بهزاد محمدیان؛ حسن زارعی متین؛ جبار باباشاهی؛ حمیدرضا یزدانی
چکیده
چکیده
رهبری متواضعانه، سبکی از رهبری است که مبتنی بر فضیلت است؛ فضیلتی که عمیقاً در باورها و پیشفرضهای کارکنان ریشه دارد. موضوعی که توسعه نظری و یافتههای تجربی در مورد آن بسیار ناچیز است. هدف این پژوهش ارائه یک تحلیل مفهومی از مؤلفهها، الزامات و نتایج رهبری متواضعانه است. روش مورد استفاده در این پژوهش از نظر رویکرد فراترکیب ...
بیشتر
چکیده
رهبری متواضعانه، سبکی از رهبری است که مبتنی بر فضیلت است؛ فضیلتی که عمیقاً در باورها و پیشفرضهای کارکنان ریشه دارد. موضوعی که توسعه نظری و یافتههای تجربی در مورد آن بسیار ناچیز است. هدف این پژوهش ارائه یک تحلیل مفهومی از مؤلفهها، الزامات و نتایج رهبری متواضعانه است. روش مورد استفاده در این پژوهش از نظر رویکرد فراترکیب و از نظر استراتژی پژوهش دادهبنیاد است. دادهها از 24 پژوهش پیرامون این مفهوم گردآوری شدهاند که اعتبار مجلات نیز به واسطه نمایه شدن در پایگاه (WOS) و دارا بودن ضریب تأثیر بالا مورد ارزیابی قرار گرفت و با فن کدگذاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که رهبری متواضعانه دارای چهار مؤلفه خودآگاهی، مربیگری، مرشدیت و آموزشپذیری است. معنویت، آزادگی و عوامل سازمانی نیز به عنوان الزامات این مفهوم مورد توجهاند. این در حالی است که کارآمدی، سرمایه روانشناختی، تعهد، اثربخشی، شهروندی سازمانی و رضایتمندی نیز نتایج مهم این مفهوم میباشند. در این راستا پیشنهاد میگردد تا پژوهشهایی کاربردی به صورت کمی و کیفی انجام پذیرد.
علی حمیدی زاده؛ حسن زارعی متین؛ محسن خاندل
چکیده
در دو دهه اخیر، عملکرد سازمانی به یکی از موضوعهای مورد توجه و جذاب تبدیل شده است و این تمایل، هم در زمینه-های تحقیقاتی و هم در زمینههای کاربردی به بروز نوآوریهای بسیاری منجر شده است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر عوامل استراتژیک (تسلّط فردی، رهبری تحولی، چشمانداز مشترک، پیشگامی و محیط) بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش میانجی کارآفرینی ...
بیشتر
در دو دهه اخیر، عملکرد سازمانی به یکی از موضوعهای مورد توجه و جذاب تبدیل شده است و این تمایل، هم در زمینه-های تحقیقاتی و هم در زمینههای کاربردی به بروز نوآوریهای بسیاری منجر شده است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر عوامل استراتژیک (تسلّط فردی، رهبری تحولی، چشمانداز مشترک، پیشگامی و محیط) بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش میانجی کارآفرینی در شرکت گاز شهر بندرعباس میپردازد. این پژوهش بر حسب هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و بر حسب روش جمعآوری اطلاعات از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران و کارکنان شرکت گاز شهر بندرعباس بودند، که به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعدادی از بین آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه، و برای تحلیل دادهها از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SME) و نرمافزار Smart-PLS2 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که تسلّط فردی بر نوآوری سازمانی تأثیر معناداری ندارد؛ درحالیکه تأثیر مستقیمی بر یادگیری سازمانی دارد. رهبری تحولی و پیشگامی بر یادگیری و نوآوری سازمانی تأثیر مستقیم و معناداری داشته، درحالیکه چشمانداز مشترک و محیط بر یادگیری و نوآوری سازمانی تأثیر معناداری نداشتند و همچنین یادگیری سازمانی تأثیر مستقیمی بر نوآوری سازمانی داشت. یافتههای دیگر نشان دهنده تأثیر مستقیم یادگیری و نوآوری سازمانی بر عملکرد سازمانی در شرکت گاز شهر بندرعباس است.