نوع مقاله : مقالات
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس
2 استادیار دانشگاه تربیت مدرس
3 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
به منظور غلبه بر شرایط نامطمئن، پیچیده و پویا تنها راهی که پیش روی مدیران قرار دارد، داشتن نیروی انسانی توانمند و کارآمد که بنیاد ثروت و دارایی های حیاتی سازمان به حساب می آیند، منافع بسیار زیادی برای کلیه مؤسسات و سازمان ها، خواهد داشت. در مقاله حاضر، به بررسی رابطۀ یادگیری سازمانی و توانمندسازی کارکنان و سنجش میزان احساس توانمندی کارکنان و تعیین موقعیت دانشگاه از نظر یادگیری سازمانی پرداخته شده است. از این رو از دو پرسشنامه استاندارد یادگیری و توانمندسازی استفاده گردید. جامعه آماری در این تحقیق تعداد 271 نفر از کارکنان دانشگاه تربیت مدرس با تحصیلات لیسانس و بالاتر است. نمونه آماری تحقیق 74 نفر محاسبه شد. با این حال تعداد 90 پرسشنامه توزیع گردید و تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس تعداد 89 نفر با استفاده از نرم افزار SPSS 15 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد رابطه معنی دار میان یادگیری بر توانمندسازی و تأثیر بسیار قوی یادگیری بر توانمندسازی است و نیز مشخص گردید که در دانشگاه، پنج بعد توانمندی که عبارتند از: احساس شایستگی، استقلال، موثر بودن، معنی داری و اعتماد در کارکنان وجود دارد، اما از هفت بٌعد یادگیری سازمانی، سه بعد: کار و یادگیری گروهی، اشتراک دانش و رهبری مشارکتی از حد متوسط کمتر و چهار بعد: چشم اندار مشترک، فرهنگ یادگیری، تفکر سیستمی و توسعه شایستگی کارکنان، از حد متوسط بالاتر است.
کلیدواژهها
contrasting overview of organizations in general and nursing in particular
– an examination of organizational factors, managerial behaviors, job
design and structural power, Journal of Empowerment in Organization v6 N
2.pp.29-50.
2- Argyris.Chris, (1999). Organizational learning (2th end), Blackwell
Publisgers Inc.
3- Baber, B. (1983). The logic and limits of trust. New Brunswich, N.J.:
Rutgers University Press.
4- Bennet. Alex and Bennet. David, (2008). The partnership between
organizational learning based on knowledge management.
5- Bennis, W and Nanus, B.(1985). Leaders: The strategics for taking charge.
New York: Harper and Row.
6- Blanchard. Ken and Carlos. John P and Randolph. Alan, (1999). The 3 keys
to empowerment. P: 58-59-65-93-116.
7- Conger, J. A., and Kanungo, R. n. (1988). The empowerment process.
Academy of Management Review 13:471-482.
8- Esmaeeli. Vajehe, (2006). Organizational learning based on creation a
learning organization, Journal of Knowledge Management,in Persian.
9- Gangne. Marylene and Deci. Edward L, (2005). Self- determination theory
and work motivation, Journal of Organizational Behavior Vol. 26, pp. 331-
362.
10- Gecas, V (1989). The social psychology of self- efficacy. Annual Review of
Sociology 15: 291-316.
11- Geus. A. Du (1997). The living company boston: Harward Business School
Press.
12- Ghahramani. Mohammad, (2006). Leading in learning organization, Journal
of Management and Development. N, 31, in Persian.
13- Greenberger, D.B.; Stasser, S.; Cmmings, L.L; and Dunham, R.B. (1989). The
impact of personal control on performance and satisfaction.
Organizational Behavior and Human Decision Processes 43:29-51.
14- Hornstein. Hennry, (2006). Empowerment as a way to facilitate change.
15- Huczynski. A and Buchanan. D, (2001). Organizational behavior, Fourth
Edition, Prentice Hall.
16- Lussier. R, (2002). Human relations in organizations, Fifth Edition,
McGraw-Hill companies. P: 308.
17- Mann Sue, (1999). “Give a little, gain a lot”. Professional Manager, Mar. P:
32.
18- Marquardt, M. (1996). Building the learning organization. New York:
McGraw- Hill. Marquardt, M., and Kearsley, G. (1999). Technology-based
learning. Boca Raton, FL: St. Lucie.
19- Marquardt. Michael, (1995). Building the global learning organization in
best practices in learning organizations: Measuring the Reality.
20- Mishra. A.K, (1992). Organizational response to crisis: The role of mutual
trust and top management teams. Ph.D. dissertation, University of Michigan.
21- Mishra. Aneil and Spreitzer, (1997). Gretchen m, survivor responses to
downsizing: the Mitigating Effect of Trust and empowerment, Southern
California Studies Center.
22- Nasr Esfehani. Ali, (2007). Empowerment mystery, Journal of Management
and Development Planing, (in Persian).
23- Neefe. Diane Osterhause, (2001). “Comparing levels of organizational
learning maturity of colleges and universities participating traditional
and non-traditional (academic quality improvement project)
accreditation processes”.
24- Otala. L, (2000). Oppimisen etu: Kilpailukykya muutoksessa, porvoo:
WSOY.
25- Paajanen. Petri and Kantola. Jussi, (2008). Ph.D, Applaying systems thinking
in the evaluation of oranizational learning and knowledge creation.
26- Rapport, J. (1984). Studies in empowerment: Introduction to the issue.
Prevention in Human Services, 3, 1-7.
27- Rue. L and Byars. L, (2003). Management, 10th edition, Mc Graw-Hill. P:
150
28- Ruohotie. P and Honka. J, (1997). Osaamisen kehittaminen organisaatiossa,
Seinajoki: Consulting team.
29- Ryan. Richard and Deci. Edward, (2000). Self- determination theory and
facilitation of intrinsic motivation, Social Development and Well- Being,
American Psychologist Vol .55 No. 1, pp68-78.
30- Sajedi. Fazllolah and Omidvary. Azam, (2007). Empowerment staff and
today organization. Journal of Tadbir, (in Persian).
31- Scott, C, and D, Jaffe, (1991). Empowerment, First Edition, crisp.
32- Senge. Peter, (1990). The Fifth Discipline: The art and practice of learning
organization. Doubleday Dell; New York.
33- Spritzer Gretchen and Kiziols Mark A, (1997). “A dimensional analysis of
the relationship between psychological empowerment and effectiveness,
satisfaction and starin”, Journal of Management, vol. 23, Issue. 5, p. 679-
682. Passim & , p. 480- 482, passim
34- Spritzer. Gretchen, (1995). “Psychological empowerment in the workplace:
Dimensions, Measurement and Validation, "The Academy of Management
Journal v38n5.pp1442-1465.
35- Stata. Ray, (1993). In David Garvin Building a learning organization,
Harvard Business Review Vol.71, Issue.4.
36- Thomas, K.W and Velthouse. B.A, (1990). Cognitive element of
empowerment: an interpretive modle of intrinsic task motivation.
Academy of management Review 15: 666-681.
37- Tubbs. S and Moss. S, (2000). Human communication, eighth edition,
McGraw-Hill. P: 421
38- Vecchio, R, (2000). Organizational behavior, fourth edition, Horcourt. P:
104
39- Vogt, J. F., and Murrell, K.L (1990). Empowerment in organizations. San
Diego: University Associates.
40- Whetten. David and Cameron. Kim, (1998). Developing management skills:
New York: Addison- Wesley, Wheelan, p: 51-55.
41- Whetten. David A and Cameron. Kim S, (2004). Developing management
skills. P: 51-53- 390.
42- Zhang. Li, Tian. Yezhuang, Zhongying Qi, A, (2009). A conceptual model of
organizational learning based on knowledge sharing, School of
Management, Harbin Institute of Technology, China.
43- Zimmerman, M.A (1990). Taking aim on empowerment research: On the
distinction between individual and psychological conception. American
Juornal of Community Psychology18: 169-177.
ارسال نظر در مورد این مقاله