روزا مهرابی؛ جهانگیر یدالهی فارسی؛ کامبیز طالبی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر پر کردن شکاف بنیادی در باب دوگانگی ماهیت فرصت در مبانی نظری کارآفرینی و ارائه یک تفسیر پدیدارشناسانه از ماهیت فرصتهای کارآفرینانه مبتنی بر تجارب زیستۀ کارآفرینان حوزه سلامت کشور است. روششناسی پژوهش پدیدارشناسی هرمنوتیک است. نمونه مورد بررسی متشکل از سیزده کارآفرین در حوزههای دارویی، تجهیزات پزشکی، زیستفناوری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر پر کردن شکاف بنیادی در باب دوگانگی ماهیت فرصت در مبانی نظری کارآفرینی و ارائه یک تفسیر پدیدارشناسانه از ماهیت فرصتهای کارآفرینانه مبتنی بر تجارب زیستۀ کارآفرینان حوزه سلامت کشور است. روششناسی پژوهش پدیدارشناسی هرمنوتیک است. نمونه مورد بررسی متشکل از سیزده کارآفرین در حوزههای دارویی، تجهیزات پزشکی، زیستفناوری پزشکی، سلامت هوشمند و سه سیاستگذار حوزه سلامت کشور است. روش گردآوری دادهها مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته و روش تحلیل دادهها رویکرد تحلیلی پدیدارشناسانه تفسیری است. یافتههای پژوهش از ماهیت بینالاذهانیِ دربردارنده ابعاد درونزا، برونزا و تعاملی فرصتهای کارآفرینانه منبعث از تجربه زیسته کارآفرینان در زیستبوم کارآفرینی سلامت کشور حکایت دارد که در پنج حوزه شامل پیشساختارهای ادراکی فرد، توانمندسازهای کلان محیطی، توانمندسازهای خرد محیطی، کنش و تعاملات برگرفته از توانمندسازهای بیرونی و کنش و تعاملات مبنی بر پیشساختارهای ادراکی تفسیر شده است. یافتههای پژوهش میتواند راهگشای کارآفرینان خبره، بالقوه و نوپای عرصه سلامت در حوزه تداوم نوآوری، برتری رقابتی و موفقیت در عرصه ملی و بینالمللی گردد. همچنین نهادهای دولتی و خصوصی متولی امر سلامت کشور را در تبیین الزامات پیش روی کشور در بُعد توسعه سلامت یاری رساند.