سلیمان احمدزاده؛ سعید صیادی؛ سنجر سلاجقه؛ ایوب شیخی
چکیده
مربیگری به عنوان یکی از استراتژهای توسعه مدیریت مطرح شده است. مدیر به عنوان مربی و اتخاذ سبک مربیگری توسط مدیران منجر به بهبود عملکرد و درنهایت باعث افزایش بهرهوری فردی و سازمانی میشود و زمینه تعالی سازمانی را فراهم مینماید. این مقاله، به تبیین پرورش مدیر به عنوان مربی و اهمیت آن پرداخته و مدلی برای تحقق آن در بخش دولتی ارائه ...
بیشتر
مربیگری به عنوان یکی از استراتژهای توسعه مدیریت مطرح شده است. مدیر به عنوان مربی و اتخاذ سبک مربیگری توسط مدیران منجر به بهبود عملکرد و درنهایت باعث افزایش بهرهوری فردی و سازمانی میشود و زمینه تعالی سازمانی را فراهم مینماید. این مقاله، به تبیین پرورش مدیر به عنوان مربی و اهمیت آن پرداخته و مدلی برای تحقق آن در بخش دولتی ارائه می-دهد. برای ارائه مدل، در گام نخست، از روش فراتحلیل (مرور ادبیات نظری و پیشینه تحقیق در زمینه مربیگری و مدیر به عنوان مربی) برای شناسایی مؤلفههای تحقیق استفاده شده است و در گام دوم، برای تأیید مؤلفههای مربوطه از 40 نفر خبره دانشگاهی و 5 نفر از مدیران کل (ستاد مرکزی وزارت راه و شهرسازی) نظرسنجی شده است. برای استخراج میزان میانگین اهمیت عوامل اثرگذار (سازمانی و فردی) بر پرورش مدیر به عنوان مربی از نسبت روایی محتوا (CVR)، میانگین و انحراف استاندارد استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که پرورش مدیر به عنوان مربی در بخش دولتی نتیجه رابطه همافزای (نه رابطه مجموع صفر) سازمان و فرد است. این عوامل به همراه هم و در یک رابطه تعاملی و همافزا باعث پرورش مدیر به عنوان مربی میشوند. بنابراین، هر چه نقطه اشتراک دو عنصر بیشتر باشد، پرورش مدیر به عنوان مربی یا مربیگری مدیریتی در بخش دولتی محتملتر است.
سنجر سلاجقه؛ سلیمان احمدزاده
چکیده
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر هویت سازمانی، و پیامدهای آن بر نگرش هنگرشهای شغلی کارکنان در تحقق اهداف سازمان نقش مهمی ایفا میکنند، یکی از فاکتورهای مهم در افزایش تعهد سازمانی و رفتارهای فرانقشی کارکنان، کسب هویت سازمانی است. یکی از مشاغلی که نیازمند سطح بالایی از هویت سازمانی، وفاداری، تعهد سازمانی و انجام ...
بیشتر
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر هویت سازمانی، و پیامدهای آن بر نگرش هنگرشهای شغلی کارکنان در تحقق اهداف سازمان نقش مهمی ایفا میکنند، یکی از فاکتورهای مهم در افزایش تعهد سازمانی و رفتارهای فرانقشی کارکنان، کسب هویت سازمانی است. یکی از مشاغلی که نیازمند سطح بالایی از هویت سازمانی، وفاداری، تعهد سازمانی و انجام رفتارهای فرانقشی است حرفه دبیری است که تحقق این امر مستلزم وجود رهبران تحولآفرین است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر هویت سازمانی، و پیامدهای آن بر نگرشهای شغلی یعنی تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی دبیران دبیرستان (متوسطه2) است. روش تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل دبیران دبیرستانهای (متوسطه2) منطقه (5) غرب تهران به تعداد 1100 نفر که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 160 نفر به عنوان نمونهآماری انتخاب شدهاند. برای آزمون فرضیهها از روش همبستگی اسپیرمن، ضریب رگرسیون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بدستآمده حاکی از آن است که رهبری تحولآفرین بر هویت سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد و نیز هویت سازمانی باعث افزایش تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی میشود و همچنین تأثیر غیرمستقیم رهبری تحولآفرین مدیران بر نگرشهای شغلی دبیران یعنی تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی از طریق هویت سازمانی از تأثیر مستقیم آن بیشتر است.ای شغلی کارکنان(دبیران) است. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل دبیران دبیرستانهای منطقه غرب تهران که 145نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت آزمون فرضیه ها از روش همبستگی اسپیرمن، ضریب رگرسیون ومدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که رابطه مثبت و معناداری بین رهبری تحول آفرین ، هویت سازمانی، و نگرشهای شغلی کارکنان( تعهدسازمانی و رفتارشهروندی سازمانی) وجود دارد.