نوع مقاله : مقالات

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

چکیده

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان یکی از سازمان‌های دارای اعتبار در نزد مردم و کارکنان شاغل در آن، باعث شده است افراد برای جذب و استخدام در چنین سازمانی همواره در حال رقابت با یکدیگر باشند. سازمان‌هایی نظیر شرکت نفت که رهبران زبردست خود را وارد حیطه آموزش، تربیت و گسترش فرهنگ شهرت سازمانی می‌کنند، نه تنها نتایج عمیق آن را در سازمانشان مشاهده می‌کنند، بلکه کارکنان چنین سازمان‌هایی دیر یا زود با افزایش خودباوری و روحیه اعتماد به نفس در خود باعث افزایش بهره وری سازمان می‌گردند. روش پژوهش حاضر، روش توصیفی و از شاخه همبستگی است. جامعه آماری تحقیق نیز شامل کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می شود. در این مقاله تلاش می‌شود تأثیر شهرت سازمانی بر ویژگی‌های شخصیتی کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تبیین شود. یافته‌های مقاله حاکی از آن است که بین کانون کنترل درونی و خودباوری با شهرت سازمانی رابطه معنی دار مثبتی وجود دارد. همچنین شهرت سازمانی رابطه معکوس با کانون کنترل بیرونی و رابطه مثبتی با خودشیفتگی را نشان می‌دهد. جامعه آماری نیز شامل کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است.

کلیدواژه‌ها

1. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
2. Barbosa, S.D. and Gerhardt, M.W and Kicku, J.R. (2007):. The Role of Cognitive Style and Risk Preference on Entrepreneurial Self-Efficacy and Entrepreneurial Intentions, Journal of Leadership and Organizational Studies, Vol. 13, No. 4, 86-104
3. Bates, R and Khasaweneh, S. ( 2004 ). Self-efficacy and college students’ perceptions and use of online learning systems, Computers in Human Behavior, Vol. 23, 175-191.
4. Bromley, D. (2002). Comparing corporate reputations: League tables, quotients, benchmarks, or case studies?Corporate Reputation Review, 5(1), 35-50.
5. Bromley, D. B. (2000). Psychological aspects of corporate identity, image, and reputation Corporate Reputation Review, Vol. 3, 240-252.
6. Campbell, W.K., Goodie, A.S. and Foster, J.D. (2004). Narcissism, confidence, and risk attitude. Journal of Behavioral Decision Making, Vol. 17: 297-311.
7. Chen, J and Wang, L. ( 2006 ). Locus of control and the three components of commitment to change, Personality and Individual Differences, Vol. 42, pp: 503-512.
8. De Noble, A.F and Jung, D and Ehrlich, S.B. ( 1999 ). Entreprenerial Self efficacy: The Development of Measure and its Relationship to Entrepreneurial Action, Frontiers Of Entrepreneurial Research, Waltham, 73-87.
9. Deephouse, D. (2002). The term “Reputation Management”: Users, uses and the trademark tradeoff. Corporate Reputation Review, Vol. 5, 9-18.
10. Eden, D., Zuk, Y. (1995), "Seasickness as a self-fulfilling prophecy: raising self-efficacy to boost performance at sea", Journal of Applied Psychology, Vol. 80 No.5, pp.628-35.
11. Ellis, H. (1898). Auto-eroticism: A psychological study. Alienist and Neurologist, Vol. 19: 260-299.
12. Fombrun, C. J., & Foss, C. B. (2001a, May). The reputation quotient, part 3: Five principles of reputation management. Retrieved August 7, 2004, from http://www.thegauge.com/SearchFolder/OldGauges/Vol.14,No. 3/fombrunfossreput ation3.html.
13. Fombrun, C. J., & Gardberg, N. (2000). Who’s tops in corporate reputation? Corporate Reputation Review, Vol. 3, 13-17.
14. Fombrun, C. J., & Van Riel, C. B. M. (2003). Fame & fortune: How successful companies build winning reputations. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
15. Glad, B. (2002). Why tyrants go too far: Malignant narcissism and absolute power. Political Psychology, Vol. 23: 1-37.
16. Grunig, J. E., & Hung, C. F. (2002, March). The effect of relationships on reputation and reputation on relationships: A cognitive, behavioral study. Paper presented at the thAnnual International, Interdisciplinary Public PRSA Educator’s Academy 5Relations Research Conference, Miami, Florida.
17. Jorstad. J. 1996. Narcissistic and Leadership:some differences in male and Female leaders, Leadership and Development Journal. pp:17-22.
18. Kets de Vries, M., and Balazs, K. (2004). Greed, vanity, and the grandiosity of the CEO character. In R. Grandossy (Ed.), Leadership governance from the inside out (pp. 51-61). New York: John Wiley.
19. Lee-Kelley L (2006). Situational leadership: managing the virtual projectteam. J Manage Develop; Vol. 21(6):461–76.
20. Lubit,R,2002 “The Long-Term Organizational Impact of Destructively Narcissistic Managers,” Academy of Management Executive, Vol. 16, no. 1,PP: 127-138.
21. Oreg, S. (2003). Resistance to change: Developing an individual difference measure. Journal of Applied Psychology, Vol. 88, 680–693.
22. Raskin, R., & Terry, H. (1988). A principal-components analysis of the Narcissistic Personality Inventoryand further evidence of its construct validity. Journal of personality and social Psychology, Vol. 54, 890–902.
23. Rindova, V. P., & Kotha, S. (2001). Accumulating reputation through strategic action flows: Lessons from Amazon.com and its competitors in Internet retailing. Unpublished paper, University of Maryland, College Park.
24. Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 80, Whole 60.
25. Spector, P. E. (1988). Development of work locus of control scale. Journal of Occupational Psychology, vol. 61, pp: 335–340.
26. Spence, J.T. and Robbins, A.S. (1992), “Workaholism: definition, measurement, and preliminaryresults”, Journal of Personality Assessment, Vol. 58 No. 1, pp. 160-78.
27. Strauser, D. R and Ketz, K. ( 2002 ). The relationship between self-efficacy, locus of control and work personality, Journal of Rehabilitation, Vol. 68, p20.
28. Westen,D.1990. The relations among narcissism ,egocentrism, self-concept, and self -steem: Experimental, clinical,and theoretical considerations. Psychoanalysis and Contemporary Thought, Vol. 13:183-239.
29. Wonnerberg,D.(2007), The nature of Narcissism within Organizational Leadership. A Dissertation presented in Partial fulfillment of the requirement for the degree Doctor of Philosophy.
CAPTCHA Image