نوع مقاله : مقالات
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس
2 استادیار دانشگاه تربیت مدرس
3 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
به منظور غلبه بر شرایط نامطمئن، پیچیده و پویا تنها راهی که پیش روی مدیران قرار دارد، داشتن نیروی انسانی توانمند و کارآمد که بنیاد ثروت و دارایی های حیاتی سازمان به حساب می آیند، منافع بسیار زیادی برای کلیه مؤسسات و سازمان ها، خواهد داشت. در مقاله حاضر، به بررسی رابطۀ یادگیری سازمانی و توانمندسازی کارکنان و سنجش میزان احساس توانمندی کارکنان و تعیین موقعیت دانشگاه از نظر یادگیری سازمانی پرداخته شده است. از این رو از دو پرسشنامه استاندارد یادگیری و توانمندسازی استفاده گردید. جامعه آماری در این تحقیق تعداد 271 نفر از کارکنان دانشگاه تربیت مدرس با تحصیلات لیسانس و بالاتر است. نمونه آماری تحقیق 74 نفر محاسبه شد. با این حال تعداد 90 پرسشنامه توزیع گردید و تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس تعداد 89 نفر با استفاده از نرم افزار SPSS 15 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد رابطه معنی دار میان یادگیری بر توانمندسازی و تأثیر بسیار قوی یادگیری بر توانمندسازی است و نیز مشخص گردید که در دانشگاه، پنج بعد توانمندی که عبارتند از: احساس شایستگی، استقلال، موثر بودن، معنی داری و اعتماد در کارکنان وجود دارد، اما از هفت بٌعد یادگیری سازمانی، سه بعد: کار و یادگیری گروهی، اشتراک دانش و رهبری مشارکتی از حد متوسط کمتر و چهار بعد: چشم اندار مشترک، فرهنگ یادگیری، تفکر سیستمی و توسعه شایستگی کارکنان، از حد متوسط بالاتر است.
کلیدواژهها
- Argyris.Chris, (1999). Organizational learning (2th end), Blackwell Publisgers Inc.
- Baber, B. (1983). The logic and limits of trust. New Brunswich, N.J.: Rutgers University Press.
- Bennet. Alex and Bennet. David, (2008). The partnership between organizational learning based on knowledge management.
- Bennis, W and Nanus, B.(1985). Leaders: The strategics for taking charge. New York: Harper and Row.
- Blanchard. Ken and Carlos. John P and Randolph. Alan, (1999). The 3 keys to empowerment. P: 58-59-65-93-116.
- Conger, J. A., and Kanungo, R. n. (1988). The empowerment process. Academy of Management Review 13:471-482.
- Esmaeeli. Vajehe, (2006). Organizational learning based on creation a learning organization, Journal of Knowledge Management,in Persian.
- Gangne. Marylene and Deci. Edward L, (2005). Self- determination theory and work motivation, Journal of Organizational Behavior Vol. 26, pp. 331-362.
- Gecas, V (1989). The social psychology of self- efficacy. Annual Review of Sociology 15: 291-316.
- Geus. A. Du (1997). The living company boston: Harward Business School Press.
- Ghahramani. Mohammad, (2006). Leading in learning organization, Journal of Management and Development. N, 31, in Persian.
- Greenberger, D.B.; Stasser, S.; Cmmings, L.L; and Dunham, R.B. (1989). The impact of personal control on performance and satisfaction. Organizational Behavior and Human Decision Processes 43:29-51.
- Hornstein. Hennry, (2006). Empowerment as a way to facilitate change.
- Huczynski. A and Buchanan. D, (2001). Organizational behavior, Fourth Edition, Prentice Hall.
- Lussier. R, (2002). Human relations in organizations, Fifth Edition, McGraw-Hill companies. P: 308.
- Mann Sue, (1999). “Give a little, gain a lot”. Professional Manager, Mar. P: 32.
- Marquardt, M. (1996). Building the learning organization. New York: McGraw- Hill. Marquardt, M., and Kearsley, G. (1999). Technology-based learning. Boca Raton, FL: St. Lucie.
- Marquardt. Michael, (1995). Building the global learning organization in best practices in learning organizations: Measuring the Reality.
- Mishra. A.K, (1992). Organizational response to crisis: The role of mutual trust and top management teams. Ph.D. dissertation, University of Michigan.
- Mishra. Aneil and Spreitzer, (1997). Gretchen m, survivor responses to downsizing: the Mitigating Effect of Trust and empowerment, Southern California Studies Center.
- Nasr Esfehani. Ali, (2007). Empowerment mystery, Journal of Management and Development Planing, (in Persian).
- Neefe. Diane Osterhause, (2001). “Comparing levels of organizational learning maturity of colleges and universities participating traditional and non-traditional (academic quality improvement project) accreditation processes”.
- Otala. L, (2000). Oppimisen etu: Kilpailukykya muutoksessa, porvoo: WSOY.
- Paajanen. Petri and Kantola. Jussi, (2008). Ph.D, Applaying systems thinking in the evaluation of oranizational learning and knowledge creation.
- Rapport, J. (1984). Studies in empowerment: Introduction to the issue. Prevention in Human Services, 3, 1-7.
- Rue. L and Byars. L, (2003). Management, 10th edition, Mc Graw-Hill. P: 150
- Ruohotie. P and Honka. J, (1997). Osaamisen kehittaminen organisaatiossa, Seinajoki: Consulting team.
- Ryan. Richard and Deci. Edward, (2000). Self- determination theory and facilitation of intrinsic motivation, Social Development and Well- Being, American Psychologist Vol .55 No. 1, pp68-78.
- Sajedi. Fazllolah and Omidvary. Azam, (2007). Empowerment staff and today organization. Journal of Tadbir, (in Persian).
- Scott, C, and D, Jaffe, (1991). Empowerment, First Edition, crisp.
- Senge. Peter, (1990). The Fifth Discipline: The art and practice of learning organization. Doubleday Dell; New York.
- Spritzer Gretchen and Kiziols Mark A, (1997). “A dimensional analysis of the relationship between psychological empowerment and effectiveness, satisfaction and starin”, Journal of Management, vol. 23, Issue. 5, p. 679- 682. Passim & , p. 480- 482, passim.
- Spritzer. Gretchen, (1995). “Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, Measurement and Validation, "The Academy of Management Journal v38n5.pp1442-1465.
- Stata. Ray, (1993). In David Garvin Building a learning organization, Harvard Business Review Vol.71, Issue.4.
- Thomas, K.W and Velthouse. B.A, (1990). Cognitive element of empowerment: an interpretive modle of intrinsic task motivation. Academy of management Review 15: 666-681.
- Tubbs. S and Moss. S, (2000). Human communication, eighth edition, McGraw-Hill. P: 421
- Vecchio, R, (2000). Organizational behavior, fourth edition, Horcourt. P: 104
- Vogt, J. F., and Murrell, K.L (1990). Empowerment in organizations. San Diego: University Associates.
- Whetten. David and Cameron. Kim, (1998). Developing management skills: New York: Addison- Wesley, Wheelan, p: 51-55.
- Whetten. David A and Cameron. Kim S, (2004). Developing management skills. P: 51-53- 390.
- Zhang. Li, Tian. Yezhuang, Zhongying Qi, A, (2009). A conceptual model of organizational learning based on knowledge sharing, School of Management, Harbin Institute of Technology, China.
- Zimmerman, M.A (1990). Taking aim on empowerment research: On the distinction between individual and psychological conception. American Juornal of Community Psychology18: 169-177.
ارسال نظر در مورد این مقاله