رضا بذرافشان؛ حبیب اله دعائی؛ ابراهیم حدادی؛ عالمه کیخا؛ عبدالعلی کشته گر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی ابعاد جبران خدمات و پاداش کارکنان و مدیران گمرک جمهوری اسلامی ایران در منطقه جنوب شرق کشور انجام شده است. روش پژوهش متوالی- اکتشافی بود. برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی از روش مطالعه و مصاحبه نیمه ساختاریافته و جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی و در بخش کمی از پرسشنامة محققساخته ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی ابعاد جبران خدمات و پاداش کارکنان و مدیران گمرک جمهوری اسلامی ایران در منطقه جنوب شرق کشور انجام شده است. روش پژوهش متوالی- اکتشافی بود. برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی از روش مطالعه و مصاحبه نیمه ساختاریافته و جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی و در بخش کمی از پرسشنامة محققساخته استفاده شد. روش نمونهگیری در بخش کیفی از نوع هدفمند و تکنیک گلوله برفی و در بخش کمی تصادفی طبقهای بود. جامعة آماری در بخش کیفی 30 نفر از مدیران، معاونان، رؤسای ادارهها و کارشناسان اداری و مالی و در بخش کمی شامل کلیه کارکنان و مدیران گمرکهای منطقه جنوب شرق کشور هستند. نتایج حاصل از این پژوهش مدلی از جبران خدمات و پاداش کارکنان و مدیران گمرک بود که در دو دسته عوامل برونسازمانی و عوامل درونسازمانی طبقهبندی گردید، در مقوله عوامل برونسازمانی مهمترین بعد به ترتیب عبارت از عوامل محیطی- اقتصادی، عوامل فرهنگی-اجتماعی و اسناد بالادستی است. در مقوله عوامل درونسازمانی مهمترین ابعاد به ترتیب عبارت از عوامل غیر مالی-شغلی و عوامل غیرمالی-محیط شغلی، عوامل مالی-غیرمستقیم، عوامل سازمانی، عوامل مالی مستقیم، عوامل مربوط به شاغل (فردی) و چشمانداز سازمان هستند. مهمترین گویه در مقوله عوامل برونسازمانی، گویة تحریمهای پولی و مالی بوده است. مهمترین گویه در عوامل درونسازمانی گویة فوقالعاده بهرهوری و پاداش انگیزشی بوده است.
حبیب اله دعائی؛ محمد مهدی فراحی؛ محمد حسین همایونی
چکیده
شکلگیری جوّ اعتماد در سازمان از جمله الزامات موفّقیت سازمان ها در محیط امروز کسب و کار است. در این بین، نقش مدیران منابع انسانی در شکل دهی به فرهنگ و رفتارهای مبتنی بر اعتماد متقابل در سازمان، نقشی مهم و تاثیرگذار است. بنابراین، شناخت چگونگی تاثیر گذاری اقدامات و سیاست های مدیریت منابع انسانی بر شکلگیری فرهنگ اعتماد متقابل ...
بیشتر
شکلگیری جوّ اعتماد در سازمان از جمله الزامات موفّقیت سازمان ها در محیط امروز کسب و کار است. در این بین، نقش مدیران منابع انسانی در شکل دهی به فرهنگ و رفتارهای مبتنی بر اعتماد متقابل در سازمان، نقشی مهم و تاثیرگذار است. بنابراین، شناخت چگونگی تاثیر گذاری اقدامات و سیاست های مدیریت منابع انسانی بر شکلگیری فرهنگ اعتماد متقابل درسازمان نیز از اهمیت فراوان برخوردار است. از این رو این مطالعه، تاثیراقدامات بالنده سازیکارکنان (شامل چهاراقدام اصلی آموزش کارکنان، توسعه شایستگی ها، تبادل اطلاعات، و توانمندسازی کارکنان)، بر شکل گیری اعتماد آنان به مدیران شان را آزمون می نماید. با استفاده از آزمون رگرسیون و مدل معادلات ساختاری و تحلیل پاسخ های 138 نفر از کارکنان شرکت داده پردازی ایران، چارچوبی که این اقدامات بر اعتماد کارکنان به مدیران تاثیر می گذارد، ارائه گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد اقدامات توسعه شایستگی ها، توانمندسازی کارکنان و تبادل اطلاعات با کارکنان دارای تاثیر مثبت و معنادار بر شکل گیری اعتماد آنان به مدیران است. با این حال تحلیل مسیر نشان می دهد تاثیر آموزش کارکنان بر اعتماد آنان به مدیران به صورت غیر مستقیم است. بدین صورت که توسعه شایستگی ها، بهعنوان میانجی بر ارتباط میان آموزش و اعتماد کارکنان به مدیران تاثیر گذار است.