نوع مقاله : مقالات

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی

2 دانشگاه امام صادق (ع)،

3 دانشگاه بوعلی سینا

چکیده

 تصمیم­گیری اخلاقی، یک فرآیند چند وجهی است و این پدیده به عنوان چالشی برای سازمان‌های مردم نهاد تلقی می‌شود. هدف اصلی پژوهش حاضر فهم و شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تشکیل دهنده و مؤثر بر تصمیم­گیری اخلاقی افراد و ارائه مدلی بومی برای سازمان‌های مردم نهاد و داوطلبانه می‌باشد. ماهیت این پژوهش اکتشافی بوده که به روش بنیادی و با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد انجام گرفته است. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش شامل مدیران و افراد کارشناس در سازمان­های مورد مطالعه در استان همدان بوده که به روش نمونه‌گیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی شناسایی شدند که با توجه به اصل اشباع و کفایت داده‌ها، در مجموع با 20 نفر مصاحبه شد. یافته‌های حاصل از طراحی مدل پارادایمی نشان داد، تصمیم‌گیری اخلاقی تحت تأثیر مجموعه‌ای از عوامل بینفردی، سازمانی و فراسازمانی و مذهبی صورت می‌گیرد. درنهایت نتیجه‌گیری شد که شرایط مذکور به‌طورکلی موجب شده‌اند پدیده‌ای به نام تصمیم‌گیری اخلاقی توسعه و در این نوع و شکل از سازمان‌ها مورد توجه افراد واقع شود و پیامدهای چنین تصمیماتی، منعکس کننده رفتار اخلاقی مثبت، ایجاد انگیزه مثبت در ذینفعان و مردم، انضباط اقتصادی و انضباط اجتماعی در جامعه است.

کلیدواژه‌ها

References
 
Azar, A.; Rabieh, M., & Gheitasi, F. (2008). Ethics in management science, Journal of Ethics in Behavioral Sciences, 3(1), 61-70. (In Persian)
Aristotle, M. (2010). Nicomachean ethics, Translated by Mohammad Hassan Lotfi, (2nd Ed,). Tehran: publication of Ney. (In Persian)
Abbaszadeh, M. (2016). A Reflection on the reliability and validity in qualitative research, Journal of Applied Sociology, 45(1). (In  Persian)
Ali Akbari, H., & Ramezani, H. (2012). Study of theoretical foundations of the issue of Islamic-based decision making, Islamic Management Scientific Journal, 20(1),149-174. (In Persian)
Barnard, Ch. (1938). The functions of the executive. Harvard University Press.
Blicky, N. (2005). Designing social researchs, Translation: Hasan Chavashian, Tehran: publication of Ney. (In Persian)
Bommer, M., Gratto, C., Gravander, J.  & Tuttle, M.  (1987).  Behavioral model of ethical decision-making. Journal of Business Ethics, 6(4): 265-280.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4nd Ed,), MA: Pearson Education.
Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inqui Theory into Practice,39(3).
Danaie Fard, H.; Alvani, M., & Azar, A. (2013). Qualitative researchs methodology in management; a comprehensive approach, (3st ed), Tehran: publication of Saffar eshraghi. (In Persian)
Danayee Fard, H., & Emami, M. (2007). Strategies of qualitative research: Grounded theory hesitationon the idea of management, Strategic Management Thought,1(2): 69-97. (In Persian)
Faramarz Gharamalki, A. (2018). Ethical organizations in business, (11st ed), Tehran: publication of Majnon. (In Persian)
Faramarz Gharamaleki, A. (2008). Income on professional ethics, (1st ed), Tehran: publication of Saraamad. (In Persian)
Faghihi, A., & Alizadeh, M. (2015). Validity in qualitative research, Management Culture, 3(9): 5-19. (In Persian)
Ferrell, O. C., & Gresham, L. G. (1985). A contingency framework for understanding ethical decision making in marketing. Journal of Marketing, 49(3): 87-96.
Gholipour, R. (2015). Organizational decision making and public policy, Tehran: publication of Ney. (In Persian)
Hunt, S. D., & Vitell, S. (1986). A general theory of marketing ethics, Journal of Macromarketing, 6(1): 5–16.
Isazadeh, M. (2016). Legal challenges of ngos in Iran, report on the observer plan on the establishment and activities of ngos, islamic research center of the majlis, research deputy. (In Persian)
Jones, T. M. (1991). Ethical decision making by individuals in organizations: an issue-contingent model, Academy of Management Review, 16­­(2): 366-395.
Javadi Sadegh, H. (2016). Unethical decision making, management research and humanities research conference in Iran, research institute of management, Tehran university. (In Persian)
Khosrow Abadi, H. R., & Rezaei Manesh, B. (2015). Designing the ethical decision-making pattern for managers based on nahjolbalaghe teachings, Nahjolbalaghe Research Quarterly, 3(11): 65-94. (In Persian)
Mahdavi, Gh. H., & Alipour, S. (2010). Ethical Decision Approaches for Corporates Finance Managers, Journal of Accounting Knowledge,1(2): 33-53. (In Persian)
Mehrani, S.; Saghafi, A.; Musa Khani, M., & Sepasi, S. (2011). Effective factors on ethical decision making of iranian official accountants, Journal of Ethics in Behavioral Sciences, 6(3): 6-12. (In Persian)
Motahari, M., & Mohammad Davooddi, A. H. (2016). Ethical decision making in educational organizations, third world conference on psychology and education, law and social sciences at the beginning of the third millennium, shiraz, with the joint collaboration of azin shoushtar university of applied sciences and zarghan university. (In Persian)
    Mohammadi Eliasi, Gh.; & Badli, Z. (2015). The Impact of environmental factors on ethical decision making in start-ups, Journal of Entrepreneurial Development, 8(1): 175-193. (InPersian)
   Mohammadi Shahroudi, H.; Rahimnia, F.; Malekzadeh, Gh.; & Khorakian, A. (2019). Presentation of organizational resilience model in manufacturing companies with granded theory approach, Journal of Public Management Research, 12(41): 111-134. (InPersian)
Rahimzadeh, M. A. (2016). Non governmental organization, Tehran: publication of Tadbir Roshan. (In Persian)
Siahkol Rudi, M.; Faizi, T.; Rasouli, R., & Hozoori, J. (2015). Identification of Effective Factors on Ethical Decision-Making Managers of Payame Noor University, Journal of Governmental Administration, 7(3): 525-546. (In Persian)
Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Basics of qualitative research: grounded theory procedures and techniques, translated by: Buick Mohammadi, Tehran: publication of Research Institute for Humanities and Cultural Studies. (InPersian)
Simon, H. (1960). The new science of management decision. New York: Harper and Row.
Starr, M. K. (1971). Management: A modern approach. New York: Harcourt Publishers Ltd.
Zeni, T. A.; Buckley, M. R.; Mumford, M. D., & Griffith, J. A. (2016). Making sense of ethical decision making, The Leadership Quarterly, 27(6): 838-855.
CAPTCHA Image