نوع مقاله : مقالات

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد

2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

ارزیابی عملکرد بالنده ساز، توجّه ویژه‌ای به عکس العمل‌های کارکنان در قبال ارزیابی دارد. در این نوع ارزیابی، پاسخ و احساس مثبت کارکنان نسبت به ارزیابی عملکرد، نشان از موفقیّت آن دارد. این نوع ارزیابی شامل دو جزء هدف گذاری و بازخورد است. در هدف گذاری و بازخورد بالنده ساز، کارکنان اهداف و بازخورد را واضح، مرتبط و قابل درک تشخیص می دهند. در این تحقیق بیان می شود که بین دو متغیر ارزیابی عملکرد بالنده ساز و عملکرد کاری، ارتباط وجود دارد و متغیرهای تعهد سازمانی، انگیزش درونی و گرایش‌های استقلال طلبانه بر این ارتباط تاثیر می‌گذارند. هدف از این تحقیق، بررسی نوع ارتباط بین ارزیابی عملکرد بالنده ساز با عملکرد شغلی می باشد، که در یکی از سازمان‌های تولیدی در ایران مورد آزمون قرار گرفته است . جهت سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شده و روایی و پایایی آنها سنجیده شده است. نتایج تحقیق نشان داد، برای کارکنانی که گرایش‌های استقلال طلبانه در آنها ضعیف است، ارتباط بین ارزیابی عملکرد بالنده ساز و عملکرد کاری مثبت است، اما برای کارکنانی که اینگونه گرایش‌های استقلال طلبانه در آنها قوی است، این ارتباط منفی می‌باشد. همچنین مشخص شد که انگیزش درونی شغل به عنوان عامل واسطه ای بین ارزیابی عملکرد بالنده ساز و عملکردکاری ارتباط برقرار می‌کند.

کلیدواژه‌ها

1- Allen, N.J., and Meyer, J.P. (1990). "The measurement and antecedents of 
affective, continuance, and normative commitments to organization", 
Journal of Occupational Psychology, Vol. 63 pp.1-8. 
2- Bartol, K.M. (1999). "Reframing sales force compensation systems: an 
agency theory-based performance management perspective", Journal of 
Personal Selling and Sales Management, Vol. XIX pp.1-16. 
3- Behrey, M.H., and Patron, R.A. (2008). " Performance appraisal – cultural 
fit and organizational outcomes within the U.A.E. ", Journal of American 
Academy of Business, Vol. 13, No. 1, pp. 166-176 
4- Boswell, W.R., and Boudreau, J.W. (2002). "Separating the developmental 
and evaluative performance appraisal uses", Journal of Business and 
Psychology, Vol. 16 pp.391-412. 
5- Coates, G. (1994). "Performance appraisal as icon: oscar-winning 
performance or dressing to impress?" The International Journal of Human 
Resource Management, Vol. 5 pp.167-91. 
6- Deci, E.L., Connell, J.P., and Ryan, R.M. (1989). "Self-determination in a 
work organization", Journal of Applied Psychology, Vol. 74 pp.580-90. 
7- Earley, P.C., Northcraft, G.B., Lee, C., and Lituchy, T.R. (1990). "Impact of 
process and outcome feedback on the relation of goal setting to task 
performance", Academy of Management Journal, Vol. 33 pp.87-105. 
8- Fletcher, C. (2001). "Performance appraisal and management: the 
developing research agenda", Journal of Occupational and Organizational 
Psychology, Vol. 74 pp.473-87. 
9- Fletcher, C. (2002). "Appraisal: an individual psychological analysis", in 
Sonnentag, S. (Eds), Psychological Management of Individual Performance, 
Wiley, Chichester, pp.115-35. 
10- Geiger, M.A., and Cooper, E.A. (1995). "Predicting academic performance: 
the impact of expectancy and needs theory", Journal of Experimental 
Education, Vol. 63 pp.251-62. 
11- Herold, D.M., Parsons, C.K., and Rensvold, R.B. (1996). "Individual 
differences in the generation and processing of performance", Educational 
and Psychological Measurement, Vol. 56 pp.5-25. 
12- Johns, G., Xie, J.L., and Fang, Y. (1992). "Mediating and moderating effects 
in job design", Journal of Management, Vol. 18 pp.657-76. 
13- Kaplan, R.S., and Norton, D.P. (1996). The balanced scorecard, Harvard 
Business School Press, Boston, MA.
14- Keeping, L.M., and Levy, P.E. (2000). "Performance appraisal reactions: 
measurement, modeling, and method bias", Journal of Applied Psychology, 
Vol. 85 pp.708-23. 
15- Lee, F.K., Sheldon, K.M., and Turban, D.B. (2003). "Personality and the 
goal-striving process: the influence of achievement goal patterns, goal level, 
and mental focus on performance and enjoyment", Journal of Applied 
Psychology, Vol. 88 pp.256-65. 
16- Levy, P.E., and Williams, J.R. (2004). "The social context of performance 
appraisal: a review and framework for the future", Journal of Management, 
Vol. 30 pp.881-905. 
17- Malina, M.A., and Selto, F.H. (2001). "Communicating and controlling 
strategy: an empirical study of the effectiveness of the balanced scorecard", 
Journal of Management Accounting Research, Vol. 13 pp.47-90. 
18- Martinsen, Ø.L. (2004). "The creative personality: a synthesis and 
development of the creative person profile", paper presented at the 112th 
meeting for the American Psychological Society, Honolulu, HI. 
19- Meyer, J.P., Stanley, D.J., Herscovitch, L., and Topolnytsky, L. (2002). 
"Affective, continuance, and normative commitment to the organization: a 
meta-analysis of antecedents, correlates, and consequences", Journal of 
Vocational Behavior, Vol. 61 pp.20-52. 
20- Pearce, J.L., and Porter, L.W. (1986). "Employee responses to formal 
appraisal feedback", Journal of Applied Psychology, Vol. 71 pp.211-8. 
21- Pettijohn, C.E., Pettijohn, L.S., and d'Amico, M. (2001). "Characteristics of 
performance appraisal and their impact on sales force satisfaction", 
Human Resource Development Quarterly, Vol. 12 pp.127-46. 
22- Podsakoff, P.M., MacKenzie, S.B., Lee, J.-Y., and Podsakoff, N.P. (2003). 
"Common method biases in behavioral research: a critical review of the 
literature and recommended remedies", Journal of Applied Psychology, 
Vol. 88 pp.879-903. 
23- Razavi, H. (2008). "Joining 6 sigma project with organizational strategy", 
4th international management conference", PP: 1-15, (in Persian). 
24- Riketta, M. (2002), "Attitudinal organizational commitment and job 
performance", Journal of Organizational Behavior, Vol. 23 pp.257-66. 
25- Ryan, R., and Deci, E. (2000). "Self-determination theory and the 
facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being", 
American Psychologist, Vol. 55 pp.68-78. 
26- Scott, J. (2009). "Performance appraisals that actually improve 
performance", Career and Technical Education, Vol. 5, pp. 22-25. 
27- Tang, T.L.-P., Baldwin, L., and Frost, A.G. (1997). "Locus of control as a 
moderator of the self reported performance feedback-personal sacrifice 
relationship", Personality and Individual Differences, Vol. 22 pp.201-11. 
28- Wang, J.H.-Y., and Guthrie, J.T. (2004). "Modeling the effects of intrinsic 
motivation, extrinsic motivation, amount of reading achievement on text 
comprehension between US and chinese students", Reading Research 
Quarterly, Vol. 39 pp.162-86. 
29- Whitener, E.M. (2001). "Do ‘high commitment’ human resource practices 
affect employee commitment?" Journal of Management, Vol. 27 pp.515-35. 
30- Whiting, H.J., Kline, T.J.B., and Sulsky, L.M. (2008). "The performance 
appraisal congruency scale: an assessment of person-environment fit", 
International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 57, 
No. 3, pp. 223-236.
CAPTCHA Image