نوع مقاله : مقالات

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه یزد

2 دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی

چکیده

کارآفرینی زنان نقش با مهمی را در اقتدار زنان و توسعه جوامع ایفا می‌کند. بررسی های اخیر نشان داده است که در بسیاری از جوامع و فرهنگ ها از جمله کشور ما، زنان به شدت به کارآفرینی روی آورده اند؛ اما علیرغم این موضوع، ورود زنان به عرصه کارآفرینی همواره با موانع و محدودیت‌های زیادی روبه رو بوده است. آمارها نشان می‌دهد کمتر از 10 درصد از کارآفرینان در ایران زن هستند؛ و عوامل گوناگونی مانع از بروز و رشد استعدادهای بالقوه زنان در عرصه کارآفرینی شده است. در این مقاله ، سعی شده است تا موانع کارآفرینی زنان در ایران شناسایی و بررسی شود. بدین منظور جهت شناسایی موانع و محدودیت‌ها ابتدا به بررسی ادبیات موضوع موانع کارآفرینی زنان پرداخته شده و از نظر خبرگان این موانع در هفت بعد و 41 مؤلفه دسته بندی شد. سپس با استفاده از روش های آماری به تحلیل داده های جمع آوری شده در ارتباط با موانع کارآفرینی زنان در استان یزد پرداخته شد. نتایج نشان داد که 30 مانع در شش بعد خانوادگی، علمی-تحصیلی، شخصیتی، مالی، فرهنگی- اجتماعی و قانونی، بر کارآفرینی زنان تأثیر گذار بوده و موانع بعد پرورشی تأثیرگذار نیستند. 

کلیدواژه‌ها

1- Arasti, Z(2007), Female Iranian entrepreneurs; socio-cultural structures 
contributing to job creation for women, journal of women research, Vol. 4 
No. 1,2, pp. 93-120. 
2- Arasti, Z(2006), Entrepreneurship development of academic women and 
girls, the first seminar on women entrepreneurship and challenges 
3- BRUSH, C.G., Research on women business owners: Past Trends, A New 
Perspective and Future Directions, Entrepreneurship: Theory and Practice, 
summer 1992, pp. 5-30 
4- Buttner,E.H; Moore,D.P, (1997), Women’s organizational exodus to 
entrepreneurship: self-Reported motivations and correlates with success,
Journal of Small Business Management. 
5- Buttner,E.H; Moore,D.P, (1997),Women entrepreneurs: moving beyond 
the glass ceiling, sage publication, thousand Oaks ,CA. 
6- Golrad, P, (2006), Designing model for job creation improvement for 
Iranian women, thesis for phd , azad university 
7- Hisrich, R. D., & Brush, C. G., (1984), The women entrepreneur: 
64 پژوهش نامه مدیریت تحول؛ شمارة 2
management. skills and business problems. Journal of Small business 
Management, 22(1) 
8- Hisrich, R.D., Brush, C.G. (1985), The woman entrepreneur: 
characteristics and prescriptions for success, lexington books, Lexington, 
MA, 
9- Hisrich, R.D., Brush, C.G. (1985), The woman entrepreneur: starting, 
financing, and managing a successful new business, Lexington Books, 
Lexington, MA 
10- Iranian statistics organization, 2003, 2004, 2005
11- Javaheri, F & GHezavati, S(2005), Studying the impact of gender 
inequality on women entrepreneurship in Iran: obstacles for women job 
creation, Iran Sociology Magazine, No. 18, pp. 161-178. 
12- Jazani, N,(2006), Gender justice, women rights and capabilities, the first 
seminar on women entrepreneurship and challenges 
13- Kazemi, M(2008), Assessing entrepreneurship by industrial managers, 
casual study: Khorasan Province, Science and Development Magazine 
14- Karimi, Z(2006), Government supports role in job creation for women: 
casual study: women cooperatives in Mazandaran province 
15- OECD (1998), “Women entrepreneurs in small and medium enterprises”, 
OECD Proceedings. 
16- Office of labour and social affairs, 2007, Selection of best entrepreneurship 
in Yazd province, Amir Kabir festival. 
17- ORBAN M., (2001). Women business owners in france: the issue of 
financing discrimination, Journal of Small Business Management, pp. 95-
102 
18- Saber, F(2003), Options for improving women entrepreneurship in Iran: 
solutions for economic, social and political equality in Iran, Women Studies 
Publication 
19- Schumpeter, Joseph A., (1934) The theory of economic development, 
Harvard University press Cambridge, MA
CAPTCHA Image