نوع مقاله : مقالات

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس

2 استادیار دانشگاه تربیت مدرس

3 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

به منظور غلبه بر شرایط نامطمئن، پیچیده و پویا تنها راهی که پیش روی مدیران قرار دارد، داشتن نیروی انسانی توانمند و کارآمد که بنیاد ثروت و دارایی های حیاتی سازمان به حساب می آیند، منافع بسیار زیادی برای کلیه مؤسسات و سازمان ها، خواهد داشت. در مقاله حاضر، به بررسی رابطۀ یادگیری سازمانی و توانمندسازی کارکنان و سنجش میزان احساس توانمندی کارکنان و تعیین موقعیت دانشگاه از نظر یادگیری سازمانی پرداخته شده است. از این رو از دو پرسشنامه استاندارد یادگیری و توانمندسازی استفاده گردید. جامعه آماری در این تحقیق تعداد 271 نفر از کارکنان دانشگاه تربیت مدرس با تحصیلات لیسانس و بالاتر است. نمونه آماری تحقیق 74 نفر محاسبه شد. با این حال تعداد 90 پرسشنامه توزیع گردید و تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس تعداد 89 نفر با استفاده از نرم افزار SPSS 15 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد رابطه معنی دار میان یادگیری بر توانمندسازی و تأثیر بسیار قوی یادگیری بر توانمندسازی است و نیز مشخص گردید که در دانشگاه، پنج بعد توانمندی که عبارتند از: احساس شایستگی، استقلال، موثر بودن، معنی داری و اعتماد در کارکنان وجود دارد، اما از هفت بٌعد یادگیری سازمانی، سه بعد: کار و یادگیری گروهی، اشتراک دانش و رهبری مشارکتی از حد متوسط کمتر و چهار بعد: چشم اندار مشترک، فرهنگ یادگیری، تفکر سیستمی و توسعه شایستگی کارکنان، از حد متوسط بالاتر است.
 

کلیدواژه‌ها

1- Appelbaum. Steven H and Hongger. Karen, (1998). Empowerment: a 
contrasting overview of organizations in general and nursing in particular 
– an examination of organizational factors, managerial behaviors, job 
design and structural power, Journal of Empowerment in Organization v6 N 
2.pp.29-50. 
2- Argyris.Chris, (1999). Organizational learning (2th end), Blackwell 
Publisgers Inc. 
3- Baber, B. (1983). The logic and limits of trust. New Brunswich, N.J.: 
Rutgers University Press. 
4- Bennet. Alex and Bennet. David, (2008). The partnership between 
organizational learning based on knowledge management. 
5- Bennis, W and Nanus, B.(1985). Leaders: The strategics for taking charge. 
New York: Harper and Row. 
6- Blanchard. Ken and Carlos. John P and Randolph. Alan, (1999). The 3 keys 
to empowerment. P: 58-59-65-93-116. 
7- Conger, J. A., and Kanungo, R. n. (1988). The empowerment process. 
Academy of Management Review 13:471-482. 
8- Esmaeeli. Vajehe, (2006). Organizational learning based on creation a 
learning organization, Journal of Knowledge Management,in Persian. 
9- Gangne. Marylene and Deci. Edward L, (2005). Self- determination theory 
and work motivation, Journal of Organizational Behavior Vol. 26, pp. 331-
362. 
10- Gecas, V (1989). The social psychology of self- efficacy. Annual Review of 
Sociology 15: 291-316.
11- Geus. A. Du (1997). The living company boston: Harward Business School 
Press. 
12- Ghahramani. Mohammad, (2006). Leading in learning organization, Journal 
of Management and Development. N, 31, in Persian. 
13- Greenberger, D.B.; Stasser, S.; Cmmings, L.L; and Dunham, R.B. (1989). The 
impact of personal control on performance and satisfaction. 
Organizational Behavior and Human Decision Processes 43:29-51.
14- Hornstein. Hennry, (2006). Empowerment as a way to facilitate change. 
15- Huczynski. A and Buchanan. D, (2001). Organizational behavior, Fourth 
Edition, Prentice Hall. 
16- Lussier. R, (2002). Human relations in organizations, Fifth Edition, 
McGraw-Hill companies. P: 308. 
17- Mann Sue, (1999). “Give a little, gain a lot”. Professional Manager, Mar. P: 
32. 
18- Marquardt, M. (1996). Building the learning organization. New York: 
McGraw- Hill. Marquardt, M., and Kearsley, G. (1999). Technology-based 
learning. Boca Raton, FL: St. Lucie. 
19- Marquardt. Michael, (1995). Building the global learning organization in 
best practices in learning organizations: Measuring the Reality. 
20- Mishra. A.K, (1992). Organizational response to crisis: The role of mutual 
trust and top management teams. Ph.D. dissertation, University of Michigan. 
21- Mishra. Aneil and Spreitzer, (1997). Gretchen m, survivor responses to 
downsizing: the Mitigating Effect of Trust and empowerment, Southern 
California Studies Center. 
22- Nasr Esfehani. Ali, (2007). Empowerment mystery, Journal of Management 
and Development Planing, (in Persian). 
23- Neefe. Diane Osterhause, (2001). “Comparing levels of organizational 
learning maturity of colleges and universities participating traditional 
and non-traditional (academic quality improvement project) 
accreditation processes”. 
24- Otala. L, (2000). Oppimisen etu: Kilpailukykya muutoksessa, porvoo: 
WSOY. 
25- Paajanen. Petri and Kantola. Jussi, (2008). Ph.D, Applaying systems thinking 
in the evaluation of oranizational learning and knowledge creation. 
26- Rapport, J. (1984). Studies in empowerment: Introduction to the issue. 
Prevention in Human Services, 3, 1-7. 
27- Rue. L and Byars. L, (2003). Management, 10th edition, Mc Graw-Hill. P: 
150 
28- Ruohotie. P and Honka. J, (1997). Osaamisen kehittaminen organisaatiossa, 
Seinajoki: Consulting team. 
29- Ryan. Richard and Deci. Edward, (2000). Self- determination theory and 
facilitation of intrinsic motivation, Social Development and Well- Being, 
American Psychologist Vol .55 No. 1, pp68-78. 
30- Sajedi. Fazllolah and Omidvary. Azam, (2007). Empowerment staff and 
today organization. Journal of Tadbir, (in Persian). 
31- Scott, C, and D, Jaffe, (1991). Empowerment, First Edition, crisp. 
32- Senge. Peter, (1990). The Fifth Discipline: The art and practice of learning 
organization. Doubleday Dell; New York. 
33- Spritzer Gretchen and Kiziols Mark A, (1997). “A dimensional analysis of 
the relationship between psychological empowerment and effectiveness, 
satisfaction and starin”, Journal of Management, vol. 23, Issue. 5, p. 679- 
682. Passim & , p. 480- 482, passim 
34- Spritzer. Gretchen, (1995). “Psychological empowerment in the workplace:
Dimensions, Measurement and Validation, "The Academy of Management 
Journal v38n5.pp1442-1465. 
35- Stata. Ray, (1993). In David Garvin Building a learning organization, 
Harvard Business Review Vol.71, Issue.4. 
36- Thomas, K.W and Velthouse. B.A, (1990). Cognitive element of 
empowerment: an interpretive modle of intrinsic task motivation. 
Academy of management Review 15: 666-681. 
37- Tubbs. S and Moss. S, (2000). Human communication, eighth edition, 
McGraw-Hill. P: 421 
38- Vecchio, R, (2000). Organizational behavior, fourth edition, Horcourt. P: 
104 
39- Vogt, J. F., and Murrell, K.L (1990). Empowerment in organizations. San 
Diego: University Associates.
40- Whetten. David and Cameron. Kim, (1998). Developing management skills: 
New York: Addison- Wesley, Wheelan, p: 51-55. 
41- Whetten. David A and Cameron. Kim S, (2004). Developing management 
skills. P: 51-53- 390. 
42- Zhang. Li, Tian. Yezhuang, Zhongying Qi, A, (2009). A conceptual model of 
organizational learning based on knowledge sharing, School of 
Management, Harbin Institute of Technology, China. 
43- Zimmerman, M.A (1990). Taking aim on empowerment research: On the 
distinction between individual and psychological conception. American 
Juornal of Community Psychology18: 169-177.
CAPTCHA Image