سارا جوانبخت؛ محمد محمدی؛ حمید رضائی فر
چکیده
نقش مدیریت بهعنوان عامل اصلی ایجاد و ارتقای سطح سلامت در سازمان حائز اهمیت ویژه میباشد. براین اساس هدف این پژوهش طراحی مدل شایستگیهای مدیریتی مبتنی بر سلامت سازمانی با رویکرد آمیخته میباشد. برای نیل به این مقصود پژوهشگران از رویکرد آمیخته متوالی اکتشافی استفاده کردند؛ بدینصورت که در مرحله کیفی با استفاده از روش دادهبنیاد، ...
بیشتر
نقش مدیریت بهعنوان عامل اصلی ایجاد و ارتقای سطح سلامت در سازمان حائز اهمیت ویژه میباشد. براین اساس هدف این پژوهش طراحی مدل شایستگیهای مدیریتی مبتنی بر سلامت سازمانی با رویکرد آمیخته میباشد. برای نیل به این مقصود پژوهشگران از رویکرد آمیخته متوالی اکتشافی استفاده کردند؛ بدینصورت که در مرحله کیفی با استفاده از روش دادهبنیاد، شایستگیهای مدیریتی سلامت سازمانی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 18 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که با روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی و هدفمند انتخاب شدند، طراحی شد. یافتههای حاصل از مرحله کیفی نشان داد که مدل شایستگیهای مدیریتی مبتنی بر سلامت سازمانی شامل 28 مفهوم در قالب 5 مقوله فرعی است. در مرحلۀ کمی، برای اعتبارسنجی مدل، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد، بدینصورت که پرسشنامهای براساس عوامل احصاء شده در مرحله کیفی، طراحی و در بین 259 نفر از اعضای نمونه شامل روسا، معاونین و مدیران ارشد دانشگاههای علوم پزشکی کشور (منطقه 9 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) توزیع و دادهها تحلیل شد. یافتههای حاصل نشان داد که شایستگیهای مدیریتی شناسایی شده اثر معناداری بر ابعاد نهادی، اداری و فنی سلامت سازمانی دارند.
محمد حسینی پزوه؛ سید محسن علامه؛ آرش شاهین
چکیده
در این پژوهش سعی شده است با اتخاذ نگاهی چندجانبه به موضوع سلامت سازمانی، الگویی جامع و متوازن جهت ارزیابی و بهبود سلامت سازمانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان و ویژگیهای تأثیرگذار بر آن ارائه گردد. این پژوهش از منظر هدف کاربردی، از منظر روش پژوهش کیفی از نوع گرانددی نظاممند است. در ابتدا با هدف روشننمودن مسیر از نمونهگیری ...
بیشتر
در این پژوهش سعی شده است با اتخاذ نگاهی چندجانبه به موضوع سلامت سازمانی، الگویی جامع و متوازن جهت ارزیابی و بهبود سلامت سازمانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان و ویژگیهای تأثیرگذار بر آن ارائه گردد. این پژوهش از منظر هدف کاربردی، از منظر روش پژوهش کیفی از نوع گرانددی نظاممند است. در ابتدا با هدف روشننمودن مسیر از نمونهگیری هدفمند و در ادامه نیز جهت دستیابی به اشباع نظری از نمونهگیری نظری از بین ذینفعان کلیدی این شرکت استفاده شده است. روشهای گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و مصاحبه گروه کانونی بوده است. با تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار Atlas.ti 8 طی فرایند مقایسه مستمر 1532 نقلقول، 104 کد باز و 37 مقوله نهایی شناسایی شده از انواع عوامل علی، پدیدهمحوری، راهبردها، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر و پیامدها، در قالب الگوی پارادایمی سلامت سازمانی این شرکت از دیدگاه ذینفعان کلیدی ارائه گردیده است. برای بررسی روایی الگو از شیوه کیفی و از شاخصهای کمی CVI [1] و CVR [2] از نظر پنل خبرگان به تعداد 8 نفر و پایایی از روشهای کیفی و روش کمی پایایی بازآزمون استفاده گردیده است. نتایج بیانگر ارتباط سلامت سازمانی با رهبری، جهتگیری، فرهنگ و جو سازمانی، شایستگی، توسعه حرفهای، نوآوری، انسجام، مسئولیتپذیری، اعتماد، اشتیاق، استقلال، چابکی، قابلیت سازگاری و آمادگی برای تغییر، نحوه استفاده از منابع، حمایت، ادراک از سازمان، تکنولوژی، توجه به خواستهها و انتظارات ذینفعان و سرمایهگذاریهای سازمان در قالب الگوی ارائه شده میباشد.