نوع مقاله : مقالات

نویسندگان

دانشگاه تهران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر پر کردن شکاف بنیادی در باب دوگانگی ماهیت فرصت در مبانی نظری کارآفرینی و ارائه یک تفسیر پدیدارشناسانه از ماهیت فرصت‌های کارآفرینانه مبتنی بر تجارب زیستۀ کارآفرینان حوزه سلامت کشور است. روش­شناسی پژوهش پدیدارشناسی هرمنوتیک است. نمونه مورد بررسی متشکل از سیزده کارآفرین در حوزه­های دارویی، تجهیزات پزشکی، زیست­فناوری پزشکی، سلامت هوشمند و سه سیاستگذار حوزه سلامت کشور است. روش گردآوری داده­ها مصاحبه­های عمیق و نیمه­ساختاریافته و روش تحلیل داده­ها رویکرد تحلیلی پدیدارشناسانه تفسیری است. یافته­های پژوهش از ماهیت بین­الاذهانیِ دربردارنده ابعاد درون­زا، برون­زا و تعاملی فرصت­های کارآفرینانه منبعث از تجربه زیسته کارآفرینان در زیست­بوم کارآفرینی سلامت کشور حکایت دارد که در پنج حوزه شامل پیش­ساختارهای ادراکی فرد، توانمندسازهای کلان محیطی، توانمندسازهای خرد محیطی، کنش و تعاملات برگرفته از توانمندسازهای بیرونی و کنش و تعاملات مبنی بر پیش­ساختارهای ادراکی تفسیر شده است. یافته­های پژوهش می­تواند راهگشای کارآفرینان خبره، بالقوه و نوپای عرصه سلامت در حوزه تداوم نوآوری، برتری رقابتی و موفقیت در عرصه ملی و بین­المللی گردد. همچنین نهادهای دولتی و خصوصی متولی امر سلامت کشور را در تبیین الزامات پیش روی کشور در بُعد توسعه سلامت یاری رساند.

کلیدواژه‌ها

References
Alvarez, S. A., & Barney, J. B. (2010). Entrepreneurship & epistemology: the philosophical underpinnings of the study of entrepreneurial opportunities. The Academy of Management Annals, 4(1), 557-583.
Berglund, H. (2007). Opportunities as existing & created: a study of entrepreneurs in the Swedish mobile internet industry. Journal of Enterprising Culture, 15(03), 243-273.
Berglund, H. (2015). Between cognition & discourse: phenomenology & the study of entrepreneurship. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 21(3), 472-488.
Biggerstaff, D., & Thompson, A. R. (2008). Interpretative phenomenological analysis (IPA): a qualitative methodology of choice in healthcare research. Qualitative Research in Psychology, 5(3), 214-224.
The Committee for Foreign Investment in Healthcare Sector, C.F.I.H.S. (2016). I.R. Iran healthcare sector, perspectives on investment opportunities. Iran Health Summit: Ministry of Helath & Medical Education.
Companys, Y. E., & McMullen, J. S. (2007). Strategic entrepreneurs at work: the nature, discovery, & exploitation of entrepreneurial opportunities. Small Business Economics, 28(4), 301-322.
Cope, J. (2011). Entrepreneurial learning from failure: an interpretative phenomenological analysis. Journal of Business Venturing, 26(6), 604-623.
Davidsson, P. (2015). Entrepreneurial opportunities and the entrepreneurship nexus: a re-conceptualization. Journal of Business Venturing, 30(5), 674-695.
Davidsson, P. (2016). Researching entrepreneurship: conceptualization & design. Springer, 217-235.
Dimov, D. (2007). Beyond the single‐person, single‐insight attribution in understanding entrepreneurial opportunities. Entrepreneurship Theory & Practice, 31(5), 713-731.
Dimov, D. (2011). Grappling with the unbearable elusiveness of entrepreneurial opportunities. Entrepreneurship Theory & Practice, 35(1), 57-81.
Dimov, D., & Milanov, H. (2010). The interplay of need & opportunity in venture capital investment syndication. Journal of Business Venturing, 25(4), 331-348.
Dutta, D. K., & Crossan, M. M. (2005). The nature of entrepreneurial opportunities: underst&ing the process using the 4I organizational learning framework. Entrepreneurship Theory & Practice, 29(4), 425-449. l.
Fiet, J. O.; Norton, W. I., & Clouse, V. G. (2013). Search & discovery by repeatedly successful entrepreneurs. International Small Business Journal, 31(8), 890-913.
Friederike, W., & Gartner, W. B. (2016). A research agenda for entrepreneurship & context Edward Elgar Publishing. 94-95.
Garcia, R., & Calantone, R. (2002). A critical look at technological innovation typology & innovativeness terminology: a literature review. Journal of Product Innovation Management, 19(2), 110-132.
Gartner, W. B.; Carter, N. M., & Hills, G. E. (2016). The language of opportunity1. In Gartner, W. B. (Ed.), Entrepreneurship as Organizing: Selected Papers of William B. Gartner, 218.
Gartner, W. B.; Teague, B. T.; Baker, T., & Wadhwani, R. D. (2017). A brief history of the idea of opportunity. In Leger-Jarniou, C., & Tegtmeier S. (Eds.), Research handbook on entrepreneurial opportunities: reopening the debate, 45.
Giorgi, A. (1989). Some theoretical & practical issues regarding the psychological phenomenological method. Saybrook Review.
Grazier, K. L., & Metzler, B. (2006). Health care entrepreneurship: Financing innovation. Journal Of Health & Human Services Administration, 485-503.
Holmen, M.; Magnusson, M., & Mckelvey, M. (2007). What are innovative opportunities? Industry & Innovation, 14(1), 27-45.
Kirzner, I. M. (1997). Entrepreneurial discovery & the competitive market process: An Austrian approach. Journal of Economic Literature, 35(1), 60-85.
Klein, P. G. (2008). Opportunity discovery, entrepreneurial action & economic organization. Strategic Entrepreneurship Journal, 2(3), 175-190.
Korsgaard, S. (2013). It's really out there: a review of the critique of the discovery view of opportunities. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 19(2), 130-148.
Lewin, P. (2015). Entrepreneurial opportunity as the potential to create value. The Review of Austrian Economics, 28(1), 1-15.
Liñan, F., & Kurczewska, A. (2017). Why are some individuals willing to pursue opportunities & others aren’t? The role of individual values. In Leger-Jarniou, C., & Tegtmeier S. (Eds.), Research handbook on entrepreneurial opportunities: reopening the debate, 263.
McMullen, J. S.; Plummer, L. A., & Acs, Z. J. (2007). What is an entrepreneurial opportunity. Small Business Economics, 28(4), 273-283.
Ramoglou, S., & Tsang, E. W. (2016). A realist perspective of entrepreneurship: opportunities as propensities. Academy of Management Review, 41(3), 410-434.
Sarasvathy, S. D. (2009). Effectuation: elements of entrepreneurial expertise: Edward Elgar Publishing.
Seidman, I. (2013). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education & the social sciences. Teachers college press.
Seymour, R. G. (2006). Hermeneutic phenomenology & international entrepreneurship research. Journal of International Entrepreneurship, 4(4), 137-155.
Shane, S. (2000). Prior knowledge & the discovery of entrepreneurial opportunities. Organization Science, 11(4), 448-469.
Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1), 217-226.
Smith, J. A.; Jarman, M., & Osborn, M. (1999). Doing interpretative phenomenological analysis. In M. Murray, Chamberlain, K. (Ed.), Qualitative health psychology. London: Sage Publications. 218-240.
Vatanpour, H.; Alizaheh, A., & Saberi, A. (2016). Iran health technology development centers: Ministry of Helath & Medical Education. (In Persian).
Wojnar, D. M., & Swanson, K. M. (2007). Phenomenology an exploration. Journal of Holistic Nursing, 25(3), 172-180.
CAPTCHA Image