نوع مقاله : مقالات

نویسندگان

1 آزاد اسلامی-واحدکرمان

2 آزاد اسلامی

چکیده

هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر هویت سازمانی، و پیامدهای آن بر نگرش هنگرش‌های ‌شغلی کارکنان در تحقق اهداف سازمان نقش مهمی ایفا می‌کنند، یکی از فاکتور‌های مهم در افزایش تعهد سازمانی و رفتارهای ‌فرانقشی کارکنان، کسب هویت‌ سازمانی است. یکی از مشاغلی که نیازمند سطح بالایی از هویت سازمانی، وفاداری، تعهد سازمانی و انجام رفتارهای فرانقشی است حرفه دبیری است که تحقق این امر مستلزم وجود رهبران تحول‌آفرین است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر هویت‌ سازمانی، و پیامدهای آن بر نگرش‌های شغلی یعنی تعهد سازمانی و رفتار شهروندی‌ سازمانی دبیران دبیرستان (متوسطه2) است. روش تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه می‌باشد. جامعه آماری تحقیق شامل دبیران دبیرستانهای (متوسطه2) منطقه (5) غرب تهران به تعداد 1100 نفر که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 160 نفر به عنوان نمونه‌آماری انتخاب شده‌اند. برای آزمون فرضیه‌ها از روش همبستگی اسپیرمن، ضریب رگرسیون و مدل‌سازی معادلات‌ ساختاری استفاده شده است. نتایج بدست‌آمده حاکی از آن است که رهبری ‌تحول‌آفرین بر هویت ‌‌‌‌سازمانی تأثیر مثبت و معنا‌داری دارد و نیز هویت سازمانی باعث افزایش تعهد سازمانی و رفتار شهروندی ‌سازمانی می‌شود و همچنین تأثیر غیرمستقیم رهبری تحول‌آفرین مدیران بر نگرش‌های شغلی دبیران یعنی تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی از طریق هویت سازمانی از تأثیر مستقیم آن بیشتر است.ای شغلی کارکنان(دبیران) است. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل دبیران دبیرستانهای منطقه غرب تهران که 145نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت آزمون فرضیه ها از روش همبستگی اسپیرمن، ضریب رگرسیون ومدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که رابطه مثبت و معناداری بین رهبری تحول آفرین ، هویت سازمانی، و نگرشهای شغلی کارکنان( تعهدسازمانی و رفتارشهروندی سازمانی) وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

Abili, kh.; Hayat, A.; Chupani, H., & Elahi, K. (2010). Examination of relationship between organizational commitment and organizational citizenship behavior of Tehran university expert. Daneshvar Behavior Bimonthly, Shahed University, 17(42), 67-82. (in Persian)
Alicia, S. M. (2008). Matching ethical work climate to in. role and analysis of antecedents correlates and cones quinces. Journal of Vocational Applied Sports Sciences,19(2), 63-79.
Ashford, B. E., & Vef, M. (1989). Social identify theory and the organizations. Academy of Management Review, 14.
Azizi, B.; Mehrabi, A., & Piri, M. (2009). Examination of relationship organizational commitment and organizational citizenship behavior among organization of Islamic republic Iran sport. Abstract of Article Conference of Sport Sciences, Tehran: Mrach 2010. (in Persian).
Barney, J. B., & Stewart, A. C. (2000). Organizational identity as moral behavior. Business Management, 61, 20-25.
Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1993). Transformational leadership and organizational culture. Public Administration Quarterly, 17(l), 112-122.
Bell, S. J., & Menguc, B. (2002). The employee–organization relationship, organizational citizenship behaviors, and superior service quality. Journal of Relating, 78,131-146.
Bellou, V.; Chitiris, L., & Bellou, A. (2005). The impact of organizational identification and self-esteem on organizational citizenship behavior: the case of Greek public hospitals. Operational Research an International Journal, 5(2), 305-318.
Berson, Y., & Avolio, B. J. (2004). Transformational leadership and the dissemination of organizational goals: a case study of a telecommunication firm. The Leadership Quarterly, 15, 625-646.
Chandana. P., & Krishnan, P. R. (2009). Organizational commitment of informational technology professionals: role of transformational leadership and work–related beliefs. Journal of Management Studies, 4‌(1), 1-12.
Danayifard, H., & Momeni, N. (2008). Theory of effective leadership from Imam Ali’s viewpoint. Magazine of Islamic Revolution Studies, 14, 75-110. (in Persian)
DeGroot, T., & Brownlee, A. L. (2007). Effect of department structure on the organizational citizenship behavior–department effectiveness relationship. Journal of Business Research, 59, 1116- 1123.
Ergenelia, A.; Goharb, R., & Temirbekovac, Z. (2007). Transformational extra- role behaviors in a collective work setting. Journal of Business Ethics, 15, 625-646.
Gautama, T.; Dick, R. V.; Wagner, U.; Upadhyay, N., & Davis, A. J. (2006). Organizational citizenship behavior and organizational commitment in Nepal. Asian Journal of Social Psychology, 8(3).
Gholipour, A. (2007). Organizational behavior management (individual behaviors). Samt Press. (in Persian)
Gholipour, A., & Amiri, B. (2009). Impact information technology on organizational behavior: examination of identity challenges in virtual teams and its impact on behavior of team members. Information Technology Management Magazine, 1(2), 103-118. (in Persian).
Gumusluoglu, L., & Ilsev, A. (2008). Transformational leadership creativity and organizational innovation. Journal of Business Research. 5, 1-13.
Kark, R.; Shamir., & Chen, G. (2003). The two faces of transformational leadership: empowerment and dependency. Journal of Applied Psychology, 88, 246-255.
Khorshid, S. (2009). Study of relationship between organizational identity and organizational commitment of public banks in Kerman. Journal of Management Studies, 6, 125-158. (in Persian)
Lawler, E. E. (1992). The ultimate advantage: creating the high involvement organization. Jossey – bass, San Francisco.
Madani, H., & Zahedi, M. J. (2005). Recognizing priorities effective on organizational commitment of personnel. Quartrely of Solciology (6th).
Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: a partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13, 103-123.
Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1991). A three–component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1, 68-89.
Meyer, J. P., & Herscovitch, L. (2001). Commitment in the workplace: toward a general model. Human Resource Management Review, 11, 299-326.
Meyer, J. P.; Sunley, D. J., & Herscovitch. L. (2002). Affective, continence and normative commitment to the organization: a meta–transformational and transactional leadership effects on teachers’ job. Business Management, 12, 112-122.
Nazem, F., & Hadadpour, S. (2013). Providing structured pattern of organizational justice on the basis of transformational and transactional leadership styles in Islamic Azad University. Quarterly of New Approach in Educational Administration, 4(13), 51-65. (in Persian)
Organ, D. w., & Ryan, K. (1995). A meta-analytic review of attitudinal and dispositional predictors of organizational citizenship behavior. Personnel Psychology, 48, 775-802.
Organ, D. W. (1988). Organizational citizenship behavior: the good soldier syndrome. Lexington, MA: Lexington books.
Podsakoff, P. M.; Mackenzie, S. B.; Paine, J. B., & Bacharach. D. G. (2000). Organizational citizenship behavior: a critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of Management, 26, 513-563.
Podsakoff, P. M.; Mackenzie, S. B.; Moorman. R., & Fetter, R. (1990). Transformational leader behaviors and their effects on followers trust in leader, satisfaction, and organizational citizenship behaviors. Leadership Quarterly, 1(2), 107-142.
Poursoltani Zarandi, H., & Amir chi, R. (2013). Study of relationship between organizational commitment and organizational citizenship behavior of sport teachers in Mashhad. Sport Management Quarterly, 16, 127-147. (in Persian)
Powell, M. D., & Meyer, P. J. (2007). Side–bet theory and three components model of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 65, 157-177.
Riketta, M. (2005). Organizational identification: a meta-analysis. Journal of Vocational Behavior, 66, 358–384.
Saki, R.; Hamidi, F.; Mohebzadeh, Z., & Movahedi Nasab, A. (2013). Relationship between leader–member exchange and job satisfaction of high school teachers in Yazd. Quarterly of New Approach in Educational Administration, 4(14), 29-49. (in Persian)
Seyed Javadin, S. R.; Nargsian, A., & Babashahi, J. (2010). Examination of relationship between engagements with work on behavioral characteristics. Journal of Public Administration Perspective, 3, 47-62. (in Persian)
Somers, M. J. (1993). A test of the relationship between affective and continuance commitment using no recursive model. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 66, 185–292.
Van Dyne, L.; Graham, J. W., & Dienesch, R. M. (1994). Organizational citizenship behavior: construct redefinition, measurement and validation, Academy Management Journal, 37(4), 765–801.
Van Knippenberg. D. (2000). Work motivation and performance: a social identity perspective. Applied Psychology: an International Review, 49, 357-371.
Vigoda-Gadot, E., & Itai Beeri, T. (2007). Group-Level organizational citizenship behavior in the education system: a scale reconstruction and validation, Educational Administration Quarterly, 43(4), 462- 493.
Yasini, A.; Abassian, A., & Yasini, T. (2013). The role of distributed leadership on job performance of high school teacher in Tehran, providing a model. Quarterly of New Approach in Educational Administration, 4(13), 33-50. (in Persian)
Zareh, H. (2004). The role organizational citizenship behavior in organization performance. Management Culture Quarterly, 2(6), 151-169. (in Persian)
CAPTCHA Image