نوع مقاله : مقالات

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی

2 استادیار گروه مدیریت دانشگاه شهید چمران

چکیده

هدف تحقیق ارزیابی اثر مدیریت دانش در خلق استراتژی رقابتی تمایز از مجرای زنجیره ارزش فعالیت‌های سازمانی است. این مقاله بر اساس یافته‌های تحقیق میدانی در شرکت‌های فعال در زمینه صنعت نرم افزار شکل گرفته است. برای تدوین چارچوب نظری مدل تحقیق ادبیات و پیشینه تحقیق بررسی و مدل زنجیره ارزش فعالیت‌های سازمان مبنای ارزیابی اثر مدیریت دانش بر فرآیندهای سازمانی قرار گرفت. در این تحقیق پس از انجام مطالعات کتابخانه ای و اجرای مصاحبه‌های اکتشافی، مؤلفه‌های اثرگذار مدیریت دانش بر بخش‌های مختلف سازمانی استخراج؛ و از طریق تحقیق زمینه یابی و ابزار پرسش‌نامه مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس با استفاده از پرسش‌نامه هر کدام از مؤلفه‌های تحقیق مانند فرآیندهای مدیریت دانش، نوآوری(فردی ،گروهی و سازمانی)، مهارت‌های تخصصی کارکنان و رضایت مشتریان مورد سنجش قرار گرفتند. از مدل معادلات ساختاری و نرم افزاریLISREL جهت بررسی روابط میان مؤلفه‌ها استفاده شد و در پایان صحت روابط مؤلفه‌ها در مدل مفهومی مورد تأیید قرار گرفت. 

کلیدواژه‌ها

1- Alvani , Seyed Mehdi and Danai fard Hasan (1998), Qualitative Research 
Method in Management, Tehran, safar publication 
2- Doas ,da (1997), Survey in Social Science , translated by hoshang naebi 
,Tehran , ney publication. 
3- Blackler, F. (1995), “Knowledge, knowledge work and organizations: an 
overview and interpretation”, Organization Studies, Vol. 16 No. 6, pp. 
1021-46. 
4- Bukowitz W. R., Williams R. L. The Knowledge Management Fieldbook, 
Pearson Education Limited: London, 1999. 
5- Firestone, J.M. (2001), ‘‘Estimating benefits of knowledge management 
initiatives: concepts, methodology, and tools’’, Journal of Knowledge and 
Innovation, Vol. 1 No. 3, pp. 13-27.
6- Hafez nia , Mohamad Reza (1998) , Introduction on Research Method in 
Human Science ,Tehran ,samt publication 
7- Hoyle, Rick H. (2000), “Structural equation modeling: concepts, issues, 
and applications”, california SAGE
8- Jones, D. (2003), “Knowledge management and technical communication: 
a convergence of ideas and skills”, available at: 
https://faculty.washington.edu/markh/tc400
9- Nonaka, I. and H. Takeuchi, The Knowledge Creating Company, Oxford
University Press, Oxford, 1995.
10- O’Dell, C. (1996), “A current review of knowledge management best 
practice”, Conference on Knowledge Management and the Transfer of Best 
Practices, Business Intelligence, London.
11- Porter, M.E. (1989), “How competitive forces shape strategy”, Harvard 
Business Review, Vol. 57No. 2, pp. 137-45.
12- Smith, R. (2001), “A roadmap for knowledge management”, available at: 
www2.gca.org/knowledgetechnologies/2001/proceedings
13- Spender, J.C. (1996), “Making knowledge the basis of a dynamic theory of 
the firm”, Strategic Management Journal, Vol. 17, pp. 45-62.
14- Wiig, K. (1997), “Knowledge management: an introduction and 
perspective”, Journal of Knowledge Management, Vol. 1 No. 1, pp. 6-14. 
15- Zack, M.H. (1999), “Developing a knowledge strategy”, California 
Management Review, Vol. No. 3, pp. 125-145
CAPTCHA Image