بیژن رضایی؛ مهدی حسین پور؛ سعید بخشی؛ مهتاب مرتضایی
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال تبیین مدل عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی دولتی در سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی –توسعهای، با ماهیت اکتشافی و دادهها به روش آمیخته اکتشافی جمعآوری شدند. تیم مشارکتکننده در بخش کیفی تحقیق 11 نفر از اساتید و خبرگان که به روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال تبیین مدل عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی دولتی در سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی –توسعهای، با ماهیت اکتشافی و دادهها به روش آمیخته اکتشافی جمعآوری شدند. تیم مشارکتکننده در بخش کیفی تحقیق 11 نفر از اساتید و خبرگان که به روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدهاند. جامعهآماری در بخش کمّی در بردارنده 215 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و سازمانهای تابع آن است. با استفاده از فرمولکوکران تعداد 138 نفر بهعنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه بود. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده شد است. پایایی متغیرهای پرسشنامه با استفاده از روشهای آلفای کرونباخ و ضریب پایای ترکیبی (CR) مورد تأیید قرار گرفت و روایی آن نیز از طریق روایی محتوا و همگرا(AVE) تأیید شد. یافتهها نشان میدهد مدل مفهومی که با استفاده از نظر خبرگان و ادبیات نظری طراحی شده است در بر گیرنده 9 مؤلفه: عوامل مذهبی، چشمانداز، برنامهریزی استراتژیک، مأموریت، حمایت و پشتیبانی، هدفگذاری و برنامهریزی کوتاهمدت، ارزشهای کارآفرینی و درنهایت خطمشیگذاری توسعه کارآفرینی و سیاستگذاری بوده، که در قالب یک مدل معادله ساختاری مورد آزمون قرار گرفته و درنهایت ضمن تأیید کلیت مدل استخراج شده، هرکدام از متغیرها با شدت و ضعف خاص خود بر توسعه کارآفرینی دولتی در سازمان تأثیرگذار بوده اند.
حبیب زارع احمدآبادی؛ فاطمه زمزم؛ محمدرضا زارع بنادکوکی؛ محمد حبیبی رضی آباد
چکیده
یکی از عوامل مؤثر در توسعه اقتصادی کشورها توجه به جایگاه کارآفرینی سازمانی است به همین منظور بیشتر سازمانها منابع خود را در این زمینه هدایت میکنند. برای موفقیت کارآفرینی سازمانی عوامل متعددی نقش دارند که بدون در نظر گرفتن آنها کارآفرینی میسر نیست. ازاینرو پژوهش حاضر به بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در شرکت ...
بیشتر
یکی از عوامل مؤثر در توسعه اقتصادی کشورها توجه به جایگاه کارآفرینی سازمانی است به همین منظور بیشتر سازمانها منابع خود را در این زمینه هدایت میکنند. برای موفقیت کارآفرینی سازمانی عوامل متعددی نقش دارند که بدون در نظر گرفتن آنها کارآفرینی میسر نیست. ازاینرو پژوهش حاضر به بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در شرکت توزیع برق استان یزد میپردازد. نوع این پژوهش با رویکرد کیفی و کمی است که در بخش کیفی با مصاحبه با تعدادی از مدیران شرکت توزیع برق و تحلیل آنها به کمک نظریه بنیادی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی استخراج گردید. در بخش کمی به تحلیل ارتباط بین عوامل مستخرج از مرحله کیفی پژوهش اقدام گردید. درنهایت نتایج برنامهریزی بر اساس سناریو نشان داد سناریوی بازبینی نظام ارزیابی عملکرد در میان 24 سناریوی تدوین شده، به علت ایجاد بیشترین میزان تغییرپذیری و شدت تغییر در 58 عامل تأیید شده، به عنوان مهمترین سناریو شناخته شد.