی و فضای شدید رقابتی، نیاز به طراحی الگوی ارزیابی عملکرد فرآیند با ویژگیهای جدید و مبتنی بر فناوریهای هوشمند بهمنظور پاسخگویی به نیازهای سازمانی احساس میگردد. در این پژوهش، بر اساس مرور ادبیات صورت پذیرفته و با بهرهگیری از نظرات خبرگان صنعت و دانشگاه، طراحی الگوی ارزیابی عملکرد فرآیندهای سازمانی عامل محور ارائهشده است. الگوی طرح شده در این تحقیق شامل سه لایه بوده، که لایه مرکزی دربرگیرنده پنج گام چرخه دیمایک (معرفی، اندازهگیری، تحلیل، بهبود، کنترل) و لایه دوم دربرگیرنده عاملها و لایه آخر شامل پایگاههای اطلاعاتی مرتبط میباشد. در الگوی معرفیشده از عاملهای مختلفی همانند گزارشگر، هشداردهنده، مشاهدهگر، نمایشگر، پردازشگر، توصیهگر برای تسهیل ارتباطات و افزایش قابلیت یادگیری و هوشمندی در الگو استفادهشده است. الگوی ارائه شده در این پژوهش بر اساس روش آریوپی و زبان الگوسازی یوامال طراحی شده است. در انتهای پژوهش، الگوی ارائه شده، که بر اساس ورودیها و روشهای علمی و با اخذ نظر خبرگان طراحی شده، با بهرهگیری از روش دلفی و با حضور خبرگان در دو پنل و طی سه مرحله ارزیابی و با طیف لیکرت و امتیاز میانه 7 صحهگذاری نهایی شده است.