نوع مقاله : مقالات

نویسندگان

1 علامه طباطبایی

2 پیام نور تهران

چکیده

توسعه هر سازمان تا حد زیادی به کاربرد صحیح نیروی انسانی آن بستگی دارد .هرقدر که سازمانها، بزرگتر میشوند بالطبع به مشکلات این نیروی عظیم نیز اضافه میشود. یکی از موضوعاتی که در جوامع سازمانی ایران موضوعی ناآشنا به‌شمار می‌آید و کمتر پژوهشی را در این خصوص میتوان یافت، پدیده سکوت سازمانی است که علیرغم وجود این واقعیت که سکوت کارمندان به صورت پدیده‌ای شایع در سازمانها درآمده است، اما مفهومی است که چندان شناخته شده نیست و تحقیقات علمی کمی بر روی آن صورت گرفته است. پژوهش باهدف بررسی تاثیر سبک رهبری تحول آفرین و یادگیری سازمانی بر کاهش سکوت سازمانی در شعب بانک سپه درسطح استان تهران در سال 1393انجام گرفت. با استفاده از روش خوشه‌ای و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 251 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع‌آوری داده‌ها براساس پرسش‌نامه استاندارد سبک رهبری باس وآوولیو(2000)، سازمان یادگیرنده واتکینسومارسیک(1996) و پرسش‌نامه سکوت سازمانی واکولاو بورادس(2005) انجام گرفت. در این پژوهش برای پاسخ به فرضیات تحقیق از تکنیکهای تحلیل عاملی تاییدی(CFA) و مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) استفاده شده است. هم‌چنین برای تایید مدل از روش حداقل مربعات جزیی (PLS) با استفاده از نرم افزار SMARTPLS نسخه 3 استفاده شده‌است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که متغیر‌های سبک رهبری تحول‌آفرین و یادگیری سازمانی بر سکوت سازمانی در نمونه مورد بررسی تاثیر معناداری داشته‌اند. هم‌چنین با توجه به ضرایب مسیر بدست آمده می‌توان گفت که سهم یادگیری‌سازمانی در تاثیر‌گذاری بر سکوت سازمانی، بیشتر از رهبری تحول‌آفرین بوده است.

کلیدواژه‌ها

AbediJafari, H., & Aghaz, A. (2008). Transformational leadership and organizational culture (Case Study: The organization of welfare and social security), Journal of Management Knowledge, 21(80), 77-92. (in persian).
Ansari, M. A., & Teimouri, H. (2007). Manager in role of transformational leader, The Monthly Magazine of Tadbir, 18th year. (in persian).
Amram, Y. (2005). Intelligence beyond IQ: the contribution of emotional and spiritual intelligences to effective business leadership. Institute of transpersonal psychology.
Attafar, A., & Bahrami, M. (2008). The application of the learning organization’s indicators in public and Islamic Azad universities of Shahrekord. High educ, 2(1), 161-79. (in Persian).
Avery, D. R., & Quinones, M. A. (2002). Disentangling the effects of voice: the incremental roles of opportunity, behavior, and instrumentality in predicting procedural fairness. Journal of Applied Psychology.
Bass, B. M., & Avilio, B. J. (2000). MLQ multifactor leadership questionnaire sampler set: technical report, leader form, rater form, and scoring key for MLQ form 5X-Short, 2nd, Mind Garden, Palo Alto, CA.
Bass, B. M. (1985). Leadership and performance beyond expectations. New York, NY: free press.
Bies, R. J., & Tripp, T. M. (1999). Two faces of the powerless: coping with tyranny, Power and influence in organizations. Thousand oaks, sage.
Bikazad, J.; HoseinpourSonboli, A. R., & Nabi, S. N. (2010). The relationship between emotional intelligence and transformational leadership in the management of provincial gas companies, National Iranian Gas Company. Quarterly Journal of Human Resource Management in the Oil Industry, 91-118. (in persian).
Boehnke, K.; Distefano, J. J., & Distefano, A. C. (2003). Transformational leadership: an examination of cross-national differences and similarities. Leadership & Organizational Development Journal, 24, 5-15.
Bouradas, D., & Vokala, M. (2007). Organizational silence: a new challenge for human resources management. Athense university of economics and business, 2, 1-19.
Duckett, H., & Macfarlane, E. (2003(. Emotional intelligence and transformational leadership in retailing. Leadership & Organization Development Journal, 24, 309-317.
Garcia, V. J.; Jimenez, B. M. M., & Gutierrez, G. L. (2012). Transformational leadership influence on organizational performance through organizational learning and innovation, Journal of Business Research, 65, 50-1040.
Grant, J. M. (2000). Proactive behavior in organizations. Journal of Management.
Gumusluoglu, L., & Ilsev, A. (2009). Transformational leadership, creativity,
and organizational innovation. Journal of Business Research, 62, 461-73.
Keramati, M. (2006). Organizing the collaborative groups in learning organizations. Tadbir Journal, 178, February, 20-25. (in persian).
Liao, SH.; Chang, W. J., & Wu, C. (2010). An integrated model for learning organization with strategic view: benchmarking in the knowledge-intensive industry. Expert syst appl, 37(5), 8-3792.
Lind, E. A., & Tyler, T. R. (1988). The social psychology of procedural justice, New York: plenum.
Marquard, M. (1996). Building the learning organization: a systems approach quantum improvement global success. New York: Mcgraw-hill.
Moriano, J. A., & Molero, F. )2011(. The influence of transformational leadership and organizational identification on entrepreneurship. Intentional Entrepreneurship Management Journal.
Morrison, E. U., & Milliken, F. J. (2000). Organizational silence a barrier to change and development in a pluralistic world. Academy of Management Review, 706-25.
Moughali, A. (2003). Designing a model of transformational leadership in administrative organizations. Journal of Management Knowledge. (in persian).
Nafukho, F. M.; Graham, C. M., & Muyia, M. H. (2009). Determining the relationship among organizational learning dimensions of a small-size business enterprise. Europ Ind Training.
Pinder, C., & Harlos, K. P. (2001). Employee silence: quiescence and acquiescence as responses to perceived injustice. Research in personnel and human resources management. New York, 331- 69.
Rashed, A. (2009). Explaining the relationship between the uses of IT with the degree of achieving the learning organization aspects in the sports federations of the Islamic Republic of Iran. faculty of physical education and sport sciences, university of Shomal (resource inventory of learning organization) (in persian).
Rezaian, A. (2002). Effects of results-oriented gradual completion approach to organizational learning. Journal of Business Management Perspective (Management Perspective), 29-47. (in persian).
Slade, M. (2008). The daptive nature of organizational silence: a cybernetic exploration of the hidden factory, faculty of the graduate school of education and human development of the George Washington University.
Vakola, M., & Bouradas, D. (2005). Antecedents and consequences of organizational silence: an empirical investigation employee relations. Journal of Organizational Change Management, 441-458.
Dyne, V.; Ang, S., & Botero, I. (2003(. Conceptualizing employee silence and employee voice as multidimensional constructs, Journal of Management Studies.
Yammarino, F. J.; Chun, J. U., & Ansereau, F. (2005(. Leadership and levels of analysis: a state the science review. The leadership Quarterly, 879-919.
ZareiMatin, H.; Taheri, F., & Sayyar, A. (2011). Organizational silence: concepts, causes and consequences. Quarterly Journal of Iran’s Management Sciences, 77-104. (in persian(.
CAPTCHA Image